Web Analytics Made Easy - Statcounter

با اشغال افغانستان توسط طالبان دانشجویان افغان نگران هستند. طالبان هنوز در خصوص دانشجویان افغان اظهار نطر نکرده است. دانشجویان افغان نگران آموزش در کشورشان هستند.

به گزارش ایسنا ، کشورهای همسایه افعانستان پس از تسلط طالبان بر این کشور،‌ در حال پذیرش دانشجویانی هستند که از جنگ فرار می‌کنند.  چراکه در حال حاضر آموزش عالی در افغانستان با مشکل مواجه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله این کشورهای همسایه می‌توان به پاکستان، هند و برخی از کشورهای آسیای میانه اشاره کرد که تا قبل از ورود طالبان به کابل از آنها درخواست شد ویزا،‌بورسیه تحصیلی و تسهیلات دانشگاهی را برای دانشجویان افغان خود تمدید کنند. چراکه بسیاری از دانشجویان به علت مشکلات موجود در افغانستان مجبور به فرار شده‌اند.

پاکستان  

یکی از استان‌های پاکستان اعلام کرد که به دانشجویان افغان یک پردیس فرعی اختصاصی ارائه می‌دهد که در آن رشته‌های فنی و مهندسی ارائه می‌شود.

براساس بیانیه مدیر آموزش عالی این استان، ۱۳۲ دانشجوی افغان در رشته‌های مختلف مهندسی ثبت‌نام کرده‌اند و ۱۷۵ دانشجو نیز دریافت واجد بورسیه تحصیلی هستند.

گفته شده ۲۵ هزار دانشجوی افغان برای کسب بورسیه تحصیلی پاکستان در آزمون شرکت کرده‌اند.

بر اساس یک بورسیه تحصیلی در پاکستان که از سال ۲۰۰۷ میلادی به اجرا درآمد، دانشجویان افغان با کسب بورسیه تحصیلی می‌توانند در هر کدام از دانشگاه‌های این کشور که تمایل دارند، تحصیل کنند.

البته دولت پاکستان هنوز هیچ اطلاعیه‌ای در مورد آینده روابط آموزش عالی این کشور با افغانستان پس از تسلط کابل منتشر نکرده است. با این حال اینطور به نظر میرسد که تسهیل امور دانشجویان افغان برای تحصیل در پاکستان از آنها پس گرفته نشود.

قرقیزستان

مقامات آموزش عالی قرقیزستان نیز اعلام کردند که ۵۰۰ دانشجو از افغانستان می‌پذیرند. قرقیزستان دارای تعدادی دانشگاه از جمله شعبه دانشگاه های آمریکایی است.

دولت این کشور اعلام کرده که تا جایی که ممکن است از دانشجویان افغان و با استعداد حمایت می‌کند.

سایر کشورهای آسیای مرکزی - ازبکستان ، تاجیکستان و ترکمنستان - برنامه‌ای را اعلام نکرده اند. اما ازبکستان از ماه ژوئن خود را برای ورود مهاجران از افغانستان آماده کرده است.

هند

دانشجویان افغان که در هند تحصیل می‌کنند نیز از دولت این کشور درخواست کرده‌اند در صدور روادید آنها تسهیلات ارائه دهند. بسیاری از دانشجویان افغان در هند به دانشگاه‌های خود مراجعه کرده‌اند تا ویزای تحصیلی خود را تمدید کنند.

گفته شده بیش از ۲ هزار دانشجو افغان که در هند با بورسیه تحصیلی درس می‌خوانند،  با توجه به وضعیت حاکم بر کابل،‌ با آینده‌ای نامعلوم روبه‌رو هستند. چرا که بسیاری از دانشجویان افغان محصل در هند از آموزش مجازی استفاده کردند.

بسیاری از دانشگاه‌های هند نیز با بازگشت دانشجویان افغان به هند و اقامت در خوابگاه‌ها موافقت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، در کشور ما نیز برخی از دانشگاه‌ها نسبت به حمایت از دانشجویان افغان اعلام آمادگی کرده‌اند و برای تسهیل کار این دانشجویان، تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته‌اند.

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: جنگ آموزش عالی افغانستان مشکلات پاکستان دانشجو دولت قرقیزستان تاجیکستان ترکمنستان آموزش مجازی آموزش مجازی افغانستان دانشجو دولت قرقیزستان دانشجویان افغان بورسیه تحصیلی آموزش عالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۵۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورسیه شدن دانشجویان سال سوم دانشگاه‌ها برای آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ رجبعلی برزویی، رئیس دانشگاه فرهنگیان افزود: امسال، ۱۰ هزار دانشجو از طریق این بورسیه جذب آموزش و پرورش خواهند شد. رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: طرحی قرار است از مهر امسال اجرا شود که راتبه معلمی نام دارد. رجبعلی برزویی افزود: در این طرح از ظرفیت دانشگاه‌های کشور برای جذب دانشجو معلم استفاده خواهد شد. برزویی گفت: آیین نامه راتبه معلمی تا یک ماه آینده برای تصویب به شورای عالی آموزش ارسال می‌شود که از مهر امسال پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان صورت خواهد گرفت. رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشجویانی که در دانشگاه‌های خوب و سطح بالا درس می‌خوانند فراخوان خواهند شد بطوریکه دانشجویانی که دو سال از درس دانشگاه را گذرانده باشند با یکسری حداقل‌های معدلی و شرایط‌های متعددی که گذاشته خواهد شد، فراخوان می‌شوند که از سال دوم تحصیلی بورسیه آموزش و پرورش می‌شوند و مثل بقیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، نیروی آموزش و پرورش خواهند شد. برزویی گفت: این دانشجویان علاوه بر درس‌های که در دانشگاه مبدا می‌گذرانند درس‌های مورد نیاز دانشگاه فرهنگیان را نیز خواهند گذراند. وی گفت: حدود ۳۰ تا ۴۰ واحد درسی که شامل تربیتی و مورد نیاز دانشگاه فرهنگیان است، این دانشجویان طی خواهند کرد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: این دانشجویان دو مدرکی خواهند بود که هم از دانشگاه اصلی مدرک خواهند گرفت و هم از دانشگاه فرهنگیان مدرک دریافت خواهند کرد و این کار مشترکی بین دو دانشگاه خواهد بود.
برزویی گفت: پیش بینی می‌شود که در سال اول اجرای این طرح ۱۰ هزار دانشجو جذب دانشگاه فرهنگیان شود. به گفته برزویی، این دانشجویان جذب و استخدام دانشگاه فرهنگیان می‌شوند و همچنین از معافیت سربازی و دیگر مزایای دانشگاه فرهنگیان بهره‌مند خواهند شد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • یک میلیون مهاجر افغان از ترس اخراج پنهان شده اند
  • امارات ولش کن، ما اماراتش کردیم | کدام کشورهای همسایه را آباد کردیم؟ | فیلم
  • تبادل فرهنگ گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه تقویت شود
  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • بارورسازی ابرهای کشورهای همسایه ربطی به بارش سیل‌آسای ایران ندارد
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟
  • تمدید ۲ ماهه کارت «پی‌.او‌.آر» پناهجویان افغان در پاکستان
  • دانشجویان سال سوم دانشگاه‌ها، بورسیه دانشگاه فرهنگیان می‌شوند
  • بورسیه شدن دانشجویان سال سوم دانشگاه‌ها برای آموزش و پرورش