Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت که تاپایان هفته دولت از هشت پروژه آبخیزداری در سه شهرستان کرج، ساوجبلاغ و طالقان بهره برداری می شود.

حامد فرضی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این هشت پروژه آبخیزداری که در قالب عملیات مکانیکی اجرا شده در مجموع با اعتباری بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و با حجم کلی ۲۶ هزار و ۳۰۰ مترمکعب در این سه شهرستان انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد اعتبارات اجرای این طرح ها از محل صندوق توسعه ملی تامین شده، اظهار داشت: در شهرستان کرج در سه حوضه آبخیز تکیه سپهسالار، آزادبر و دره وسیه، طالقان در سه حوضه گراپ، خورشیده نساء و ناریان دهدر و در شهرستان ساوجبلاغ در ۲ حوضه آبخیز فشند و خور عملیات آبخیزداری اجرا شده است.

وی به تشریح سازه های آبخیزداری اجرا شده در این هشت حوضه آبخیز پرداخت و گفت: عملیات اجرا شده در حوضه تکیه سپهسالار که سازه های گابیون و سنگ و ملات ایجاد شده با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد تومان و حجم چهار هزار متر مکعب انجام شده که در این حوضه نسبت به تعهد سازمان ۲۵ درصد حجم عملیات بیشتر شده است.

عملیات آبخیزداری و تاثیر آن در سلامت آب شرب مردم

فرضی افزود: در حوضه آبخیز آزادبر نیز با اعتبار ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بالغ بر پنج هزار مترمکعب سازه های سنگ و ملات، گابیون و خشکه چین اجرا شده است.

وی به اهمیت اجرای این سازه ها اشاره کرد و اظهار داشت: این حوضه آبخیز به دلیل قرارگرفتن در پشت سد امیرکبیر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا با ساخت این سازه ها می توان حجم بسیاری بالایی از سیل را کنترل کرده و از گل آلودگی آب تا حد زیادی جلوگیری کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با بیان اینکه ساخت این سازه ها تا حد زیادی از ورود رسوبات به سد کرج جلوگیری می کند، گفت: این امر نه تنها به کاهش آلودگی آب کمک می کند بلکه در کاهش انتقال رسوبات به سد و پرشدن حجم مخازن سد تاثیرگذار است.

وی به عملیات اجرا شه در حوضه دره وسیه کرج نیز اشاره کرد و افزود: سازه ایجاد شده در این حوضه نیز با اعتبار یک میلیارد تومان و با حجم ۲ هزار و ۱۰۰ مترمکعب به صورت خشکه چین، سنگ و ملات و گابیون اجرا شده است.

ایجاد پارک آبخیز در شرق کرج

فرضی با بیان اینکه این حوضه آبخیز جزو حوضه های آبخیز شهری و در شرق کرج و در منطقه کلاک می باشد، اظهار داشت: به لحاظ موقعیت این حوضه آبخیز مذاکراتی با ارگان های مرتبط همچون شهرداری و مسکن و شهرسازی داشتیم تا با همکاری یکدیگر در این منطقه یک پارک آبخیز ایجاد شود تا ضمن ایمن سازی مورد استفاده تفریحی مردم قرار گیرد.

وی کاربری این محدوده را منابع طبیعی دانست که به مسکن و شهرسازی واگذار شده و تاکید کرد که انتظار داریم این ارگان ها همکاری لازم را داشته باشند که منابع طبیعی استان برای مطالعات و عملیات اولیه آن پیش بینی یک میلیارد تومان اعتبار کرده که اگر از سوی سازمان جنگل ها این بودجه اختصاص یابد برای استان قدم خوبی برداشته خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با بیان اینکه کل حوضه آبخیز دره وسیه حدود یک هزار هکتار می باشد، افزود: ۱۵۰ هکتار آن در مسیر کوهنوردی می باشد که منابع طبیعی تاکنون اقدامات خوبی انجام داده ولی نیاز به اقدامات بیشتری می باشد.

تولید رسوبات پشت سد طالقان ۱.۵ برابر بیشتر از سد کرج است

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان البرز در ادامه به پروژه های آبخیزداری طالقان در سه حوضه اشاره کرد و اظهار داشت: در حوضه آبخیز گراپ با اعتبار ۲ میلیارد تومان حدود چهار هزار و ۵۰۰ مترمکعب سازه ایجاد شده است که این سازه ها نیز به دلیل قرارگرفتن در بالای سد طالقان از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

وی حوضه آبخیز گراپ را به دلیل قرارگرفتن در بالای سد طالقان و به لحاظ تولید رسوب و سیل یکی از حوضه های بحرانی دانست و گفت: در حوضه سد طالقان به لحاظ تولید رسوب نسبت به سد کرج به دلیل نوع خاک و فرسایش ۱.۵ برابر بیشتر تولید رسوب در پشت سد داریم.

وی افزود: عمر مفید سد طالقان نسبت به سد کرج به لحاظ رسوبات جمع شده کمتر می شود به همین دلیل باید کنترل رسوب بیشتر انجام شود که ساخت سازه های آبخیزداری در بالای سد به این امر کمک زیادی می کند.

فرضی در ادامه به عملیات آبخیزداری در حوضه خورشیده نساء اشاره کرد و بیان داشت:‌در این حوضه نیز با اعتبار یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان عملیاتی با حدود سه هزار و۵۰۰ مترمکعب اجرا شده که این حوضه آبخیز نیز به دلیل موقعیت که بالای سد طالقان می باشد، اهمیت زیادی دارد.

وی آخرین پروژه اجرایی در شهرستان طالقان را در ناریان دهدر عنوان کرد و گفت: این پروژه نیز با اعتبار یک میلیارد تومان و حجم عملیات یک هزار و ۵۰۰ مترمکعب به صورت گابیون اجرا شده است.

وی افزود: این پروژه یکی از سازه های سنواتی بوده که مرمت شده است زیرا یکی از اولویت های کاری ما مرمت سازه های احداث شده در سال های قبل می باشد که در اثر گذر زمان و سیل تخریب و فرسوده می شوند که اگر همین سازه ها مرمت شوند ضمن اینکه نیازی به ساخت دوباره سازه نیست در مرمت نیز هزینه کمتری صرف می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مرمت سازه ها را از برور بحران های بعدی نیز تاثیرگذار دانست و اظهار داشت:‌اگر سازه ها مرمت نشوند رسوبات انباشته شده در پشت این سازه ها در اثر سیل و یا به مرور حرکت کرده و بحران های بعدی را ایجاد خواهد کرد.

حوضه آبخیز فشند و حیات شهر جدید هشتگرد

فرضی به اجرای پروژه های آبخیزداری در شهرستان ساوجبلاغ نیز اشاره کرد و یکی از آن ها را در حوزه فشند که بالادست شهر جدید هشتگرد قرار دارد عنوان کرد و گفت: در دهه ۸۰ اقدامات خوبی در این حوضه اجرا شد که نتایج آن را در سیل سال ۹۲ شاهد بود به طوریکه این سازه ها از ورود سیل به شهر جدید هشتگرد و خسارت به مناطق مسکونی، تاسیسات و راه ها جلوگیری کرد.

وی اقدامات آبخیزداری را خط حمله در مقابل سیل دانست و افزود: در مواقع سیل این خود این سازه ها آسیب می بینند ولی از آسیب به مناطق پایین دست خود جلوگیری می کنند که به لحاظ ایجاد آسیب در سازه های حوضه فشند در ۲ سال اخیر از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی عملیات مرمت انجام شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز به اجرای مطالعات اثربخشی در این حوضه آبخیز نیز اشاره کرد و تصریح کرد: در این حوضه آبخیز در مجموع تاکنون حدود ۵۰۰ سازه با حجم ۳۶ هزار و ۳۱۹ مترمکعب اجرا شده که بیشتر گابیون، خشکه چین و سنگ و ملات هستند ولی در اقدامات سنواتی و تکمیلی عملیات بذرپاشی، بانکت و غرق نیز در این محدوده اجرا شده است.

وی عملیات اجرایی در حوضه آبخیز فشند را از محل اعتبارات استانی به میزان ۴۰۰ میلیون تومان دانست و گفت: در این عملیات یک سد خاکی در بالادست روستای خور که جزو حوضه های بحرانی می باشد مرمت و بازسازی شد به طوریکه در سیل فروردین ۹۹ این سد سرریز شد.

فرضی افزود: سرریز این سد خاکی توسط دامداران بسته شده بود ولی در فروردین ۹۹ به صورت موقت سرریز آزاد شد ولی در برنامه اصلاحی آن در سال جاری ضمن مرمت سرریز سد، بلندی سد افزایش داده شد./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: حوضه آبخیز میلیارد تومان نیز با اعتبار میلیون تومان اجرا شده سازه ها تولید رسوب یک میلیارد سنگ و ملات سد طالقان بالای سد اجرا شد سد کرج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۲۱۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری ۱۰۰۰ پروژه مسوولیت اجتماعی در خوزستان

به گزارش خبرنگار مهر، بابک دارابی عصر امروز سه‌شنبه در جلسه مصوبات سفر رئیس جمهور از محل وزارت نفت که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم با رویکرد جهادی که مدیران خوزستان دارند و با توجه به پیگیری هایی که استاندار، معاون عمرانی استاندار و آقای نیکو دارند که همیشه هم به صورت مستمر پیگیر مصوبات سفر و اجرایی شدن پروژه‌ها هستند امروز بتوانیم به نتیجه خوبی دست پیدا کنیم.

وی بیان کرد: در مصوبات دور اول سفر رئیس جمهور، مسوولیت‌های اجتماعی که باید در استان خوزستان داشته باشیم حدود ۸.۷ همت بوده که تا کنون ۴.۲ همت پرداخت کرده‌ایم، همچنین از حدود یک هزار و ۷۰۰ پروژه در خوزستان نیز یک هزار پروژه در استان تکمیل و به بهره‌برداری رسیده که به عنوان خدمتگزار به مردم خوزستان تحویل داده‌ایم.

مشاور وزیر نفت یادآور شد: امیدواریم امسال هم بتوانیم این رویکرد مثبت را در خوزستان داشته باشیم و نماینده شایسته‌ای از صنعت نفت برای اجرایی شدن پروژه‌ها باشیم.

کد خبر 6093561

دیگر خبرها

  • دو پروژه بزرگ آبرسانی در بیدهند و کرمجگان به بهره‌برداری می‌رسند
  • آبرسانی به ۸۲۰ روستای فاقد آب شرب در استان کرمانشاه در حال انجام است
  • بهره‌برداری ۱۰۰۰ پروژه مسوولیت اجتماعی در خوزستان
  • پروژه بزرگ آبرسانی استان قم به بهره‌برداری می‌رسد
  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان
  • اجرای ۱۰ طرح راه سازی در استان همدان
  • ‌بیمارستان نیایش خرم‌آباد کی به بهره‌بردا‌ری می‌رسد؟ + فیلم
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • بهره‌برداری از بزرگراه آستارا – آستارا تا پایان تابستان