Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام ماندگاری می‌گوید در ماجرای قیام امام حسین هرچند جز اندکی تربیت نشدند، اما معیار‌های تربیتی امام، پاک‌طینتان عالم را تربیت می‌کند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حجت‌الاسلام ماندگاری در سخنانی به مناسبت ایام محرم گفت: آنچه بر سر اهل بیت آمد، به دلیل سوء تربیت امت اسلامی بود، لذا وجود نازنین امام حسین فرمود «و إنّی لَم أخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفسِداً و لا ظالِماً و إنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإصلاحِ فی اُمَّةِ جَدّی»؛ یعنی «من از روی شرارت و مفسده و یا برای فساد و ستمگری قیام نکردم، من فقط برای اصلاح در امت جدم، از وطن خروج کردم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قصد دارم به معروف امر کنم و از منکر بازدارم و به سیره و روش جدّم و پدرم علی بن ابی‌طالب عمل کنم.» یک معنا این است که من برای ریاست و شهرت و دنیا قیام نکردم، چرا که خداوند می‌فرماید برخی تلاششان برای کسب دنیاست و فقط دنبال دنیا هستند. در آیۀ ۲۰۰ سوره بقره می‌فرماید یک گروه از مردم می‌گویند پروردگارا به ما در دنیا نصیبی عطا کن و خداوند وعده می‌دهد چنین افرادی را از آخرت بی‌بهره می‌کند: «فَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا وَ ما لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ خَلاق‏»، اما یک عده هستند که می‌گویند «.. رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّار» یعنی اى پروردگار ما، به ما در دنیا نیکى و در آخرت هم نیکى عطا کن و ما را از عذاب آتش نگهدار.

وی افزود: پس امام حسین می‌فرماید هدف من دنیایی نبود. امت جدم رسول الله صلی الله علیه و آله پس از ۲۳ سال بی‌تربیت شدند و حالا باید مسیر اصلاح را پیش گیرند. قرآن در آیه ۵۴ سورۀ مائده کارنامۀ امت صدر اسلام را اینگونه معرفی می‌کند: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ...» اى اهل ایمان، هرکه از شما از دینش مرتد شود، خدا به زودى گروهى را مى‌‏آورد که آنان را دوست دارد و آنان هم خدا را دوست دارند؛ یعنی مؤمنان به پیامبر در مسئلۀ ولایت عترت مرتد شدند، اما یک امت تربیت‌یافته در آینده می‌آیند که آن‌ها خدا را دوست دارند و خدا نیز آن‌ها را دوست دارد. پیامبر فرمود این‌ها نسل سلمانند. در ماجرای قیام امام حسین هرچند جز اندکی تربیت نشدند، اما معیار‌های تربیتی ایشان پاک‌طینتان عالم را تربیت می‌کند.

وی درباره علل بی‌تربیتی امت اسلام گفت: آن روز‌ها به چند دلیل امت تربیت نشدند: اولین مورد هواپرستی است؛ خداوند می‌فرماید «إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوء»؛ یعنی نفس امر به بدی می‌کند. نفس که امیر شود، عقل اسیر می‌شود. چنین فردی به ظاهر عقل دارد، اما کار‌های غلطش را توجیه می‌کند. رشوه می‌گیرد، نام آن را شیرینی می‌گذارد. دزدی می‌کند، می‌گوید حقم است. غیبت می‌کند، مدعی می‌شود وصف درون طرف را گفتم. اما اگر عقل امیر شد، نفس اسیر می‌شود و تبدیل به نفس لوامة می‌شود. هر کاری انجام می‌دهیم، اگر این سؤال را از خود بپرسیم «آیا بهتر از این نمی‌توانستی انجام دهی؟» یعنی عقلتان امیر است.

ماندگاری عامل دوم بی‌تربیتی را دل بستن به حرف مردم معرفی کرد و گفت: انسان با حرف مردم ممکن است تمام محرمات را انجام دهد. طرف می‌گوید حرف مردم را گوش دادم، اما پس از ۵ سال بچه‌دار نشدم. به حرف مردم گوش دادم، خمس ندادم. به حرف مردم گوش دادم، چادر سرم نکردم. به حرف مردم گوش کردم، تجمل‌گرا شدم. به حرف مردم گوش دهی، به اتاق خوابت هم کار دارند. یک عده هم در صدر اسلام بودند که با حرف مردم، امیرالمؤمنین را تنها گذاشتند. خیلی‌ها زمان جنگ توصیه می‌کردند فرزند خود را به جبهه نفرست. حرف مردم، جلوی خیرات را می‌گیرد. مردم می‌گویند چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است. این حرف غلطی است. آن‌ها که گفتند جانم فدای ایران، یک روز جنگ نرفتند، آن‌ها که گفتند پول‌های روضه را به فقرا بدهید، یک تومان هم به فقرا کمک نکردند.

وی افزود:، اما عامل اصلی تربیت، مربی و شرایط محیط است، اما صرفاً این‌ها اصل نیستند. عامل اصلی، اراده است. اراده باید به سمت مربی الهی بیاید. از «جُون»، غلام امام حسین شخصیتی می‌سازد که مقامش از اقوام امام بیشتر می‌شود. از وَهب نصرانی انسانی می‌سازد که از قوم و خویش امام مقامش بیشتر است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: حجت الاسلام ماندگاری دهه دوم محرم سخنرانی مذهبی حرف مردم گوش امام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۴۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسترسازی برای مشارکت بخش خصوصی در ایجاد پایگاه‌های بزرگ‌داده

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دکتر دهقانی در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه جدی دولت برای توسعه فناوری هوش مصنوعی افزود:با حمایت و پیگیری جدی شخص رئیس‌جمهوری، معاونت علمی و مرکز ملی هوش مصنوعی امسال شاهد ارتقای جایگاه، کاربرد‌ها و رتبه ایران در هوش مصنوعی خواهیم بود و سرعت این توسعه افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای کاربردی‌سازی مقالات علمی و مقاله‌های این حوزه افزود: رتبه تولید علم عموماً به تعداد مقالات علمی و ضریب تأثیر آنها ارجاع داده می‌شود. برای آن‌که بتوانیم تولیدات علمی و پژوهش‌ها را کاربردی کنیم به زیرساخت‌ها و سخت‌افزار‌های پیشرفته، قانون‌گذاری یا تنظیم‌گری و حمایت‌های عملی و اجرایی نیاز داریم.

دکتر دهقانی با اشاره به راه اندازی مرکز ملی هوش مصنوعی و نقش آفرینی شورای راهبری فناوری هوش مصنوعی با هدف توسعه کاربرد‌های این فناوری به دست مردم عنوان کرد: ایجاد بستر و زمینه توسعه زیرساخت‌ها و امکانات کاربری هوش مصنوعی از اهداف اصلی این مرکز ملی است، به طوری که بخش خصوصی بتواند با استفاده از امکانات و کاربری سخت‌افزارها، توسعه ابزار‌ها و کاربرد‌های هوش مصنوعی را محقق کند. بخش خصوصی در این امر نقش آفرینی خواهد کرد و زیرساخت‌های پردازشی و پایگاه‌های داده‌ای بزرگ را فراهم می‌کند. داده از مهم‌ترین ابزار‌هایی است که کمک می‌کند جریان کاربردی‌سازی هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف پزشکی، ارتباطات و مالی و دیگر حوزه‌ها شکل گیرد.

وی با اشاره به تمرکز جدی شخص رئیس‌جمهوری، معاونت علمی و مرکز ملی هوش مصنوعی بر توسعه و کاربردی سازی این فناوری گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال از نظر عملیاتی و اجرایی شدن کار‌های کاربردی سال پرباری باشد تا کشور هم از نظر رتبه کاربرد هوش مصنوعی سریع‌تر ارتقای پیدا کند.

دیگر خبرها

  • قدردانی امام جمعه تکاب از اجرای طرح نور
  • تاکید امام جمعه شاهیندژبرنقش معلمان و کارگران در رشد جامعه
  • عملیات وعده صادق سیلی محکم مظلومان جهان بر چهره صهیونیست بود
  • مسئولان بسترهای حضور مردم برای مشارکت در تولید را فراهم کنند
  • بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی برای توسعه پیشران‌های اقتصادی کشور
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • پاسداران بیانات رهبری را برای خود حجت شرعی می‌دانند
  • سرمایه گذاری انسانی در ساماندهی نظام تعلیم و تربیت
  • آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌
  • بسترسازی برای مشارکت بخش خصوصی در ایجاد پایگاه‌های بزرگ‌داده