Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@14:45:44 GMT

دفن ۸۰ تن تنباکوی فاسد در پسماند محمدآباد قزوین

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۱۰۹۷۵

دفن ۸۰ تن تنباکوی فاسد در پسماند محمدآباد قزوین

ایسنا/قزوین نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قزوین گفت: لندفیل محمدآباد به‌هیچ‌عنوان محل دفن پسماند صنعتی نیست و صرفاً برای پسماند خانگی طراحی شده است، اما اخیراً بیش از ۸۰ تن تنباکوی فاسد شده در این سایت تخلیه شده که بسیار خطرناک است ما نباید اجازه دهیم که پسماندهای خطرناک این‌چنینی وارد پسماند محمدآباد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محسن حق‌شناس در دوازدهمین جلسه شورای اسلامی شهر قزوین که روز گذشته دوم شهریور در صحن شورای شهر که به‌صورت علنی برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته دولت تصریح کرد: شهید رجایی به‌عنوان نگین سرافراز دولتی‌ها افتخار استان قزوین است، ما باید یاد شهید رجایی را زنده نگهداریم و منزل ایشان را به‌عنوان نماد هویت استان احیا کنیم، جایگاه شهید رجایی به‌عنوان نماد خدمت مورد تأکید قرار بگیرد، همچنین از مدیریت شهری می‌خواهیم تندیس شهید رجایی در سطح شهر در یکی از میادین شهر جانمایی شود.

وی در ادامه با اشاره به لایحه بهای تمام شده قیمت پسماند، اظهار کرد: سال گذشته در شورای شهر قزوین افزایش ۳۵ درصدی پسماند مورد تأیید قرار گرفت اما در فیش‌های پسماند شهروندان شاهد افزایش ۷۰ درصدی بودیم، افزایش بی‌رویه‌ای که توسط فرمانداری نیز مغایرت گرفته شد.
نایب‌رئیس شورای شهر قزوین نیز تصریح کرد: در این لایحه قیمت تمام شده بهای پسماند باید مورد بررسی قرار گیرد و از دوستان تقاضا داریم برای بررسی دقیق این مسئله حتماً از مشاور متخصص استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته افزایش قیمت با شیب تندی صورت گرفت و ما باید شیب کمی برای افزایش قیمت در نظر بگیریم، اگر مانند گذشته عمل کنیم امسال باید ۹۰ درصد افزایش داشته باشیم که معقول نیست.

حق‌شناس بیان کرد: روند رو به رشد اخذ بهای پسماند نباید متوقف شود، وقتی پسماند محمدآباد را به ما دادند تصویب کردیم برای ارائه خدمات مبلغی در نظر گرفته شود که در حال حاضر آن را از شهروندان دریافت می‌کنیم این مسئله نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بارها در خصوص دفن پسماند صنعتی در سایت محمدآباد و عواقب آن صحبت کردیم و تأکید کردیم لندفیل محمدآباد به هیچ عنوان محل دفن پسماند صنعتی نیست و صرفاً برای پسماند خانگی طراحی شده است، اما اخیراً بیش از ۸۰ تن تنباکو فاسد شده در این سایت تخلیه شده که بسیار خطرناک است ما نباید اجازه دهیم که پسماندهای خطرناک این‌چنینی وارد پسماند محمدآباد شود، از طرفی با توجه به آتش‌سوزی اخیر این سایت آسیب جدی دیده و نیازمندترمیم جدی است.

حق‌شناس ادامه داد: خدمات‌دهی به مردم در حوزه پسماند بسیار ضعیف است، متأسفانه در سال‌های گذشته شاهد ورود زباله سایر استان‌ها به سایت محمدآباد بوده‌ایم این موضوع نیز زمینه‌ساز مشکلات دیگری برای سایت محمدآباد بوده و لازم است تمهیدات جدیدی در خصوص ورود زباله از سایر استان‌ها و همچنین ورود زباله‌های خطرساز اتخاذ شود.

افزایش قیمت بهای پسماند بعد از تحقیق و بررسی صورت می‌گیرد

ولی چگینی رئیس کمیسیون املاک شورای شهر قزوین اظهار کرد: در کمیسیون این لایحه بررسی و قرار شد مطالعات بیشتری در خصوص نحوه تعیین بهای خدمات، نوع فعالیت مشاغل، مساحت، ارزش مالیاتی صورت بگیرد و هفته آینده نتایج مطالعات ارائه و تصمیم‌گیری شود، بنابراین تا هفته آینده که مطالعات صورت بگیرد بهای تمام شده افزایش پیدا نمی‌کند.

وی افزود: در شورای گذشته قرار به افزایش ۳۰ درصدی بهای پسماند بوده است اما شورای پنجم افزایش ۸۰ درصدی اعمال کردند بنابراین با وضعیت معیشتی مردم بهتر است که تصمیم درستی بگیریم که مردم نیز متحمل فشار اقتصادی نشوند.

افزایش قیمت بهای پسماند باید متناسب باشد
فرج‌الله فصیحی رامندی رئیس شورای شهر قزوین نیز در این جلسه اظهار کرد: پسماند سالانه حدود ۵۰ میلیارد تومان برای شهرداری هزینه دارد این در حالی است که کمتر از ۱۰ میلیارد آن را از مردم دریافت می‌کنیم، اگر تصمیم بر ثبات قیمت باشد باید منابع دیگری برای مثال پروژه‌های عمرانی را برای تأمین هزینه در نظر بگیریم که ضرر آن متوجه منافع عمومی می‌شود.

وی افزود: افزایش قیمت باید متناسب باشد، دو سال افزایش قیمت نداشتیم و به یکباره قیمت‌ها افزایش پیدا کرد، اگر امسال نیز افزایش قیمت پلکانی نداشته باشیم سال آینده با شیب بالای افزایش قیمت روبرو می‌شویم، بنابراین با نظرات کارشناسی باید این مسئله به‌صورت دقیق بررسی شود، مواردی از جمله افزایش حقوق کارمندان نیز باید مورد توجه قرار بگیرد ما نیز باید این هزینه‌ها را پرداخت و نمی‌توانیم چشم‌پوشی کنیم.

رئیس شورای شهر قزوین بیان کرد: از سال ۹۲ در حوزه تفکیک از مبدأ تلاش کردیم و میزان آن را به ۶ درصد رساندیم اما از سال ۹۵ این میزان به زیر یک درصد کاهش پیدا کرده است، توجه داشته باشید مه اگر بخواهیم آن را به ده درصد هم برسانیم به معنای جبران هزینه پسماند نیست و صرفاً می‌تواند درصدی از هزینه‌ها را کم کند.

استاندار باید در خصوص مشکلات پسماند محمدآباد پاسخگو باشد

فاطمه اشدری، عضو شورای اسلامی شهر قزوین نیز یادآور شد: سال‌هاست که در مدیریت شهری و حوزه پسماند بحثی وجود دارد که سازمان پسماند درست است یا سازمان پسماند و بازیافت، تا زمانی که در مدیریت شهری، توان این را پیدا نکردیم که فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ را در بین مردم رواج دهیم، ضرورت وجود ندارد این سازمان پسوند بازیافت داشته باشد.

وی افزود: مدیریت شهری باید پسماند و بازیافت را به‌صورت جداگانه مورد توجه قرار داد تا فرهنگ بازیافت نهادینه شود، چرا در جمع‌آوری زباله مردم باید پول بپردازند و گروهی از مردم را مکلف می‌کنیم که زباله‌های خود را از مبدأ تفکیک کنند، اگر بازیافت به درستی انجام شود ما مشکلی نداریم که زباله‌های شهرهای دیگر نیز به محمدآباد آورده شود اما این امکان وجود ندارد چرا که عملاً بازیافتی صورت نمی‌گیرد.

این عضو شورا بیان کرد: در واقع جمع‌آوری زباله و تفکیک آن هیچ نفعی به مردم نمی‌رساند، سازمان پسماند باید با کمک متخصصان برنامه‌ریزی کند، ما بهترین لندفیل‌ها را برای پسماند محمدآباد در نظر گرفتیم اما متأسفانه این لندفیل‌ها آسیب دیدند، فردی که باعث تحمیل زباله‌های استان به پسماند محمدآباد شده است باید پاسخگو باشد، مدیریت استانی اگر در امور پسماند دخالت دارد در این ضرر نیز باید سهیم شود و به خاطر سوءمدیریتش هزینه پرداخت کند.

وی خاطرنشان کرد: تحمیل پرداخت این ضرر و زیان

به مردم از نگاه من مورد تأیید نیست، شورای ششم حق مردم را مطالبه می‌کند و اجازه نمی‌دهد مردم مورد ظلم قرار بگیرند، در حال حاضر متولی بازیافت مشخص نیست در ظاهر زباله‌گردها هستند اما باید دید این بازیافت کجا می‌رود و چه کسی این زباله بازیافت شده را خریداری می‌کند، مدیریت شهری تاکنون نتوانسته است خریدار بازیافت‌ها را پیدا کند، رانت در این حوزه به‌صورت جدی وجود دارد و باید در خصوص این تحقیق شود که روند جمع آوری زباله و بازیافت از چه طریقی انجام می‌شود، شورا باید رانت را شناسایی و از طرفی آموزش مردم را مورد توجه قرار دهد.

اشدری یادآور شد: ما برای پسماند باید از نیروی بومی استفاده کنیم گاهی شاهد هستیم که قراردادهایی خارج از استان منعقد می‌شود مثلاً فردی از اصفهان پسماندهای استان را خریداری می‌کند.

پسماند یک منبع درآمد برای شهرداری‌ها است

حسین صلح‌جو، دیگر عضو شورای اسلامی شهر قزوین نیز تصریح کرد: بحث پسماند در استان قزوین موضوع جدیدی نیست و از بدو ورود بنده در دوره چهارم شورای اسلامی شهر، جلسات زیادی در خصوص مدیریت صحیح پسماند داشتیم و راهکارهای تأثیرگذاری مصوب کردیم که متأسفانه در شورای بعدی به آن پرداخته نشد.

وی افزود: پسماند یک منبع درآمد برای شهرداری‌ها است اما متأسفانه در قزوین، جمع‌آوری زباله و پسماند برای شهرداری جز بار مالی سنگین، ثمره دیگری ندارد و سازمان هزینه‌ساز شده است، دریافتی از مردم باید بر اساس ارائه خدمات باشد و پسماند به درستی مدیریت شود تا پول کمتری از مردم دریافت شود.

صلح‌جو بیان کرد: نگاه مدیریت شهری در قزوین باید به سمت کسب درآمد از طلای کثیف یعنی زباله باشد، مردم در حال حاضر چه میزان از پسماند رضایت دارند؟ در سامانه ۱۳۷ اغلب شکایت مردم با موضوع پسماند است، سایت محمدآباد قزوین، بسیار هدفمند طراحی شده بود و قرار بود که یکی از نوین‌ترین سایت‌های دفن زباله باشد که متأسفانه امروز به دلیل عدم مدیریت صحیح و انتقال زباله‌هایی استان به این مرکز لندفیل‌ها تقریباً کارآیی خود را در حوزه بازیافت از دست دادند و این سایت به مرکز تجمیع زباله تبدیل شده است که مسببین آن باید پاسخگو باشند.

وی خاطرنشان کرد: فضای سبز سایت محمدآباد نیز از بین رفته است، امیدواریم بشود با همت و غیرت سایت محمدآباد را نوسازی و بهسازی کنیم چرا که مردم در حداقلی‌ترین شکل این حق را دارند که زباله‌ها تفکیک و پسماند شود.

تغییر قیمت نباید همراه با شوک باشد

مهدی مهدی خانی دیگر عضو شورا نیز خاطرنشان کرد: لایحه افزایش قیمت مشکلات متعددی داشت که تصمیم بر بررسی بیشتر شد، شهرداری موظف است زباله‌های تولید شده توسط مردم را جمع‌آوری و بازیافت کند، اگر قرار بر تغییر قیمت است نباید شوک وارد شود بلکه افزایش قیمت باید به‌صورت پلکانی صورت بگیرد.

نگاه ما به پسماند. باید اقتصادی باشد

علی فرمانی از دیگر اعضای شورای اسلامی شهر قزوین نیز بیان کرد: مسئله پسماند دارای اهمیت است ما نمی‌خواهیم مدیریت را از طریق جیب مردم انجام دهیم، به دلیل سوءمدیریت ما نباید بار اضافی مالی به مردم تحمیل کنیم، بازسازی لندفیل سایت محمدآباد ۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و این مبلغ بسیار سنگین، نشان سوءمدیریت صحیح در ادوار گذشته در حوزه خدمات شهری بوده است.

وی افزود: نگاه ما به پسماند نباید نگاه هزینه‌ای باشد، همچنین در خصوص پسماند نیازمند ارتقای سطح آموزشی به شهروندان هستیم، شهرداری قزوین با کمک و همیاری شهروندان می‌تواند در بحث مدیریت هوشمند زباله همچون سایر شهرهای نمونه در این حوزه، پیشگام باشد.

فرمانی یادآور شد: شهرداری و کارمندان شهرداری مانند خانواده خودمان هستند، برخی از مدیران وقتی برای بازدید می‌روند حتی ده دقیقه در محل نمی‌مانند و بوی زباله اذیتشان می‌کند در حالی که کارگران پسماند همواره باید. آن را تحمل کنند. اگر ما کارمندان شهرداری را در عرصه‌های مختلف خانواده خودمان می‌دانیم باید از حق آن‌ها نیز دفاع کنیم، در بخش پسماند باید نگاه اقتصادی داشته باشیم و برنامه جامعه مدیریت پسماند تهیه شود.

وی ادامه داد: پسماند امروز نیازمند یک برنامه مدون خوب است، در حال حاضر محیط زیست نیز قربانی پسماند شده است و شیرابه‌های پسماند محمدآباد به زمین و محیط زیست آسیب رسانده است، این درست نیست که محیط زیست را از بین ببریم و با هزینه‌های میلیاردی پروژه‌های دیگر زیست محیطی را تعریف کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی پسماند شورای شهر قزوین شهرداری قزوین قزوين شورای اسلامی شهر قزوین پسماند محمدآباد شورای شهر قزوین جمع آوری زباله سایت محمدآباد شهر قزوین نیز برای شهرداری مدیریت شهری بهای پسماند برای پسماند افزایش قیمت حال حاضر شهید رجایی رئیس شورای زباله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۰۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم افزایش فرهنگ‌سازی جهت تفکیک زباله از مبدا

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با اشاره به قانون‌گذاری و جریمه‌های سنگین برای تفکیک نکردن زباله‌در کشورهای توسعه یافته گفت: فرهنگ‌سازی تفکیک زباله از مبدا، بزرگترین چالش شهر مشهد است که نیازمند اقدامات بیشتری است.

محمدهادی مهدی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه وضعیت سطل زباله‌ها به صورت کلی در سطح شهر مشهد مناسب است‌، اظهار کرد: ما در مقایسه با شهرهای کشورهای اطراف مثل پاکستان، ترکیه، تاجیکستان، عراق و حتی ترکیه به لحاظ سیستم جمع‌آوری زباله، تفکیک از مبدا و همچنین تمیزی معابر در شرایط بهتری قرار داریم.

وی ادامه داد: این شرایط در مقایسه با کشورهای توسعه یافته مثل آلمان، به لحاظ تفکیک زباله از مبدا و به واسطه فرهنگسازی‌هایی که در این خصوص صورت گرفته است، بیانگر آن است که هنوز در مقایسه با این کشورها عقب هستیم.

عضو هیات علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، در تشریح وضعیت تفکیک از مبدا زباله‌ها در کشور آلمان، خاطر نشان کرد: تفکیک از مبدا زباله در کشور آلمان به چند شاخه مختلف زباله‌های تر، شیشه‌، کاغذ و پلاستیک تقسیم بندی می‌شود. همچنین قوانین سخت و جریمه‌های سنگینی برای کسانی که زباله‌های خود را تفکیک نکنند تعیین شده است‌ که در این خصوص یکی از مکان‌های دارای دوربین، بالای سطل‌های زباله است که برای کنترل بیشتر تفکیک از مبدا زباله‌ها صورت می‌گیرد. علاوه بر این موارد لباس، فرش و پارچه‌ها نیز به صورت جداگانه از سایر زباله‌ها تفکیک می‌شوند.

مهدی‌نیا در خصوص سیستم جمع‌آوری زباله در کشور آلمان گفت: درب هر منزل چهار سطل زباله با چهار رنگ قرمز، سبز، زرد و آبی وجود دارد که در کشور ما سیستم به این صورت نیست. این چهار سطل با گیاهان بوته‌ای پوشانده می‌شود و فقط از یک طرف می‌توان به سطل دسترسی داشت تا علاوه بر حفظ منظر شهری، دسترسی برای ماشین‌آلات زباله نیز وجود داشته باشد. خودروهای حمل زباله نیز برای هر زباله به صورت مجزا در نظر گرفته شده و زمانبندی جمع‌آوری آن‌ها نیز متفاوت است. ما از لحاظ فرهنگ تفکیک و زیرساخت‌های تفکیک زباله‌، در مقایسه با کشوری مثل آلمان شرایط مناسبی را نداریم.

وی در ادامه با اشاره به زباله‌گردهایی که در سطح شهرها فعالیت می‌کنند، یادآور شد: این زباله گردها از سیستم رسمی شهرداری‌ها خارج بوده و چهره نامناسبی به شهر می‌دهند. زباله طلای کثیف بوده و با توجه به اینکه سرمایه ارزشمندی است و بخشی از تفکیک زباله‌ها به این شکل و توسط این افراد اتفاق می‌افتد، اگر فرهنگ‌سازی تفکیک از مبدا در این خصوص اتفاق بیفتد، تا اندازه زیادی به حل این معضل نیز می‌تواند کمک کند.

عضو هیات علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با یادآوری قانون‌گذاری و جریمه‌های سنگین برای عدم رعایت تفکیک زباله‌ها در کشورهای توسعه یافته افزود: درصورتی که ماموران هنگام جمع‌آوری زباله، متوجه شوند که تفکیک زباله توسط شهروندان اتفاق نیفتاده گزارش داده، فرد خاطی را شناسایی و در غیر این صورت کل واحد ساختمانی را جریمه می‌کنند. یکی از دلایلی که شهروندان به شدت نسبت به تفکیک زباله‌ها حساس هستند قوانین و جریمه‌های سنگینی است که در این خصوص لحاظ شده است.

وی ضمن بیان فرهنگسازی تفکیک زباله از مبدا به عنوان بزرگترین چالش شهر مشهد، عنوان کرد: فرهنگ‌سازی در این زمینه برای خانواده‌ها موضوع حائز اهمیتی بوده که نیازمند اقدامات بیشتری است. باید آگاهی مردم نسبت به پیامدهایی که عدم تفکیک زباله می‌تواند موجب شود، افزایش پیدا کند و این موضوع فرهنگسازی شود.

اقدامات شهرداری مشهد و سازمان مدیریت پسماند تا چه میزان موثر بوده است؟

مهدی‌نیا خاطرنشان کرد: اقدامات شهرداری مشهد در خصوص تفکیک زباله و ارتقا فرهنگسازی این موضوع بسیار موثر بوده است، اما متاسفانه تفاوت معناداری بین مناطق برخوردار و مناطق کم‌برخوردار شهر مشهد وجود دارد. شهرداری مشهد و سازمان مدیریت پسماند از جمله نهادهای پیشرو در این زمینه هستند اما نمی‌توان بیان کرد که فرهنگ‌سازی تفکیک زباله صرفا با سازمان مدیریت پسماند و شهرداری است؛ بلکه مجموعه‌ای از عوامل و نهادها مثل فرهنگسراها، مدارس، رسانه‌ها و... در خصوص افزایش فرهنگ تفکیک زباله از مبدا می‌توانند موثر باشند.

باید شهروندان به قانون‌پذیری ترغیب شوند، نه قانون‌گریزی

وی در خصوص وضعیت سطل زباله‌های معابر سطح شهر مشهد، تصریح کرد: در این رابطه شهرداری مشهد از چندسال گذشته نهضتی تحت عنوان بهسازی و زیباسازی معابر را آغاز کرده است. براساس افقی که برای این طرح هدفگذاری شده بود، تقریبا در همه معابر اصلی شهر مشهد علاوه بر دسترسی پذیری برای افراد کم‌توان جسمی و معلولین و حفظ فضای سبز، متعلقات مبلمان شهری مورد نیاز از جمله سطل‌های زباله به تعداد مورد نیاز در همه طول مسیر پیاده‌روها پیش‌بینی شده بود که تقریبا در بسیاری از معابر سطح شهر مشهد این اتفاق افتاده است. اما به طور کلی در این خصوص باید اضافه کرد که علاوه بر موضوع فرهنگ‌سازی، حتما باید تعداد سطل‌های زباله و پراکندگی این سطل‌ها به شکلی باشد که شهروندان به قانون پذیری ترغیب شوند.

عضو هیات علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در رابطه با شکل و فرم سطل زباله‌هایی که در معابر سطح شهر مشهد وجود دارد، گفت: به صورت کلی به لحاظ شکل و فرم طراحی‌های خوبی برای سطل زباله‌ها صورت گرفته است؛ به گونه‌ای که می‌توان سطل‌های زباله معابر را جزئی از المان‌های شهری در نظر گرفت و تا اندازه‌ای می‌توان بیان کرد سطل‌های زباله معابر شهری مشهد مطابق با استانداردها بوده است.

وی با بیان اینکه میزان بهره‌مندی از فناوری‌های روز در این خصوص کم است، تشریح کرد: کشورهایی مثل ژاپن به سادگی از فناوری‌های روز برای جمع‌آوری زباله استفاده می‌کنند. به عنوان مثال در برخی معابر شهر توکیو، سطل‌های زباله به صورت هوشمند و دارای سنسورهایی برای اعلام پر شدن سطل زباله به سازمان‌های مربوط هستند که ما چنین مواردی را در کشورمان نداریم.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  • کودک لاهیجانی «شهر یار» حوزه آموزش پسماند شد
  • اهدا کارت همیار پسماند به دانش آموزان لاهیجانی
  • چرخه مدیریت پسماند گیلان با احداث زباله سوز تکمیل می شود
  • ثبت بیش از ۱۰۰۰ فرم شناسایی مشترکان سازمان پسماند اصفهان در سامانه سنا
  • ثبت بیش از ۱۰۰۰ فرم شناسایی مشترکین سازمان پسماند اصفهان در سامانه سنا
  • ۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود
  • لزوم افزایش فرهنگ‌سازی جهت تفکیک زباله از مبدا
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد
  • ساماندهی لندفیل سراوان ۸۴ درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی