Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-07@16:22:13 GMT

توسعه کمی دانش آموختگان کار درستی نیست

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۱۸۹۷۱

توسعه کمی دانش آموختگان کار درستی نیست

جبار علی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انتظارت جامعه دانشگاهی از دولت آتی برای بهبود نظام آموزش عالی اظهار کرد: چالش‌های فراروی دانشگاه‌ها بایستی در دولت جدید ابتدا شناسایی شوند و سپس با اتخاذ برنامه ریزی‌های مناسب به سرانجام برسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: خوشبخاته آقای دکتر زلفی گل از بدنه آموزش عالی است و تجربه ریاست دانشگاه را بر عهده دارد؛ بنابراین با چالش‌ها و موضوعات جدی آموزش عالی آشنایی کافی دارد.

ذاکری با بیان اینکه شناسایی چالش‌ها کمک زیادی به بهبود سیستم نظام آموزش عالی در دولت جدید خواهد کرد، افزود: بحث ساماندهی مراکز آموزشی و پژوهشی، توسعه کمی در ۴ دهه گذشته و به خصوص در ۳ دهه اول صورت گرفته که در حال حاضر بایستی توسعه کیفی دانشگاه‌ها در برنامه آموزش عالی دولت سیزدهم قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: ماموریت گرا شدن دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها واقعا به عنوان یک نکته کلیدی بایستی مد نظر سیاست گزاران آموزش عالی قرار بگیرد. نباید به دنبال همرنگ کردن و هم طیف کردن و یکسان کردن دانشگاه‌ها باشیم، چرا که دانشگاه‌های بزرگ و سطح کشور نقاط قوتی دارند و در برخی حوزه‌ها سرآمد هستند که بایستی تکیه بر سرآمدی آن‌ها شود.

ماموریت‌های ملی باید در راستای اهداف خود متمرکز شوند

ذاکری اضافه کرد: حتی ماموریت‌های ملی هم که برای پژوهشگاه‌ها تعریف شده باید در راستای اهداف و ماموریت‌های خود متمرکز شوند و فعالیت کنند. ایجاد تناسب بین عرضه و تقاضا بایستی در برنامه دولت سیزدهم قرار گیرد. محصول دانشگاه‌ها نیروی انسانی است که بعد از فارغ التحصیلی وارد جامعه و صنعت می‌شوند.

رئیس دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: طبیعتا باید تناسبی میان نیاز‌ها و تقاضای جامعه و عرضه آن‌ها وجود داشته باشد، اینکه به دلیل توسعه کمی دانشگاه‌ها به دنبال توسعه رشته گرایش‌ها در همه دانشگاه‌ها باشیم گفتنی است که باعث برهم خوردن توازن می‌شود.

عدم ضرورت نیاز به نیرو‌های جدید دانشگاهی

ذاکری گفت: شاید فعالیت‌هایی که در سازمان‌ها و مراکز صنعتی و اجتماع و سازمان‌های اجرایی باید صورت گیرد متناسب با دانشگاه‌ها نیست، لذا نیاز به نیرو‌های جدید ضروری نیست و اینکه صرفا با توسعه کمی دانش آموختگان زیادی را در حوزه‌های مختلف عرضه کنیم، کار درستی نیست و آمایش سرزمینی باید صورت گیرد که بخشی از آن در نقشه جامع علمی کشور بیان شده و اگر در سیاست‌های کلان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گیرد و ادامه پیدا کند باعث بهبود سیاست‌های آموزش عالی خواهد شد.

بیشتر بخوانید

زنگ خطر مهاجرت نخبگان از کشور/ وقتی دستاورد جوانان ایرانی خرج کشور‌های رقیب می‌شود کارت واکسیناسیون برای حضور در کلاس‌های دانشگاه اجباری است وزن گذاری مناسبی در انتخاب پژوهشگران برتر دانشگاه ها وجود ندارد ۹۰ درصد اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه تهران واکسینه شدند فهرست ۲۰۰ موسسه جهت برخورد قانونی ارسال شد/ تعطیلی ۷۰ مرکز آموزشی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانشگاه علم و صنعت آموزش عالی آموزش عالی دانشگاه ها توسعه کمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۸۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایندگان شورا در وزارتین علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد تعیین شدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماده واحده «انتخاب نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیأت‌های عالی تجدیدنظر وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی» که در جلسه ۸۹۷ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ شد:

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

دانشگاه آزاد اسلامی

«ماده واحده- در اجرای بند ۵ ماده ۲ مصوبه تجمیعی- تکمیلی «خروج تصمیمات و آرای صادره از هیأت‌ها و کمیته‌های تخصصی وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان سنجش آموزش کشور و سایر مراکز آموزشی و پژوهشی در خصوص امور و شئون علمی، آموزشی و پژوهشی از شمول صلاحیت دیوان عدالت اداری و سایر مراجع قضائی و تشکیل هیأت‌های عالی تجدیدنظر» (مصوب جلسه ۸۹۵ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی) و با استناد به تبصره ۲ این مصوبه؛ آقای محمدرضا مخبر دزفولی به‌عنوان نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیأت های عالی تجدیدنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی، ابقاء و آقای سید سعیدرضا عاملی به عنوان نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیأت عالی تجدیدنظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، انتخاب می‌شوند».

کد خبر 6097998

دیگر خبرها

  • مخبردزفولی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه آزاد شد
  • مراسم تجلیل از ۴۰۰ معلم در عالی‌شهر برگزار شد
  • نمایندگان شورا در وزارتین علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد تعیین شدند
  • کمبود ۷۰ هزار مشاور و نیروی پرورشی در مدارس/ فضای مدرسه در زمان اوقات فراغت در اختیار گروه‌های مردمی قرار می‌گیرد
  • سهم ۱۹ درصدی آموزش عالی از کل بودجه عربستان/ دولت به دانشگاه‌ها آزادی عمل می‌دهد
  • شبکه‌ای از دانش‌آموزان سمپاد در نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی شکل می‌گیرد
  • نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی در شیراز برگزار می‌شود
  • امضای تفاهم‌نامه و رونمایی از پوستر برگزاری آیین نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی
  • امضای تفاهم‌نامه آیین نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی در شیراز
  • اساس و توسعه هر کشور، توجه به آموزش و پرورش و تربیت نسل جوان است