Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-27@16:22:09 GMT

سختی آب، دستگاه سختی گیر و طرز کار آن

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۱۷۶۳۵

آب یک حلال بااهمیت در جهان است. آب باران یک آب مقطر است و از روی سنگ‌ها، خاک، مواد معدنی محلول‌هایی مانند کربنات‌های کلسیم و منیزیم که به صورت طبیعی وجود دارد عبور می‌کند. همین امر باعث سختی آن می‌شود. برای استفاده بهتر از آب برای فرآیند تولید، دیگ‌های بخار، برج‌های خنک‌کننده و آب شستشو به خرید سختی‌گیر رزینی نیاز داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اگر درباره قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی و خرید دستگاه‌های آب شیرین کن نو و دست دوم سوالی دارید و یا نیاز به خرید پکیج فلزی تصفیه فاضلاب دارید، شرکت سپاهان پالایش یکی از تولیدکنندگان دستگاه آب شیرین کن کشاورزی، صنعتی، دامداری و دریایی را به شما معرفی می‌کنیم.

در ادامه درباره سختی آب و دستگاه سختی‌گیر اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

سختی آب

به مجموع املاح موجود در آب که باعث می‌شوند نرمی آب از بین برود و به دستگاه‌های خانگی و واحدهای صنعتی آسیب وارد شود، سختی آب می‌گویند. سختی آب دو نوع است که عبارتند از موقت، دائم. سختی آب موقت با جوشاندن آب رفع می‌شود. اما سختی آب دائم فقط با مصرف مواد شیمیایی کم و یا حذف می‌شود. در ادامه با سختی‌گیر رزینی آشنا خواهید شد.

سختی‌گیر رزینی چیست؟

اولین مبحثی که باید درباره آن بدانید این است که سختی‌گیر رزینی چیست؟ سختی‌گیر (نرم‌کننده آب) یک سیستم تصفیه است که کار آن حذف غلظت‌های کلسیم، منیزیم و کربناتها (TH) بوده و این موارد باعث ایجاد سختی آب می‌شوند. هنگامی که آب از سختی‌گیر عبور می‌کند، تمامی مواد معدنی آب فیلتر می‌شود و در نهایت باعث ایجاد آبی نرم و بدون سختی می‌شود و این آب داخل لوله‌ها جریان پیدا می‌کند.

املاح کلسیم و منیزیم از جمله ناخالصی‌هایی هستند که وجود مقادیر زیادی از این املاح در مصارف صنعتی و خوراکی مناسب نیست و این املاح باید حذف شوند. سختی آب را می‌توان عامل اصلی در تشکیل رسوب در دیگ‌های بخار، مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کننده و سیستم‌های سردکننده و موارد مشابه آن دانست. استفاده از سختی‌گیر رزینی باعث مقابله با سختی آب می‌شود.

نحوه کار مخزن سختی‌گیر رزینی

نحوه کار مخزن سختی‌گیر رزینی به این صورت است که آب از طریق قسمت بالایی مخزن سختی‌گیر وارد آن مخزن می‌شود و از طریق مهره‌های رزینی به داخل مخزن فرو می‌رود. رزین دارای بار منفی است که مواد معدنی با بار مثبت را جذب می‌کند (نام این فرایند تبادل یونی است). رسوبات معدنی به مواد رزینی می‌چسبند، سختی آب گرفته می‌شود، از ستون سختی‌گیر خارج می‌شود و سپس در سراسر سیستم جریان پیدا می‌کند.

ممکن است پس از مدتی دانه‌های رزینی قادر به جذب یون‌های معدنی نباشند (اصطلاحا اشباع شده است). در اینجا باید مخزن سختی‌گیر احیا شود. در این مرحله مخزن آب نمک توسط یک شیر به صورت اتوماتیک شروع به عبور از لایه‌های رزینی می‌کند و یون سدیم را جایگزین یون کلسیم و منیزیم می‌کند. پس از این مرحله تزریق آب نمک قطع می‌شود و تولید مجدد به صورت خودکار شروع به کار می‌کند. معمولا این فرآیند یک روز الی یک ساعت طول می‌کشد.

سپس آب ورودی به مخزن آب نمک وارد شده و مخزن آب نمک را پر می‌کند. سپس چرخه شستشو (بکواش) شروع به کار می‌کند و آب شور از مخزن خارج می شود و این آب از شیلنگ تخلیه به بیرون می‌رود.

گاهی باید تکه‌های کلرید نمک یا کلرید پتاسیم (نمک سدمی ) بیشتری به مخزن آب نمک اضافه کنید. این میزان بستگی به طراحی، مقدار دبی و سختی ورودی آب ورودی دارد.

هزینه یک دستگاه سختی‌گیر رزینی به اندازه و طراحی آن بستگی دارد. قیمت دستگاه سختی‌گیر رزینی از 2 میلیون تومان الی 950 میلیون تومان متغیر است.

مزایای استفاده از سختی‌گیر آب

سختی‌گیر باعث می‌شود میزان یون‌هایی که در آب وجود دارد حذف شود. در اکثر موارد، یون‌های کلسیم و منیزیم حذف می‌شوند. ممکن است یون‌های آهن حین نرم شدن نیز از بین بروند. بهترین روش برای نرم کردن آب، استفاده از سختی‌گیر و اتصال مستقیم آن به منبع آب است. نرم شدن آب یک فرآیند مهم است؛ زیرا در این فرآیند سختی آب در استفاده صنعتی، خانگی و سایر کاربردها کاهش می‌یابد. زمانی که آب سخت است می‌تواند لوله‌ها را مسدود کند و این سختی باعث می‌شود صابون دیرتر در آن حل شود. دستگاه سختی‌گیر آب جلوی این اتفاقات را می‌گیرد. آب سخت باعث ایجاد بیشتر رسوبات آهک در سیستم‌های آب خانگی می‌شود.

به خاطر تشکیل رسوب آهک، لوله‌ها مسدود شده و راندمان دیگ‌های بخار و مخازن کم می‌شود. همین اتفاق باعث می‌شود هزینه گرمایش آب حدودا پانزده تا بیست درصد افزایش یابد. دیگر تاثیر منفی که رسوب آهک دارد این است که اثرات مخربی بر ماشین آلات صنعتی مختلف دارد.

نرم شدن آب باعث طول عمر بیشتر وسیله‌های صنعتی، کشاورزی، خانگی و ... می‌شود. همچنین عمر لوله‌ها نیز بیشتر می‌شود. این دستگاه راندمان کار را بالا می‌برد و باعث می‌شود سیستم‌های گرمایش خورشیدی، واحدهای تهویه مطبوع و دیگر کاربردها عمر طولانی‌تری داشته باشند.

پکیج تصفیه فاضلاب

پکیج تصفیه فاصلاب، یک واحد از پیش ساخته است که برای تصفیه فاضلاب تولیدی اجتماعات کوچک، واحدهای صنعتی و بهداشتی و درمانی کاربرد دارد. تعریف پکیج تصفیه فاضلاب را می‌توان به این صورت گفت که این سیستم‌ها دارای تمامی واحدها و تجهیزات مهم جهت تصفیه فاضلاب به صورت مجتمع هستند.

انواع پکیج تصفیه فاضلاب

پکیج‌های تصفیه آب فاضلاب برای تصفیه فاضلاب انسانی، پکیج فاضلاب بیمارستانی، هتل‌ها، انواع کارخانجات، تولیدی‌های صنعتی، کارگاه‌های صنعتی، استراحتگاه‌های بین راهی و... مورد استفاده است که در محصولات شرکت‌های سازنده پکیج تصفیه فاضلاب قرار می‌گیرند.

انواع پکیج تصفیه فاضلاب از لحاظ بدنه

انواع پکیج تصفیه فاضلاب از لحاظ بدنه به چند دسته تقسیم می‌شوند :

- پکیج تصفیه فاضلاب فلزی

- پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن

- پکیج تصفیه فاضلاب بتنی

 

امیدواریم اطلاعات کافی درباره آب سخت و دستگاه‌های سختی گیر رزینی آب صنعتی و خانگی ارائه کرده باشیم.

 

منبع: فردا

کلیدواژه: پکیج تصفیه فاضلاب دستگاه سختی گیر کلسیم و منیزیم سختی گیر رزینی مخزن سختی گیر سختی گیر باعث می شود سیستم ها سختی آب لوله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۷۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است

به گزارش خبرنگار مهر، بهزاد برارزاده ظهر شنبه در حاشیه بازدید از پروژه‌های اجرای شبکه‌های جمع آوری و تصفیه بهداشتی فاضلاب با اشاره به عقب ماندگی خدمات فاضلاب در استان دلیل اصلی این مهم را عدم تأمین اعتبارات کافی برای انجام طرح‌های فاضلاب بیان کرد و گفت: رشد جمعیت در جهان عموماً و به خصوص در جهان سوم و محدودیت محیط و زمین برای زندگی، انسان‌ها را وادار کرده است که از طبیعت و هر آنچه در آن وجود دارد با دقت و احتیاط کامل استفاده کنند اما استفاده بی رویه از خوان گسترده طبیعت در طول سالیان متمادی، محیط زیست را با مشکل احیا مجدد روبرو ساخته و بسیاری از نعمت‌های موجود را با خطر نابودی مواجه کرده است.

وی افزود: ورود فاضلاب‌های خام انسانی از طریق چاه‌های جاذب به سفره آب‌های زیرزمینی و نیز از کانالهای روباز و سرپوشیده به آب‌های سطحی و در نهایت تخلیه به دریا و دریاچه‌ها، موجب آلوده شدن این منابع گشته و بشر را با خطر کمبود آب آشامیدنی سالم و نابودی اکوسیستم دریایی و سرانجام تخریب محیط زیست انسانی و طبیعی مواجه ساخته است.

مدیر عامل آبفا مازندران دفع غیر بهداشتی فاضلاب را علاوه بر آلودگی منابع آب، ایجاد مناظر ناخوشایند زیست محیطی و جلب حشرات ناقل موجب شیوع بیماری‌های متعدد گوارشی و سایر بیماری‌های میکروبی و انگلی خطرناک دانست.

برارزاده با اشاره به تصفیه فاضلاب از نقطه نظر اقتصادی که باعث کاهش هزینه‌های درمانی و هزینه‌های بهسازی محیط زیست خواهد شد، گفت: از پساب حاصل از تصفیه فاضلاب‌ها نیز می‌توان در زمینه‌های مختلف از جمله آبیاری فضای سبز، کشاورزی و تغذیه آبخوان‌های زیرزمینی بهره برد در همین راستا به دلیل کمبود نزولات جوی در کشور، استفاده از پساب برای کشاورزی می‌تواند قسمتی از نیاز آبی استان را جبران کند.

وی تصریح کرد: قرارگیری بخش عمده سرزمینی استان مازندران در نوار ساحلی بزرگترین دریاچه دنیا، اهمیت و لزوم ساماندهی فاضلاب را دوچندان کرده در همین راستا ۱۸ پروژه فاضلاب در شهرهای استان مازندران و سه پروژه جمع آوری شبکه فاضلاب در روستاهای استان در دست اجراست که پس از بهره برداری ضمن حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی منابع آب‌های زیرزمینی و نیز حفظ سلامت جامعه می‌توان از پساب حاصله بیشترین بهره را داشت.

کد خبر 6089866

دیگر خبرها

  • شرنگ شیرابه در کام خزر/ میلیون‌ها مسافر به شوق شنا از راه می‌رسند
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • افزوده شدن ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس
  • بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد
  • تحویل زمین به آبکاران به شرط آغاز ساخت پیش‌تصفیه
  • آبفای لرستان ۱۰۰ پروژه در دست اجرا دارد
  • توسعه ۱۷ کیلومتری شبکه و خط انتقال فاضلاب در استان قزوین
  • ۱۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب استان قزوین شست‌وشو شد
  • تصفیه خانه فاضلاب از هدر رفت آب درصنایع آب بر پیشگیری می‌کند