Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@08:51:27 GMT

ویروس‌های واکسن گریز

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۱۰۴۵۷

ویروس‌های واکسن گریز

در ادامه یادداشت سوم شهریور ۱۴۰۰ روزنامه جام جم به قلم علیرضا ناجی ویروس‌شناس می خوانیم: پس به نظر می‌رسد که ورود ویروس لامبدا به کشور ما نیز بعید و دور از ذهن نیست و از آنجا که در بسیاری از کشورها چرخیده، می‌تواند در کشور ما نیز دیده شود. البته برای این‌که ما بتوانیم قاطعانه از ورود این ویروس به کشورمان بگوییم، به پایش ژنتیکی مداوم و مستمر کووید نیاز داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پایش البته در کشورمان انجام نمی‌شود در حالی که اقدامی ضروری است، چرا که لامبدا سویه‌ای جهش‌یافته از ویروس کروناست که قدرت سرایت‌پذیری بالا و واکسن‌گریزی قابل ملاحظه‌ای دارد و اگر به کشورمان که اکنون درگیر ویروس دلتا و موج سنگین کرونا است وارد شود، می‌تواند اوضاع را وخیم‌تر کند. ویروس دلتا نیز سویه‌ای بسیار سرایت‌پذیر و بسیار واکسن‌گریز است و موجب کاهش اثربخشی واکسن و به‌اصطلاح شکست واکسن می‌شود.

اکنون در دنیا صحبت از شکست ۶.۱۹ درصدی واکسن‌ها مقابل سویه دلتا است که عدد بالایی محسوب می‌شود. این ویروس به‌راحتی از سیستم ایمنی بدن عبور و ایمنی ناشی از عفونت طبیعی و واکسن را مختل می‌کند. البته کارایی واکسن‌ها در مقابل ویروس دلتا بسته به نوع واکسن‌ها فرق دارد و واکسن‌هایی که کفایت بالایی ندارند، در قبال ویروس دلتا نقش محافظتی زیادی ندارند. اکنون در کشورمان شاهدیم که برخی افرادی که دودوز از واکسن را دریافت کرده‌اند نیز بیمار شده و حتی راهی بخش‌های مراقبت ویژه می‌شوند.

این موضوع از یک سو به ویژگی‌های ویروس دلتا و واکسن‌گریزی‌اش مربوط می‌شود و از سوی دیگر به واکسن‌هایی که در کشورمان مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از واکسن‌های پرکاربرد در ایران، سینوفارم چین است که طبق نتایج مطالعه‌ای که چند روز قبل منتشر شد، درصد ایمنی‌زایی آن برای افراد بالای ۶۰ سال کمتر از ۴۰ درصد است، در حالی که این واکسن عمدتا برای گروه‌های سنی بالای ۶۰ سال و بیماران خاص در کشورمان استفاده شده است. پس این موضوع نیز می‌تواند چرایی ابتلای مجدد افراد واکسینه‌شده در کشورمان را توضیح بدهد.

با این حال ما نیاز به مراقبت‌های جدی داریم و نیازمندیم تا سیستم پایش ژنتیکی مستمر ویروس کرونا را در کشورمان ایجاد کنیم، چرا که در اختیار داشتن اطلاعات کافی در مورد واریانت‌های مختلف ویروس برای تصویرسازی مناسب،‌ پیش‌بینی وخامت بیماری و روند مرگ و میرها ضروری است، مخصوصا این‌که با خطر ویروس واکسن گریزی مثل لامبدا هم روبه‌رو هستیم که سازمان جهانی بهداشت آن را از ویروسی مورد توجه به ویروسی که موجب نگرانی است، تغییر داده است.

منبع: جام جم آنلاین برچسب‌ها ویروس کرونا لامبدا واکسن کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا لامبدا واکسن کرونا ویروس کرونا لامبدا واکسن کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ویروس دلتا واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۰۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک همه‌گیری دیگر در راه است!

آفتاب‌‌نیوز :

بحران شیوع آنفلوآنزای پرندگان- که به عنوان H۵N۱ شناخته می‌شود- در مزارع لبنی نشان از این واقعیت دارد که سازمان‌های سلامتی و بهداشت عمومی از همه‌گیری کرونا درس نگرفته‌اند- یا حداقل این که نتوانسته‌اند درس‌های کووید را جذب و هضم کنند.

شیوع آنفولانزای پرندگان در مزارع، مرغداری‌ها و گاوداری‌های ایالات متحده هم‌چنان با سرعت ادامه دارد و به گفته دانشمندانی که از سرعت و روند این شیوع شگفت‌زده شده‌اند، این روز‌ها این موضوع به مرحله هشداردهنده رسیده است.

هفته گذشته وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا بالاخره تأیید کرد که H۵N۱ نه تنها از پرندگان به پرندگان یا از پرندگان به گله‌های دام سرایت می‌کند، بلکه در بین گاو‌ها نیز شروع به انتقال کرده است. این در حالی است که گزارش‌های رسانه‌ها حکایت از این می‌کند که در تعداد بسیاری از گاو‌ها انتقال و ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان بدون علامت خاصی روی می‌دهد.

اگرچه هنوز خطر ابتلا به این بیماری برای انسان‌ها زیاد نیست، اما واضح است که برای این که مسیر و شیوه انتقال این ویروس کنترل شود، کار‌های بسیار بیشتری باید انجام گیرد.

این امر مستلزم آن است که سازمان غذا و داروی آمریکا و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها از لاک خود بیرون آمده و مسیر درستی پیش بگیرند. در واقع این روز‌ها ناامیدی محسوسی در میان متخصصان بیماری‌های عفونی وجود دارد که آژانس‌های بهداشتی و سلامتی بیش از حد لازم از اطلاعات مهم محافظت می‌کنند و در نظارت بر ویروس و روش‌های انتقال آن بسیار محافظه‌کار و ترسو هستند. به عنوان مثال، تاکنون در زمینه مقابله با آنفلوآنزای پرندگان تعداد و روند آزمایش‌ها محدود بوده است و تا همین روز‌های اخیر به رغم شیوع محسوس بیماری در بین پرندگان و دام‌ها، اما، تنها تعداد انگشت‌شماری از توالی‌های ویروسی به صورت عمومی به اشتراک گذاشته شده بود- که می‌تواند رویکردی نگران‌کننده و هشدارآمیز به شمار آید.

منبع: شفقنا

دیگر خبرها

  • لحظه تعقیب و گریز قاچاقچیان چوب | ویدئو
  • فیلم| عملیات تعقیب و گریز برای کشف محموله‌های قاچاق چوب در آذربایجان‌شرقی
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • دوره آموزشی نقد جریان‌های دین‌گریز ایران برگزار می شود
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • تیراندازی در خنداب برای عملیات تعقیب و گریز سارقان مسلح بوده است
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!