Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-06@08:06:54 GMT

عراق منتظر حضور رئیسی در نشست منطقه ای بغداد

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۱۲۶۶۷

عراق منتظر حضور رئیسی در نشست منطقه ای بغداد

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی از نشست منطقه ای بغداد نوشت این نشست در صورت حضور رهبران ارشد ایران و عربستان سعودی می تواند یک نشست تاریخی و یک گام مهم در حل تنش ها و بحران های منطقه ای باشد.


به گزارش عصرایران، رویترز با اشاره به این نشست که گفته می شود روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد، نوشت:


عراق با هدف کاهش تنش ها بین ایران و کشورهای عربی کرانه خلیج فارس از این کشورها برای حضور در اجلاس منطقه ای بغداد دعوت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طبق گفته مقامات عراقی در این نشست که در مورد جنگ یمن، فروپاشی لبنان و بحران آب منطقه ای نیز بحث خواهد شد، می توان گامی در جهت نزدیک شدن ایران و عربستان برداشت، هرچند هنوز معلوم نیست تهران و ریاض در این نشست حضور یابند و در صورت حضور در چه سطحی خواهد بود.


تنش بین عربستان سعودی و ایران پس از حمله سال 2019 به تاسیسات نفتی عربستان که نیمی از تولید نفت این کشور را کاهش داد، بدتر شد. ریاض این حمله را به گردن ایران انداخته است، اتهامی که تهران آن را رد می کند.
دو کشور با نیروهای رقیب در حال جنگ در یمن هستند. عربستان سعودی در سال 2016 روابط سیاسی خود با ایران را قطع کرد، اگرچه چند دور مذاکرات مستقیم رفع تنش بین تهران و ریاض از آوریل امسال (اردیبهشت 1400) در بغداد و با میانجیگری دولت عراق از سر گرفته شده است.


عربستان سعودی با نگرانی از اینکه دولت بایدن مذاکرات هسته ای را احیا کرده که می تواند منجر به کاهش تحریم ها علیه تهران شود، تعامل را راهی برای مهار تنش ها با ایران در پی گرفته است؛ هر چند همچنان نگرانی های امنیتی خود را از فعالیت های ایران و متحدانش در منطقه پنهان نمی کند.

"مصطفی الکاظمی" نخست وزیر عراق/ عکس آرشیوی/ رویترز


مقامات عراقی امیدوارند "سید ابراهیم رئیسی" رئیس جمهوری جدید ایران در اجلاس منطقه ای که قرار است روز شنبه برگزار شود، حضور یابد. بغداد همچنین انتظار دارد وزیران کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز برای شرکت در این اجلاس به بغداد بروند.


یک مقام نزدیک به "مصطفی الکاظمی" نخست وزیرعراق به رویترز گفت: "حتی اگر ما موفق شویم در سطح وزاری خارجه کشورهای منطقه را دور یک میز گرد آوریم، این می تواند یک پیشرفت برای پایان تنش ها بین ایرانیان و اعراب خلیج فارس تلقی شود."


یک سیاستمدار نزدیک به نخست وزیر عراق که میزبان جلسات خصوصی اوایل امسال بین مقامات سعودی و ایران بوده، در این باره به رویترز گفت از تهران و کشورهای عربی خلیج فارس "سیگنال های مثبتی" دریافت کرده که آنها آماده مذاکرات مستقیم هستند.


تا کنون کویت تنها کشور خلیج فارس بوده که با اعزام نخست وزیر خود مشارکت خود در اجلاس بغداد را تأیید کرده است.


مصر و اردن، هر دو کشور متحد کشورهای عربی خلیج فارس، به همراه ترکیه و "امانوئل مکرون" ، رئیس جمهوری فرانسه به نشست بغداد دعوت شده اند.


مذاکرات مستقیم


ریاض و تهران در ماه آوریل امسال (اردیبهشت 1400) مذاکرات مستقیم خود را برای مهار تنش ها آغاز کردند در حالی که قدرت های جهانی نیز همزمان مذاکراتی را برای احیای برجام با ایران انجام دادند. عربستان سعودی و متحدانش به دلیل عدم تمرکز مذاکرات احیای برجام به برنامه موشک های بالستیک و نیروهای نیابتی ایران در منطقه، با مذاکرات احیای برجام مخالفت کرده اند.


عربستان سعودی اعلام کرده است که می خواهد شاهد اقدامات "قابل تایید" از سوی ایران باشد. در اوایل ماه جاری، شاهزاده "فیصل بن فرحان آل سعود" وزیر خارجه عربستان سعودی گفت که ایران همچنان در یمن و لبنان و در آبهای منطقه ای، به "رفتار های مخرب " خود ادامه می دهد.


امارات متحده عربی، متحد ریاض، از سال 2019 به دنبال حملات به نفتکش ها در آبهای خلیج فارس با ایران در تماس بوده است تا تنش ها را کاهش دهد.


این تلاش ها می تواند افزایش یابد زیرا کشورهای عربی خلیج فارس که مدت هاست برای تضمین امنیت خود به واشنگتن متکی هستند، با نگرانی به مذاکرات احیای برجام و پایان آشفته حضور 2 دهه ای آمریکا در افغانستان می نگرند.


گروه بین المللی بحران در گزارشی که روز سه شنبه منتشر شد، تاکید کرده: "چشم انداز درگیری های منطقه ای، همراه با نگرانی کشورهای عربی از سیاست های دولت جدید واشنگتن به عنوان شریکی غیرقابل اعتماد، باعث شده است که سعودی ها و اماراتی ها تنش زدایی های محدود تاکتیکی و دو جانبه ای را با تهران دنبال کنند."

 

 

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: مذاکرات مستقیم عربستان سعودی کشورهای عربی احیای برجام نخست وزیر خلیج فارس منطقه ای تنش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۲۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل کمیته‌های مشترک ایران و عراق برای مقابله با اخبار دروغ و جعلی

علی المؤید رئیس سازمان رسانه و ارتباطات این کشور امروز (شنبه) با «فرشاد مهدی پور» معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و هیاتی به نمایندگی از نهاد‌های مهم رسانه‌ای این کشور دیدار و درباره همکاری‌های مشترک تبادل نظر کرد.

در این نشست که در بغداد برگزار شد، تقویت همکاری‌ها در حوزه رسانه، تولید محتوای رسانه‌ای که به انتقال تصویر حقیقی دو کشور کمک می‌کند و توسعه و سازماندهی کار شبکه‌های اجتماعی دیجیتال پیشرفته از طریق تولید مطالبی که همگام با پیشرفت‌های دنیای ارتباطات باشد و با فرهنگ و مطالب مورد علاقه مردم دو کشور سازگار باشد، بررسی شد.

همچنین در این نشست، پوشش رسانه‌ای سفر زیارت اربعین نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و هیات ایرانی از سازماندهی عراق در برگزاری مراسم اربعین طی سال‌های گذشته و موفقیت بزرگ و برجسته این کشور در پوشش رسانه‌ای سفر اربعین سال گذشته تقدیر کرد و پیشنهاد داد که از تجربه ایرانیان در حوزه سازمان رسانه‌ای عتبات عالیات استفاده شود.

در بخش دیگری از این نشست، راهکار‌های همکاری مشترک دو کشور برای مبارزه با اخبار جعلی و راه‌های مبارزه با این اخبار از طریق تشکیل کمیته‌های مشترک که به کاهش شایعات گمراه‌کننده و محتوای جعلی که به روابط بین دو کشور آسیب می‌زند، مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین در این نشست، هیات ایرانی امکان برگزاری دوره‌های آموزشی در جمهوری اسلامی ایران از سوی دانشگاه‌های متخصص در حوزه رسانه و ارتباطات و همچنین دانشکده‌های آموزشی مامور به این حوزه را پیشنهاد کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • ناگفته‌هایی درباره سهم کشورمان از یک میدان گازی در شمال خلیج‌فارس
  • تاکید عربستان بر لزوم برقراری آتش‌بس فوری در غزه
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست
  • دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در گامبیا
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند
  • دولت عراق استفاده از واژه «اسرائیل» را در رسانه‌ها ممنوع کرد
  • تشکیل کمیته‌های مشترک ایران و عراق برای مقابله با اخبار دروغ و جعلی
  • اعراب می‌توانند از جنگ تهران و تل آویو جلوگیری کنند؟
  • تبریک خاص مس رفسنجان به منتظر محمد(عکس)
  • منتظر محمد ستاره استقلالی مسافر پاریس شد