Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@15:05:46 GMT

ادامه مناقشه بر سر سد النهضه، هشدار اتیوپی به تونس

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۱۴۳۱۱

ادامه مناقشه بر سر سد النهضه، هشدار اتیوپی به تونس

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی،  «رضوان حسین» وزیر امور خارجه اتیوپی امروز (چهارشنبه) در دیدار با سفرای کشورهای حوضه آبریز رود نیل که در «آدیس آبابا» برگزار شد، گفت که تونس در حال آماده شدن برای ارائه مجدد درخواست قبلی خود درباره پیش نویس قطعنامه اعراب درباره سد النهضه به شورای امنیت سازمان ملل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود:   «آدیس آبابا» این تلاش‌ها را نامناسب می‌داند و همه کشورهای حاشیه رودخانه نیل که برای مقابله با این تصمیم خواستار همکاری هستند را در شرایط سختی قرار می‌دهد.  

وزیر امور خارجه اتیوپی این اقدام توسط یک کشور آفریقایی مانند تونس را غیر مفید دانست و افزود: این اقدام فقط به تضعیف مذاکرات سه جانبه (اتیوپی، مصر و سودان) درباره سد النهضه کمک می‌کند و از کشورهای حوضه آبریز رودخانه نیل خواست که این اقدام را قبول نکنند.  

وی اظهار داشت که اتیوپی متعهد به بهره برداری عادلانه و منصفانه از آبهای رود نیل با مشورت مورد اعتماد ا کشورهای ساحلی این رودخانه است. 

تونس پیشتر در جولای گذشته پیش نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه داد که در آن از «آدیس آبابا» خواسته شده بود تا آبگیری مخزن سد النهضه را متوقف کند. 

در پیش نویس قطعنامه از مصر، اتیوپی و سودان خواسته شد که بنا به درخواست رئیس اتحادیه آفریقا و دبیر کل سازمان ملل مذاکرات خود را برای رسیدن به یک توافقنامه الزام آور جهت آبگیری سد النهضه و مدیریت آن ظرف ۶ ماه از سر بگیرند.  

همچنین در این پیش نویس تصریح شده است که اتیوپی باید برای تولید انرژی برق آبی از سد النهضه بدون وارد آمدن خسارت قابل توجه به امنیت آب کشورهای پایین دست (مصر و سودان) ضمانت دهد.  

اتیوپی در ماه گذشته تکمیل مرحله دوم آبگیری سد النهضه که بر روی رود نیل در حال ساخت است و باعث اختلاف با کشورهای پایین دست مصر و سودان شده است را اعلام کرد. 

گفت و گوهای سد النهضه بین سه کشور در آوریل گذشته و از زمان شکست دور آخر مذاکرات که در کینشاسا پایتخت کنگو برگزار شد، متوقف شده است. 

قاهره و خارطوم در دورهای قبلی مذاکرات بر دستیابی به توافق الزام آور قبل از مرحله دوم آبگیری سد النهضه که قبلاً توسط اتیوپی اجرا شده بود، اصرار داشتند. 

در همین حال «آدیس آبابا» بارها به کشورهای پایین دست اطمینان داده است که پروژه ملی [ این کشور ] که امیدوار است با تکمیل آن ۶ هزار مگاوات برق تولید کند، بر دو کشور (مصر و سودان) تاثیر منفی نخواهد گذاشت. 

سودان، مصر و اتیوپی نزدیک به یک دهه است که در مورد مدیریت و پر کردن مخزن سد النهضه که آدیس آبابا آن را بر «رود نیل» می‌سازد، در حال مذاکره هستند،  اما تاکنون توافقی بین طرفین حاصل نشده است. دو کشور پایین دست یعنی سودان و مصر از اینکه این سد آن‌ها را تهدید کند، هراس دارند. 

مصر در تامین ۹۰ درصد از آب آشامیدنی خود به رود نیل متکی است و هرگونه کاهش حقابه این کشور، پیامدهای اجتماعی و اقتصادی ویرانگری بر قاهره خواهد داشت، این در حالی است که آدیس‌آبابا تاکید دارد که سد النهضه با سرمایه‌گذاری ۴. ۶ میلیارد دلاری در تبدیل این کشور به قطب انرژی منطقه نقش‌آفرین است و می‌تواند علاوه بر درآمدزایی منجر به ریشه کنی فقر در این کشور شود. 

از سوی دیگر سودان نیز برنامه اتیوپی برای آغاز مرحله دوم آبگیری سد النهضه را تهدید مستقیم علیه امنیت ملی خود می‌داند. 

برچسب‌ها قاره آفریقا سودان سد النهضه مصر اتیوپی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قاره آفریقا سودان سد النهضه قاره آفریقا سودان سد النهضه مصر اتیوپی آبگیری سد النهضه مصر و سودان آدیس آبابا پایین دست پیش نویس رود نیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۴۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکومت افغانستان فراگیر است

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در واکنش به اظهارات مقامات روسیه مبنی بر اینکه به‌رسمیت شناختن کابل به تشکیل حکومت فراگیر بستگی دارد، تاکید کرد: حکومت کنونی افغانستان فراگیر است.

میخاییل گالوزین معاون وزارت خارجه روسیه پیش‌تر با تأکید بر لزوم ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان گفته بود: حکومت فراگیر مستلزم این است که نمایندگان همه اقوام، مذاهب و جریان‌های سیاسی افغانستان در آن حضور داشته باشند.

سخنگوی طالبان گفته است حکومت ایجاد شده توسط طالبان به باور وی فراگیر است.

حدود یک هفته پیش نیز سراج‌الدین حقانی وزیر کشور طالبان در دیدار با هیئتی از افغان‌های مقیم خارج درباره درخواست‌ها جهت تشکیل حکومت فراگیر گفته بود: جهان باید درک کند که افغانستان یک کشور مستقل است. افغانستان همانطور که در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نمی‌کند، این را هم نمی‌پذیرد که دیگران مداخله کنند.

چندی قبل نیز ذبیح الله مجاهد در واکنش به خواسته سران کشورهای آسیای مرکزی و آلمان درباره حکومت فراگیر گفته بود حقوق زنان و حکومت فراگیر در این کشور تأمین است و این موضوع داخلی است.

وی افزود: کابینه حکومت افغانستان متشکل از همه اقوام است، نمایند‌گان همه اقوام در این نظام حضور دارند و از جمله زنان حقوق تمام افغان‌ها در کشور تأمین است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • یک بانک برای ۵۷ کشور | ایران وام جدید می گیرد؟
  • هشدار حزب التحریر به طالبان
  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • بورل: تنها راه‌حل مناقشه اسرائیل و فلسطین تقسیم زمین است
  • دیدار عضو شورای حزب الله لبنان با دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی
  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • بارش‌ ها ادامه دارد | کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته