Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اوایل تیرماه بود که مشکل کمبود سرم در کشور آغاز شد و تا امروز هم کم و بیش این ماجرا ادامه دارد. اما در همین زمان اوج نیاز کشور، حجم زیادی از سرم‌های وارداتی در انبار گمرکات رسوب کرده است و اغلب یا تاریخ انقضای آن‌ها گذشته یا روز به روز به منقضی شدن نزدیک‌تر می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این خصوص مهرداد جمال ارونقی معاون امور فنی و گمرکی گمرک ایران از رسوب بیش از ۲۵۰ تن سرم در انبار یکی از گمرکات کشور خبر داد و گفت: این سرم‌ها در انبار‌های گمرک تهران دپو شده است. مقادیر زیادی سرم وارداتی ۵۰۰ میلی لیتری، تولید کشور آلمان و متعلق به یکی از شرکت‌های داروسازی معروف است.

او ادامه داد: سرم‌های رسوبی بیش از ۵۰۰ هزار عدد است که تمام آن‌ها منقضی شده اند. این موضوع به سازمان اموال تملیکی هم اعلام شده، اما رسیدگی نشده است.

ارونقی همچنین اظهار کرد: محموله ۲۵۰ تنی سرم بیمار‌ان دیالیزی هم در انبار گمرک است که تاریخ انقضای این سرم‌ها نگذشته است و رایزنی شده تا مستقیما به وزارت بهداشت عرضه شوند تا هر چه سریعتر به مصرف برسند.

نکته جالب توجه آنجاست که کشور ما از سال‌ها پیش در زمینه تولید سرم خودکفا شده است و نیازی به واردات این محصول ندارد، اما امروز شرایطی در کشور ایجاد شده است که به واردات سرم نیاز پیدا کرده‌ایم و سرم‌های گیر کرده در گمرک هم برای کشور با اهمیت شده اند.

علی‌رغم واردات سرم هنوز بازار  این محصول ملتهب است

در این ارتباط ترکمان رئیس هیئت مدیره انجمن پلیمر در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به خودکفایی چند ساله کشور در حوزه تولید سرم تصریح کرد: ما بعد از سال‌ها که صادرکننده سرم در منطقه بودیم، مجبور به واردات این محصول با قیمت‌های گزاف شدیم. علی‌رغم واردات انجام شده این محصول هنوز بازار ملتهبی دارد و اگر یک شهروند بخواهد سرم تهیه کند دغدغه خرید آن با قیمت مصوب را دارد.

او ادامه داد: حتی اگر نیاز بازار با واردات برطرف شده باشد این دغدغه هنوز هم وجود دارد.

از اوایل تیرماه و با شیوع موج پنجم کرونا زمزمه‌های کمبود سرم در کشور به گوش رسید.این کمبود ایجاد شده دو علت اصلی دارد که یکی از آن‌ها کمبود مواد اولیه است.

بنا بر آنچه که فعالان صنایع پایین دست پتروشیمی و تولید کنندگان سرم ادعا می‌کنند کمبود عرضه مواد اولیه و توقف آن از خرداد امسال باعث شده تا تولید این واحد‌ها کاهش پیدا کند و باعث بروز مشکل برای این واحد‌ها شود.

از ابتدای خرداد عرضه‌ای از مواد اولیه مورد نیاز تولید سرم نداشته ایم

ترکمان رئیس هیئت مدیره انجمن پلیمر درباره عرضه مواد اولیه مورد نیاز بسته بندی سرم بیان کرد: اگر بخواهیم در زمینه تخصصی فعالیتم یعنی صنایع پایین دست پتروشیمی این موضوع را بررسی کنیم؛ آخرین عرضه از گرید ماده اولیه‌ای که برای تولید سرم استفاده می‌شود یعنی پلی پروپیلن به ماه خرداد مربوط می‌شود. یعنی از ابتدای خرداد عرضه‌ای از مواد اولیه مورد نیاز تولید سرم نداشته ایم.

رئیس هیئت مدیره انجمن پلیمر بیان کرد: مصرف کل سالانه این گرید ۳ تا ۴ هزار تن بوده است، اما شاهد بودیم از مرداد ۹۹ تا خرداد ۱۴۰۰ برای این بازار کوچک ۱۶ هزار تن عرضه از طرف شرکت‌های پتروشیمی انجام شده است. برای مثال در بهمن سال ۹۹، ۴ هزار و ۴۰۰ تن عرضه در بورس کالا داشتند در حالی که تنها ۶۰۰ تن تقاضا برای این محصول وجود داشته است. امروز سرم‌سازان را تنبیه می‌کنند به جرم‌ اینکه در آن زمان این ماده اولیه را خریداری نکردند.

او ادامه داد: باید همان ابتدا وزارت بهداشت وارد این موضوع می‌شد تا از این ناهماهنگی‌ها جلوگیری شود. پترو شیمی‌ها و سرم ساز‌ها ماجرایی را شروع کردند که به وضعیت امروز ختم شده است.

ترکمان گفت: اغلب پتروشیمی‌ها با برآوردی که از نیاز سالانه کشور دارند محصولات خود را تولید کرده و برای کسب بازار برنامه ریزی می‌کنند. سرم حداقل نیاز یک بیمار کرونایی است و بدون شک باید وزارت بهداشت در قبال آن پاسخگو باشد.

اما فعالان صنعت پتروشیمی ادعای کمبود مواد اولیه را دقیقا عکس آنچه که اتفاق افتاده می‌دانند. اسنادی که به دست باشگاه خبرنگاران جوان رسیده است نشان می‌دهد تقاضای تولید مواد اولیه از طرف تولید کنندگان ظروف بسته بندی سرم وجود داشت، اما بنا بر ادعای دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی بعد از تولید و عرضه این محصول، واحد‌های تولیدی از خرید این محصول اجتناب کردند.

کمبودی در مواد اولیه سرم نیست

احمد مهدوی ابهری در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به شایعات مبنی بر کمبود مواد اولیه کارخانه‌های تولید کننده ظروف سرم، اظهار کرد: گرید پلی پروپیلن مورد نیاز تولید این ظروف بسته بندی، RP ۲۷۰ G است که در پتروشیمی شازند و یک گرید دیگر نیز در پتروشیمی مارون تولید می‌شود.

او افزود: این دو شرکت، گرید پزشکی مورد نیاز کارخانجات سرم سازی را تولید کرده اند، اما از آن‌ها خرید نمی‌شود. در شرایطی که این محصولات در انبار‌های ما باقی مانده اند و آن‌ها را نمی‌خرند، عجیب است که ادعا می‌کنند مواد اولیه کم است.

موضوع را از سخنگوی بورس کالا هم پیگیری کردیم که مهر تاییدی بر ادعای تولید کنندگان حوزه پتروشیمی زد.

حسنی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، آمار عرضه و خرید این محصول در بورس کالا را ارائه کرد و این آمار‌ها را سندی دانست که اثبات می‌کرد کمبودی در این حوزه وجود نداشته است.

بیشتر بخوانید:

آیا واقعا شستا عامل اصلی کمبود سرم بود؟ وقفه در تولید یک واحد سرم سازی یکی از دلایل التهاب بازار سرم

دلیل دوم کاهش تولید سرم در کشور توقف تولید یکی از بزرگترین واحد‌های تولید سرم در کشور بود. کارخانه سرم سازی شهید قاضی به تنهایی حدود ۴۰ درصد سرم مورد نیاز کشور را تامین می‌کند که برای اورهال به صورت موقت تعطیل شده بود.

محسن صفدری مدیر کل دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: کمبود سرم به دلیل اورهال شرکت شهید قاضی است که چند ماه تولید خود را متوقف کرده و باعث بروز کمبود در تامین سرم شده است، اما ربطی به پتروشیمی‌ها و تامین مواد ندارد، مواد اولیه مورد نیاز آن‌ها تامین می‌شود. این شرکت حدود ۵ ماه تعطیل بود و خوشبختانه امروز به تولید بازگشته و بخش زیادی از سرم مورد نیاز کشور را تامین می‌کند.

او ادامه داد: یکی از واحد‌های دارای تجهیزات تولید سرم که متاسفانه هنوز برای اخذ پروانه بهره برداری اقدام نکرده است پتانسیل جبران این کاهش تولید را دارد، اما نمی‌توانستیم سهمیه مواد اولیه به او بدهیم.

صفدری گفت: با توجه به جلسات متعدد برگزار شده تصمیم گیری و صورت جلسه کردیم تا ۵۰۰ تن مواد اولیه تحت نظارت سازمان غذا و دارو و سازمان صمت استان تهران به صورت خارج از بورس به این شرکت اختصاص پیدا کند.

مدیر کل دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت ادامه داد: شرکت دارو پخش تجهیزات مورد نیاز تولید سرم با ظروف پلی اتیلن را به صورت آماده در محل شرکت داشت پس با همکاری تمام حوزه‌های مرتبط به تولید اقلام حوزه پتروشیمی تصمیم گرفتیم به میزان ۵۰۰ تن پلی اتیلن ۰.۷۵ تولید شرکت پتروشیمی بندر امام را در اختیار این شرکت بگذاریم که با به کار گیری آن حدود ۹ میلیون عدد سرم تولید خواهد شد.

با این تفاسیر نتیجه بی‌توجی های صورت گرفته ، کمبود عجیب سرم در بازار کشور بود که افراد بسیاری را در دوران اوج کرونا با مشکل در تامین این محصول مواجه کرد. از مسئولان کارخانه شهید قاضی هم پیگیری کردیم تا بدانیم چرا این شرکت اورهال تجهیزات خود را در زمان موج پنجم کرونا و نیاز کشور انجام داده است.

یکی از مسئولان این شرکت در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد که بنا بود در زمان توقف تولید این شرکت، کاهش تولید از طریق واردات انجام شود.

در نهایت این واردات انجام نشد که رئیس سازمان غذا و دارو علت بروز این مشکل را افزایش شیوع کرونا در کشور هند اعلام کرده است.

شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در این خصوص گفت: برای واردات حدود ۸ تا ۹ میلیون سرم، در قالب ساخت قراردادی در کشور هند برنامه ریزی شده بود، اما افزایش شیوع کرونا در هند و تعطیلی گمرکات آن‌ها مانع از واردات سرم به کشور شد.

در نهایت کارخانه سرم سازی شهید قاضی به تولید بازگشت و بازار سرم کشور به سمت آرامش حرکت کرد، اما این اتفاق هم برای بسیاری از بیماران دردسرساز شد و هم برای واردکننده‌ها سود زیادی به همراه داشت.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کمبود دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۸۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت چدن خوسف، نقش بسزایی در رونق خراسان جنوبی دارد

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: شرکت چدن خوسف، نقش بسزایی در رونق این استان دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌جنوبی، مهدی جعفری، امروز_ پنجشنبه ششم اردیبهشت _ در جلسه‌ای که برای بررسی و رفع موانع تولید در کارخانه چدن خوسف صورت گرفت، اظهار کرد: کارخانه چدن با تولید چهار محصول کک، آگلومره، شمش چدن و فولاد، نقش مؤثری در تولید و رفع نیازهای کشور دارد.

وی با اشاره به اینکه این واحد تولیدی، زمینه اشتغال بیش از ۳۰۰ نفر از جوانان بومی را فراهم آورده است، افزود: هیچ مسئله‌ای نباید مانع فعالیت در این کارخانه شود.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه کارخانه چدن با تولید روزانه ۲۰۰ تن شمش چدن از واحدهای تولیدی مطرح کشور بوده است، تأکید کرد: به جهت اهمیت موضوع و نقشی که این واحد در فرآوری ذخایر معدنی استان دارد، طرح‌های توسعه آن باید با جدیت دنبال شود.

وی با اشاره به زیرساخت‌هایی که برای فعالیت این کارخانه در شهرستان خوسف فراهم شده است، تصریح کرد: این واحد تولیدی از پشتیبانی‌ها و حمایت‌های دولت بهره‌مند بوده است.

به گزارش ایمنا، ساخت کارخانه چدن کویر خاوران خوسف با حضور سرمایه‌گذاران چینی از سال ۹۳ شروع شد و در سال ۹۷ به فاز اول و تولید رسید و سپس با اضافه شدن سرمایه‌گذار بومی به مجموعه به کار خود ادامه داد.

کد خبر 747786

دیگر خبرها

  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • احیای بیش از ۳۰۰ کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی
  • طی دو سال گذشته، ۳۰۸ کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است
  • فعال کارگری: دولت با احیای کارخانه‌های تعطیل یا نیمه‌تعطیل، تولید داخل را زنده کرد
  • کشف ۲۵ تن مواد اولیه لوازم آرایشی قاچاق در اشتهارد
  • شرکت چدن خوسف، نقش بسزایی در رونق خراسان جنوبی دارد
  • بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت