Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-28@08:23:21 GMT

چرا در سوریه جنگیدیم ولی در افغانستان نه؟!

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۱۷۵۲۷

اینکه گفته شود چرا ایران همانند آنچه که در سوریه یا عراق کرد، به افغانستان نیرو اعزام نمی‌کند، منطق درستی ندارد! برای چه این کار را بکند؟! اصلاً چه نیاز یا ضرورتی به انجام این کار است؟ خبرگزاری میزان - حمید خوش‌آیند کارشناس مسائل بین‌الملل - مقایسه وضعیت امروز افغانستان با چند سال پیش سوریه و عراق یک قیاس مع‌الفارق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طالبان نه تکفیری است و نه سلفی و نه وهابی بلکه یک جریان حنفی مذهب است. ممکن است در داخل طالبان عناصر تکفیری و وهابی وجود داشته باشد، اما رهبران این گروه به مبانی فقهی و نظری و عملی وهابیت و داعش به شدت حساس‌اند و اعضای خود را از گرایش به تکفیری‌ها و سلفی‌ها منع می‌کنند و هرکسی چنین گرایشاتی داشته باشد را از طالبان اخراج می‌کنند.

در افغانستان و در ۲۰ سال گذشته نیز تاکنون موردی مبنی بر خشونت علیه هزاره‌ها و یا شیعه آزاری توسط طالبان دیده نشده و در حال حاضر هم نسبت به شیعیان با احترام کامل برخورد می‌کنند. همین عاشورای امسال امن‌ترین عزاداری‌ها و عاشورای هزاره‌ها در ۲۰ سال گذشته در افغانستان بود.

اینکه گفته شود چرا ایران همانند آنچه که در سوریه یا عراق کرد، به افغانستان نیرو اعزام نمی‌کند، منطق درستی ندارد! برای چه این کار را بکند؟! اصلاً چه نیاز یا ضرورتی به انجام این کار است؟ مگر کسی متعرض شیعیان شده است؟ مگر کسی درخواست کمک یا نیرو از ایران کرده است؟!   سوریه و عراق آماج نیرو‌های تکفیری و تروریستی شده بود که به خون شیعه و حتی سنی‌ها تشنه بودند و خون شیعه را مباح اعلام کرده و همه را از دم از تیغ می‌گذراندند. داعش مقابله با شیعه و جمهوری اسلامی را «جهاد قریب» و اولویت اول می‌دانست که برای نیل به آن حتی حاضر به همکاری با آمریکا و اسرائیل نیز می‌شد این در حالی است که از نظر طالبان شیعه بخشی از امت اسلامی است که باید محترم شمرده شود.   براساس اطلاعات میدانی، امروز مناطق شیعه‌نشین در افغانستان حتی در مقایسه با مناطق پشتونشبن جزو امن‌ترین و سفیدترین مناطق این کشور هستند.

به استثنای ایالت پنجشیر با جمعیت ۱۷۵ هزار نفری که مقر حضور احمد مسعود فرزند احمدشاه مسعود و امرالله صالح معاون اول اشرف غنی است و کماکان اصرار بر مقاومت در برابر طالبان دارند، تقریباً کل افغانستان با جمعیت ۴۰ میلیونی روی خوش به طالبان نشان داده است!   ضمن اینکه طالبان امروز چیزی به نام پذیرش سیاسی توسط قدرت‌های خارجی مانند روسیه و چین و پاکستان و کشور‌های دیگری از جهان را با خود دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. حتی اعضای گروه ۷ (۷ کشور پیشرفته جهان) نیز در حال رایزنی برای همکاری با طالبان هستند. آیا داعش هم از چنین وضعیتی برخوردار بود.

تاکنون حتی یک سرباز آمریکایی هم توسط داعش کشته نشده است این در حالی است که بنا بر اسناد موثق داعش با حمایت اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل ده‌ها هزار شیعه و سنی را در منطقه از بین برده است.

ما با طالبان نه سر ستیز داریم و نه عقد اخوت بسته‌ایم، اما قرار هم نیست که مبانی تصمیمات و دکترین‌های سیاست خارجی‌مان را از بستر احساسات و فضاسازی‌های رسانه‌ای استخراج کنیم.   بیشتر بخوانید: توافق با طالبان بر سر مواد مخدر!   انتهای پیام/ برچسب ها: طالبان افغانستان

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: طالبان افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۷۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور

در پی اقدامات لازم از سوی ایران ۶ نیروی مرزبان ایرانی که ساعتی قبل در جنوب شرق کشور توسط نیروهای طالبان دستگیر شده بودند، آزاد شدند.

گفتنی است، عصر امروز نیروهای طالبان ۶ مرزبان ایرانی را به بهانه ورود غیرقانونی به خاک افغانستان بازداشت کردند.

خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر در چهار شهرستان‌ سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه با کشور افغانستان مرز مشترک دارد.

منبع ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • طالبان سه کشور همسایه را به حمایت از داعش متهم کرد | همسایه سوم کدام است؟
  • داعش در افغانستان از بین رفته است
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟