Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هفته گذشته، بازار با یک روز کاری کمتر فعالیت خود را از سر گرفت. هفته‌ای که به گفته بسیاری از کارشناسان با توجه به نزدیکی شاخص کل به یکی از مقاومت‌های تکنیکالی خود، هفته بسیار مهمی برای بازار محسوب می‌شد. اما شاخص کل توانست با ادامه روند مثبت از این مقاومت تکنیکالی به راحتی عبور کند و خیال بسیاری از سهامداران را آسوده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در رابطه با هفته گذشته بازار و عوامل تاثیر گذار آن با کارشناسان به گفتگو پرداخته ایم:

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با این پرسش که شاخص کل و شاخص هم وزن در هفته گذشته در چه وضعیتی قرار داشتند؟ اظهار کرد: در بررسی شاخص‌ها ملاحظه می‌شود که شاخص کل از عدد یک میلیون و ۴۹۹ هزار واحد هفته قبل با رشد ۵۰ هزار و ۱۹۷ واحدی به عدد یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد رسید. به طوری که با ۳.۳۵ درصد رشد همراه بود. شاخص هم وزن نیز از عدد ۴۲۸ هزار و ۳۱۸ واحدی در هفته گذشته با رشد  بیش از ۲۷ هزار واحدی به ۴۵۶ هزار و ۲۹۹ واحد رسیده است که رشد ۶.۵۳ درصدی را نشان می‌دهد.


حرکت نقدینگی به سوی شرکت‌های کوچک در حال رقم خوردن است

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: با یک نگاه کلی به شاخص کل و شاخص هم وزن متوجه می‌شویم که در هفته‌ای که گذشت، نقدینگی سهامداران به سمت شرکت‌های کوچک‌ حرکت کرده است.

آسایش در رابطه با ارزش معاملات هفته گذشته گفت:در هفته‌ای که گذشت ارزش معاملات رشد چشم گیری را داشت. در کل، چهار روز معاملاتی در این هفته با توجه به تعطیلی شنبه وجود داشت و بیشتر از ۴۱ هزار میلیارد تومان ارزش معاملاتی در این چهار روز بوده است که می‌توان به طور میانگین بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان ارزش معاملات روزانه را برآورد کرد. این موضوع نشان دهنده این است که بازار در حالت تعادل قرار دارد و نقدینگی در حال حرکت به سوی بازار است.

بیشتر بخوانید

 صادرات بیش از ۳۷ هزار تن قیر از بورس کالای ایران

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال در هفته گذشته کدام صنایع پیشتاز بازار بوده اند؟ بیان کرد: بیشتر صنایع کوچک و تک سهم‌ها و شرکت‌های کوچک نسبت به شرکت‌های بزرگ‌تر در این هفته بازدهی خوبی داشته اند که دلیل اصلی این موضوع نیز به وضعیت شاخص کل و شاخص هم وزن بازمی گردد که شاخص کل نمایانگر وضعیت سهم‌های شاخص ساز است. همچنین برترین گروه های صنعت نیز گروه شیمیایی،خودرو و بانک ها بوده اند.


او در ادامه افزود:در هفته گذشته یک شنبه ۱۸۸ میلیارد تومان نقدینگی توسط سهامدار حقیقی از بازار خارج، روز دوشنبه ۱۴۰ میلیارد تومان خروج نقدینگی از بازار را شاهد بوده ایم. اما در روز سه شنبه ۲۷۴ میلیارد تومان وارد بازار شد و در روز چهارشنبه نیز شاهد ورود نقدینگی به بازار بوده ایم. به طور کلی ۳ میلیارد تومان توسط سرمایه‌گذاران حقیقی وارد بازار شده است؛ که دلیل خروج پول در دو روز ابتدای و ورود پول در دو روز بعدی محدوده قرارگیری و مقاومت شاخص کل بود که باعث شده است ترس در بازار احساس شود و از سوی، بسیار از افرادی که در این مدت بازده و سود از سهم‌های بنیادی کسب کرده اند دست به اقدام خروج از بازار زده اند.

افزایش نرخ دلار و انتظارات تومی از جمله عوامل تاثیر گذار بر روند بازار در هفته گذشته

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با عوامل موثر در روند بازار در هفته گذشته گفت: از جمله عوامل تاثیر گذار بر روند بازار در هفته گذشته را می‌توان افزایش قیمت دلار و انتظارات تورمی و عدم وجود بازار جذاب دیگر برای سرمایه گذاری را نام برد.

محمد خبری زاد کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با این پرسش که شاخص کل و شاخص هم وزن در هفته گذشته در چه وضعیتی قرار داشتند؟ اظهار کرد:شاخص کل با یک میلیون ۵۵۰ هزار واحد کار خود را آغاز کرد و در پایان پایان هفته کاری به عدد یک میلیون ۵۵۰ هزار واحد رسید و رشد ۵۰ هزار واحدی را تجربه کرد.


این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار بر روی بازار در هفته گذشته موضوع مربوط به تغییرات نرخ دلار و تحولات منطقه‌ای کشور افغانستان، معرفی کابینه به مجلس و رای اعتماد به وزاری پیشنهادی بوده است.

اوافزود: به ویژه روند حرکتی نرخ دلار که از ۲۵ هزار تومان به ۲۸ هزار تومان رسید و این موضوع به عنوان موتور محرک بازار سرمایه عمل کرد و شاهد رشد در اکثر صنایع بنیادی بازار از جمله فولاد و پتروشیمی و نماد‌های مرتبط با آن‌ها بوده ایم.

خبری زاد در ادامه بیان کرد: در کنار این عوامل موضوع حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی از یک سری شرکت‌ها مانند صنعت دارو که باعث استقبال سرمایه گذاراران از نماد‌های مربوط به این شرکت‌ها شد. موضوع دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، نوسانات قیمت‌های جهانی است که در تعطیلات قیمت‌های جهانی افت محسوسی داشته اند، اما خوب با توجه به بهبود موارد ابهام آمیز در ابتدای هفته شرایط نوسان قیمت‌های جهانی نیز مطلوب‌تر شد و به مدار مثبت بازگشت.

فولاد مبارکه بیشترین ورود پول حقوقی را به خود جذب کرد

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در رابطه با نقدینگی که وارد بازار شده است نقدینگی حقیقی تقریبا زیادی نبوده است و بیشترین ورود نقدینگی هفتگی را در نماد‌های بزرگی مانند شستا، خبهمن و نماد سپیدار داشته ایم و بیشترین ورود پول حقوقی نیز برای نماد‌های فولاد مبارکه، سمگا و نماد شپنا بوده است.

با توجه به پیشی گرفتن رشد شاخص هم‌وزن نسبت به شاخص کل در هفته‌ای که گذشت و همین طور نظرات کارشناسان، می‌توان گفت این به معنی نزدیک شدن سهام بزرگ بازار به نقطه تعادل و شروع رشد شرکت‌های کوچک‌تر بورس است. اما در همه حال باید سهامداران رفتاری هوشمند داشته باشند تا مبادا اتفاقات تلخ گذشته تکرار شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس ایران کارشناس بازار سرمایه شاخص کل و شاخص هم وزن بازار در هفته گذشته عوامل تاثیر گذار میلیارد تومان شرکت های کوچک هفته ای شاخص کل هزار واحد یک میلیون شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۲۳۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید

فرارو، شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز بازار سرمایه با رشد ۶۵۲ واحدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۹۷۸ واحدی قرار گرفت و هفته دوم اردیبهشت را با سبزپوشی آغاز کرد.

به گزارش فرارو، در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد ۱ هزار و ۳۹۵ واحدی در ارتفاع ۷۶۵ هزار و ۴۵ واحدی قرار گرفت.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، ارزش بورس تهران به ۷۹ همت و ۶۲۹ میلیارد تومان رسید و تعداد ۳۵۶ هزار و ۶۶۰ معامله مورد دادوستد قرار گرفت.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، نماد‌های شپنا، شستا، وبملت، شتران، وغدیر و وتجارت بیشترین تاثیر بر ریزش و نماد فملی بیشترین تاثیر بر رشد شاخص کل بورس تهران، داشتند.

شاخص کل فرابورس ایران در پایان معاملات امروز بازار سرمایه با ریزش ۸۵ واحدی در ارتفاع ۲۵ هزار و ۵۱۹ واحدی قرار گرفت؛ ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به ۱۴ همت و ۹۴ میلیارد تومان رسید و تعداد ۲۱۶ هزار و ۷۹۹ معامله مورد دادوستد قرار گرفت.

گفتنی است، در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، ارزش بازار پایه، فرابورس ایران به ۳ همت و ۳۱۲ میلیارد تومان رسید.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، نماد‌های آریا، شگویا، خاور و سپیدار بیشترین تاثیر بر ریزش و نماد‌های تجلی، حسینا و فجهان بیشترین تاثیر بر رشد شاخص کل فرابورس ایران، داشتند.

دیگر خبرها

  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • گزارش روزانه بورس امروز ۹ اردیبهشت؛ افت بیش‌از ۲۰هزار واحدی شاخص
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • گزارش روزانه بورس ۸ اردیبهشت؛ رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • رشد هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته