Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، در سال‌های اخیر، عراق همواره جزو اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران بوده اما بخش قابل توجهی از این تجارت به صادرات ایران به همسایه غربی مربوط می‌شود.

عراق در سال‌های گذشته پس از چین، همواره به عنوان دومین مقصد صادرات کالاهای ایرانی شناخته شده و حتی در دوره‌های کوتاهی صدرنشین این جدول نیز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چهار ماهه ابتدایی سال جاری نیز روال به همین شکل ادامه یافته است.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی سازمان توسعه تجارت، صادرات ایران به این کشور  در چهار ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ با ۴۳ درصد رشد از نظر ارزشی و ۶۹ درصد از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۹ به ۲ میلیارد و ۸۱۷ میلیون دلار معادل ۱۰ میلیون و ۹۴۱ هزار تن رسید. عراق در رتبه دوم کشورهای هدف صادرات ایران پس از چین با ۴ میلیارد و ۳۹۶ میلیون دلار قرار داشته است. پس از عراق نیز کشورهای امارات با ۱ میلیارد و ۶۲۷ میلیون دلار، ترکیه با ۹۲۱ میلیون دلار و افغانستان با ۷۲۸ میلیون دلار در رتبه‌های سوم تا پنجم فهرست مذکور قرار گرفته‌اند.

در بازه زمانی یاد شده برق و گاز، میله‌های آهنی و فولادی، هندوانه، اجزای توربین‌های بخار، گوجه فرنگی، کولرهای آبی، کلروروینیل، سیب درختی، لوازم خانه‌داری، پنیر، پسته، کلینکر سیمان، شیرینی‌جات، لوازم سر میز آشپزخانه، سنگ آهن، گوجه فرنگی، پرتقال، بستنی‌ها و خربزه ۲۰ قلم اول صادراتی کشور به عراق را تشکیل داده‌اند که به جز کولرهای آبی و پرتقال در سایر موارد افزایش صادرات نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۹ اتفاق افتاده است.

آنچه که در بررسی آمار تجارت مشترک دو کشور اهمیت دارد، افزایش ناگهانی و قابل توجه واردات ایران از عراق در سال جاری بوده است. هرچند این عدد همچنان بسیار محدود به نظر می‌رسد اما در عمل نشان دهنده تغییر در روند یک طرفه تجارت میان دو کشور در سال‌های گذشته خواهد بود.

ایران طی مدت مذکور از کشور عراق ۱۴۰میلیون دلار کالا معادل ۲۴۶ هزارتن وارد کرده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ از نظر ارزشی حدود ۵۴۰ درصد و از نظر وزنی ۱۱۸۰ درصد رشد داشته است.

ایران پیش از این اعلام کرده بود که  تلاش برای برقراری موازنه تجاری با کشور عراق از طریق متنوع‌سازی مبادی وارداتی کشور و افزایش واردات از این کشور از جمله برنامه‌های ایران در زمینه تعمیق و پایداری پیوندهای اقتصادی و تجاری با این کشور همسایه محسوب می‌شود و حالا نیز اعلام شده با کاهش محدودیت‌های کرونا در ماه‌های آینده، روند تجارت مشترک بین دو کشور افزایش خواهد یافت.

کد خبر 622682 برچسب‌ها سازمان توسعه تجارت ایران تجارت خارجی ایران و عراق واردات

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سازمان توسعه تجارت ایران تجارت خارجی ایران و عراق واردات میلیون دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۶۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان، جواد محمدی افزود: وزن کالا‌های صادر شده در این مدت از گمرک همدان به خارج از کشور ۱۰۹ هزار و ۹۵ تن و ارزش ریالی آنها نیز ۱۹ هزار و ۲۳۳ میلیارد ریال بوده است.

او تأکید کرد: البته باید توجه داشت بخش قابل توجهی از محصولات تولیدی استان همدان از سایر گمرکات به خارج از کشور صادر شده و آمار یاد شده مجموع کالا‌ها و ارزش صادراتی استان نیست.

مدیرکل گمرک استان همدان تصریح کرد: در این مدت محصولات و کالا‌های صادراتی از گمرک استان ۶۴ قلم بوده که از عمده کالا‌ها می‌توان به شیشه، فروسیلیس، انواع کشمش، کابل آلومینیومی، وازلین، سیمان سفید، پودر شیرخشک بدون چربی، منسوج نبافته، قرص بیوتین، انواع سس و کنسرو و رب گوجه فرنگی، زیتون، شور، شور مخلوط و ترشی مخلوط و نشاسته سیب زمینی اشاره کرد.

محمدی با بیان اینکه این کالا‌ها به ۱۸ کشور دنیا صادر شده است، گفت: عمده مقصد‌های صادراتی کشور‌های عراق، ترکیه، گرجستان، روسیه، افغانستان، پاکستان، قزاقستان، ارمنستان، هند، ایتالیا، عمان و کانادا است.

او با اشاره به واردات استان در سال گذشته نیز افزود: آمار واردات تا پایان سال ۱۴۰۲ به وزن حدودی ۱۰ هزار و ۴۳۶ تن که ارزش تقریبی آن بیش از ۳۵ میلیون و ۲۸۴ هزار دلار است.

این مسئول تأکید کرد: ارزش ریالی واردات استان همدان در مدت یاد شده نیز به ۱۰ هزار و ۴۵ میلیارد ریال می‌رسد که عمده اقلام وارداتی به گمرک استان ۳۷ نوع کالا شامل انواع نخ (پلی آمید و پلی استر مقاوم)، قطعات خودرو، ماشین آلات بافندگی، ماشین فرز، روغن سیلاستول، رزورسینول، دیسپرس، فیلم پلی اتیلن، گرانول و انواع لاستیک خودرو است.

محمدی افزود: از کشور‌های طرف معامله نیز می‌توان به گرجستان، چین، امارات متحده عربی، بلژیک، آلمان، بلغارستان و ترکیه اشاره کرد.

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۷ درصدی درآمدگمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمد گمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • سفیر ازبکستان: از داروسازان ایرانی استقبال می‌کنیم
  • صدور بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان
  • واردات چای از کشور سریلانکا
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ آماده تعامل هستیم
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم