Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ نبود اعتبار همچون سدی محکم در مقابل پروژه خط انتقال آب از سد مراش به شهرستان ماهنشان و ۱۲۲ روستای آن قرار گرفته و با پیشرفت فیزیکی ۱۲.۸ درصد هنوز افق بهره‌برداری از این طرح و دسترسی به آب پایدار از آن مشخص نیست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، معضل کمبود و نبود آب شرب در بسیاری‌ از روستا‌های استان زنجان موضوعی است که همواره مطرح می‌شود و با عدم چاره‌‌اندیشی‌ای که وجود دارد مسائل پیرامون موضوع نیز حل نمی‌شود و همواره قشر عظیمی را با چالش روبه‌رو می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طول ماه‌های اخیر نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی از نبود آب آشامیدنی در 140 روستای این شهرستان و عدم مدیریت منابع آبی انتقاد کرده بود و به ضرورت هرچه سریع‌تر حل شدن مشکلات قشر زحمت‌کش و تولیدکننده روستایی تأکید کرده بود.

با این حال این مشکل تنها به روستا‌های شهرستان خدابنده محدود نمی‌شود، بلکه روستا‌ها و روستانشینان در شهرستان‌هایی همچون زنجان، خرمدره، ماهنشان و سلطانیه نیز در زمان‌ها و فصول مختلف از سال با مشکل بی‌آبی و عواقب نبود آن مواجه بوده‌اند و دست و پنجه نرم می‌کنند.

اما در این بین شهرستان "ماهنشان" دارای شرایط ویژه و سخت‌تری است زیرا آب این منطقه شور است و اصلاً قابلیت استفاده برای شرب را ندارد. این شهر از جمله معدود شهر‌های کشور‌ است که علاوه بر آب شهری دارای سیستم دیگری برای تأمین آب شرب شیرین است به‌طوری که آب شور این شهر‌ نخست به‌وسیله دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن، شیرین می‌شود. هر چند خرابی کیوسک ارائه دهنده آب و معضلات دیگر این دستگاه نیز همواره مسائلی را برای مردم در راستای تامین آب شیرین به وجود می‌آورد و در نهایت نارضایتی را در پی دارد که راه نیز به جایی نمی‌برد.

با این حال برای این‌که اندکی از هزاران مشکل تامین آب شرب در شهرستان ماهنشان حل شود، طرح انتقال آب از سد مراش به این شهرستان برنامه‌ریزی شده است. در این راستا پنجم شهریور ماه 98 وزیر نیرو در سفر خود به این استان آغاز عملیات اجرایی طرح آبرسانی از سد مراش ماهنشان را استارت زد، در این طرح قرار بر این بود تا آب شرب شهرستان ماهنشان، دندی و 122 روستای منطقه تامین شود که علاوه بر رفع معضل کم‌بود آب شرب، موثر در بهبود شرایط زیست محیطی و اشتغال‌زایی نیز خواهد بود اما طبق شواهد موجود پیشرفت چندانی در پروژه مذکور و حتی در ساخت سد مراش از سال 98 تا حال حاضر انجام نگرفته است چراکه طبق آخرین آمار میزان پیشرفت فیزیکی سد مراش از همان سال 98 در حدود 62 درصد بوده و امروز نیز در همان حد باقی مانده است، از سویی دیگر خط انتقال سد مراش نیز بعد از کلنگ‌زنی در طول دو‌ سال اخیر تنها 13 درصد پیشرفت کرده و انگار قرار هم نیست این پروژه‌ها مراسم اتمام طرح را تجربه کنند.

220 میلیارد تومان برای تکمیل سدهای ایلام اختصاص یافتاستاندار قزوین:‌ 521 طرح تولیدی و عمرانی هفته دولت در قزوین به بهره‌برداری می‌رسد15 پروژه آب‌رسانی در استان هرمزگان به بهره‌برداری می‌رسد

با این وجود پیش از این حسین محمدی، مدیر آبرسانی خط انتقال سد مراش شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان‌ در گفت‌و‌گو با تسنیم اذعان کرده بود: انتقال آب از سد مراش به دو شهر و 122 روستای شهرستان ماهنشان وابسته به آبگیری آب در این سد است، سعی بر این است تا پروژه‌ خط انتقال آب از سد مراش و روند اجرایی این سد همزمان با هم پیشروی داشته باشد. خط انتقال آب از سد مراش که 80 کیلومتر است، تنها 3.5 کیلومتر از پروژه اجرا شده است.

بنا به گفته وی، بر اساس اولویت‌بندی سعی می‌شود ابتدا آبرسانی به شهر دندی و چند روستای اطراف انجام شود اما متاسفانه اعتباری که اختصاص می‌یابد بسیار ناچیز است، با این‌که شروع قرار داد آذر ماه 96 بود و باید طبق قرار داد سه ساله، آذر ماه 99 این طرح به اتمام می‌رسید اما چون سالانه مبلغ بسیار ناچیزی اختصاص می‌دهند عملا کاری از پیش نرفته و پروژه با پیشرفت بسیار کم همراه بوده و همچنان بی‌حاصل است. 

به گفته این مسئول، مبلغ قرار داد این پروژه 142 میلیارد تومان است که با اختصاص قطره‌ای اعتبار‌ها که گاها سالی حتی 300 میلیون تومان نیز به پروژه داده شده است نمی‌توان انتظاری برای اتمام پروژه در افق تعیین شده داشت. با این‌که بر طبق موافقت‌نامه اخیر، باید این پروژه نهایت تا سال 1402 به اتمام برسد باز هم نمی‌توان امیدی به سرانجام رسیدن آن داشت چراکه وضعیت اعتبار‌های عمرانی بسیار نامطلوب است و تنها با گشایش اعتباری می‌توان به اتمام این پروژه در این زمان برنامه‌ریزی کرد.

با این حال اسمائیل افشاری، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: سد مراش تا حال حاضر دارای پیشرفت فیزیکی 62 درصد است که به میزان 2 هزارو 384 میلیارد ریال برای آن هزینه صرف شده است.

وی افزود: طبق ماده 56 فاینانس داخلی مقرر شد تا مجوز اخذ تسهیلات داخلی جهت طرح ساختمان سد مراش انجام شود و اگر این امر تحقق یابد در سه سال آینده شاهد آبگیری سد مراش خواهیم بود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: خط انتقال آب از سد مراش نیز با هزینه کرد 352 میلیارد ریال دارای پیشرفت فیزیکی 12.8 درصد است و علت عدم پیشرفت پروژه‌ها نیز عدم اختصاص اعتبار کافی و در نهایت تزریق قطره چکانی آن‌هاست. از سویی دیگر شرکت آب منطقه‌ای در جهت اجرای این پروژه‌ها به پیمانکاران بدهکار هست و در حقیقت اعتبار کافی برای تزریق به پروژه و ادامه سریع طرح موجود نیست.

البته پیش از این نیز افشاری، اذعان کرده بود: این شرکت 300 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است که 120میلیارد تومان این بدهی مربوط به قرارگاه خاتم الانبیا در راستای اجرای پروژه سد مشمپا است و مابقی بدهی نیز در ارتباط با پیمانکاران سد مراش، بلوبین و چند پروژه کوچک دیگر است. اما با شرایط اقتصادی موجود از پیمانکاران درخواست کرده‌ایم تا تسهیلات دریافت کرده و تهاتر کنند، چراکه اعتبار استان اختصاص یافته به استان محدود است اما دو برابر آن هزینه در پروژه‌ها صرف می‌شود.

همین‌طور جلیل جزو نقی فرماندار شهرستان ماهنشان نیز در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: شهرستان ماهنشان با مشکل تامین آب شیرین مواجه است از سویی دیگر تعدادی از روستا‌ها نیز برای دسترسی به آب شرب در چالش هستند اما اگر پروژه سد مراش به اتمام برسد و خط انتقال آب به شهرستان ماهنشان، دندی و 122 روستای این شهرستان تکمیل شود یکی از بزرگ‌ترین مشکلات موجود در این منطقه حل خواهد شد چراکه منبع آب پایدار در مدار ماهنشان تزریق می‌شود.

وی افزود: سد مراش در حال حاضر قریب به 62 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با هدف تامین آب شرب ماهنشان و روستاها کلنگ زنی شده است. طبق اطلاعات موجود نیز خط انتقال تنها 10 درصد پیشرفت کرده و مشخص نیست طرح چه زمانی تکمیل و به سرانجام برسد.

فرماندار شهرستان ماهنشان با اشاره به اینکه احتمالا در سال جاری بیش از 10 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه در نظر گرفته شده است، گفت: اگر طرح اجرایی شود می‌تواند حداقل برای چندین سال مشکل آب شرب کل شهرستان را حل نماید. اما اجرای این پروژه با تامین اعتبارات لازم امکان پذیر است و اعتبارات خرد و تزریق جزئی آن به پروژه نمی‌تواند راهکاری برای تکمیل و پیشرفت آن در افقی نزدیک باشد.

با تمام این‌ها، با اینکه مسئولان در همان زمان کلنگ‌زنی وعده تکمیل و افتتاح طرح‌ سد مراش را تا سال 98 و خط انتقال آب از سد مراش را تا سال 99 داده بودند اما انگار این وعده‌ها تنها بر روی کاغذ برنامه‌ریزی شده و افق رسیدن به آن‌ها با چنین پیشرفت فیزیکی که در طرح‌ها وجود دارد تبدیل به سراب شده است چراکه اخیرا نیز مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان اعلام کرده در سال 1402 پروژه سد مراش تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید اما به نظر می‌رسد این امر نیز غیر قابل تحقق است زیرا در دو سال اخیر پیشرفت فیزیکی پروژه تغییری نکرده و هنوز 40 درصد در سد مراش و 87 درصد در خط انتقال تا تکمیل فاصله دارد و مسلم است که در دو سال پیش رو نیز تزریق اعتبار قطره‌چکانی و با چنین روند صعودی قیمت‌ها امکان بهره‌برداری از سد مراش و خط انتقال آن محقق نشود. 

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شرکت آب منطقه ای شهرستان ماهنشان استان زنجان میلیارد تومان پیشرفت فیزیکی بهره برداری سد مراش تامین آب پروژه ها روستا ها آب شرب تا سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۲۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلجی: مدیران اهمیت کار اطلاع‌رسانی را درک کنند

ایسنا/ایلام رئیس شورای اطلاع رسانی دولت گفت: مدیران اهمیت کار اطلاع‌رسانی را درک کنند و  بیش از گذشته به روابط‌عمومی‌ها توجه شود.

«سپهر خلجی» رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه و فعالین مجازی استان اظهار کرد: وسیله آموزش بسیار مهم است، ظرف چند روز آینده فراخوانی با همکاری سازمان امور اداری و  استخدامی خواهیم داشت برای دعوت به همکاری از افراد توانمند برای کمک به آموزش روابط عمومی‌ها، که این یک نهضت بزرگ برای حوزه اطلاع‌رسانی کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: دولت بزرگ‌ترین کنش‌گر رسانه‌ای و ارتباطی در کشور است و بیشترین حجم پروژه‌های کلان و مهم در استان‌ها به سرانجام می‌رسد و این نشان می‌دهد که دولت سیزدهم به همه استان‌ها توجه دارد.

خلجی ادامه داد: همه باید کمک کنیم ایلام پیشرفت کند و هر کس دوست‌دار ایلام است  باید یک گام در جهت توسعه و پیشرفت ایلام بردارد.

وی خاطرنشان کرد: برای پیشرفت استان دو وظیفه مطالبه‌گری پیشرفت استان و تبیین و روشنگری دقیق است که باید با تمام توان برای این دو مهم تلاش کنیم.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت اضافه کرد: ایلام نقش مهمی در طول دوران انقلاب، دفاع مقدس و مرزبانی از کشور دارد و سه هزار شهید والامقام سند افتخاری برای ولایت‌مداری مردم ایلام است.

وی تاکید کرد: قرارگاه رسانه‌ای اربعین استان به عنوان یکی از ضرورت‌ها در مرکز پیگیری می‌شود.  

خلجی اضافه کرد: مدیران اهمیت کار اطلاع‌رسانی را درک کنند و  بیش از گذشته به روابط‌عمومی‌ها توجه شود.

وی اضافه کرد: بخش استان‌های پایگاه اطلاع‌رسانی دولت از سال گذشته تقویت شده است و ما تلاش داریم ضعف روابط‌عمومی‌ها به تدریج برطرف شود.

خلجی عنوان کرد: با توجه این‌که رسانه‌های رسمی هر استان نمی‌توانند تمام ابعاد و  وقایع استان را پوشش دهند، استفاده از ظرفیت رسانه‌های محلی برای تقویت اطلاع‌رسانی مهم و اساسی است.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت یادآور شد: منابع لازم برای حوزه اطلاع‌رسانی باید تامین شود و هر پروژه و طرح باید پیوست رسانه‌ای داشته باشد.

وی تصریح کرد: مبارزه با فساد یکی از شعارهای دولت سیزدهم است که اطلاع‌رسانی دقیق و مسنجم در این حوزه بسیار مهم است.

«حسن بهرام‌نیا» استاندار ایلام نیز در این نشست اظهار کرد: با پشتیبانی ریاست محترم جمهور و هم‌صدایی رسانه‌های استان، پرونده مالیاتی نفت و گاز استان پس از ۴۳ سال به استان منتقل شد.

وی با قدردانی از تلاش اصحاب رسانه و فعالین فضای مجازی استان افزود: رسانه‌ها همواره یار و همراه ما در تحقق برنامه‌های استان بودند. از  همه رسانه‌های استان با هر نوع نگاه و سلیقه‌ای تشکر می‌کنیم.

نماینده عالی دولت در استان ایلام گفت: گفتمان دولت سیزدهم، گفتمان مردمی ایران قوی است و از همه رسانه‌هایی که در انعکاس خدمات دولت تلاش کردند به‌صورت ویژه قدردانی می‌شود.

بهرام‌نیا با اشاره به مشارکت بالای مردم استان در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، یادآورشد: رسانه‌ها در مشارکت ۵۳.۲۹ درصدی مردم در انتخابات نقش‌آفرین بودند و در کنار صدا و سیما، سپاه، بسیج و دیگر عوامل موجب شدند که استان ایلام جزو ۴ استان برتر در بحث مشارکت مردم در انتخابات قرار گیرد.

در این نشست تعدادی از اصحاب رسانه استان دغدغه‌های خود را از جمله  مشکلات معیشتی خبرنگاران، ضرورت تخصص گرایی، آموزش خبرنگاران، نگاه ویژه به روابط عمومی‌ها و ارتقا نوع نگاه آنان و ایجاد قرارگاه رسانه‌ای اربعین حسینی در ایلام بیان کردند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • خسارت سیلاب به خط انتقال آب ۳ روستای دزفول
  • پیشرفت ۹۵درصدی پروژه آبرسانی به جوانرود باهدف کاهش تنش آبی این شهرستان
  • جهش تولید با کارگران بدون دغدغه معیشتی محقق می‌شود
  • وعده‌های مسؤولان در عرصه‌های اقتصادی محقق شود
  • دولت بزرگ‌ترین کنش‌گر رسانه‌ای و ارتباطی در کشور است
  • انتقال پرونده مالیاتی نفت و گاز به استان با هم‌صدایی رسانه‌ها محقق شد
  • دولت بزرگ‌ترین کنش‌گر رسانه‌ای و ارتباطی در کشور است
  • خلجی: مدیران اهمیت کار اطلاع‌رسانی را درک کنند
  • پیشرفت ۶۵ درصدی پروژه ۱۸۰ واحدی زیتون گرگان
  • پیشرفت ۹۵ درصدی طرح‌های تامین آب شرب ۷ روستای شهرستان چایپاره