Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، رسانه‌های دولتی چین اعلام کردند کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا در طول سفر خود به کشورهای جنوب شرقی آسیا با اظهاراتی مبنی بر اینکه «پکن از زور و ارعاب برای حمایت از ادعا‌های خود در دریای چین جنوبی استفاده کرده است»، قصد ایجاد اختلاف بین چین و همسایگان جنوب شرقی آسیا را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کامالا هریس در سفر هفت روزه منطقه‌ای خود روز سه شنبه در سنگاپور با هدف روی آوردن کشورهای جنوب شرقی آسیا به آمریکا و مقابله با آنچه نفوذ فزاینده چین خوانده شده، پکن را به ادامه "فشار" و "ارعاب" در دریای جنوبی چین متهم کرد و متعهد شد که واشنگتن خواستار منطقه "هند- اقیانوس آرام" آزاد و باز است.

رسانه‌های دولتی چین در واکنش به این ادعاهای هریس اعلام کردند: هریس در حالی انگشت خود را به سمت چین نشانه می‌رود و آن را به زورگویی و ارعاب متهم می‌کند که عمدا از ریاکاری خود در تلاش برای اجبار و ارعاب کشور‌های منطقه برای پیوستن به واشنگتن، چشم پوشی کرد.

به گفته این رسانه‌ها، سخنرانی هریس در سنگاپور یک حمله بی اساس به چین بود و به نظر می‌رسد تنها تعهد آمریکا به جنوب شرقی آسیا، تلاش‌های اختصاصی این کشور برای ایجاد اختلاف بین کشور‌های جنوب شرقی آسیا و چین است. 

دولت آمریکا رقابت با چین را بزرگترین آزمایش ژئوپلیتیک قرن نامیده است و قصد دارد با بازدید‌ مقامات ارشد دولت از جمله لوید آستین، وزیر دفاع و کامالا هریس، معاون رئیس جمهور از منطقه جنوب شرقی آسیا، مناطقی که چین بازارهای اقتصادی کلان در آنجا دارد، با پکن رقابت کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تنش آمریکا و چین جنوب شرقی آسیا کامالا هریس جنوب شرقی آسیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۰۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکرات طالبان برای صادرات نفت روسیه

طالبان سرگرم همکاری با قزاقستان و ترکمنستان برای ایجاد یک مرکز منطقه ای تجارت انرژی است که فروش نفت از روسیه به جنوب آسیا را تسهیل می‌کند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان افغانستان، قزاقستان و ترکمنستان اخیرا در کابل، درباره ایده ایجاد یک هاب انرژی و لجستیک در ولایت هرات در غرب افغانستان، گفتگو کرده اند.

نورالدین عزیزی، وزیر بازرگانی موقت طالبان به رویترز گفت: این سه کشور قصد دارند در این هاب سرمایه گذاری کنند که انتظار می‌رود هاب فروش نفت روسیه به کشورهای جنوب آسیا از جمله پاکستان باشد.

این مقام طالبان اظهار کرد: بر اساس گفتگوهای ما، قرار است یک مرکز لجستیکی در ولایت هرات ایجاد شود که می‌تواند شمال را به جنوب آسیا متصل کند.

عزیزی به رویترز گفت: پس از نشستهای سه جانبه هفته گذشته در افغانستان، تیمهای فنی از افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان ظرف دو ماه آینده، پیش نویس توافق نامه ای را تهیه خواهند کرد که برنامه های رسمی برای هاب جدید انرژی را مشخص می‌کند.

به گفته عزیزی، این مرکز لجستیک در ابتدا قرار است ظرفیت یک میلیون تن نفت را داشته باشد، اما وی مشخص نکرد که این مرکز چه زمانی می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند.

وزارت بازرگانی قزاقستان در بیانیه ای به رویترز گفت: قزاقستان به نوبه خود، به توسعه جاده ها و راه آهن از طریق افغانستان برای برقراری ارتباط با خلیج فارس و جنوب آسیا چشم دوخته است.

در حال حاضر، صادرات نفت خام قزاقستان به لجستیک در روسیه و بنادر این کشور در دریای سیاه، وابسته است.

طالبان در فروش نفت روسیه مشکلی نخواهند داشت.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در پاییز سال ۲۰۲۲، وزیر بازرگانی طالبان اعلام کرده بود بر اساس قرارداد با روسیه، افغانستان سالانه یک میلیون تن بنزین، یک میلیون تن دیزل، ۵۰۰ هزار تن گاز نفتی مایع و ۲ میلیون تن گندم دریافت خواهد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تقسیم تهران به دو استان غربی و شرقی به کجا رسید؟
  • برگزاری چهارمین همایش معاونان و رؤسای شورا‌های حل اختلاف شمالغرب کشور در تبریز
  • اسرائیل در روند کمک‌های بشردوستانه اخلال ایجاد می‌کند
  • نجات خانواده ۱۱ نفره گرفتار در کوه «اکوز داغی» شهرستان هریس
  • سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟
  • جزئیات جدید از تشکیل استان‌های غربی و شرقی تهران
  • جزئیات طرح تقسیم تهران از زبان استاندار
  • بررسی و مطالعه تقسیم استان‌های غربی و شرقی تهران
  • مذاکرات طالبان برای صادرات نفت روسیه
  • افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند