Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، رحیم بنامولایی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز، پیش از ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه که در بستر فضای مجازی صورت گرفت، در خصوص انتخاب وزرا و انتظار بخش خصوصی از کابینه دولت سیزدهم، ضمن اظهار امیدواریم از همدلی و یکپارچگی در میان سران قوا، گفت: با نگاهی که به تجربه دولت‌های پیشین می‌اندازیم درخواهیم یافت که دولت همزمان نمی‌تواند تاجر و مجری خوبی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به تجربه ۴۴ سال گذشته در بحث اقتصادی، یادآور شد: انتظار می‌رود که دولت‌ها در سیاست گذاری و اعمال نظارت‌ها قوی تر عمل کنند؛ رد تصدی گری دولت در امور اجرایی که جزء افرایش هزینه‌ها برای مردم هیچ عایدی نخواهد داشت.

بنامولایی با اشاره به اینکه اهدافی همچون تبدیل اقتصاد نفتی به غیرنفتی و اقتصاد دولتی به غیردولتی باید از سال‌های اول انقلاب دنبال می‌شد، اظهار کرد: در این موارد بخش خصوصی هم مقصر است، چون برخی از فعالان این عرصه به دنبال رانت و فرصت بوده و با کلاهبرداری و اخذ وام‌های کلان بانکی در نهایت از کشور خارج شدند.

وی با بیان اینکه داشتن نگاه ملی، مولد بودن و فعالیت در امر تولید را از شاخصه‌های مهم اتاق های بازرگانی است، اضافه کرد: افرادی با تجربه، دنیا دیده و آشنا به الفبای سیستم تجارت باید در اتاق‌های بازرگانی حضور داشته باشند.

وی در ادامه داشتن نگاه ملی، مولد بودن و فعالیت در امر تولید را از دیگر شاخصه‌های مهم بدنه اتاق های بازرگانی برشمرد و افزود: بخش خصوصی اگر نگاه فردی را کنار گذاشته و با دید ملی در امور حرکت کند بطور حتم موفق خواهد بود، چنین دیدگاه هایی باید تقویت شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز ضمن تأکید بر اهمیت احیای فعالیت‌های جهاد سازندگی بر پایه روحیه جهادی سال‌های نخست انقلاب، ادامه داد: جهاد سازندگی باید احیا شود که نگاه بروکراسی دولتی در آن دخیل نباشد و در چارچوب قانون به رونق کار آفرینی، اشتغال و بکارگیری سرمایه‌های انسانی و مالی در راستای ارتقای کشور منجر شود، هر گونه سیاست غلط در این مورد سبب فرار مغزها و نخبگان ایرانی است.

وی ادامه داد: ایران می‌توانست جزو کشورهای نخست خاورمیانه در عرصه اقتصاد باشد، اما با کوتاهی دولت‌ها و برخی کج روی ها از این اهداف دور ماندیم، فقها و بزرگان ما باید به این مهم توجه داشته باشند که اهداف دین اسلامی از جمله تاکید آن بر برقراری تعامل به درستی اجرایی شود.

وی در بخش دیگری با بیان اینکه بخش خصوصی باید به دور از هرگونه رانت و فرصت طلبی به معنای واقعی پای کار باشد، گفت: امروز همه اتاق‌های مشترک باید در دل اتاق بازرگانی ادغام شود و به عنوان نمونه بخش‌هایی مانند تعاون ،اصناف و تشکل‌ها زیرمجموعه های آن باشد، هدف مهم کاهش تعداد مراکز تصمیم گیری است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز با اشاره به اهمیت شکل گیری مراکز متعدد تصمیم سازی مشتمل بر اتاق‌های فکر افزود: چنین مراکزی سبب افزایش توان تولید و بهره وری و بالا بردن حجم صادرات است، یکی از دلایل پایین آمدن ارزش پول کشور ما این است که برای افزایش بهره وری اقدامی نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: در بحث بهره وری فرصت خوبی برای دستیابی به انرژی خورشیدی در ایران وجود دارد، سرمایه گذاری در این مورد علاوه بر درآمدزایی سبب صادرات انرژی به کشورهای همسایه است.

انتهای پیام/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: دولت سیزدهم اتاق بازرگانی بخش خصوصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۱۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار اتاق‌های بازرگانی فناوری در پارک فناوری بین‌المللی ایران

اتاق‌های بازرگانی بین‌المللی ایران در کشورهای گرجستان، ایتالیا، عراق، قطر و ارمنستان در پارک علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران مستقر شدند.

به گزارش ایسنا، تعدادی از فعالان و نمایندگان عرصه اتاق‌های بازرگانی بین‌المللی ایران در کشورهای گرجستان، ایتالیا، عراق، قطر و ارمنستان و اتاق بازرگانی تهران جهت ایجاد اتاق مشترک بازرگانی فناوری بین‌المللی در کشور در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایرانی حضور یافتند.

در این نشست حسن زمانیان، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ضمن اشاره به اهمیت جایگاه اتاق‌های مشترک بازرگانی اقتصادی اظهار کرد: اتاق‌ها در عرصه تولید، خدمات بویژه صادرات و همچنین در جهت کمک به فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه اقتصادی کشور نقشی اثرگذار دارند.

وی ضمن اظهار خرسندی از حضور و استقرار اتاق‌های بازرگانی در پارک علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، گفت: علاوه بر شرکت‌های مستقر در این پارک قطب فناوری پارک نیز در شهر آفتاب تاسیس شده است.

زمانیان افزود: در راستای علمی و تخصصی کردن محصولات شرکت‌ها و تولیدکنندگان داخلی و با تفاهم و همکاری با وزارت صمت و با امضای دو معاونت در وزارتخانه علوم و صمت گواهی‌نامه‌های رتبه‌بندی تحقیق و توسعه صادر می‌شود که معتقد هستیم نهادها و شرکت‌های اقتصادی درصورت نبود بخش تحقیق و توسعه از عرضه و تقاضای بازارهای جهانی عقب می‌مانند و وجود این بخش در شرکت‌ها کاملا ضروری است.

معاون وزیر علوم گفت: یکی دیگر از گواهینامه‌ها که تعیین‌کننده درصد داخلی یا خارجی بودن محصولات شرکت‌ها را تعیین می‌کند، گواهی عمق ساخت داخل است که توسط سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران صادر می‌شود و در صورتی که درصد امتیاز گواهی بالا باشد، آن محصول از معافیت گمرکی برخوردار شده و چنانچه بتواند نیاز آن محصول را در کشور فراهم کند، از واردات آن جلوگیری خواهد شد.

وی تصریح کرد: رتبه کشور ما در جهان از نظر علمی پانزده است، ولی در نوآوری و دانش فنی رتبه ۶۳ را داریم و این فاصله به این دلیل است که نمی‌توانیم به خوبی از پژوهش و تحقیقات خود دانش فنی تولید کنیم و در نهایت این دانش فنی را نیز به تجاری‌سازی نرسانده‌ایم که به تولید محصولات تجاری و بازار محور منجر شود و باید به دنبال تولید محصولاتی باشیم که دارای پیچیدگی اقتصادی مثبت باشند.

به نقل از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، زمانیان افزود: تحقیقاتی مهم است که تبدیل به دانش فنی و پس از آن منجر به تولید محصولی شود که در سطح بین‌المللی رقابت‌پذیر باشد و همچنین محصولات تولیدشده باید به خوبی در بازار ارائه و در معرض دید قرار گیرند که این بازاریابی و تجارت را اتاق‌های بازرگانی می‌توانند در سطحی وسیع انجام دهند و در تجاری‌سازی و فروش محصولات نقشی کلیدی داشته باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سومین جشنواره چند رسانه‌ای گردشگری کشور به میزبانی کرمان برگزار می‌شود
  • تعطیلی پنج‌شنبه‌ یا شنبه؛ کدام یک برای تحقق «شعار سال» سودمند است؟
  • کوتاهی در معرفی استان کرمان قابل قبول نیست
  • کرمان میزبان جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی است
  • آمادگی اتاق بازرگانی مکه برای گسترش روابط اقتصادی با ایران
  • اجرای طرح‌های اقتصادی باید از مسیر دانشگاه بگذرد
  • استقرار اتاق‌های بازرگانی فناوری در پارک فناوری بین‌المللی ایران
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه
  • رونمایی از طرح مرکز رشد و نوآوری اتاق بازرگانی سنندج