Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، شماری از دانشمندان در پژوهشی، به بررسی احتمال ظهور یک همه گیری کشنده جدید به مانند کرونا از طریق تحلیل داده‌ها در زمینه شیوع بیماری‌ها در سطح جهان در ۴۰۰ سال گذشته پرداختند؛ همچنانکه این دانشمندان از تاریخ احتمالی انقراض بشریت به سبب یک همه گیری سخن گفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پژوهشگران در مقاله ای با عنوان «شدت و فراوانی همه گیری های شدید جدید» (Intensity and frequency of extreme novel epidemics) که نتایج آن در مجله علمی «مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا» (PNAS) منتشر شد، اعلام کردند یک همه گیری مشابه ممکن است در ۵۹ سال آینده اتفاق بیافتد.

دانشمندان در این پژوهش از تکنیک‌های آماری جدیدی برای اندازه گیری میزان و فراوانی همه گیری‌هایی که اقدامات مهار کردن فوری را دریافت نمی‌کنند، استفاده کردند. تجزیه و تحلیل‌هایی که طیف گسترده‌ای از عوامل بیماری زا از جمله طاعون، آبله، وبا، تیفوس و ویروس‌های آنفلوانزای جدید را در بر می‌گرفت، تفاوت‌های قابل توجهی را در میانگین بروز همه گیری‌ها در گذشته نشان داد. دانشمندان همچنین الگو‌هایی را شناسایی کردند که به آن‌ها اجازه می‌داد تا تأیید کنند که رویداد‌هایی با همان بزرگی ممکن است دوباره اتفاق بیفتد.

در ادامه این گزارش آمده است: به نسبت همه گیری که بیشترین کشته را در تاریخ معاصر دارد، یعنی «آنفلوانزای اسپانیایی» که بیش از ۳۰ میلیون نفر را در در میان سال‌های ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۰ به کام مرگ کشاند، باید گفت احتمال وقوع یک چنین همه گیری به این میزان از ۰.۳ درصد تا ۱.۹ درصد سالیانه است؛ یعنی چنین همه گیری ممکن است با این حجم و میزان تا ۴۰۰ سال آینده به وقوع بپیوند. اما با این وجود احتمال شیوع بیماری‌های جدیدی مانند کرونا در چند دهه آینده سه برابر می‌شود.

توییت پروفسور بهداشت جهانی و مشاور ارشد بیماری های عفونی در خصوص افزایش خطر ویروس های حیوانی در آغاز همه گیری های بشری در دهه ها آتی

علاوه بر این محققان احتمال شیوع یک همه گیری را که می‌تواند همه افراد روی زمین را از بین ببرد، محاسبه و اعلام کردند احتمال چنین چیزی تا ۱۲ هزار سال آینده امکان پذیر است.

این دانشمندان همچنین اعلام کردند احتمالات آماری بدین معنا نیست که تا ۵۹ سال دیگر همه گیری شبیه کرونا و یا تا ۴۰۰ سال آینده به مانند آنفلوانزای اسپانیایی رخ نمی‌دهد؛ بلکه بدان معناست که در طول هر سالی در این مدت زمانی اعلام شده ممکن است چنین وقایعی رخ دهد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: همه گیری کرونا کرونا ویروس ویروس کرونا همه گیری ها یک همه گیری سال آینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۲۴۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استخراج الماس از گل صدتومانی

دانشمندان چینی با استفاده از کربن استخراج‌شده از گل‌های صدتومانی قرمز، الماس ۳ قیراطی تولید کردند.

به گزارش خبرآنلاین، بنابه گفته وانگ جینگ، مدیر عامل شرکت تایم پرامیس لوئویانگ، الماس مصنوعی ساخت شرکت‌شان با استفاده از فناوری استخراج کربن ماده زیست‌زا (گل صدتومانی)، تحت دما و فشار بالا کشت می‌شود.

اگرچه تولید الماس مصنوعی با استفاده از فناوری استخراج عنصر کربن خالص از گل صدتومانی نسبتا پیچیده است، شرکت تایم پرامیس چینی قصد دارد از منابع دیگر مانند مو، استخوان و حتی گل‌های دیگر، کربن استخراج کند. آن‌ها این کار را با استفاده از ابزار‌هایی که برای شکستن پیوند‌های شیمیایی بین اتم‌های کربن استخراج‌شده طراحی کرده‌اند انجام دهند. درواقع این دانشمندان اتم‌های کربن حاصل را مانند ساختار الماس کنار هم قرار داده و ترکیب می‌کنند تا به الماس واقعی دست بیابند.

دیگر خبرها

  • نسل بشر زودتر از تصور منقرض خواهد شد!
  • کاهش ۵ درجه‌ای دمای هوا در خراسان شمالی از هفته آینده
  • الگوی مهاجرت دانشمندان در جهان چیست؟ / فاصله جغرافیایی کم‌تر؛ احتمال انتقال دانش بیشتر
  • هفت گونه گیاهی کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض قرار دارند
  • استخراج الماس از گل صدتومانی
  • امام خطر اسراییل و استکبار جهانی را به بشریت گوشزد کرد
  • نسل بشر زودتر از آنچه تصور می‌شود منقرض خواهد شد!
  • تصاویر شگفت‌انگیز جیمزوب از سحابی سر اسب 
  • دانشمندان سن آتشفشان‌ها را در قمر آیو تعیین کردند
  • برگزاری تظاهرات در حمایت از غزه در استانبول