Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-01@09:14:31 GMT

طالبان به حضور زنان در جامعه تن می‌دهد؟

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۱۲۰۵۵

طالبان به حضور زنان در جامعه تن می‌دهد؟

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، به قدرت رسیدن دوباره طالبان بعد از 20 سال و تحولات در حاکمیت افغانستان به قدری با سرعت انجام شد که بسیاری از کارشناسان حوزه سیاسی یا بین‌الملل و حتی مردم آن کشور را شگفت‌زده کرد. در این میان جامعه جهانی بیشترین نگرانی را نسبت به آینده دختران و زنان افغانستانی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید بتوان گفت تحصیل دختران و فعالیت اجتماعی و فرهنگی زنان در جامعه و تامین امنیت آنها، جزو سرفصل‌های مهم نگرانی‌ها نسبت تحولات اخیر در این کشور است. 

چند روز پیش ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان اعلام کرده بود که حقوق زن در دایره اسلام و شرع، محترم شمرده می‌شود و کشورهای دیگر فکر نکنند که طالبان حق زنان را به رسمیت نمی‌شناسد. به طور یقین نمی‌توان با قاطعیت در این‌باره اظهار نظر کرد و باید دید عملکرد طالبان در آینده چگونه خواهد بود.

در این راستا، محدثه مصفا در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به تحولات افغانستان، سقوط دولت مرکزی و حضور طالبان در این کشور اظهار کرد: رویکرد رهبران طالبان نسبت به 20 سال گذشته تغییر کرده و افکار متحجرانه‌ آنها تا حدودی تعدیل شده است.

وی ادامه داد: رویکرد گذشته طالبان درباره مسائلی چون آموزش و فعالیت اجتماعی زنان به محرومیت و فقر فرهنگی آنها مرتبط بود. گذر زمان مشخص می‌کند که طالبان امروز، تا چه میزان تغییر کردند.

مسئول خواهران اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به وضعیت آموزش و حق تحصیل زنان اظهار کرد: طالبان توجه و سابقه خوبی در این حوزه ندارد. حمله تروریستی به مدرسه شهدا مهمترین نمونه از بی‌توجهی آنها به تحصیل دختران است. 

وی در ارتباط با رویکرد طالبان برای حضور زنان در عرصه‌های اجتماع بیان کرد: بر اساس اعلام شورای رهبری گروه طالبان رویکرد آنها درباره زنان تغییر کرده و قصد برطرف کردن مشکلات زنان را دارند.

مصفا افکار رهبران طالبان در حوزه زنان را یکسان ندانست و گفت: رهبران طالبان توانایی نظارت و اداره کل افراد عضو این گروه را ندارند. در نتیجه امکان دارد اعضا رویه‌های متفاوتی را در پیش بگیرند که بی‌شباهت به افکار گذشته طالبان نباشد. 

عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با تاکید بر اینکه طالبان به فعالیت اجتماعی و فرهنگی زنان آسیب می‌زند، گفت: دولت آینده افغانستان باید به حقوق زنان احترام بگذارد؛ اما این حقوق باید براساس فرهنگی مردم و دین اسلام باشد. 

تفکر مردسالاری؛ غالب بر فرهنگ افغانستان

وی درباره فضای فرهنگی حاکم بر افغانستان مطرح کرد: فرهنگ مردسالاری در قشرهای مختلف افغانستان وجود دارد و در واقع غالب بر فرهنگ مردم این کشور است. طالبان نیز که برخاسته از مردم هستند؛ این فرهنگ مردسالانه را بیشتر در جامعه رواج می‌دهند. 

مصفا با بیان اینکه آمریکا و غرب، نهادهایی را برای احقاق حقوق زنان در افغانستان ایجاد کردند که با فرهنگ مردم سازگاری ندارد، گفت: هر گونه تغییری که بخواهد برای زنان افغانستان ایجاد شود، لازمه آن پیوست فرهنگی است. این نهادها چون برپایه اصول اسلامی نیستند، به طور قطع نمی‌توانند به زنان کمک کنند و نوعی تهاجم فرهنگی محسوب می‌شوند.

این فعال دانشجویی با تاکید بر اینکه ستادهای مردم نهاد برای دفاع از حقوق زنان افغانستان، باید متناسب با فرهنگ مردم باشد، گفت: این ستادها باید به دور از غرب زدگی، مطالبات دختران و زنان را پیگیری کنند.

وی با انتقاد از تفکرات چندگانه به زنان در جامعه افغانستان خاطرنشان کرد: دولت برخاسته از طالبان اگر واقعا بر مبنای اصول اسلامی باشد، جایگاه و شان زنان در جامعه را اسلام مشخص کرده است. 

مصفا درباره چالش زنان در افغانستان بیان کرد: همراه نبودن دولت با زنان و دختران یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها است. زنان نباید اجازه دهند، که حقوق آنها دستمایه جریانات فمنیستی و غرب‌گرا شود. 

این دانشجوی رشته حقوق با اشاره به دانشجویان دختر افغانستانی در ایران عنوان کرد: این افراد شاید بتوانند تاثیرات فرهنگی خوبی در افغانستان داشته باشند؛ اما متاسفانه طالبان اعتقادی به استفاده از افراد تحصیلکرده در دولت یا مدیریت این کشور ندارند. بنابراین این دانشجویان بستر لازم برای فعالیت را کشور خود ندارند، در نتیجه تمایلی به برگشت به افغانستان نیز ندارند.

انتهای پیام/

مریم شمسایی نیا کد خبر: 1107928 برچسب‌ها زنان افغانستانی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: زنان افغانستانی زنان افغانستان زنان در جامعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۲۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«معلمان» مجاهدان عرصه علم و فرهنگ هستند

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در ابتدای جلسه امروز (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) این شورا ضمن گرامیداشت روز معلم و سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری (ره)، اظهار داشت: برای معلمان عزیز که مجاهدان عرصه علمی و فرهنگ هستند، آرزوی توفیق دارم.

وی سپس در خصوص شهید مطهری اظهار داشت: در کنار آثار شهید مطهری که حقیقتاً سرمایه فرهنگی و علمی جامعه ماست، باید سیره علمی اثرگذار ایشان نیز تبیین شود.

دبیر شورای نگهبان افزود: ویژگی ممتاز شهید مطهری (ره) نیازشناسی علمی و فرهنگی جامعه بود و چون حرکت خود را بر اساس این نیازشناسی دقیق ساماندهی کرد در بیداری جامعه نقش تأثیرگذار داشت.

وی با بیان اینکه شهید مطهری معلم طراز انقلاب اسلامی بود، عنوان کرد: محتوای آثار شهید مطهری سرمایه‌ای عظیم برای مقابله با شبهات دشمنان امت اسلام است.

آیت‌الله جنتی همچنین تاکید کرد که معلمی از نگاه معارف اسلامی یک شغل نیست، بلکه یک مجاهدت است و هرچه این مجاهدت کامل‌تر انجام شود، جامعه سعادتمندتر خواهد شد.

امام صادق (ع)؛ جهادگر بزرگ فرهنگی

دبیر شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به در پیش بودن سالروز شهادت امام صادق (ع) و عرض تسلیت بدین مناسبت، بیان داشت: ایشان در روزگاری که جهان اسلام با نفوذ افکار بیگانگان و همچنین تحریف معارف اسلامی مواجه بود، با تعیین درست اولویت‌ها، دست به جهاد بزرگ فرهنگی زدند.

وی خاطرنشان کرد: ثمرات ارزشمند آن جهاد بزرگ فرهنگی از سرمایه‌های ماندگار امت اسلام است.

آیت‌الله جنتی این نکته را هم یادآور شد که امام صادق (ع) همزمان با تدریس و تربیت شاگردان، نظام و ساختار آموزشی جامعی طراحی کردند که قابلیت الگوبرداری در همه زمان‌ها دارد و هرچه نظام آموزش و پرورش ما به این نظام آموزشی نزدیک‌تر شود، توفیقات بیشتری کسب خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • «معلمان» مجاهدان عرصه علم و فرهنگ هستند
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • نقش فیلم، بازی و موسیقی روشنگرانه در ترویج فرهنگ حجاب
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • طالبان خطاب به روسیه: حکومت افغانستان فراگیر است | دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • طالبان: دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است