Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، از دل طبیعت سنگ‌های سخت معدنی استخراج می‌شود تا به صنایع کوچک و بزرگ کشور رونق ببخشند، طلایی سفید با خلوص بالا که حالا آوازه اش در دنیا پیچیده است.

خراسان جنوبی با دارا بودن ۱۱۲ معدن بنتونیت، بیشترین ذخایر این ماده معدنی در کشور را به خود اختصاص داده است که بخشی از این ماده معدنی با ارزش روزانه واحد‌ها، فرآوری می‌شود تا به محصولی راهبردی و گران بها تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نانی که از کانی بدست می‌آید

صدای تلاش، تولید و کارآفرینی این بار از شهرستان فردوس به گوش می‌رسد.

کارخانه‌ی تولید کود بنتونیت شهرستان فردوس که در زمینه فرآوری بنتونیت و کائولن فعال است حالا با  شتاب بیشتری فعالیت می کند ، این کارخانه از سال ۹۴ در  ۲ فاز وارد حوزه فرآوری مواد معدنی منطقه شده که با توجه به پتانسیل خوب منطقه پیشرفت قابل قبولی داشته  است.

معاون امور معادن صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: برای بهره برداری از ذخایر معدنی بنتونیت خراسان جنوبی تاکنون ۱۵۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

ایمان طلب با بیان اینکه ۵۲۹ نفر در معادن بنتونیت خراسان جنوبی مشغول به کار هستند افزود: بیشترین معادن بنتونیت استان در شهرستان‌های سرایان و فردوس است.

محصولی که هم در جان سخت فولاد می‌رود و هم درمانگر است

کوهستانی مدیر کارخانه بنتونیت شهرستان فردوس با بیان اینکه ۷ فرآورده از بنتونیت و کائولن به دست می‌آید گفت: بنتونیت گانواله سازی، بنتونیت گرانول شده،  بنتونیت پودر،  بنتونیت کشاورزی و پودر کائولن از جمله محصولات کارخانه است.

او با اشاره به اینکه از بنتونیت محصولات مختلفی بدست می‌آید که هم در صنعت و هم در کشاورزی استفاده می‌شود گفت: بنتونیت حفاری به کشور‌های حوزه خلیج فارس صادر می‌شود و برای حفاری چاه نفت مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنتونیت گرانول نیز برای خاک بستر حیوانات خانگی استفاده می‌شود.

کوهستانی ادامه داد: کائولن نیز جزء شاخه دارویی دامپزشکی است که به عنوان مکمل خوراک دام استفاده می شود و علاوه برآن در صنعت، مصارف کندله سازی، در حوزه فولاد و ریخته گری هم استفاده می شود.

مدیر کارخانه بنتونیت شهرستان فردوس ادامه داد: کاولن جزو شاخه دارویی دامپزشکی جزو مکمل معدنی خوراک دام است که بعنوان داروی دامپزشکی، مکمل خوراک دام، صنعتی، مصارف کندله سازی، در حوزه فولاد و ریخته گری هم محصول داریم.

درختان هم از بنتونیت سهم دارند

شرکت الماس خاک خراسان با تحقیق گسترده و جامع با توان نیرو‌های بومی روی محصولات پسته و انار و مرکبات تحقیق کرده و با استفاده از مهندسی معکوس محصولی تولید کردند که جایگزین سم‌های خارجی کشاورزی شده است.

مدیر کارخانه می‌گوید: از مهمترین فواید سم ارگانیک جلوگیری از آفتاب سوختگی محصول و آفت کشی است همچنین این سم می‌تواند جایگزین خوبی با سم‌های وارداتی باشد.

کوهستانی افزود: این محصول ۲ سالی است که علاوه بر شهرستان فردوس که به صورت آزمایشی استفاده می‌شود به استان‌های کرمان و فارس هم صادر می‌شود.

او ادامه داد: سال گذشته این سم به صورت پایلوت در ۳ مرزعه در فردوس و باغات استان‌های کرمان و فارس افشانه می‌شود.

بیشتر بخوانید

بهشتی زرخیز در دل کویر / وقتی خاک به هنر کیمیا می شود فرآوری بنتونیت راهی برای ارزآوری بیشتر  با فرآوری ذخایر معدنی آنها را به ارزش واقعی برسانید

کوهستانی گفت: به دلیل تاثیر مثبت این سم و افزایش تولید، امسال فارس و کرمان سفارش صادراتی بالایی را داشتند و جدیدا به گلستان هم صادر می‌کنیم.

احمدی، باغدار شهرستان فردوس گفت: از سم ارگانیک تولیدشده در شهر خودمان در باغ‌های انار استفاده می‌کنیم.

 

تولید سم در کش و قوس کاغذ بازی‌های اداری

آقای کوهستانی مدتی است برای اخذ مجوز تولید سم ارگانیک تلاش می‌کند، اما تاکنون موفق نشده است.

او می‌گوید: پروانه بهره برداری از صمت استان گرفتیم و ۵ ماه می‌شود به دنبال مجوز از سازمان حفظ نباتات هستیم که این محصول ثبت شود و بتوانیم به صورت رسمی آن را معرفی کنیم، ولی به نتیجه نرسیده ایم.

مدیر کارخانه بنتونیت فردوس می‌گوید:در بروکراسی اداری  چون محصول جدیدی قرار است به ثبت برسد، مدت یک سال زمان می‌برد تا مجوز صادر شود.

کوهستانی ادامه داد: برای یک تولیدکننده سخت است که مدت طولانی دنبال مجوز توزیع باشد، اگر زودتر مجوز بگیریم به عنوان یک محصول بیولوژیک می توانیم با تولید سم کل کشور را پوشش دهیم.

کارکنان این کارخانه امید دارند تا با دریافت مجوز سم ارگانیک بتوانند آن را مانند سایر فراورده‌های تولیدی شان به بازار داخل و خارج عرضه کنند.

ماده ای که به جای چاه های نفت در چاه مشکلات می افتد

مدیر کارخانه ادامه داد: در حوزه مواد معدنی از نظر استاندارد بسیار ضعیفیم و به همین دلیل برای صادرات به مشکل برمی خوریم.

او افزود: اولین کارخانه‌های صادرکننده بنتونیت در کشور هستیم و حدود ۵ سال است که صادرات را با واسطه انجام می‌دهیم، سال گذشته بنتونیت گرانول را به جمهوری چک صادر کردیم و جدیدا هم قرار است کائولن را صادر کنیم.

کوهستانی بیان کرد: متاسفانه صادرات ماده اولیه بنتونیت و کائولن به سمت مقصد صادراتی به راحتی ظرف ۵ ساعت ترخیص می‌شود، ولی صادرات مواد فرآوری شده به سختی انجام می‌شود به صورتی که ۳ ماه محصولاتمان در گمرک خوابید و نتوانستیم صادر کنیم و به دست دلال دادیم تا صادر کند.

دلالی و خام فروشی صنعتی حیاتی را زمین گیر کرده است

در حوزه تامین ماده معدنی بنتونیت در استان مشکل جدی نداریم، ولی در حوزه تامین کائولن مشکل داریم.

کوهستانی با بیان اینکه در حال حاضر کائولن مورد نیازمان را از خراسان رضوی تامین می‌کنیم گفت: به دلیل عدم رضایت صمت بر روی معادن استان و شهرستان بیرجند نمی‌توانیم از کائولن موجود در استان استفاده کنیم و کائولن خراسان جنوبی به استان‌های یزد و اصفهان خام فروشی می‌شود.

او افزود: متاسفانه در حوزه معدن واسطه‌ها حرف زیادی برای گفتن دارند و اکثرا معدن کاران استان ما نیز با دلالان کار می‌کنند و به عنوان واسطه تامین کننده مواد معدنی کارخانجات دیگر هستند.

کوهستانی از سازمان صنعت و معدن و تجارت خراسان جنوبی خواست محدوده‌ای از خاک‌های صنعتی برای تامین ماده اولیه کارخانه‌های داخلی استان واگذار کند تا در حوزه تامین کائولن مشکل نداشته باشیم.

از خواص کائولن جایگزین مناسبی برای سم‌های وارداتی است و یکی از راه های از خروج ارز از کشور و همچنین بهترین جایگزین تولید محصول ارگانیک است که با توجه به مواد اولیه موجود در منطقه این محصول تولید می‌شود قیمت پایین و رقابتی بودن با نمونه خارجی از جمله مزیت‌های این محصول است.

ماده معدنی که از زمین آمده و روی زمین مانده/ توسعه صنعت بنتونیت در گرو مانع زدایی ها

بنتونیت جزو صنایع پرکاربرد در حوزه های مختلف و ماده‌ای حیاتی در صنایع فولادی و حفاری چاه‌های نفت است که خراسان جنوبی بیشترین میزان فرآوری این ماده معدنی در کشور را دارد ، با این حال از موانع صادراتی رنج می برد.

گمرک ، سازمان حفظ نباتات ، صنعت، معدن و تجارت باید شرایطی را برای رفع موانع پیش روی صنعت فراهم کنند تا از ظرفیت های کارخانه ها بیشتر برای شکوفایی کشور استفاده کنند.

صنایع پویا نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند صنایعی که اگر موانع پیش روی آن‌ها برداشته شود می‌تواند نقش مهمی در عمران و آبادانی کشور داشته باشد.

گزارش از فهیمه کدخدا

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مواد معدنی سنگ معدنی استخراج معادن استفاده می شود شهرستان فردوس خراسان جنوبی مدیر کارخانه ماده معدنی سم ارگانیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۹۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانوی دشتستانی ناجی چند بیمار نیازمند به عضو شد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به برداشت اعضای بیمار مرگ مغزی در بیمارستان دشتستان، گفت: در این راستا بانوی دشتستانی ناجی چند بیمار نیازمند به عضو شد. - اخبار استانها -

نادر شکیب آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در دشتستان، با اشاره به اینکه اهدای عضو بیماران مرگ مغزی به دیگر بیماران نیازمند به اعضا جان می‌بخشد از اهدا عضو بیمار مرگ مغزی یک بانوی دشتستانی خبر داد و اظهار داشت: لیلا حاجیانی ساکن روستای عیسوند شهرستان دشتستان با رضایت خانواده نوع دوستش دومین اهدا کننده عضو سال جاری شد.

وی تصریح کرد: این بانوی 50 ساله با کاهش سطح هوشیاری به بیمارستان شهید گنجی برازجان منتقل شد که بعد از انجام آزمایشات تشخیصی لازم، خون‌ریزی در بطن‌های مغزی به علت فشار خون کنترل نشد و متأسفانه همین امر باعث مرگ مغزی این بانو شد.

شکیب آزاد اضافه کرد: به دنبال تأیید مرگ مغزی این بانو، در نهایت با رضایت پدر و مادر مهربانش، کلیه‌ها و کبد آن برداشت شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از زحمات کارکنان بخش ICU جراحی، پزشکان تأیید کننده و مدیریت بیمارستان شهید گنجی برازجان در همراهی این عمل خاطرنشان کرد: این 117 همین برداشت عضو استان بوشهر و دومین برداشت اعضای بیماران مرگ مغزی سال جاری است.

وی اضافه کرد: تاکنون 7 قلب بیماران مرگ مغزی از استان بوشهر با پرواز به تهران و شیراز برای پیوند به بیماران انتقال داده شده است.

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • جوان رفسنجانی ناجی جان بیماران شد
  • خودکفایی در تولید برخی از ملزومات خودرو‌های سنگین در جنوبشرق کشور
  • صادرات اقلام فروشگاهی به کوبا/ نوسازی ۱۶۰ کارخانه نیشکر در کوبا
  • بانوی دشتستانی ناجی چند بیمار نیازمند به عضو شد
  • تأکید نماینده ولی فقیه در لرستان بر رفع موانع تولید
  • رفع موانع صادرات واحدهای تولیدی در استان تهران پیگیری شود
  • رونق ورزش کارگری نیاز به سرمایه‌گذاری کارخانه‌ها و مجموعه‌های صنعتی دارد
  • فرصت‌های نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • مشکلات و موانع تولیدکنندگان شهرک های صنعتی استان تهران بررسی شد
  • بنگاه‌های اقتصادی موظف به بکارگیری نیروهای بومی رزن هستند