Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، طی روز‌های اخیر افغانستان  شاهد تحولات گسترده‌ای مثل انتقال قدرت به طالبان و خروج نیرو‌های آمریکایی و ناتو پس از چند دهه بوده است. وقوع این تحولات در کشور همسایه و تاثیر آن بر منطقه بسیاری از اخبار را به خود اختصاص داده و نگرانی‌ها را بیش از این پیش کرده است، شاهدیم که کشور‌های منطقه به ویژه همسایگان نزدیک افغانستان بیش از همیشه به فکر راه حل افتاده‌اند تا برای بهبود وضعیت این کشور کاری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجایی که همسایگان از تحولات افغانستان تاثیرات بسیاری می‌گیرند و منافع ملی همسایگان در هم دیگر تنیده است، طبیعتا کشورهای همسایه باید در تعاملات بسیار نزدیک‌تر با یکدیگر به ملت افغانستان کمک کنند تا این ملت شرایط بهتری پیداکند؛ در این میان شاهد سفر شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان به ۴ کشور همسایه افغانستان هستیم که ایران یکی از ایستگاه‌های مهم وی به شمار می‌رود. وزیر امور خارجه پاکستان سفر خود را از امروز ۲ شهریور ماه از تاجیکستان آغاز کرد. وزارت خارجه پاکستان روز سه‌شنبه ۱ شهریور ماه گفت که در جریان این سفر، وزیر امور خارجه تعاملات سطح بالایی برای تبادل نظر در مورد وضعیت در حال تحول در افغانستان و تقویت روابط دوجانبه خواهد داشت. وی قرار است به ترکمنستان و ازبکستان هم برود.

اهداف وزیر خارجه پاکستان در تور منطقه ای/ ایران رکن رکین صلح و ثبات در منطقه

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، گفت که وزیر خارجه پاکستان روز پنجشنبه با محوریت افغانستان به ایران سفر می‌کند. طبیعی است که ایران به عنوان رکن رکین این منطقه در راستای صلح و ثبات و پایداری ارتباطات خود را با کشور‌های درخواست کننده همکاری خواهد داشت و این سفر در خصوص در خواست‌های دوستانه افغانستان انجام خواهد شد.

همچنین منابع رسمی پاکستان هم گفته اند، «شاه محمود قریشی» که قرار است پنجشنبه این هفته برای رایزنی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شود، در اولین مرحله سفر‌های منطقه‌ای خود سه شنبه شب وارد پایتخت تاجیکستان شد.

قریشی ساعاتی پیش از ترک اسلام‌آباد طی پیام ویدیویی هدف از سفر‌های منطقه‌ای خود را تشریح مواضع پاکستان درخصوص اوضاع افغانستان، آگاهی از دیدگاه کشور‌های همسایه و تلاش برای رسیدن به یک نقطه نظر مشترک جهت کمک به بحران افغانستان اعلام کرد. وی افزود که این دیپلماتیک به دستور «عمران‌خان» نخست وزیر پاکستان انجام می‌شود و مصمم هستیم که با هماهنگی و مشارکت همسایگان به صلح و ثبات منطقه‌ای کمک کنیم.

نقش پررنگ تهران و اسلام آباد در بهبود تحولات افغانستان/ اهمیت سفر وزیر خارجه پاکستان به ایران

مهدی خورسند کارشناس مسائل اوراسیا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، معتقد است که تحولات افغانستان تقریبا ریشه در برخی از گرایش‌های مذهبی دارد که در ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته توسط قدرت‌های فرا منطقه‌ای مورد حمایت و ایجاد قرار گرفتند، امروز شاهدیم با خروج غیر مسئولانه آمریکایی‌ها از منطقه، موقعیت برای کشورگشایی و تسلط طالبان ایجاد شده است. قاعدتا همسایگان با دید نگرانی به تحولات افغانستان می‌نگرند.

خورسند با بیان اینکه در تحولات افغانستان نقش ایران و پاکستان بسیار مهم است، تصریح کرد: خواستگاه تفکری طالبان تقریبا کشور پاکستان است، شاید پاکستان مدخل تامین سلاح و منابع مالی طالبان در سال‌های گذشته بوده است، از سوی دیگر ایران همواره به عنوان مولفه امنیت ساز است و درمنطقه پر آشوب غرب آسیا بازدارندگی به ارمغان آورده است قاعدتا باید تعاملات دیپلماتیک جدی تری داشته باشد تا بتوانند اولا امنیت همسایگان و منافع ملی آن‌ها که از جمله ایران و پاکستان است تامین شود و ثانیا کمک شود که مردم پاکستان از ظلم و ستم و رنج کمتری در سال‌های آینده بهره ببرند.

کارشناس مسائل اوراسیا درباره اهمیت سفر وزیر خارجه پاکستان گفت: پاکستانی‌ها و ایران به عنوان نزدیک‌ترین همسایگان به جغرافیای افغانستان قاعدتا بیشترین تاثیر می‌توانند در تحولات افغانستان بگذارند، سفر وزیر خارجه پاکستان در شرایط کنونی می‌تواند بستر و فضای ایجاد یک دولت فراگیر را شاید در آینده نزدیک در افغانستان فراهم کند.

امین رضایی نژاد کارشناس مسائل شبه قاره، افغانستان و پاکستان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، بر این باور است که ایران به دلیل ارتباط فرهنگی که با افغانستان دارد، برای شیعیان افغانستان به ویژه قوم هزاره و تاجیک کشور پر اهمیتی است و عملا پشتون‌ها نه به پاکستان بلکه به اقوام پشتون خود در پاکستان تعلق خاطر دارند که تاثیر گذار است.

وی با اشاره به سفر وزیر خارجه پاکستان به ایران، توضیح داد: با یک رفت و آمد فرهنگی رو به رو هستیم که قطعا ابعاد سیاسی و امنیتی پیدا می‌کند که خردمندی هر دو کشور است و همکاری تام این دو کشور در موضوع افغانستان اگر مبتنی بر یک رویکرد خردمندانه باشد منجر به این می‌شود که هر دو کشور با هم برنده اصلی تحولات این کشور باشند.

دومین سفر وزیر خارجه پاکستان به ایران در شش ماه نخست سال

این دومین سفر وزیر خارجه پاکستان به ایران در نیم سال گذشته و چهارمین سفر وی به ایران در طول ۳ سال گذشته است. قریشی سوم دی‌ماه سال ۹۷ و ۲۱ دی‌ماه سال ۹۸ دو سفر رسمی به ایران داشت. همچنین پیش‌تر در ۳۱ فروردین‌ماه امسال به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی به تهران آمد و با حسن روحانی رئیس جمهور سابق کشورمان، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و محمدجواد ظریف زیر خارجه دیدار کرد.

در جریان سفر پیشین، یادداشت تفاهم همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان برای ایجاد بازارچه‌های مرزی در طول مرز دو کشور از سوی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در اول اردیبهشت ماه به امضا رسید. با امضای این یادداشت تفاهم و با هدف ارتقای روابط اقتصادی دو کشور و رفاه مرزنشینان، طرفین توافق کردند تا بازارچه‌های مرزی مشترک را در طول مرز مشترک دو کشور ایجاد کنند.

البته صادق سنجرانی رئیس مجلس سنای پاکستان هم در مراسم تحلیف حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به تهران آمد.

در آخر باید گقت با توجه به اهمیت سفر وزیر خارجه پاکستان در برهه کنونیبه ایران، باید دید در این دیدار‌ها برای بهبود وضعیت افغانستان چه مذاکراتی انجام خواهد شد؛ تهران و اسلام آباد به عنوان نزدیک‌ترین همسایگان به جغرافیای افغانستان قاعدتا بیشترین تاثیر را می‌توانند در تحولات افغانستان داشته باشند. ایران و پاکستان از گذشته‌های دور تمایل به تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان دارند، اما این رویای دور و دراز همچنان  به وقوع نپیوسته است. اما به گفته ناظران شاید این سفر بستری برای رسیدن به رویای دیرینه ما و منطقه مان در افغانستان باشد.

گزارش از فاطمه زهرا نصراللهی

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ایران و پاکستان تحولات افغانستان شاه محمود قریشی سفر وزیر خارجه پاکستان به ایران باشگاه خبرنگاران جوان تحولات افغانستان ایران و پاکستان جمهوری اسلامی امور خارجه منطقه ای دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۴۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق مهم ایران و عربستان انجام شد | جلسه مشترک عبداللهیان و بن فرحان

به گزارش همشهری آنلاین حسین امیر عبداللهیان در ادامه دیدارها و رایزنی‌های دیپلماتیک خود در گامبیا در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول پایتخت این کشور ، با « فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی دیدار و رایزنی کرد .

در این دیدار طرفین با تاکید بر این که مناسبات دو کشور در مسیر درستی قرار دارد، همکاری های مشترک اقتصادی و تجاری را مهم ارزیابی کردند.

حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم فیمابین تبادل نظر و توافق کردند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار با تشریح مواضع اصولی ایران در تنبیه رژیم متجاوز صهیونیستی بعد از اقدام تروریستی این رژیم در هدف قرار دادن سفارت ایران در دمشق و پاسخ مقتدرانه نیروهای مسلح ایران علیه پایگاه های نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی که در حمله موشکی به سفارت ایران در دمشق مورد استفاده قرار گرفت، بر حمایت کشورمان از هرگونه توافقی که ضامن حقوق مردم فلسطین باشد تاکید کرد.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: ما معتقدیم فلسطینیان خود باید در مورد سرنوشت فلسطین تصمیم بگیرند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تحرک اخیر آمریکا در منطقه گفت: سوابق تاریخی و تجربه ما نشانگر تکرار بدعهدی آمریکا است و آنها به هیچ پیمان و وعده ای وفادار نیستند.

امیرعبداللهیان با اشاره به ضرورت تلاش های مشترک برای توقف جنگ در غزه در راستای منافع مردم فلسطین و کشورهای منطقه افزود: معتقدیم بازگشت ثبات و امنیت به منطقه و توقف جنگ به نفع همه کشورهای منطقه است.

امیر فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی نیز با ابراز خرسندی از این دیدار و مشورت و تعامل مستمر بین وزرای خارجه دو کشور در عرصه دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی خاطر نشان کرد: مهم این است که اراده لازم نزد رهبران دو کشور برای توسعه و تعمیق مناسبات دو کشور وجود دارد.

وزیر امور خارجه عربستان تاکید کرد: فعال سازی روابط اقتصادی و فرهنگی و مردمی از جمله مسائل اساسی است که موجب تقویت بیش از پیش روابط در راستای منافع دو کشور می شود.

وی ازسرگیری حج عمره و آثار مثبت آن در میان مردم دوکشور را از آن جمله توصیف کرد.

فیصل بن فرحان دیدگاه‌های کشورش را در مورد تحولات منطقه تشریح کرد و بر اهتمام ویژه این کشور به احقاق حقوق مردم فلسطین و تشکیل دولت مستقل فلسطین، تاکید کرد.

وزیر خارجه عربستان ابراز امیدواری کرد که توقف جنگ در این مرحله در غزه محقق شود و افزود: توقف جنگ را به نفع مردم فلسطین و شروع ارسال کمک های انسانی به غزه می دانیم.

فیصل بن فرحان استمرار تعامل بین دو کشور ایران و عربستان را برای مقابله با طرح های جنگ طلبانه نتانیاهو در منطقه ضروری دانست.

وزیر خارجه عربستان همچنین به موضع کشورش در محکومیت حمله اسرائیل به سفارت ایران در دمشق بعنوان مکانی دیپلماتیک اشاره و خاطر نشان کرد: چنین حمله ای به هیچ وجه قابل قبول و توجیه نیست.

کد خبر 849220 برچسب‌ها ایران و عربستان خبر ویژه

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان: ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است
  • دیدار امیرعبداللهیان با همتای ترک: گفتگو درباره تحولات منطقه، فلسطین و روابط دوجانبه
  • توافق مهم ایران و عربستان انجام شد | جلسه مشترک عبداللهیان و بن فرحان
  • رایزنی وزیران امور خارجه ایران و بنگلادش در مورد آخرین تحولات غزه
  • مصر بار دیگر حمله رژیم صهیونسیتی به کنسولگری ایران را محکوم کرد
  • تاکید وزیر خارجه مصر بر تقویت روابط مردمی و گردشگری با ایران
  • گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مصر در گامبیا
  • تحولات اوکراین|قصد بایدن برای حمایت غیرعلنی از کی‌یف
  • قربانی بهبود روابط کابل اسلام آباد شده ایم
  • همکاری با ایران بهترین راه حل بحران انرژی پاکستان است