Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@17:22:44 GMT

تشدید آزار و شکنجه فعالان زن در عربستان

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۱۲۱۸۳

تشدید آزار و شکنجه فعالان زن در عربستان

یک سازمان حقوق بشری ضمن تاکید بر تشدید سرکوب‌گری مقامات سعودی علیه زنان فعال و مدافع حقوق بشر در عربستان از سرنوشت آن‌ها ابراز نگرانی کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از الواقع السعودی، رژیم آل سعود بر خلاف ادعاهای « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی برای ترویج اصلاحات در زمینه حقوق زنان، به سیاست آزار زنان مدافع و فعال حقوق بشر ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقامات سعودی همچنان ده‌ها زن از جمله زنان مدافع حقوق بشر ، فعالان و پزشکان را بازداشت کردند. با وجود آزادی برخی از آنها در ماه‌های گذشته ، ترس بازداشت مجدد آنها با توجه به محدودیت‌های اعمال شده علیه آنها و ممنوعیت سفر آنها تشدید می‌شود.

سازمان حقوق بشر اروپایی سعودی با وجود عدم شفافیت در نحوه رسیدگی به پرونده بازداشت شدگان از سوی دولت سعودی بر ادامه راه اندازی کمپین‌های بازداشت علیه زنان نظارت کرده است.

این اطلاعات حاکی از آن است که سرویس امنیت دولتی عربستان اخیراً کمپین بازداشت‌های خودسرانه را به صورت پراکنده آغاز کرده و زنان را هدف قرار داده است که پیش بینی می‌شود این زنان در دفاع از حقوق بشر و ابراز عقیده خود فعالیت داشته‌اند.در میان زنان فعال سعودی دکتر «لینا الشریف» از ماه مه 2021 به اجبار ناپدید شده و خانواده وی نتوانسته‌اند با وی ارتباط برقرار کنند.همچنین از محل نگهداری وی اطلاعی ندارند. بر اساس گزارش این سازمان حقوق بشری لینا الشریف به دلیل اظهار نظر خود در شبکه‌های اجتماعی بازداشت شد.

اطلاعات در ژوئن 2021 بازداشت «اسماء السبیعی»، « رینا عبدالعزیز » در مه 2021 و « یاسمین الغفیلی» را نشان داد.

سالهاست که عربستان سعودی زنان فعال و مدافعان حقوق بشر را بازداشت و تحت تعقیب قرار می‌دهد و برخی از آنها هنوز بدون هیچ اتهامی با مجازات طولانی زندان رو به رو هستند.در میان آنها «اسراء الغمغام» مدافع حقوق بشر است که در دسامبر 2015 در ارتباط با فعالیت خود بازداشت شد. الغمغام با اتهاماتی از جمله رهبری تظاهرات و سر دادن شعارهای خواستار حقوق بشر روبرو شد. دادستانی عمومی خواستار مجازات حکم اعدام برای الغمغام شد و اما پس از آن با وجود تخلفاتی از جمله ممانعت از دسترسی به وکیل علیه وی اعمال شد، به 8 سال زندان محکوم شد.

علاوه بر این ، عربستان سعودی به بازداشت «نعیمه المطرود» مدافع حقوق بشر ادامه می‌دهد. المطرود در سال 2016 بازداشت شد و با اتهاماتی از جمله مشارکت در تظاهرات در منطقه قطیف و اظهار نظر در رسانه‌های اجتماعی روبرو شد. اقدامات مسالمت آمیز المطرود در رسانه‌های رسمی سعودی به عنوان حمایت از تروریسم توصیف شد و دادگاه جنایی تخصصی وی را به 6 سال زندان محکوم کرد.

دولت عربستان سعودی از سال 2017 «فاطمه آل نصیف» ، فعال سعودی را بازداشت کرد. آل نصیف از داخل خودرویش و در حضور دو دخترش با خشونت بازداشت شد و براساس اطلاعات مدنی مورد بدرفتاری و شکنجه قرار گرفت. در ژوئن 2021 ، پسرش در حالی که در کانادا بود به طرز مرموزی کشته شد و آل نصیف از شرکت در مراسم تشییع فرزندش محروم شد.

تبعات اخراج مهاجران از عربستان بر زندگی 5 میلیون یمنیعربستان| درخواست سازمان‌های حقوق بشری برای توقف پروژه نئوماقدام عربستان برای جلوگیری از واکسینه شدن یمنی‌ها

عربستان سعودی همچنین سالهاست که زنان زیادی از جمله «سکینه الدخیل» ، «کفایه التاروتی»، «زینب العیثان»، « مریم آل قصیوم» « میاء الزهرانی» و « عایده الغامدی» را بازداشت کرده است.

دولت عربستان با پرونده زنان مدافع حقوق بشر و زندانیان همانطور که در کل پرونده حقوق بشر به شیوه تبلیغاتی برخورد می‌کند ، بازداشت مدافعان زن حقوق بشر را رد کرده است. علاوه بر این ، برخی موارد برای ترویج اصلاحات استفاده می‌شود. در سال 2021 ، دولت عربستان تعدادی از زنان فعال سعودی از جمله «لجین الهذلول» ، «سمر بدوی» و« نسیمه الساده» را از زندان آزاد کرد. این امر پس از انتقادات شدید صورت گرفت ، زیرا قطعنامه‌ای که توسط پارلمان اروپا صادر شد، آن را یکی از جانبدارترین کشورها علیه زنان توصیف کرد و سازمان ملل متحد دستگیری الهذلول را امری خودسرانه دانست و خواستار آزادی زنان مدافع شد.

آزادی زنان مدافع حقوق بشر با محدودیت‌های مداوم علیه آنها همراه بود ، زیرا آنها هنوز از سفر و انجام هرگونه فعالیتی منع شده‌اند. همچنین اطلاعاتی در مورد انواع مختلف شکنجه اعمال شده علیه آن‌ها در طول بازداشت مورد بررسی قرار گرفت.

سازمان اروپایی حقوق بشر سعودی تأکید کرد که مجازات‌های شدید علیه زنان مدافع حقوق بشر و استفاده از قوانین ضد تروریسم علیه آنها و ادامه بازداشت یا آزار و اذیت آنها پس از آزادی رویکرد سیستماتیک مقامات سعودی است. این سازمان تأکید می‌کند که آزادی موقت و ناقص نگرانی‌هایی را در مورد تشدید سرکوب و تخلفات ایجاد می‌کند.

مقامات سعودی در سالهای اخیر، کمپینی را برای دستگیری خودسرانه بیش از 100 زن آغاز کرده‌اند درحالی که نیمی از زندانیان آزاد شده و بقیه زنان در شرایط نابسامانی در بازداشت به سر می‌برند. بسیاری از زنان بازداشت شده سعودی از خشونت و شکنجه مقامات سعودی صحبت کردند.

سازمان دیده بان حقوق بشر می‌گوید: این رفتارها و خشونت‌های اجتماعی زن ستیزانه در عربستان از سوی جامعه زنان این کشور پذیرفتنی نیست.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: زنان مدافع حقوق بشر عربستان سعودی مقامات سعودی بازداشت شد علیه زنان زنان فعال علیه آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۲۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟

آفتاب‌‌نیوز :

شبکه ۱۲ در گزارشی اعلام کرد، همه نگاه‌ها متوجه ریاض است و امیدواری محتاطانه‌ای را در مورد شکل گیری پیشرفت جدیدی در این روند می‌توان ملاحظه کرد.

سابیر لیبکین نویسنده این گزارش در مقدمه آن آورده است: آیا سازشی در پیش است؟ محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به شکل جداگانه‌ای با بلینکن و ابو مازن به گفتگو پرداخته است، در سایه مذاکرات انجام گرفته در رابطه با توافق مبادله اسرا، دولت بایدن فشار‌هایی را برای برقراری روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی وارد می‌کند، یک منبع نزدیک به دربار عربستان در گفتگویی با شبکه ۱۲ اعلام کرد نیازمند تضمین‌هایی برای فراهم شدن زمینه تشکیل دولت فلسطینی هستیم.

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منبع آگاه در دربار عربستان که در گفتگویی اختصاصی با این شبکه تلویزیونی شرکت کرده افزود: امیدواری محتاطانه‌ای در رابطه با پیشرفت مذاکرات سازش وجود دارد، در این رابطه شاهد پیشرفت جدیدی هستیم. امروز ما نیازمند تضمین‌هایی از اسرائیل هستیم که راه برای شکل گیری دولت فلسطینی فراهم شود، این دولت باید در مرز‌های ۱۹۶۷ تشکیل و شهرک‌های این منطقه تخلیه گردند، این یک پیش شرط ضروری است. ما در حال حاضر برای امضای توافقنامه پیمان دفاعی مشترک بین واشنگتن و ریاض تلاش می‌کنیم. ما تمام تلاش خود را به کار بستیم، همان طور که خوبی یهودیان را می‌خواهیم برای فلسطینیان هم خوبی می‌خواهیم، عدالت پایه و اساس حل منازعات بین همسایگان نزدیک است.

در بخش دیگری از این گزارش خبرنگار شبکه ۱۲ تاکید کرد: در سایه جنگ دایر در غزه و مذاکرات مربوط به آزادی اسرا، طرف‌های مختلف تلاش می‌کنند تا از فرصت به دست آمده استفاده کرده و زمینه دستیابی به توافق فراگیری را فراهم کنند، توافقی که می‌تواند منجر به آتش بس در غزه شده، اما در عین حال در برگیرنده توافقی برای تحقق صلح باشد که نه تنها پیشرفتی در مسئله فلسطینی به وجود آورد بلکه زمینه افزایش نفوذ عربستان را در روز بعد از پایان جنگ در این منطقه فراهم سازد.

با این حال سمدار بری خبرنگار و تحلیل‌گر روزنامه یدیعوت آحرانوت معتقد است که در حال حاضر توپ در زمین عربستان است.

او در گزارش خود در این رسانه عبری زبان نوشت: تماس‌های مربوط به سازش بین اسرائیل و عربستان که بعد از ۷ اکتبر متوقف شد، با کمک و تلاش وزیر خارجه آمریکا که دیروز به ریاض سفر کرده بود، از سر گرفته شده است، این بار توافق دایره‌ای شکل است، واشنگتن چتر امنیتی برای ریاض فراهم می‌کند، در مقابل عربستان سعودی روند سازش را از سر می‌گیرد، و در همین حال فشار بلینکن بر حماس برای پذیرش توافق پیشنهاد مصر برای مبادله اسرا نیز افزایش پیدا می‌کند.

به اعتراف این رسانه عبری زبان، عملیات ۷ اکتبر حماس، باعث شد تا تمامی تلاش‌های صورت گرفته برای سازش بین عربستان سعودی و اسرائیل متوقف شود.

به زعم خبرنگار این رسانه، عربستان سعودی هم همانند اسرائیل، مصر و اردن از حماس و گروه اخوان المسلمین متنفر است.

او همچنین فاش کرد، طی هفت ماه گذشته از جنگ، ارتباط بین ریاض و تل‌آویو به شکل به شدت محدودی حفظ شد، این کار از طریق نمایندگان عربستان در ایالات متحده و اروپا انجام گرفته است و در عین حال ریاض به دقت و وسواس شانس بنیامین نتانیاهو برای بقا در قدرت را سبک و سنگین می‌کند، تا اینکه در هفته گذشته بود که سخنگویان سعودی اعلام کردند که حتی با وجود نتانیاهو هم روند برقراری روابط را به پیش خواهند برد.

یدیعوت آحارانوت از پشت پرده نشست بلینکن با ولیعهد عربستان خبر داد: این بار توافق به شکل دایره وار خواهد بود، واشنگتن چتر امنیتی برای ریاض فراهم خواهد کرد و تسلیحات مورد نیاز این کشور را تامین می‌کند، همچنین توافقنامه همکاری اطلاعاتی علیه ایران نیز بین دو کشور به امضا خواهد رسید و در مقابل نیز عربستان سعودی برنامه سازش با اسرائیل را که در حال حاضر متوقف شده است را از سر خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • دین اسلام مدافع اصلی حقوق زنان است
  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند
  • زن و مرد در رسیدن به مقامات معنوی برابر هستند/ دین اسلام؛ مدافع‌ اصلی حقوق زنان است
  • نمایش زجر به قیمت لایک!
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • مشکلات جسمی اسرای فلسطینی بعد از آزادی بر اثر شکنجه در زندان
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت