Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، روزانه ده‌ها نفر از مردم مازندران هماند دیگر استان های کشور به دلیل ابتلا به کرونا ویروس جان خود را از دست می دهند ، موضوعی که  روانشناسان و مشاوران خانواده  تاکید دارند که باید  حمایت‌های روانی از بازماندگان قربانیان کرونا صورت بگیرد ؛چراکه  که این افراد نیازمند تخلیه سوگ با توجه به تغییر سبک عزاداری ها هستند و باید با آموزش شرایطی را برای تخلیه سوگ‌ بازماندگان ایجاد کنند تا پیامد های روانی و اجتماعی جامعه کمتر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طق آمار رسمی ۲ دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل تعداد جان‌باختگان کرونایی از ابتدای سال جاری تا کنون به یک‌هزار و ۸۶۰ نفر رسید که ۱۰۲۹ نفر از این تعداد مرگ‌ها فقط در ۳۱ روز مرداد  ثبت شد.

به باور متخصصان برای بازگشت دوباره بازماندگان جان باختگان به زندگی، عبور درست از مراحل مختلف سوگواری بسیار ضروری بوده و بسیار مهم‌ است که خویشاوندان خانواده متوفی با احساسات مصیبت دیدگان همراه شوند و آنان را از گریه کردن و عزاداری منع نکنند تا این افراد بتوانند احساسات درونی خود را بروز داده و آرامش گذشته خود را بازیابند.

کارشناسان می گویند :استرس، وسواس، پرخاشگری، خشونت و دهها مشکل روحی و روانی دیگر از عوامل تخلیه نشدن سوگ‌ بستگان متوفیان و برگزار نشدن آیین های سوگواری خواهد بود.

در همین ارتباط دکتر شقایق ملک زاده، روانشناس و مشاور خانواده در ساری در گفت و گو با ایرنا گفت: این روزها افزایش جان باختن بیماران کرونایی در مازندران بسیار جدی و نگران کننده است و تغییر در سبک تدفین و تخلیه نشدن غم و اندوه خویشاوندان با برگزاری سوگواری سبب  می شود تا  حس تاثر بازماندگان متوفیان آثار سوء روانی در بُعد اجتماعی و فردی به بار آورد.

وی خاطر نشان کرد: حتی با افول و یا کاهش احتمالی روند شیوع کرونا ویروس در سال های آینده، اما بحران روحی و روانی همه گیری این ویروس در جامعه پا برجا خواهد بود و علائم آن با افزایش خشونت های خیابانی و افزایش بزهکاری اجتماعی نمایان خواهد شد.

ملک زاده اضافه کرد: تغییر سبک برگزاری آیین های سوگواری باید به باور تبدیل شود و پیش تر باید اذهان را برای عبور از این بحران آماده کرد.

این روانشناس و مشاور خانواده تصریح کرد: باید با اطلاع‌رسانی‌های دقیق و کارشناسی و افزایش آگاهی ها، از افرادی که در معرض بیماری های روانی ناشی از تخلیه نشدن سوگ هستند، حمایت روانی شود.

وی ادامه داد: خانواده ها باید بر مبنای رضایت و فهم مشترک در این شرایط کرونایی با یکدیگر تعامل داشته باشند و باید در آشفتگی  شیوع کرونا به یکدیگر آرامش بدهیم.

ملک زاده با بیان اینکه به طور قطع پاشیدن بذر محبت و آرامش در جامعه برای عبور از این بحران باید مورد توجه باشد، گفت: مردم بیشتر و بهتر شرایط روحی و روانی افرادی که بستگان خود را به دلیل کرونا از دست دادند، درک کنند.

ملک زاده خاطر نشان کرد: از ظرفیت آموزشی فضای مجازی برای عبور از بحران روانی ناشی از شیوع کرونا بهره ببریم و خود مراقبتی در این مقطع حساس از زندگی افزایش یابد.

این روانشناس و مشاور خانواده  تصریح کرد: این روزها فراتر از شیوع کرونا و تهدید هایی جسمانی که این ویروس در بدن انسان ایجاد می کند، از نظر روحی و روانی هم فرد مبتلا را در معرض خطر قرار می دهد و وسواس، اضطراب، استرس و گوشه نشینی از پیامدهای سوء شیوع کرونا است.

ملک زاده ادامه داد: آمارهای سازمان بهزیستی کشور و اداره کل بهزیستی مازندران نشان می دهد که همسر آزاری و  کودک آزاری در دوران شیوع کرونا افزایش چشمگیری داشته است و این روزها بیشتر خدمات مشاوره ای مشاوران خانواده پیرامون عوامل روحی و روانی شیوع کرونا است.

وی افزود: سازمان بهزیستی کشور مسئول سلامت روانی مردم است و معتقدم که باید مسئولان در تصمیم سازی و تصمیم گیری ها برای مدیریت مقابله با کرونا ویروس برای مدیریت روان جامعه از ظرفیت مشاوران خانواده و روانشناسان بیشتر بهره ببرند.

دکتر ملک زاده اضافه کرد: در کنار شیوع روزافزون کرونا که توام با فاجعه در استان مازندران در حال رقم خوردن است ،میزان اضطراب و استرس ناشی از شیوع این بیماری هم باید در جامعه مورد تحلیل ، بررسی و رفع شود.

روانشناس و مشاور خانواده در ساری گفت: : روزانه ده‌ها تَن از هم استانی هایمان به دلیل ابتلا به کرونا  جان خود را از دست می‌دهند و باید ستاد ملی و استانی مدیریت مقابله با این ویروس در کنار اجرای طرح های دارای ضمانت اجرا برای مهار این ویروس، به اهمیت سلامت روان هم توجه ویژه داشته باشد.

وی به خدمات مشاوره رایگان بهزیستی اشاره کرد و ادامه داد:  مردم مازندران با شماره گیری ۱۴۸۰ و همچنین شماره ۱۲۳ اورژانس اجتماعی به صورت رایگان از ظرفیت روانشناسی آنلاین بهره مند شوند.

در حال حاضر ۲۰ شهرستان از ۲۲ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز و کبود کرونایی قرار دارند.

برچسب‌ها کرونا مازندران سوگواری ها مرگ و میر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا مازندران سوگواری ها کرونا مازندران سوگواری ها مرگ و میر روانشناس و مشاور خانواده روحی و روانی شیوع کرونا تخلیه نشدن ملک زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۲۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت درمانی خانواده شهدا ۱۰۰ درصد افزایش یافت

 امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی روز چهارشنبه در سفر شهرستانی به مازندران در گلزار شهدای بابل بیان داشت: دولت و مجلس برای حمایت از خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران مصمم هستند.

وی اظهار داشت: در سال جدید تلاش شد که دغدغه درمان خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان کاهش یابد.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه در سال جدید در بخش درمان و پرداخت معیشت والدین و خانواده‌های شهدا و جانبازان افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشتیم؛ خاطرنشان کرد: دولت و مجلس مصمم هستند در سال جاری خدمات بهتری به خانواده‌های شهدا و جانبازان ارائه کنند.

وی تصریح کرد: اردیبهشت ماه سالروز شهادت دلیرمردان مازندران در خان طومان است که این دلاور مردان برای حفظ حرم اهل بیت(ع) رشادتهای زیادی از خود نشان داده اند.

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران امروز (چهارشنبه) با حضور در گلزار شهدای این شهر به مقام شامخ شهدای والای مقام این شهر ادای احترام کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • ورزش و کاهش وزن نخستین اقدام برای درمان کبد چرب
  • گندم‌کاران مراقب شیوع بیماری زنگ زرد باشند
  • خلأ جبران‌ناپذیر با صدایی که خاموش شد
  • ترخیص همه نهاده‌های وارداتی از بندر امیرآباد
  • هر چه میز خدمت مسئولان خلوت‌تر باشد نمره آن‌ها بالاتر است
  • کاربردی کردن میز خدمت برای عموم مردم
  • سرکشی از خانواده‌های شهدا برکات معنوی دارد
  • حمایت درمانی خانواده شهدا ۱۰۰ درصد افزایش یافت
  • هشدار مقام قطری درباره پیامدهای حمله اسرائیل به رفح
  • علت تخلیه نشدن آب و نشتی ماشین لباسشویی