Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: ورود هیات مذاکره کننده طالبان به پنجشیر برای مذاکره با احمد مسعود، افتادن ۱۰۰ بالگرد روسی به دست طالبان، اعلام مهم ترین اولویت های کاری وزارت خارجه از سوی امیر عبداللهیان، رد درخواست نخست وزیر اسرائیل از سوی بایدن درباره ایران و رایزنی ضد ایرانی وزیر دفاع آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ورود هیات مذاکره کننده طالبان به پنجشیر برای مذاکره با احمد مسعود

یک عضو کمیسیون فرهنگی طالبان تأیید کرد که هیاتی از سوی آنان برای مذاکره با احمد مسعود پسر احمد شاه مسعود و شماری از چهره های سیاسی دیگر به پنجشیر سفر کرده اند.

خبرگزاری آریانا نیوز چهارشنبه شب گزارش داد که منابع نزدیک به احمد مسعود از رسیدن یک هیأت طالبان به پنجشیر خبر می دهند.

به گفته منابع، نیروهای ضد طالبان خواستار مذاکرات معنا دار هستند که در آن حقوق مردم در نظر گرفته شده باشد و حکومتی به قدرت برسد که عدالت اجتماعی در آن تأمین شود.

یک عضو کمیسیون فرهنگی طالبان نیز تأیید میکند که هیاتی از سوی آنان برای مذاکره با احمد مسعود و شماری از چهره‌های سیاسی دیگر به پنجشیر سفر کرده اند.

وی از جدیت گفتگوها میان دو طرف خبر داده و تأکید میکند که مساله پنجشیر از راه مسالمت آمیز حل خواهد شد.

مفتی انعام الله سمنگانی، عضو کمیسیون فرهنگی طالبان گفت: قرار است که آنها با خود احمد مسعود و با یک عده مردم دیگری که آنها در قضیه پنجشیر دخیل هستند دیدار داشته باشند.

مذاکرات میان دو طرف در حالی آغاز شده است که طالبان و نیروهای پنجشیر از بکار گیری گزینه‌های نظامی برعلیه یکدیگر نیز سخن گفته اند.

طالبان که ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) با تصرف کابل، قدرت را از طریق نظامی در افغانستان بدست گرفت این بار در صدد است ، پنجشیر آخرین پایگاه مخالفان را از راه گفت وگو و یا نظامی به کنترل خود درآورد.

پنجشیر دره‌ای است طویل و کوهستانی و فوق‌العاده صعب‌العبور. این ولایت به تسخیرناپذیری‌ شهره است و از آن به‌عنوان مرکز مقاومت در مقابل نیروهای شوروی سابق و بعد طالبان یاد می‌شود. می‌توان این را یکی از دلایلی دانست که طالبان تلاش کرد از راه گفت‌وگو کنترل پنجشیر را به دست بگیرد. حمله به پنجشیر ممکن است پیامدهای سنگینی برای طالبان داشته باشد؛ از جمله فراهم شدن امکان حمله به آنها در دیگر مناطق افغانستان، مثل حملات اخیر در بغلان که کنترل سه ولسوالی از دست طالبان خارج شد.

افتادن ۱۰۰ بالگرد روسی به دست طالبان

شرکت دولتی صادرکننده تسلیحات "روسوبورون‌اکسپورت" روسیه اعلام کرد، بیش از ۱۰۰ هلی‌کوپتر ساخت روسیه بعد از سقوط کابل به دست طالبان افتاده‌ است.

به گزارش سایت شبکه آر تی، آلکساندر میخیف، شرکت دولتی صادر کننده تسلیحات "روسوبورون‌اکسپورت" روسیه توضیح داد: صحبت درباره بالگردهای باری می-۱۷ است که بیشترین تولید در سطح جهانی را دارند و برای اهداف نظامی و غیرنظامی استفاده می‌شوند.

این مسؤول احتمال داد، این بالگردها در آینده از خدمت خارج شوند و نیاز به محافظت و تامین قطعات دارند.

او ادامه داد: برخی از این بالگردها احتمالا در حال حاضر قادر به پرواز نباشند. مدت به خدمت گیری آنها تنها منوط به عمرشان نیست بلکه به مدت زمان پروازشان نیز بستگی دارد.

این اظهارات یک روز بعد از آن است که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت، مقادیری سلاح و تجهیزات نظامی در نتیجه کنترل طالبان بر اکثر مناطق افغانستان به دست این گروه افتاده است.

اعلام مهم ترین اولویت های کاری وزارت خارجه از سوی امیر عبداللهیان

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در پی رأی اعتماد مجلس و آغاز کار در وزارت امور خارجه در پیامی به برخی از مهمترین اولویت هایش اشاره کرد.

در متن پیام اینستاگرامی امیر عبداللهیان آمده است: در پی اعتماد رئیس جمهوری محترم آیت الله دکتر رییسی، امروز با حسن اعتماد نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، مسئولیت خطیر نمایندگی ملت بزرگ ایران را در عرصه بین‌المللی عهده‌دار شدم. از درگاه حضرت حق مسالت دارم که خدمتگزاری شایسته‌ برای مردم این سرزمین بزرگ، باستانی، ادیانی و تمدن‌ساز باشم.

وی افزود: به ملت قدرشناس و رشید ایران تعهد می‌دهم که تمام توان خود و همکارانم را در داخل و خارج از کشور برای پیشبرد حداکثری منافع ملی و امنیت ملی کشور معطوف داشته و در دفاع از عزت، اقتدار و جایگاه رفیع جمهوری اسلامی ایران، پیگیری اهداف بلند امام راحل عطیم الشان، مقام معظم رهبری و شهدای معزز لحظه‌ای درنگ نکنم.

او ادامه داد: با برنامه‌ای عملیاتی، روابط خارجی متوازن، فعال، پویا و هوشمند، مبتنی بر احترام متقابل، اولویت‌بخشی به روابط با همسایگان و آسیا، توسعه روابط متوازن با همه بخش های جهان و تقویت جایگاه دیپلماسی اقتصادی و تجارت بین الملل پیگیری خواهد شد.

امیر عبداللهیان تاکید کرد: تمامی ظرفیت دستگاه دیپلماسی را بکار خواهم‌گرفت تا با کمک همکاران کوشا، انقلابی، متخصص و متعهدم در وزارت امور خارجه، سفارتخانه ها، نمایندگی ها، سرکنسولگری ها و دفاتر استانی، بر رفع مشکلات مردم و ارتقاء فزاینده نام ایران و ایرانی در جهان همت گماریم.

وی افزود: در پایان، ضمن تقدیر از تلاش‌های برادرم جناب آقای دکتر ظریف و آرزوی بهترین‌ها برای ایشان، دعای خیر ملت شریف ایران را برای خود و همکارانم مسالت دارم.

به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی عصر امروز و در جریان رسیدگی به وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم با ۲۷۰ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۶ رای ممتنع حسین امیرعبدالهیان را به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب کردند.

رد درخواست نخست وزیر اسرائیل از سوی بایدن درباره ایران

همزمان با دیدار «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با مقام‌های آمریکایی و ارائه برنامه‌های ضد ایرانی، یک مقام دولت واشنگتن اما از پیگیری مسیر دیپلماتیک با ایران می‌گوید.

خبرگزاری «رویترز» بامداد پنجشنبه به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: «واشنگتن همچنان متعهد به مسیر دیپلماتیک با ایران است که البته در صورت شکست این مسیر، راه‌های دیگری نیز وجود دارد».

این مقام آمریکایی که خواست نام یا سمتش فاش نشود، به رویترز گفت: «[جو] بایدن (رئیس‌جمهور آمریکا) با بنت درباره نگرانی‌ها حول از کنترل خارج‌شدن ایران در پی خروج [دونالد] ترامپ از توافق هسته‌ای، صحبت خواهد کرد».

وی توضیح داد که بایدن به بنت می‌گوید که آمریکا نیز نگرانی‌های اسرائیل درخصوص تسریع برنامه هسته‌ای ایران را دارد اما از سوی دیگر، فعلا به دیپلماسی با تهران متعهد است.

بر اساس این گزارش، مقام مذکور در جمع خبرنگاران در مورد اولین دیدار چهره‌به‌چهره بایدن و بنت گفت: «از زمان خروج دولت قبلی آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، برنامه هسته‌ای این کشور به طور چشمگیری از کنترل خارج شده و هفته به هفته سرعت می‌گیرد. ایران اکنون دارای سانتریفیوژها و ذخایر اورانیوم و فناوری پیشرفته‌تری است به طوری که زمان گریز هسته‌ای در حال حاضر به چند ماه رسیده است».

به نوشته رویترز، وی با بیان اینکه کاخ سفید به‌طور فزاینده‌ای از فعالیت‌های هسته‌ای ایران نگران است، تاکید کرد بایدن هرگونه درخواست بنت برای توقف اقدامات دولت آمریکا جهت احیای توافق هسته‌ای را رد می‌کند.

رایزنی ضد ایرانی وزیر دفاع آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی

«نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که به واشنگتن سفر کرده با «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده دیدار کرد.

طبق بیانیه پنتاگون، آستین در دیدار خود با نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل تاکید کرد.

بر این اساس، وزیر دفاع آمریکا و بنت در مورد آنچه که «تهدیدهای برنامه هسته‌ای ایران و حمایت از تروریسم و ​​تجاوز دریایی» ادعا شد، بحث و تبادل نظر کردند.

در این بیانیه آمده است: «آستین و بنت توافق کردند در زمینه پدافند هوایی و موشکی و مقابله با سیستم‌های هواپیماهای بدون سرنشین همکاری کنند. آستین همچنین بر تعهد ایالات متحده برای دستیابی به ثبات گسترده‌تر در خاورمیانه تاکید کرد».

دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی نیز با صدور بیانیه‌ای درباره این دیدار گفت: «مجموعه‌ای از مسائل منطقه‌ای، دیپلماتیک و امنیتی، به ویژه راه‌های جلوگیری از تجاوز منطقه‌ای ایران و پیشرفت برنامه هسته‌ای آن مورد بحث قرار گرفت».

بر این اساس، بنت از آستین برای همکاری نزدیک اسرائیل و آمریکا در حوزه امنیتی تشکر و تاکید کرد که در کنار اتحاد استراتژیک بین واشنگتن و تل‌آویو، این رژیم بر حق خود برای حفظ برتری امنیتی در خاورمیانه پافشاری می‌کند و به انجام همه اقدامات لازم در این زمینه ادامه خواهد داد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین در دیدار با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا گفت: «اسرائیل هیچ متحدی قابل اعتمادتر از آمریکا ندارد».

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: محرم افغانستان رای اعتماد محمدرضا حکیمی طالبان محسن رضایی وزرای دولت سیزدهم تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا تحولات افغانستان برجام اسرائیل عربستان محرم افغانستان رای اعتماد محمدرضا حکیمی طالبان محسن رضایی وزرای دولت سیزدهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۹۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را ندارد

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا امروز در حالی با وزیر خارجه چین دیدار کرد که مسائل حل نشده همچنان روابط بین واشنگتن و پکن را تهدید می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وزیر خارجه چین در دیدار با بلینکن تاکید کرد که منطقه آسیا و اقیانوسیه نباید به میدان جنگ برای قدرت های بزرگ تبدیل شود و گفت که واشنگتن اقدامات بی پایانی برای سرکوب اقتصاد و فناوری چین انجام داده است.

وانگ یی به بلینکن گفت که واشنگتن نباید از تایوان به عنوان ابزاری برای کنترل چین و توقف تسلیحاتی آن استفاده کند.

وزیر امور خارجه چین در دیدر با همتای آمریکایی خود بر ضرورت راه حل دو دولتی در فلسطین اشغالی برای حفظ ثبات تاکید کردند.

در این گفت‌وگو چین از دستیابی به صلح در فلسطین از طریق گفتگو و مشورت حمایت کرد.

 سخنگوی وزارت خارجه چین نیز به روابط روسیه و چین پرداخت و گفت: روسیه یک شریک استراتژیک است و هیچ طرف سومی حق دخالت در همکاری اقتصادی و نظامی مسکو و پکن را ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه چین از آمریکا خواست در امور داخلی چین دخالت نکند.

 سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین از واشنگتن خواست که تحریم‌ها علیه پکن را متوقف کند و افزود: آمریکا نباید ما را به عنوان یک قدرت رقیب در نظر بگیرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در حالی وارد چین شده است که روابط بین دو کشور اندکی بهبود یافته اما همچنان مسائل حل نشده فی مابین، ثبات در روابط بین این دو قدرت جهانی را تهدید می کند.

در همین حال چند روز پیش یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا بدون ذکر جزئیات بیشتر اظهار کرد واشنگتن برای برداشتن گام هایی علیه شرکت های چینی که به اعتقاد آنها امنیت آمریکا و اروپا را تهدید می کنند، آماده است.

همچنین در دولت آمریکا بحث های مقدماتی درمورد تحریم بانک های چینی به دلیل حمایت این کشور از روسیه در جنگ علیه اوکراین، صورت گرفته اما مقامات به رویترز گفتند که دولت هنوز برای انجام این کار طرحی ندارد.

این در حالی است که واشنگتن تاکنون برخی تحریم‌های بانک‌های اصلی چین را به دلیل تاثیراتی که ممکن است بر اقتصاد جهانی و روابط بین دو کشور داشته باشد، متوقف کرده است.

همچنین یک مقام وزارت امور خارجه چین در گفت‌وگو با خبرگزاری شینهوا اظهار کرد از زمان دیدار بایدن با شی جین پینگ در نوامبر سال گذشته در سان فرانسیسکو، ارتباطات بین دو کشور نشان دهنده روند توقف کاهش ارتباطات و تثبیت آن است.  

براساس این گزارش، سفر بلینکن به پکن در حالی صورت می گیرد که کنگره و سنای آمریکا در هفته جاری لایحه کمک 8 میلیارد دلاری به تایوان را تصویب کرد. هدف از اختصاص این بودجه به تایوان، کمک به این کشور در مقابله با اقدامات چین در منطقه است.

سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در بحبوحه اختلافات عمیق

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفتگو کردند
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفت وگو کردند
  • تفرقه در وزارت خارجه آمریکا/ اختلاف بر سر حمایت تسلیحاتی از اسرائیل است
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان | گفت و گوی مهم برای آتش بس در غزه
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • سخنگوی وزارت خارجه روسیه: مانورهای ناتو را از نزدیک رصد می‌کنیم
  • بررسی آخرین وضعیت کشتی توقیف شده اسراییلی حامل پرچم پرتغال | امیر عبداللهیان: موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی، مورد توجه جدی ماست
  • چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را ندارد
  • زنی که به خاطر غزه از دولت بایدن استعفا داد + عکس
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل