Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-09@00:18:43 GMT

آموزش مفاهیم عاشورا با تلفیق داستان و بازی

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۱۱۳۶۴

آموزش مفاهیم عاشورا با تلفیق داستان و بازی

همه ما دوست داریم مفاهیمی ‌چون عدالت‌طلبی، ایثارگری و ظلم‌ستیزی را که برگرفته از فرهنگ عاشوراست به کودکانمان آموزش دهیم. به تازگی انتشارات راه‌یار، کتابی را با نام «کشتی نجات» منتشر کرده است که می‌تواند به دغدغه خانواده‌ها در این خصوص پاسخ دهد.

ناهید کریمی ‌و نرگس کاهانی به عنوان نویسندگان و زینب‌السادات حسینی به عنوان طراح بازی در تولید این کتاب که نامش «بسته داستان بازی‌های محرمی» است، همکاری کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کتاب برای گروه سنی دوره دوم دبستان طراحی شده و کودکان پس از شنیدن داستان‌هایی درباره تأثیرات قیام عاشورا، آن داستان را به کمک وسایلی که در کتاب آمده است، بازی می‌کنند.

در گزارشی که می‌خوانید با یکی از نویسندگان و طراح بازی‌های کتاب درباره چگونگی تولید ایده تألیف و تدوین این کتاب و ویژگی‌های آن صحبت کرده‌ایم.

آموزش مفاهیم از طریق داستان و بازی

نرگس کاهانی یکی از نویسندگان این کتاب است که با همراهی ناهید کریمی، آن را تألیف کرده است. او درباره دلایل انتخاب قالب «داستان- بازی» برای کتاب می‌گوید: اصول روان‌شناسی تربیتی به ما می‌گوید تلفیق دو قالب داستان و بازی موجب می‌شود در آموزش مفاهیمی‌ که قرار است به کودک آموخته شود، بسته به گروه سنی کودک، نقش مهمی بازی کند. بازی می‌تواند علاوه بر درگیر کردن کودک به صورت عملی و ایجاد همذات‌پنداری در او، آن مفاهیم را به تجربه زیسته کودک تبدیل کند. در دوره‌های سنی بالاتر، کودکان می‌توانند با مطالعه و خواندن کتاب، این تجربیات را به صورت عملی بدست آورند اما ما به این نتیجه رسیدیم که وقتی قرار است درباره مفاهیمی ‌مانند مقاومت، همبستگی جهان اسلام، مبارزه با ظلم و حمایت از مظلوم با کودک صحبت کنیم، باید این مفاهیم را به زبانی به او منتقل کنیم که آن‌ها را درک کند.

او اضافه می‌کند: درک این مفاهیم در کودکی با موقعیت سنی کتاب، در قالب «داستان- بازی» بهتر اتفاق می‌افتد و چون کودک در این دوره هنوز به تجربه زیسته زیادی دست نیافته است، قالب «داستان- بازی» نسبت به داستان‌خوانی صرف، آورده بیشتری برای کودکان خواهد داشت. وقتی برای کودک داستان می‌خوانیم، کودک در عالم خیال، خود را به جای قهرمان داستان قرار می‌دهد و پیروزی‌ها و شکست‌های قهرمانان داستان را در خیال تجربه می‌کند اما وقتی همان کودک، علاوه بر شنیدن داستان، آن را بازی هم می‌کند، این تجربه را تکمیل می‌کند و خود به صورت عملی و نه صرفاً خیالی با شخصیت‌های داستان همذات‌پنداری می‌کند و یاد می‌گیرد چگونه در موقعیت‌های مختلف باید به صورت فردی یا جمعی عمل کند و این مسئله، مفاهیم مورد نظر را در وجود کودک تثبیت می‌کند.

کاهانی با اشاره به اینکه توجه عمده در انتخاب داستان‌ها به دوره معاصر بوده است، می‌افزاید: معمولاً داستان‌های مربوط به صدر اسلام را زیاد شنیده‌ایم  و یک برداشت غلط وجود دارد که این داستان‌ها مربوط به گذشته‌های دور است و نسبتی با امروز ندارد، اما ما می‌خواستیم به مخاطبانمان بگوییم که اتفاقاً در عصر حاضر هم موقعیت‌هایی با تأثیرپذیری از همان قیام و همان حرکت صورت گرفته است. ما می‌خواستیم به مخاطب بگوییم با الهام گرفتن از وقایع صدر اسلام، حرکت‌های بزرگی مانند انقلاب اسلامی‌ در دوران معاصر شکل گرفته که خودش برای کشورهای اسلامی‌ دیگر الهام‌بخش بوده است. هدف ما این بوده است که کودکان با تاریخ، زمانه و جغرافیای پیرامون خود آشنا شوند و بدانند امام حسین(ع) و راه و نگاه ایشان چگونه در زمانه ما هم در موقعیت‌های تاریخی مختلف تأثیرگذار بوده است.

از او می‌پرسم بهتر نبود برای تکمیل اطلاعات مادران یا مربیان، بسته‌های مطالعاتی در کتاب پیشنهاد می‌شد تا سطح اطلاعات آنان درباره موضوعات مختلف بالا رود، پاسخ او چنین است: مسلماً اینکه پیوست‌های مختلف در کتاب قرار دهیم، خوب است اما سعی ما بر این بود که در خود کتاب اطلاعات مورد نیاز و مفید را به صورت خلاصه توضیح دهیم تا حجم کتاب زیاد نشود و کتاب از جنبه کاربردی خود برای مادران و مربیان خارج نشود. به نظر ما مادرانی که این کتاب را می‌خوانند، اگر اطلاعات بیشتری نیاز داشته باشند، از طریق جست‌وجوهای اینترنتی به این اطلاعات دست خواهند یافت و ما برای اینکه این جست‌وجوها دقیق‌تر باشد، کلمات کلیدی کاربردی را برای مادران در کتاب قرار داده‌ایم تا آنان راحت‌تر به اطلاعات مورد نیازشان دست یابند.

توجه به گروهی و حرکتی بودن بازی‌ها

زینب‌السادات حسینی که کار طراحی بازی‌های این کتاب را به عهده داشته است، با اشاره به اینکه یکی از نکات عمده در طراحی بازی‌ها، توجه به نقش‌پذیری کودکان بوده است، می‌گوید: اگر به محتوای بازی‌های کتاب دقت کرده باشید، هر بازی یک روایت دارد و من با نویسندگان درباره اینکه روایت چه باشد و نیز چگونگی دیده شدن نقش بچه‌ها در آن، هماهنگی می‌کردم اما نقش‌هایی که قرار است بچه‌ها در طول بازی بپذیرند و نیز شکل و موادی که قرار است در طول بازی به کمک بچه‌ها بیاید، توسط خود من طراحی شد.

وی توجه به گروهی بودن بازی‌های کتاب را از نکات مورد توجه تیم تولید آن اعلام کرده و اضافه می‌کند: مفاهیمی ‌مانند امت اسلامی‌ و یا وحدت در کتاب مورد توجه بوده است و برای مصداق‌های این مفاهیم برای بچه‌ها ملموس باشد، سعی کردیم به پیوستگی بین اعضای تیمی‌ که بازی‌ها را انجام می‌دهند، توجه داشته باشیم و برای این کار، بازی‌ها به صورت گروهی طراحی شده‌اند.

حسینی توجه به تحرک را از دیگر عناصر مورد توجه خود و همکارانش در تدوین کتاب ارزیابی کرده، می‌گوید: اگرچه بازی‌های نشستنی هم دارای جذابیت‌های خاص خودشان هستند، اما ما سعی کردیم عنصر تحرک را در بازی‌ها وارد کنیم؛ چرا که تشویق به تحرک فیزیکی از نظر تربیتی هم اثرگذار است و جذابیت‌های زیادی دارد و به همین دلیل بازی‌های کتاب در دسته‌بندی بازی‌های حرکتی قرار می‌گیرند. از وی می‌پرسیم چرا در هر بازی به حضور یک مربی در کنار بچه‌ها توجه شده است و او در پاسخ می‌گوید: بازی‌های کتاب جزو بازی‌های نمایشی هستند و برای کامل شدن روایت، بچه‌ها نیاز دارند داستان را به صورت کامل متوجه شوند و روایت تا آخر اتفاق بیفتد به همین دلیل یک مربی باید این نقش را برعهده بگیرد یا یک راهنما، نقش مربی را برعهده بگیرد و بچه‌ها از طریق ارتباط با راهنما به روایت درست و شیوه اجرای بازی دست یابند. وی با اشاره به اینکه در بررسی وقایع تاریخی برای تدوین کتاب و طراحی بازی‌ها به موارد زیادی برخورد کرده‌ایم که آن وقایع ظرفیت بدل شدن به بازی‌های مختلف از جمله بازی‌های رایانه‌ای را دارد، می‌گوید: البته اینکه این بازی‌ها باید مربوط به کدام گروه سنی باشد و اینکه اصولاً درگیر بودن بچه‌ها با این نوع بازی‌ها، تا چه حد درست است، نیاز به پژوهش دارد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: کشتی نجات مفاهیم عاشورا بازی های کتاب داستان ها بازی ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۱۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمدعلی علومی درگذشت + سوابق

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، محمدعلی علومی رمان‌نویس، پژوهشگر، اسطوره‌شناس و طنزنویس روز گذشته یکشنبه ۱۶ اردیبهشت در بم شهر زادگاهش دار فانی را وداع گفت.

بیشتر بخوانید: مرتضی شفیعی درگذشت + سوابق

از آثار او می‌توان به رمان‌های معروف سوگ مغان، آذرستان، ظلمات و... اشاره کرد.

علومی متولد ۱۳۴۰ بود و فارغ‌التحصیل رشته علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بود.رمان «آذرستان» او در سال ۷۷ کتاب برگزیدهٔ سال از سوی وزارت ارشاد وقت و رمان طنز «شاهنشاه در کوچه دلگشا» برندهٔ سی سال رمان طنز ایران شد.

از محمدعلی علومی آثار پژوهشی متعددی در حوزه‌های مختلف ادبیات باقی مانده است.

این نویسنده مطرح، چندین سال بخش آموزش داستان‌نویسی در مجله جوانان را برعهده داشت. در همان سال‌ها شاگرد سید ابوالقاسم انجوی شیرازی (مشهور به پدر فرهنگ مردم) بود و آخرین مصاحبه مطبوعاتی با او مندرج در ادبستان را انجام داد.

علومی با لهجه شیرین بمی صحبت می‌کرد و مدت‌ها در تهران با دوست و همشهری هنرمندش ایرج بسطامی (خواننده‌ اهل بم) هم‌خانه بود.

داستان کوتاه «بمانی» اثر اوست که در آخرین شماره ماهنامه «فرجاد» در اواخر دهه ۶۰ یا اوایل ۷۰ چاپ شد. رمان «آذرستان» وی در سال ۷۷ کتاب برگزیده سال از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت و رمان طنز «شاهنشاه در کوچه دلگشا» برنده ۳۰ سال رمان طنز ایران شد.

استاد علومی در زمینه‌ پژوهش‌های مربوط به طنز بنا به توصیه استاد عمران صلاحی آثار بی‌شماری را از جمله طنز در آمریکا (جلد اول)، طنز در مثنوی مولانا جلال‌الدین، انواع طنز در گلستان سعدی، طنز و شیوه‌های داستانی در بوستان، طنز در دوره‌ پهلوی با نقد و بررسی آثار طنزنویسان آن زمان، طنز ایران از مشروطه به بعد (جلد اول) و بررسی انواع طنز در خارستان اثر حکیم قاسمی کرمانی را منتشر کرده است.

رمان‌های طنز علومی شامل «شاهنشاه در کوچه دلگشا، من نوکر صدامم، وقایع‌نگاری بن لادن و جناب آقای دیو بوده است.

علومی همچنین در زمینه‌ ادبیات کودک و نوجوان کتاب گذر از کوه کبود را منتشر کرده است و در تحلیل قصه‌های ایرانی نیز می‌توان به کتاب اساطیر افسون وش او اشاره کرد.

این نویسنده بمی همچنین رمان‌های «سوگ مغان»، «آذرستان»، «ظلمات»، «اندوهگرد»، «پریباد»، «داستان‌های غریب مردمان عادی»، «هزار و یک شب‌ نو»، «خانه کوچک» و «عطای پهلوان» را در پرونده کاری خود دارد.

قصه اساطیر از جمله آخرین آثار این نویسنده مطرح ایران بود، همچنین کتابی دیگر در حال انتشار داشت که هنوز اطلاعاتی درباره نام و محتوای آن منتشر نشده است.

در وصف کارکردها و ویژگی های آثار استاد علومی آمده که با نگاهی تازه به مسائل مختلف، همواره توانسته توجه عمومی را به خود جلب کند و با انتقاد و پیشنهاد سازنده، به ساختار و شکل دهی بهتر جامعه ایران کمک کند.

این نویسنده بمی در سال های پایانی عمر خود به زادگاهش در بم بازگشته بود؛ بازگشت به زادگاه و جایی که هویت و شخصیتش ریشه‌دار است، به این نویسنده فرصتی داد تا با تمامی تلاش و انگیزه، به خلق آثاری جدید بپردازد و ارثیه ارزشمند خود را به سرانجام برساند.

شهر بم در ۱۹۵ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229590 برچسب‌ها اخبار روز

دیگر خبرها

  • جریان آزادی‌خواهی غزه در اربعین پیش رو تجلی ممتازی خواهد یافت
  • تلفیق اماکن ادبی در کنار نمایشگاه کتاب ظرفیت فعال‌سازی گردشگری ادبی را دارد
  • کتاب «آینده می‌افتد زمین» رونمایی می‌شود
  • کتاب جدید بهمن پگاه راد رونمایی می شود
  • جامعه‌شناختی تفکرات اجتماعی
  • شلوغ‌بازی رسانه‌ای برای دروغ‌پراکنی
  • باید و نبایدهای کتاب دینی برای بچه‌های امروز
  • تلفیق هنر دست و صنعت
  • استپ کیدز سرمایه‌گذاری برای آینده بهتر کودکانمان
  • محمدعلی علومی درگذشت + سوابق