Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سوم شهریورماه، یادآور یکی تلخ ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران است. روزی که کشورمان در سال 1320 آماج حمله ددمنشانه نیروهای نظامی شوروی و انگیس از شمال و جنوب قرار گرفت و بخش های وسیعی از سرزمین عزیزمان زیر یوغ بیگانگان قرار گرفت. اشغال ایران که بسیار سریع و آسان تحقق یافته و با حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی تکمیل شده بود تا پایان جنگ در سال 1324 ادامه یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تجاوز عوارض و آثار متعددی برجای گذاشت که بررسی و ارزیابی آنها می‌تواند بسیاری از حقایق تلخ تاریخ معاصر ایران را در آن سال‌ها روشن سازد.

اهمیت این واقعه‌ی عظیم و ناگوار، آن چنان است که امروز پس از گذشت 80 سال از آن روزهای تلخ و سیاه، بخشی از واقعیت‌های کم‌گفته و اسناد چهار سال اشغال قزوین در طول سال‌های 1320 تا 1324 بازگو و منتشر گردد تا شاید اندکی از آنچه بر مردم ما در سال‌های سیاه اشغال رفت، بیش از گذشته آشکار گردد.

 

اردیبهشت 1321 و در دومین سال اشغال ایران توسط ارتش متفقین، نیروهای نظامی آمریکا نیز وارد خاک ایران شده و بخشی از این نیروها در اراضی کشاورزی روستای چوبیندر در جنوب قزوین و  در حاشیه جاده قزوین – همدان مستقر شدند. نیروهای آمریکایی با ایجاد کمپ مجهز و مدرنی، تا اواخر سال 1323 در این محل مستقر و پس از آن در اسفند‌ماه همان سال با شکست پی در پی ارتش آلمان در جبهه های مختلف و پیشروی نیروهای متفقین در محورهای جنگی، نیروهای آمریکایی مستقر در قزوین به تدریج این شهر را ترک کردند و کمپ مجهز خود را به نیروهای روسی سپردند.

نیروهای آمریکایی در مدت استقرار در اراضی روستای چوبیندر خسارت‌های سنگینی به اراضی زیر‌کشت کشاورزان این روستا وارد آوردند که شکایت اهالی چوبیندر به نخست‌وزیر و دستور پیگیری به وزارت امورخارجه، و همچنین گزارش شهربانی قزوین از تخلیه کمپ نظامیان آمریکایی، از جمله اسناد قابل توجه مربوط به حضور ارتش آمریکایی در قزوین است.

 

وزارت کشور

اداره کل شهربانی/محرمانه /شماره: 13059/15457/ تاریخ: 17/12/1323

وزارت کشور

برطبق گزارش شماره 71 شهربانی قزوین معروض می‌دارد: از اول ماه جاری نیروی آمریکایی که در 4 کیلومتری شهر قزوین اردوگاه مفصلی به نام «کمپ» ساخته بودند، به تدریج قسمت به قسمت به همراه رفته و تمام قسمت‌های اردو را از قبیل ساختمان با تمام لوازم وماشین‌ آلات و قسمت برق و بی‌سیم و ماشین‌آلات حفاری تسطیح و تلمبه آب و لوازم دیگر (غیر از اشیاء بیمارستان که برده‌اند) به ماژور قدیراف کماندان شوروی تحویل و فعلاً هیچ قسمتی از ارتش سرخ در محل مزبور ساکن نشده و فعلاً عده‌ای قراول برای حفاظت آنجا گمارده شده و قرار اطلاع چرینش‌اف که عهده‌دار فرماندهی کل می‌باشد قصد دارد قدری که هوا خوب شد بیمارستانها را با افسران پزشک را به آنجا انتقال دهد و با اینکه ساختمان مزبور گنجایش اسکان دو لشگر را دارد و حتی نمازخانه و سالنهای سینمایی تابستانی و زمستانی ساخته شده معلوم نیست روی چه نظر کلیه قوا را به آنجا انتقال نمی‌دهند و هنوز هم برای سکونت افسران، باغات سبزیکاری برای خود درخواست می‌نمایند با اینکه در اردوگاه مزبور دوحلقه چاه آب عمیق حفر و به وسیله ماشین برای احتیاج تمام ساختمانها آب کافی در لوله‌ها جریان دارد، زمین هم برای کاشت سبزیجات و غیره در اطراف اردو زیاد است و ممکن است از آبهای جاری چاه‌ها هم مشروب شود و آقای فرماندار هم این موضوع را تذکر داده است، ولی قبول نکرده و اصرار دارند از باغات شهر به آنها واگذار شود و با این جریان احتمال نمی‌رود شهر را تخلیه نمایند. 

رییس شهربانی کل کشور – سرپاس سیف

*

دفتر نخست‌وزیر

شماره: 6643/ تاریخ: 28/3/1322

وزارت امور خارجه

اهالی قریه چوبیندر قزوین در شکایت از اینکه نیروی دولت آمریکا در زمینهای کشت شده آنها چادر زده و بالغ بر دومیلیون و چهارصد هزار ریال تاکنون خرابی و خسارت وارد آورده‌اند. نامه نوشته‌اند که عین آن به ضیمه فرستاده می‌شود. دستور فرمایند در این باب رسیدگی و اقدام شایسته نموده [،] نتیجه را با پس فرستادن عین نامه اطلاع دهند.

نخست‌وزیر

 

*

وزارت امور خارجه، 5 ماه پس از این نامه در پیگیری‌های مکرر دفتر نخست‌وزیری با اذعان به این نکته که چادر زدن نظامیان آمریکایی در زمین‌های زراعی حدود قزوین، براساس اعلام سفارت آمریکا با تایید سفارت شوروی بوده است، این‌چنین پاسخ می‌دهد:

جناب آقای نخست‌وزیر

بازگشت به نامه [مورخ] 14/6/22 [به] شماره 10110، راجع به چادرزدن نیروی آمریکا در اراضی چوبیندر برحسب موافقت نیروی شوروی که در آن حدود نظارت دارند بوده و تصور می‌رود نیروی شوروی مسئول آن ملک باشند بنابراین سفارت آمریکا در این باب به سفارت کبرای شوروی مراجعه و تقاضا نموده است که تحقیقات لازم نموده و مسئولیت نیروی شوروی را در این موضوع تائید نمایند. از طرف وزارت امورخارجه در تاریخ 7/6/22 به یادداشت سفارت آمریکا پاسخ داده شد استناد به اینکه اشغال اراضی نامبرده از طرف نیروی آمریکا در نتیجه موافقت فرمانده نیروی شوروی تاثیری در اصل موضوع نمی‌نماید و سفارت تصدیق می‌نماید که اراضی نامبرده خاک ایران بوده و اشغال آن می‌بایستی با رضایت و موافقت صاحبان املاک دست داده باشد و مجدداً خواسته شد دستور دهند مقامات وابسته نسبت به جلوگیری از عملیات نیروی آمریکا در زمینهای کشت شده قریه مزبور و جبران خسارت وارده اقدام لازم معمول و نتیجه را اطلاع دهند البته همینکه پاسخی برسد مراتب به استحضار خاطر مبارک خواهد رسید.

وزیر امور خارجه

براساس بررسی سوابق و اسناد مرتبط با این موضوع، سفارت ایالات متحده در تهران هرگز پاسخی به خواسته وزارت امور خارجه نمی‌دهد و خسارت‌های وارد شده به کشاورزان و اهالی روستای چوبیندر نیز هیچگاه پرداخت نمی‌شود!

* محمدحسن سلیمانی؛ پژوهشگر تاریخ معاصر و قزوین شناس

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قزوین پژوهشگر تاریخ نیروی آمریکا نیروی شوروی وزارت امور امور خارجه نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۱۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدف آمریکا از خرید ۸۱ فروند جنگنده روسی از قزاقستان چیست؟

روزنامه کی‌یف پست در گزارشی مدعی شده که ایالات متحده ۸۱ فروند هواپیمای جنگی قدیمی و از رده خارج دوران شوروی را از قزاقستان خریداری کرده است.

به گزارش روزیاتو، قزاقستان که در حال ارتقای ناوگان هوایی خود است، ۱۱۷ هواپیمای جنگنده و بمب افکن متعلق به دوران شوروی از جمله رهگیر‌های میگ-۳۱، جنگنده بمب افکن‌های میگ-۲۷، جنگنده‌های میگ-۲۹ و بمب افکن‌های سو-۲۴ مربوط به دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ را به حراج گذاشته است.

به گفته این روزنامه اوکراینی، ارزش فروش اعلام شده یک میلیارد تنگه (واحد پول قزاقستان) قزاقستانی یا ۲.۲۶ میلیون دلار بوده است که بر اساس آن، معادل میانگین ارزش هر هواپیما ۱۹،۳۰۰ دلار برآورد می‌شود. به نقل از کی‌یف پست، کانال تلگرامی اوکراینی Insider UA تایید کرده است که ایالات متحده ۸۱ فروند از این هواپیما‌های جنگی قدیمی و از رده خارج را خریداری کرده است.

MiG-۳۱

به گزارش این روزنامه، انگیزه پشت خرید این جنگنده‌های ساخت شوروی توسط ایالات متحده فاش نشده است، اما احتمال استفاده از آن‌ها در اوکراین، جایی که هواپیما‌های مشابه در حال خدمت هستند، افزایش یافته است. ریپورتر، یک سایت خبری انگلیسی زبان روسی گفته که این فروش از طریق شرکت‌های خارج از کشور انجام شده است. به گفته کی‌یف پست، با توجه به اتکای مداوم اوکراین به سلاح‌های دوران شوروی، این هواپیما‌ها می‌توانند به عنوان منبع قطعات یدکی یا به صورت استراتژیک به عنوان طعمه در فرودگاه‌ها مستقر شوند.

Mig-۲۹

بر اساس گزارش مجله Airforce Technology، جنگنده Mikoyan MiG-۳۱ یک رهگیر مافوق صوت است که برای دفاع از حریم هوایی شوروی طراحی شده و در دوران جنگ سرد نقش مهمی ایفا کرد. میگ-۲۷ که از میگ-۲۳ گرفته شده است، یک هواپیمای با تخصص در حمله به اهداف زمینی بوده و در درگیری‌هایی مانند جنگ شوروی و افغانستان به کار گرفته شد. میگ-۲۹ در نبرد‌های هوا به هوا تبحر داشت، به طور گسترده صادر شد و همچنان در خدمت برخی از نیرو‌های هوایی در سراسر جهان قرار دارد. با وجود قدمت بالایش، Su-۲۴ – یک بمب افکن تاکتیکی مناسب عملیات در تمام شرایط آب و هوایی – همچنان در خدمت چندین نیروی هوایی، از جمله نیرو‌های هوافضای روسیه و نیروی هوایی اوکراین قرار دارد.

sukhoi su-۲۴

قزاقستان که قبلاً بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، روابط نزدیکی با روسیه داشته و از نظر تاریخی یکی از قوی‌ترین متحدان این کشور بوده است. اما این رابطه پس از حمله روسیه به اوکراین تغییر کرده، قزاقستان بیشتر با غرب همسو شد که خشم برخی‌ها در روسیه را برانگیخت. بر اساس تحلیل کی‌یف پست، تلاش‌های این کشور آسیای مرکزی برای ارتقای قابلیت‌های نظامی‌اش همزمان با تعامل فزاینده آن با کشور‌های غربی، نشان‌دهنده دور شدن قزاقستان از روابط تاریخی با مسکو است.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در مارس ۲۰۲۳ از قزاقستان دیدن کرد و تصریح کرد که ایالات متحده قویا از “استقلال و تمامیت ارضی آن” حمایت می‌کند. برخی از طرفداران پرسروصدای روسیه پیشنهاد کرده اند که روسیه پس از حمله به اوکراین باید به سراغ قزاقستان برود. یکی از مفسران تلویزیون روسی، ولادیمیر سولوویوف، تصریح کرده که کشورش «باید به این واقعیت توجه کند که مشکل بعدی قزاقستان است، زیرا فرآیند‌های نازیستی مشابه می‌تواند مانند اوکراین در آنجا رخ دهند». توافق‌نامه‌های متعدد در زمینه تجارت، آموزش، محیط‌زیست و ذخایر معدنی نشان‌دهنده تعمیق روابط بین قزاقستان و کشور‌های غربی است، در حالی که این کشور در حال مدیریت چالش‌های ژئوپلیتیکی ناشی از رقابت کشور‌های همسایه مانند روسیه، چین و افغانستان است.

دیگر خبرها

  • هدف آمریکا از خرید ۸۱ فروند جنگنده روسی از قزاقستان چیست؟
  • هشدار دانشگاه کلمبیا درباره احتمال اخراج دانشجویان
  • دانشگاه کلمبیا درباره احتمال اخراج دانشجویان هشدار داد
  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • «سندرم ویتنام» در غزه تکرار می‌شود؟
  • دو ناوشکن آمریکایی را با تعدادی پهپاد هدف قرار دادیم
  • عملیات «فتح موعود» و تحقیر نیروی دریایی آمریکا
  • کمک تسلیحاتی آمریکا به ارتش اوکراین با خرید جنگنده‌های قزاقستان
  • جلب اعتماد نیروی کار منجر به رشد بهره‌وری می‌شود
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟