Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این دوره، مساله‌ای که در بلندمدت مهم‌ترین عامل کند شدن تحرک ما در دیپلماسی بوده در حال حاضر فقط مساله برجام است، اولویت اصلی و تنها اولویت وزیر خارجه جدید، حل مساله برجام است.

مراد  از حل مساله برجام، رسیدن به اصل منافع ملی در این توافق بین‌المللی است، چگونگی رسیدن به این هدف، مساله‌ای است که دستگاه دیپلماسی باید برای آن تدبیر بیندیشد و قطعا به خوبی از چگونگی رسیدن به این هدف آگاه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی از حل مسائل مرتبط با اجرای تعهدات طرف‌های برجام سخن می‌گویم،به این دلیل است که همه مسائل مرتبط با سیاست خارجی ما به نحوی مستقیم یا غیرمستقیم درگیرحل مساله سیاست خارجی است. خروج امریکا از برجام و توقف اجرای تعهدات این کشور، سنگ بزرگی در مقابل ماست که جلوی حرکت ما را گرفته است و مادامی که این سنگ را از مسیر برنداریم، ادامه مسیر برای ما بسیار دشوار خواهد شد.

طبیعی است برای حل این مساله ضرورتی ندارد ما خودمان را نیازمند دیگران نشان بدهیم، بلکه با درنظر داشتن سه اصل مهم عزت،حکمت و مصلحت باید دنبال حل مساله برجام برویم. متاسفانه مساله عدم اجرای تعهدات مرتبط با برجام، وقت و انرژی زیادی از ما گرفته است.

دولت‌های غربی که مدعی حل فوری مساله برجام هستند، اتفاقا از روی خصومت بدشان نمی‌آید که ما این مساله را همچنان حل نشده باقی ‌بگذاریم؛ چراکه تمامی روند حرکت‌های ما در توسعه مناسبات اقتصادی، دیپلماسی اقتصادی، توسعه روابط حتی با همسایگان و حضور قوی ما در مجامع بین‌المللی به حل این مساله گره خورده است.

ما الان حتی برای مراودات ساده تجاری و بازرگانی با کشورهای همسایه، به‌رغم حسن‌نیت، عزم و اراده جدی طرفین برای تعامل، باز هم با مشکل جدی مواجه هستیم؛ حداقل مشکلی که وجود دارد این است که همواره کشورهای طرف تعامل ما می‌گویند که ما ممکن است به خاطر همکاری با شما مجبور به پاسخگویی با طرف‌های ثالث باشیم و گرفتار تحریم شویم.

نخستین وظیفه وزارت خارجه در شرایط فعلی حل مساله برجام است. در کنار مساله برجام، موضوع خروج از فهرست کشورهای پرریسک کارگروه اقدام مالی (FATF) است. مساله تصویب قوانین مرتبط با FATF هم باعث شده است که ما از مبادلات مالی گسترده و تعامل‌های بانکی بین‌المللی محروم شویم. اگر با حل مساله اجرای تعهدات طرف‌های غربی در برجام، دارایی‌های ما در خارج از کشور آزاد شود و ما قرار باشد از این دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاری در داخل استفاده کنیم، قطعا نیازمند راه‌های سالم برای مبادلات بانکی و اعتباری هستیم که یکی از این راه‌ها عضویت در FATF است.

مادامی که ایران در فهرست کشورهای پرریسک قرار داشته ‌باشد، کماکان نهادهای مالی و بانک‌های بین‌المللی برای عدم همکاری با ما بهانه دارند و این عدم همکاری یا دشوار شدن همکاری‌های دوجانبه، باعث هرزروی انرژی و سرمایه ما می‌شود. در نتیجه من معتقدم که فوری‌ترین مساله پیش روی وزیر امورخارجه دولت سیزدهم، حل مساله برجام و همزمان یا بلافاصله بعد از آن، حل مساله عضویت ما در FATF است تا بتوان با فراغ‌بال به مسائل دیگر پرداخت.

در اولویت بعدی، می‌توان بحث بهبود مناسبات با همسایگان را نیز مطرح کرد، دشمنان ما با دامن زدن به ایران‌هراسی توانسته‌اند بسیاری از کشورهایی را که بالقوه دوست و شریک ما هستند، از ایران دور کرده تا درعوض رابطه آنها را با اسراییل تنظیم کنند. ما باید سلاح ایران‌هراسی را از دست دشمنان ایران بگیریم و مناسبات حسنه‌ای را که همیشه برنامه سیاست خارجی کشورمان بوده به همسایگان یادآوری کرده و عملا در جهت حل مشکلات فی‌مابین اقدام کنیم.

23302

کد خبر 1548582

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: اف ای تی اف FATF حل مساله برجام اجرای تعهدات بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۹۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدیه بزرگ به چادرملو در جام حذفی

به گزارش "ورزش سه"، رقابت‌های جام حذفی فوتبال ایران از مرحله یک هشتم نهایی عبور کرد و حالا فقط 8 تیم در این تورنمنت باقی مانده‌اند. 7 تیم لیگ برتری صعود کرده(مس، گل‌گهر، هوادار، آلومینیوم، تراکتور، ملوان و سپاهان) به همراه چادرملو اردکان از لیگ دسته اول به یک چهارم نهایی رسیدند و قرار است روز دوشنبه حریفان خود را در مرحله بعدی بشناسند.

نکته قابل توجه این است که شگفتی‌ساز مسابقات جام حذفی قطعا در مرحله بعدی میزبان خواهد بود. چادرملو اردکان هردو بازی گذشته خود در جام حذفی را مقابل فولاد خوزستان و مس کرمان در خانه حریفان برگزار کرد و برنده شد و بر اساس قوانین قطعا بازی سوم را باید میزبان باشد.

بر این اساس شاگردان سعید اخباری در مرحله بعدی مسابقات جام حذفی به هر تیمی برخورد کنند، باید در یزد از آن تیم پذیرایی کنند. هیچ تیم دیگری در جام حذفی چنین شرایطی را ندارد و فقط درباره چادرملو این موضوع صدق خواهد کرد.

بی‌شک میزبانی از حریف بعدی در یزد یک امتیاز مثبت برای چادرملو خواهد بود تا بتواند در حضور هواداران خودی از این مرحله هم بالاتر برود و به شگفتی‌سازی خواهد ادامه بدهد.

دیگر خبرها

  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان
  • هدف گذاری برای تقویت مناسبات ترانزیت جاده ای بین ایران و ازبکستان
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد - برد با دیگر کشورها است
  • هدیه بزرگ به چادرملو در جام حذفی
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد