Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجلسی تنها با دو فراکسیون سیاسی

طبق بررسی گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا هرچند قریب ۶۰ فراکسیون با رویکردهای متنوع اقتصادی، صنفی، اجتماعی، فرهنگی و ... در این مجلس شکل گرفته، تنها دو فراکسیون «انقلاب اسلامی» و «مستقلین ولایی» فراکسیون های سیاسی برآمده از گرایش سیاسی نمایندگان به شمار می‌آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به ترکیب تقریبا یکدست مجلس یازدهم که از آن به عنوان «مجلس انقلابی» نام برده می شود، فراکسیون اکثریت با مشارکت ۲۴۰ نماینده، به دلیل تعداد بالای نمایندگان و تصور حضور بی رقیب در مجلس، کمتر کارکرد فراکسیونی یافته و غیر از موضوع تعیین هیئت رئیسه، کمتر موضعی به عنوان موضع این فراکسیون مطرح شده است.

این فراکسیون، اولین فراکسیون راه یافتگان به بهارستان بود که قبل از آغاز فعالیت رسمی مجلس یازدهم اعلام موجودیت کرد و توانست محمدباقر قالیباف منتخب مردم تهران را به عنوان نامزد خود با ۱۶۶ رای از بین ۲۴۰ رای بر کرسی ریاست مجلس بنشاند.

خود را ملزم به پیروی از فراکسیون نمی‌دانیم!

با این حال، همه نمایندگان این فراکسیون نیز شبیه هم نیستند، هرچند از اقدام به تشکیل فراکسیون جدید یا انشعاب خودداری کرده اند. به عنوان نمونه، حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی چهره شاخص و دبیرکل جبهه پایداری، چندی پیش در خلال گفتگویی با خبرگزاری مهر اذعان کرده بود: «ما قصد تشکیل فراکسیونی جدا از فراکسیون نیروهای انقلاب را نداریم ولی خود را ملزم به حضور و پیروی از این فراکسیون هم نمی‌دانیم.»

این سخن نشان می دهد گرچه فراکسیون انقلاب اکثریت بلامنازع مجلس را در اختیار دارد، اما این گونه  نیست که تصمیماتش بی کم و کاست در مجلس به کرسی بنشیند و شاید از همین رو سران این کمیسیون تصمیم گرفته اند کمتر وارد بیان تصمیم و موضع‌گیری صریح شوند.

سران فراکسیون اکثریت

 در انتخابات هیات رئیسه فراکسیون انقلاب اسلامی که مهر ماه ۹۹ برگزار شد، محمدباقر قالیباف به عنوان رییس و سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی و نصرالله پژمانفر به عنوان نواب رییس فراکسیون انتخاب شدند و مجتبی یوسفی عنوان سخنگوی فراکسیون شد.

فراکسیون اقلیت، از رسمی تا غیررسمی

با توجه به آن که نمایندگان اصلاح‌طلب راه یافته به مجلس یازدهم ناچیز بودند، فراکسیون اقلیت این مجلس حتی نام اصلاح طلب هم ندارد و تحت عنوان «مستقلین ولایی» فعالیت می کند. گفته شده بنیانگذاران این فراکسیون حداکثر ۱۵ اصلاح‌طلب و ۳۰ نماینده مستقل مجلس یازدهم بوده اند و طبیعی است ۴۵ رای کار چندانی از پیش نمی‌برد.

با این حال آن گونه که غلامرضا نوری‌قزلجه، سخنگوی فراکسیون مستقلین در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد بیان کرده، «اکثر اعضای فراکسیون رسمی نیست به این معنا که فرم ثبت‌نامی پر شده و در پرونده فراکسیون قرار گرفته باشد اما همکاری‌ها رو به افزایش است. مایل هم نیستیم تعداد دقیق اعضای فراکسیون را اعلام کنیم ولی هنگام تصمیم‌گیری‌ها، همراهی خوبی با ما صورت می‌گیرد که افزایش هم پیدا می‌کند.» این روزنامه مدعی شده تعداد اعضای فراکسیون مستقلین ولایی مجلس به یکصد تن رسیده که ۵۵ نفر آنان را می‌توان نمایندگانی دانست که از سبک و سیاق اقدامات اصولگرایان و فراکسیون مستقلین زده شده و در حال همراهی با مستقلین ولایی هستند. رئیس این فراکسیون محمد باقری نماینده مردم بناب است و سیدمهدی فرشادان و سید کاظم دلخوش نمایندگان مردم سنندج و صومعه سرا نواب اول و دوم رئیس این فراکسیون هستند.

این فراکسیون در انتخابات هیئت رئیسه چندان توان اثرگذاری ندارد و اعلام هم کرده بود که اولویتش در انتخابات هیئت رئیسه تعامل با فراکسیون اکثریت است.

فراکسیون اکثریت، گفت‌وگو به جای اعلام موضع

از برآیند فعالیت فراکسیون اکثریت این گونه بر می‌آید که غیر از موضوع هیات رئیسه، این فراکسیون نوعا محل همفکری، گفت و گو و رایزنی بوده و کمتر کار آن به رای گیری و اعلام موضع رسیده است که نمونه آن در بزنگاه‌های مختلف از رای اعتماد تا طرح شفافیت آرا دیده می شود.

۱۸ مرداد، در روزهایی که انتظار می رفت اعضای کابینه معرفی شده باشند، فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس جلسه ای تشکیل داد، اما به گفته میرتاج‌الدینی نایب رئیس فراکسیون، در این جلسه تنها در مورد شاخص‌ها و معیارهای اصلی وزرای پیشنهادی بحث شد و از آنجا که هنوز لیست هیئت دولت به پارلمان ارسال نشده بود، روی مصادیق صحبتی نشد.

عصر ۲۳ مرداد ماه، این فراکسیون با حضور وزرای پیشنهادی جهاد کشاورزی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اقتصاد و دارایی جلسه ای گذاشت و وزرای پیشنهادی ضمن تشریح برنامه خود، شنونده پیشنهادها و سوالات نمایندگان بودند. دو روز بعد همین برنامه برای وزرای کشور، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و گردشگری، نیرو، ورزش جوانان و آموزش و پرورش انجام شد. با این حال اسماعیلی سخنگوی فراکسیون تاکید کرد که  نظر فراکسیون پیرامون هر کدام از وزرای پیشنهادی را به طور مصداقی عنوان نخواهد شد و پس از پایان بررسی برنامه‌های وزرا، نظر فراکسیون به صورت کلی اعلام می‌شود.

درباره طرح پرسروصدای «شفافیت آرای نمایندگان»  هم گرچه فراکسیون اکثریت جلسه مجمع عمومی تشکیل داد و ۱۴ نماینده مخالف و موافق دلایل یا نکات اصلاحی خود در خصوص این طرح اعلام کردند، اما در نهایت فراکسیون موضعی نگرفت و در مورد  سند راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین هم فراکسیون ترجیح داد آن را تنها کارشناسی کند.

فراکسیون اقلیت، چقدر موثر است؟

با توجه به ترکیب مجلس و در شرایطی که فراکسیون اکثریت هم نوعا از موضع‌گیری خودداری می کند، این که مواضع فراکسیون اقلیت چقدر می تواند موثر باشد، جای پرسش دارد؛ به ویژه در مجلسی که همکار بودن با لاریجانی و ظریف یا تاخیر در آزاد کردن برهم زنندگان سخنرانی رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت در سال ۸۵، به عنوان سوء سابقه وزرای پیشنهادی خارجه و اطلاعات مطرح می شود.

با این حال آن طور که از رسانه ها برمی آید، فراکسیون مستقلین جلسات بیشتری همراه با اطلاع رسانی مواضع کلی داشته است. به عنوان نمونه، بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند ضمن حفظ جایگاه نظارتی مجلس به دولت جدید کمک می کنند. در مقطع پایان سال ۹۹ بر ضرورت اصلاح جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ به‌جای رد کلیات تاکید داشتند و همچنین بر فعال‌سازی تمام ظرفیت دیپلماسی کشور در جهت رفع کامل تحریم‌ها.

مخالفت با طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و بررسی آن طبق اصل ۸۵ دیگر موضع صریح این فراکسیون بود. گرچه در جلسه غیرعلنی صحن مجلس با همین موضع موافقت شد، اما دقایقی بعد در نشست علنی ورق برگشت و اکثریت مجلس به تداوم تعیین تکلیف طرح صیانت در کمیسیون فرهنگی رای دادند.

طرح جنجالی دیگری که در مجلس یازدهم بررسی شد، اصلاحاتی بر قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراها بود. درباره این طرح نیز فراکسیون اقلیت موضع صریح مخالفت گرفت و آن را مغایر روح قانون اساسی دانست، اگرچه طرح با اصلاحاتی در مجلس تصویب، اما از سوی شورای نگهبان رد شد.

در جستجوی کارآمدی و مسئولیت پذیری فراکسیون‌ها

به نظر می‌رسد برخی مواردی که برای شفافیت آرای نمایندگان اشکال ایجاد می کرد، کارکرد فراکسیون ها را نیز دچار اشکال کرده و ترکیب فراکسیون ها و تعداد اعضای آنها در کنار برداشت وجود پاره ای اختلافات در فراکسیون اکثریت، کارآمدی و مسئولیت پذیری فراکسیون‌ها را کاهش داده است؛ موضوعی که ممکن است با شکل گیری فراکسیونی جدید در مجلس انقلابی، آرایش تازه ای را رقم بزند.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس یازدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس یازدهم مجلس شورای اسلامی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس یازدهم فراکسیون مستقلین فراکسیون اکثریت فراکسیون اقلیت وزرای پیشنهادی مستقلین ولایی مجلس یازدهم فراکسیون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۵۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت مجلس با افزایش ۴۰ نفر به تعداد نمایندگان مجلس

به گزارش «نماینده»، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس و تعداد نمایندگان آن‌ها، با ۱۲۰ رای مخالف، ۹۴ رای موافق و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۱۹ رای مأخوذه با این طرح مخالفت کردند.

این طرح خواستار افزایش نمایندگان مجلس از ۲۹۰ نفر به ۳۳۰ نفر بود.

دیگر خبرها

  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • جلسات قالیباف و رقبایش با منتخبان مجلس دوازدهم به روایت فرید موسوی /فعلا خبری از مرامنامه و مانیفست نیست
  • نوری قزلجه: فراکسیون مستقلین احتمالا برای ریاست مجلس و دیگر پُست ها کاندیدا دارد /تعداد اعضای فراکسیون ممکن است به ۱۰۰ نفر هم برسد
  • عدم‌همراهی بیش از ۱۰۰ نماینده در حمایت از طرح «نور»
  • اولین گام نبویان برای ناک اوت کردن قالیباف /اعلان جنگ علنی با تشکیل یک فراکسیون
  • تصاویری متفاوت از نمایندگان درحال اهدای خون
  • مخالفت مجلس با افزایش ۴۰ نفر به تعداد نمایندگان مجلس
  • نوری قزلجه: ریاست قالیباف از بیرون مجلس حمایت می‌شود /طرح‌های «صیانت» و «شفافیت» سفارش شده بودند /نگران رادیکال‌های مجلس آینده نیستم
  • ببینید | انتقاد حمید درخشان از تصمیمات اوسمار؛ غافلگیر شدیم!
  • پزشکیان لیدر می‌شود؟/ترکیب‌ احتمالی فراکسیون‌های مجلس آینده