Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «کامالا هریس» معاون رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه در دیدار با سران ویتنام مدعی شد، فشار علیه پکن باید افزایش یابد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، هریس ضمن این دیدارها در هانوی مدعی شد آمریکا از ویتنام در مسائل کلیدی از جمله آنچه امنیت ناوبری دریایی نامید، حمایت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رویترز به نقل از یک مقام کاخ سفید که نمی‌خواست نامش فاش شود گفت، معاون رئیس جمهور آمریکا در دیدار با «نگویان شوان پوک» رئیس جمهور ویتنام و معاونش و همچنین نخست وزیر این کشور، افزایش تردد کشتی‌های جنگی آمریکایی در نواحی تحت منازعه میان هانوی و پکن را پیشنهاد کرده است.

هریس در دیدار با رئیس جمهور ویتنام مدعی شد: «باید راه‌هایی برای افزایش فشار بر پکن پیدا کنیم تا از کنوانسیون سازمان ملل درخصوص قوانین دریایی تبعیت کند و بتواند قلدری و ادعاهای زیاد از حد [پکن] درخصوص حریم دریایی را به چالش بکشد».

معاون «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، روز گذشته (سه‌شنبه) نیز در سنگاپور ادعاهایی را علیه چین مطرح کرد و این کشور را به داشتن ادعاهای غیرقانونی درخصوص حق حاکمیت در دریای جنوبی چین متهم کرد.

سفر هریس به ویتنام در حالی صورت می‌گیرد که تحلیل‌گران و کارشناسان، تلاش سراسیمه و آشفته آمریکایی‌ها برای خارج کردن شهروندان و نظامیانشان از فرودگاه کابل را به صحنه‌های فرار آن‌ها از ویتنام در سال ۱۹۷۵ تشبیه کرده‌اند.

«مورای هیبرت» کارشناس مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی واشنگتن در این‌باره گفته است: «سقوط ناگهانی دولت افغانستان، درخصوص توان آمریکا در حفظ قدرت و متعهد ماندن به وعده‌هایش به متحدان، بار دیگر نگرانی‌هایی ایجاد خواهد کرد».

«یون سون» مدیر برنامه شرق آسیای اندیشکده «مرکز استیمسون» نیز گفته است: «آنچه در افغانستان رخ می‌دهد برای کشورهای زیادی به شدت نا امید کننده و تأسف برانگیز است. نگرانی از این است که روزی که ایالات متحده تصمیم بگیرد شما دیگر مهم نیستید و وسایلش را جمع کند و برود و نتوانید در این‌باره کاری کنید و قطعاً چین در تلاش است بر روی این روایت سرمایه‌گذاری کند». (جزئیات بیشتر)

از سوی دیگر روزنامه «چاینا دیلی» امروز (چهارشنبه) در یادداشت سردبیری خود نوشت هریس در جریان سفر به منطقه سعی دارد با متهم کردن پکن به اجبار و ارعاب در دریای جنوبی، بین کشورهای جنوب شرق آسیا و چین تفرقه بیاندازد.

هریس که قصد داشت روز سه‌شنبه با ژستی قدرتمندانه به ویتنام سفر کرده و به مقامات هانوی درباره حمایت قاطع واشنگتن اطمینان دهد، از بیم پدیده مرموزی به نام «سندروم هاوانا» سفر خود را به چهارشنبه موکول کرد.

شخص مبتلا به این سندروم با علائمی مانند سرگیجه، تهوع، میگرن و نقص حافظه مواجه می‌شود. دلیل این نامگذاری این است که این ناهنجاری اولین بار توسط مقام‌های آمریکایی مستقر در سفارت آمریکا در کوبا در سال ۲۰۱۶ گزارش شد. گفته می‌شود این بیماری از طریق ارسال امواج به سمت اهداف عمل می‌کند.

سفارت ایالات متحده در ویتنام در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دفتر معاون رئیس جمهور از گزارشی از حادثه احتمالی ناهنجاری بهداشتی در هانوی در ویتنام مطلع شد. پس از ارزیابی دقیق، تصمیم به ادامه سفر معاون رئیس جمهور گرفته شد.»

این در حالی است که سخنگوی هریس از اظهارنظر در مورد دلیل تاخیر پرواز به ویتنام خودداری کرده است.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: آمریکا کاخ سفید ویتنام پکن کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا دریای جنوبی چین معاون رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۲۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موضع‌گیری جدید «بایدن» درباره اسیران صهیونیست

به گزارش خبرگزاری مهر، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا امروز شنبه در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) در اقدامی عوام فریبانه با به تصویر کشیدن یکی از آزادشدگان از سوی گروه های مقاومت فلسطینی ادعا کرد: تا زمانی که همه گروگان ها (اسیران) مانند «ابیگل» (Abigail) که توسط (مقاومت اسلامی فلسطین) حماس از خانواده های خود جدا و نگهداری شده اند، به آغوش خانواده های خود باز گردند، آرام نخواهم گرفت!

رئیس جمهور آمریکا با نادیده گرفتن شرایط طاقت فرسای هزاران اسیر مظلوم فلسطینی در بند اشغالگران قدس در این خصوص مدعی شد: به آنها قول می دهم. به خانواده های آنها قول می دهم.

این در حالیست که «جو بایدن» تصویری از دیدار خود با «ابیگل» که توسط گروه های مقاومت فلسطینی آزاد شده است را در این پیام عوام فریبانه به اشتراک گذاشته است!

کد خبر 6090369

دیگر خبرها

  • بایدن: آمریکا، مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • بایدن: آمریکا٬ مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • گفت‌وگوی تلفنی بایدن با امیر قطر و السیسی درباره آتش‌بس در غزه
  • رایزنی تلفنی بایدن با امیر قطر؛ تحولات غزه محور گفتگو‌ها
  • تعهد دوباره بایدن به امنیت رژیم اسرائیل
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • حد نصاب تازه «جو بایدن» کمترین میزان محبوبیت رئیس جمهور در ۷۰ سال اخیر
  • موضع‌گیری جدید «بایدن» درباره اسیران صهیونیست
  • بایدن: تا زمان آزادی گروگان‌ها آرام نمی‌گیرم
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟