Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، صنعت داروسازی در کشور ما بعد از طی 43 سال  از انقلاب اسلامی پیشرفت چشمگیری داشته است. با توجه به تحریم های ظالمانه ای که طی سالیان اخیر نسبت به ایران اعمال شده، این شرکت ها توانسته اند، به خودکفایی در تولید مواد اولیه و حتی تولید خود داروهای کمیاب برسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دستاوردهای ارزشمند همه به دلیل تلاش های بی وقفه داروسازانی است که طی چندین ماه شیوع کرونا با فشار و شیفت های کاری مضاعف دست از تلاش و ممارست برنمیدارند تا کشور کمبودی احساس نکند و نیازهای دارویی مردم به بهترین و سریع ترین و با کیفیت ترین شکل ممکن رفع شود. 

بیش از ۹۶ درصد داروهای مورد نیاز، در داخل کشور تولید می شوند

میثم نورمحمدی مدیر عامل یک شرکت داروسازی در گفتگو با  خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شرکت ما بیش از ۵۰ سال قدمت در زمینه تولید دارو و خدمت به نظام سلامت کشور را دارد. ما در این شرکت، دارو‌های متفاوتی را تولید می‌کنیم که هر کدام نقش موثری در نظام سلامت کشور دارند و به رفع نیاز بیماران کمک می‌کنند.  شرکت ما علاوه بر تولید دارو نقش موثری در صادرات دارو و برطرف کردن نیاز‌های سایر کشور‌ها نیز دارد و ما موفق به ارزآوری برای کشورمان شده ایم.

او ادامه داد: صنعت داروسازی در کشور ما صنعت بسیار پویا و فعالی است و خوشبختانه حدود ۹۶ درصد دارو‌های مورد نیاز کشور از طریق تولید داخل تامین می‌شود و ما نیز موفق شده ایم با توجه به فعالیت مستمر داروسازان بسیاری از این دارو‌ها را در داخل فرموله و تولید کنیم.

نورمحمدی افزود: در منطقه یکی از کشور‌هایی که در صنعت داروسازی حرفی برای گفتن دارد کشور ایران است. در حال حاضر نیز شرکت‌های داروسازی زیادی چه شرکت‌های قدیمی و شرکت‌های نوپا در زمینه تحقیقات و تولید دارو‌های جدید نقش خوبی در کشور ایفا می کنند. همچنین استارتاپ‌های خوبی نیز در این زمینه ایجاد شده است و کشور ما در زمینه تولید دارو‌های جدید در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد. شرکت داروسازی ما در حال حاضر حدود ۵۰ نوع دارو برای ارائه در سال ۱۴۰۰ تولید خواهد کرد و به بازار ارائه خواهد داد تا ما نیز نقش موثری در تامین نیاز بیماران داشته باشیم.

نورمحمدی بیان کرد: کشور‌های افغانستان، عراق، پاکستان و ... از جمله کشور‌هایی هستند که از طریق ایران تامین داروهایشان به خوبی صورت می‌گیرد. شرکت داروسازی ما در حوزه CIS به بیش از پنج کشور از جمله ازبکستان، تاجیکستان، گرجستان، آذربایجان و ... که فعالان این حوزه هستند، صادرات دارد. سایر کشور‌های داروسازی نیز در این زمینه تاکنون فعالیت خوبی داشتند.

او ادامه داد: در حوزه خاورمیانه نیز ورود کرده ایم و جزو معدود کشور‌هایی هستیم که در سوریه و لبنان کالا ثبت کرده ایم و آینده خوبی در تجارت با لبنان خواهیم داشت همچنین در حوزه آسیای شرقی و آفریقا فعالیت‌های خوبی در حال شکل گیری است و امیدواریم در آینده نتایج بسیار خوبی را ارائه دهیم.

او گفت: از زمان شیوع کرونا، همه  شرکت های داروسازی، فعالیت‌های بسیار خوبی در زمینه تولید دارو‌هایی که وزارت بهداشت در شیوه نامه‌های درمانی کرونا اعلام می‌کرد داشتند. در حال حاضر بسیاری از دارو‌هایی که برای درمان ویروس کرونا مصرف میشود تولید داخل است. خوشبختانه شرکت‌های داروسازی ایرانی موفق شدند در این ایام دارو‌های متنوع و متفاوتی را فرموله کنند و در اختیار بیماران و نظام سلامت کشور قرار دهند. در این زمینه متخصصان و داروسازان بسیار زیادی در سطح کشور داریم که به خوبی مشغول فعالیت هستند و همواره به محض احساس نیاز ، در عرصه تولید آغاز به کار می‌کنند.

مدیرعامل این شرکت داروسازی اظهار کرد: شرکت ما در زمینه تولید دارو‌هایی که در شیوه نامه های درمانی بیماران کرونا بوده و تولید دارو‌های کرونا مانند سایر شرکت‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهد. حتی برخی از دارو‌ها که نیاز درمانی شدید کشور بوده با ایجاد شیفت اضافه در شرکت داروسازی ما تولید و به بازار عرضه شده است. 

او اظهار کرد: تمام فعالان و داروسازان چه در شرکت‌داروسازی ما و چه در سایر شرکت‌های داروسازی در ایام کرونا با شیفت‌های فشرده و اضافه و افزایش حجم کاری در راستای کمبود نیاز بیماران و نظام سلامت در حال تلاش هستند، اما متاسفانه داروسازان در نظام سلامت کشور مهجور واقع شده اند. به طور مثال زمانی که تمام کادر درمان واکسینه می‌شدند، شرکت‌های داروسازی از این قضیه مستثنی نبودند و واکسیناسیون شان به تازگی انجام شده است. همچنین گاها مشکلاتی با سازمان غذا و دارو وجود دارد و امیدواریم در دولت جدید این مشکلات به حداقل برسد و صنعت داروسازی، صلابت و پویایی خود را مثل همیشه ادامه دهد.

تحریم های سالیان اخیر و مسائل ارزی از اصلی ترین معضلات شرکت های داروسازی در حال حاضر است . همچنین شرکت هایی که قدمتی بیش از ۵۰ سال دارند، هر ساله باید تجهیزات و وسایلشان را به روز رسانی کنند و برای این کار به هزینه های بسیار زیاد و حمایت مسئولان مربوطه نیازمندند.

مشکلات ارزی و قیمت گذاری نامناسب داروها، اصلی ترین معضل داروسازان

آرمان نصراللهی معاون تولید و تحقیقات این شرکت داروسازی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: ایران حدوداً ۵۰ شرکت داروسازی فعال دارد که برخی از این کشور‌ها سابقه قدیمی تری دارند و برخی دیگر نیز در چند سال گذشته تشکیل شده اند و با توجه به پیشرفت خطوط تولید و ورژن‌های جدید اصول بهینه تولید در دنیا این شرکت‌هایی که جدیدتر به وجود آمدند بر اساس آن مبنا ساخته شده اند و شرکت‌های قدیمی‌تر با توجه به شرایط ساخت قدیمیشان با مشکلات بیشتری دست به گریبانند و هر ساله در حال بازسازی خطوط شان هستند تا بتوانند جایگاه خود را در کشور و حتی در بحث صادراتی به کشور‌های حوزه خلیج فارس و خاورمیانه و آسیای شرقی تثبیت کنند.

نصراللهی ادامه داد: ما در این شرکت داروسازی تلاش خود را برای ورود به ۱۷ کشور در سطح دنیا آغاز کرده بودیم و تاکنون موفق به همکاری با ۱۴ کشور از جمله آسیای شرقی و آفریقا شده ایم و در حال حاضر تمرکز خود را بر کشور اوکراین گذاشته ایم تا از این طریق بتوانیم دروازه‌ای به کشور‌های اروپایی شرقی و مرکزی باز کنیم. برای رسیدن به این هدف نیاز داریم که خطوط تولید را بازسازی کنیم و اصول بهینه تولید را در این شرکت انجام دهیم این کار بسیار سخت و هزینه بر است، زیرا در حال حاضر هم با تحریم و هم با مسائل ارزی مواجه هستیم و همه این مشکلات باعث شد تا بسیاری از شرکت‌های داخلی طی سالیان اخیر به خودکفایی خود برسند.

او گفت: ما در شرکت‌های داروسازی دو هدف  تامین محصولات دارویی برای مصارف داخلی و دیگری صادرات دارو به کشور‌های خارجی با توجه به اهمیت ارزآور بودن را دنبال می‌کنیم. در مورد صادرات دارو با توجه به مشکلات و نیاز‌های ارزی کشور اگر صادرات انجام شود ارز وارد کشور می‌شود و ما می‌توانیم مواد اولیه که امکان تولید داخلی آن‌ها وجود ندارد را با استفاده از مسئله ارزآوری تامین کنیم و از کشور‌های اروپایی و آسیایی، مواد اولیه بخریم. با توجه به این اهداف ما نیاز داریم که تمام اصول را رعایت کنیم تا کیفیت محصولاتمان را به بهترین نحو داشته باشیم تا بتوانیم بهترین و با کیفیت‌ترین دارو‌ها را اختیار مردم عزیز کشور قرار دهیم.

او بیان کرد: در شرکت داروسازی ما مواد اولیه اصلی و جانبی، از سایر شرکت ها دریافت می‌شوند و طی پروسه‌های مختلف با استفاده از فرمولاسیون‌های مختلف به مرحله ساخت و بسته بندی و توزیع، می رسند. اما ما برای دریافت مواد اولیه مشکلاتی داریم که توقع داریم مقامات ارشد کشوری دست شرکت‌های داروسازی را بگیرند، زیرا اگر این مشکلات حل نشود ما برای تولید محصولات با کیفیت و تامین دارو‌های نیاز داخل، به مشکل خواهیم خورد.

معاون تولید و تحقیقات این شرکت داروسازی ادامه داد: مواد اولیه که ما از شرکت‌های داخلی می‌گیریم با توجه به مشکلات ارزی که وجود دارد با قیمت بالایی در اختیار ما قرار می‌گیرد، دارو‌ها نیز توسط سازمان غذا و دارو قیمت گذاری می‌شوند و برای اینکه قیمت دارو‌ها خیلی بالا نرود قیمت‌های مناسبی برای محصولات شرکت‌های داروسازی در نظر گرفته نمی‌شود به همین دلیل ما مواد اولیه را با قیمت خیلی بالا از شرکت‌های ماده اولیه خریداری می‌کنیم و پس از آن پروسه طی پروسه های هزینه بردار تولید شامل فرمولاسیون، تجهیزات فیلتر‌های هواساز، آب ساز‌ها و ... یک محصول را به مرحله تولید می رسانیم و سپس محصول نهایی با قیمتی بسیار ارزان به مرحله توزیع می رسد.اما برای این که کشور دچار کمبود دارو نشود با توجه به سود بسیار پایین و حتی در برخی محصولات با توجه به ضرردهی، ما دارو‌های مورد نیاز را در اختیار سازمان غذا و دارو و مردم قرار می‌دهیم تا نیاز مردم را برطرف کنیم.

زنجیره‌های پخش به خوبی انجام نمی‌شود و دارو از داروخانه سر در نمی‌آورد

او ادامه داد: مشاهده صف‌های طولانی در داروخانه‌های دولتی و خصوصی برای ما داروسازان ناراحت کننده است و شاید مردم تصور کنند که این کمبود دارو به دلیل عدم تولید شرکت‌های داروسازی، اما واقعیت این است که تولید حداقل با سه شیفت کاری در شرکت‌های داروسازی انجام می‌شود تا نیاز‌ها برطرف شود، اما زنجیره‌های پخش به خوبی انجام نمی‌شود و دارو از داروخانه سر در نمی‌آورد و همه این‌ها منجر به کمبود دارو می‌شود.

نصراللهی گفت: پس از گذشت ۱۸ ماه از شیوع کرونا تمامی مشاغل در سطح جامعه پس از بروز پیک‌های جدید تعطیل می‌شدند، اما همکاران من در شرکت‌های داروسازی در سطح کشور شیفتشان افزایش پیدا می‌کرد تا بتوانند محصولات مورد نیاز را چه برای بیماری کووید و چه برای سایر بیماری‌ها تولید کنند.

او افزود: مصرف برخی از دارو‌ها با توجه به شیوع کرونا به شدت کاهش یافت از سوی دیگر مصرف برخی دارو‌ها بسیار افزایش پیدا کرد و این افزایش مصرف نیاز به سرعت و شدت پروسه تولید داشت که در این پروسه فشار کاری را داروسازان متحمل می‌شدند. به طور مثال در ایام عید نوروز که اکثر مشاغل تعطیل بودند از دومین روز فروردین همکاران ما در شرکت داروسازی فعالیتشان را در سه شیفت کاری آغاز می کردند. در کنار این فعالیت‌ها مسئله تحریم، کمبود مواد اولیه و سایر مشکلات را نیز داشتیم، ولی با این وجود همه تلاشمان را کردیم تا در این ایام بار اضافی بر دوش نظام سلامت وارد نشود و کمبودی برای دارو‌های مورد نیاز درمان کرونا احساس نشود. ما نیز دو محصول را برای کنترل بیماری کرونا تولید کردیم. همچنین در بحث تولید ژل‌ها و محلول‌های ضدعفونی کننده تمام تلاشمان را به کار گرفتیم تا کمبود‌های این مواد ضدعفونی کننده را جبران کنیم.

مجید خراسانیان، معاون تضمین کیفیت این شرکت داروسازی، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: متاسفانه در ایران شرکت‌های دارو سازی زیادی وجود دارد که در پاندمی کرونا دچار مشکلات متعددی شدند. مصرف بعضی از دارو‌ها در دوران کرونا بسیار زیاد شد و همچنین یک سری مشکلات ارزی به دلیل تحریم‌ها اتفاق افتاد به دنبال همین موضوع بسیاری از شرکت‌های داروسازی را دچار مشکل کرد.

او گفت: در این شرکت داروسازی، پرسنل زحمتکش صنعت دارو سازی با تمام انرژی و توان خود، شبانه روز پشتیبانی زنجیره تامین دارو را انجام دادند و این موضوع به افزایش تداوم فعالیت کادر درمان بسیار کمک کرد. در روز داروساز، از تمام کسانی که در پاندمی کرونا پشت صحنه‌ها فعالیت می‌کردند به ویژه داروسازان و تمامی افرادی که در صنعت دارو سازی مشغول به کار هستند تشکر ویژه‌ای دارم.

چند برابر شدن رعایت شیوه نامه های بهداشتی در محیط کار داروسازان

حمیدرضا جابری رئیس واحد جامدات این شرکت داروسازی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: خط تولید شرکت داروسازی بسیار مهم  و پر کار است و پرسنل تلاشگر، به صورت شبانه روزی و بی وقفه پای کار هستند و طی دو سالی که ما درگیر کرونا هستیم، تلاش و فعالیت پرسنل شرکت های داروسازی بسیار زیاد شده است تا کمبودی در تولید و توزیع داروهای که در این ایام نیاز بازار است، احساس نشود.

او ادامه داد: قبل از اینکه رعایت شیوه نامه های بهداشتی برای عموم جامعه الزامی شود، همکاران من در همه شرکت های داروسازی یک سری الزامات GMP  را رعایت می کردیم تا بتوانیم داروهای باکیفیت و مطمئن را به دست مردم برسانیم و با شیوع کرونا این شیوه نامه ها در مجموعه های داروسازی بیشتر از قبل شده و ما سعی کرده ایم که زمینه امن و سالمی را برای همکارانمان فراهم کنیم.  قطعا کار ما نیز سختی های خودش را دارد اما شیرینی فورمولاسیون کردن دارو ها و آگاهی ازین موضوع که این داروها مشکلی از مردم را حل می کند، برای ما بسیار خوشایند است.

بیشتر بخوانید 

دغدغه های صنعت داروسازی در آخرین سال قرن؛ تولید دارو در انتظار ارز و پول

انتهای پیام /

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: داروسازان داروسازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۲۶۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۵ درصد قطعات نیروگاهی کشور ساخت داخل است/ آمادگی برای فصل گرما

علی اکبر محرابیان عصر پنجشنبه در حاشیه افتتاح خط تولید «شینه» یا سیم پیچ های ژنراتورهای نیروگاهی و بازدید از شرکت تعمیرات قطعات نیروگاهی ایران در شهرستان فردیس استان البرز افزود: قطعات واحدهای نیروگاهی قدیمی کشور ساخت خارج است که اکنون توسط شرکت های دانش بنیان ایرانی این قطعات تولید می شود.

وی گفت: امروز با تکیه بر علم و دانش متخصصان صنعت برق کشور و ظرفیت های علمی شرکت های دانش بنیان داخلی بسیاری از قطعات و تجهیزات این صنعت ساخت ایران است.

محرابیان اظهار کرد: امروز ۲ شرکت برق حرارتی و تعمیرات نیروگاهی در کشور پیشتاز هستند و بیشترین قرارداد ها را با شرکت های دانش بنیان داخلی دارند.

وزیر نیرو ادامه داد: قطعاتی که برای اولین بار در کشور با همکاری شرکت های دانش بنیان ساخته شده از کیفیت بالایی برخوردار هستند و هرروز با بهره گیری از ظرفیت دانش بنیان ها شرایط نیروگاههای برق آبی و حرارتی کشور بهتر می شود.

اجرای ۱۸۰ پروژه و اقدام برای عبور از فصل گرما

وزیر نیرو با اشاره به اجرای پروژه های متعدد طی سال گذشته و اوایل امسال گفت: در حال فراهم کردن شرایط برای عبور از پیک فصل گرما هستیم.

محرابیان اظهار کرد: با توجه به ورود به فصل گرما با تلاش کارکنان وزارت نیرو از سال گذشته ۱۸۰ پروژه و اقدام را در دستور کار قرار دادیم که در بخش های مختلف مانند توسعه نیروگاهها، شبکه ها و اقدامات نرم افزاری مانند مدیریت مصرف در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین اقدامات ما آماده سازی کل نیروگاههای کشور برای تولید حداکثری برق در شرایط اوج مصرف تابستان است؛ به همین منظور برخی از نیروگاههای ما تعمیرات اساسی ، بازبینی و تعدادی هم به استانداردسازی شرایط نیاز دارند که برای تولید حداکثری آماده شوند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات توسعه شبکه پست ها و خطوط انتقال برق کشور بوده که رفع حبس تولید، اصلاح ولتاژ و استاندارد کردن برق از جمله اقدامات به شمار می رود.

محرابیان گفت: از ۱۸۰ پروژه و اقدام در دستور کار، حدود ۷۵ پروژه در زمینه تقویت شبکه های برق از جمله در استان های البرز، تهران ، مازندران، خوزستان سیستان و بلوچستان است و در این قالب چندین پست ۴۰۰ کیلوولت، ۲۳۰ کیلو ولت ، خطوط انتقال فشار قوی و فوق توزیع را در دست اجرا داریم.

آماده سازی نیروگاهها توسط شرکت تعمیر نیروگاهی ایران

وزیر نیرو با اشاره به اقدامات شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران در فردیس اظهار کرد: این مجموعه نیز نقش اساسی در تعمیر و تامین تجهیزات نیروگاهی کشور دارد.

محرابیان اظهار کرد: شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران مستقر در فردیس البرز افزون بر تولید و تعمیر قطعات نیروگاههای کشور ، اکنون نیز یک پروژه مهم نیز در زمینه تعمیر ژنراتور نیروگاه رودبار لرستان را در دست اقدام دارد که به زودی آماده می شود.

وی بیان کرد: از آنجا که ما تا پیش از این تجربه کافی برای تعمیر چنین بخش های نیروگاهی را نداشتیم اما با اعتماد و تکیه بر دانش متخصصان داخلی توانستیم تعمیر این ژنراتور را به دست بگیریم و آن را به خوبی پیش ببریم.

محرابیان گفت : در زمان حاضر کار تعمیر سالانه بیشتر نیروگاههای کشور پایان یافته و قرار است تا پانزدهم اردیبهشت ماه جاری تعمیر تمام نیروگاهها کامل شود؛در بخش انرژی های تجدید پذیر و خورشیدی نیز اقدامات خوبی در کشور انجام شده و یا در اجرا است و در تلاش هستیم تا دراین بخش به خودکفایی کامل برسیم.

ساخت نیروگاه در خارج از کشور

وزیر نیرو اظهار کرد: یکی از بخش هایی که بیشترین صادرات خدمات و مهندسی داریم بخش نیروگاهی کشور است که تاکنون نیروگاههای زیادی در خارج کشور اجرا شده ضمن آنکه طی سالهای اخیر نیروگاه های بسیاری از کشورها را تعمیرو بازسازی کرده ایم.

محرابیان بیان کرد:  برای ارتقای صنعت برق کشور  نیاز به چندین آیین نامه  و اقدامات اجرایی داشتیم که همه آنها اجرا شده و تنها تصویب آیین نامه ماده ۱۰ باقی مانده است که انتقال یارانه سوخت از شروع زنجیره به انتهای زنجیره مصرف است ؛ این آیین نامه در نوبت تصویب دولت قرار دارد.

شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران مستقر در فردیس در زمینه ساخت و تولید قطعات نیروگاهی از جمله ۱۷ نوع تجهیز نیروگاهی با بیش از هفت هزار قطعه نیروگاهی فعالیت دارد.خط تولید شینه ها یا سیم پیچی ژنراتورهای نیروگاهی با ساخت ماهانه ۳۰۰ دستگاه شینه با حضور وزیر نیرو افتتاح شد.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • کارگران در خط مقدم جبهه اقتصادی و تولید هستند
  • غیر قانونی بودن سبدفروشی دارو توسط شرکت‌های پخش
  • تسهیل در صدور پروانه شرکت های داروسازی
  • موتور ایرانی برای خودروی ایرانی
  • کارگران رزمندگان خط مقدم جنگ اقتصادی هستند
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران
  • ۹۵ درصد قطعات نیروگاهی کشور ساخت داخل است/ آمادگی برای فصل گرما
  • دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری
  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است