Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@21:23:58 GMT

چگونه در بورس کالا مسکن متری بخریم؟

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۲۶۸۴۷

چگونه در بورس کالا مسکن متری بخریم؟

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از بورس کالا،  جواد فلاح مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران درباره انتشار اوراق سلف موازی مسکن (خرید متری مسکن) اظهار کرد: از زمستان سال گذشته، طرح فروش متری مسکن در وزارت راه و شهرسازی مطرح شد و مورد توافق بورس کالا و وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه یکی از راهکار‌های خانه دار شدن مردم، فروش متری است گفت: با توجه به افزایش قیمت مسکن، برخی افراد قدرت خرید یک واحد مسکونی را ندارند که با این طرح افراد می‌توانند با توجه به مبلغی که دارند اقدام به خرید کنند.

ضمانت تحویل به موقع واحد مسکونی در بورس کالا

فلاح درباره مزیت این طرح اضافه کرد: در حال حاضر در پیش فروش مسکن مبلغ ملک در چند دوره واریز می‌شود، اما هیچ ضمانتی برای تحویل به موقع آن وجود ندارد. اما در خرید اوراق سلف مسکن، با مبلغ اندک نیز می‌توان یک متر مربع خانه خریداری کرد و نیاز به پرداخت کامل پول یک واحد مسکونی نیست. ضمن اینکه بورس کالا ضمانت تحویل به موقع واحد را می‌دهد و در زمان موعد بر اساس امید نامه مسکن را تحویل می‌دهد.

او گفت: با نظارت و تضامینی که در بازار سرمایه وجود دارد خریدار با خیال راحت اقدام به سرمایه گذاری می‌کند و اگر سازنده به تعهدات خود عمل نکند باید خسارت پرداخت کند.

فلاح افزود: قیمت هر اوراق سلف موازی، متناسب با ارزش حدودی واحد طبقه همکف که از همه بزرگتر و نقشه ضعیف دارد تعیین می‌شود و در زمان سر رسید اگر واحد بزرگتر و بهتری انتخاب شود باید مابه التفاوت آن را بپردازد.

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران گفت: اگر فرد تصمیم دارد که یک واحد کامل را خریداری کند می‌تواند اوراق بیشتری بخرد تا به اوراق او اندازه متراژ مورد نظرش برسد.

فلاح با اشاره به اینکه ارزش اوراق سلف مسکن متناسب با قیمت مسکن رشد می‌کند افزود: یکی دیگر از مزایای فروش متری مسکن نقدشوندگی آن است؛ به طوری که افراد در هر زمانی که نیاز به پول دارند می‌توانند این اوراق را در بازار ثانویه به فروش برسانند.

وی بیان کرد: با در نظر گرفتن پروژه ساختمانی، تعدادی اوراق سلف موازی، متناسب با امید نامه پروژه منتشر می‌شود.

فلاح ادامه داد: تا امروز یک پروژه در پردیس اعلام آمادگی کرده است و سایر سازندگان نیز تمایل برای حضور در این طرح را دارند.

وی با بیان اینکه برای انتشار این اوراق باید مقدمات آن فراهم شود گفت: برای اجرایی شدن طرح، بعد از تصویب در کمیته فقهی و تایید در بورس کالا، باید در کمیته تنظیم مقررات بورس مطرح شود.

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران در پایان گفت: انتشار اوراق سلف موازی مسکن منتظر تایید نهایی هیئت مدیره سازمان بورس است تا اجرای آن به مرحله نهایی برسد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس کالا خرید متری مسکن اوراق سلف موازی بورس کالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۲۶۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبه مجلس درباره ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها

علی خضریان درباره مصوبه مجلس مبنی بر ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی، گفت: گرانی و نابسامانی بازار مسکن و اجاره‌بها ما را بر آن داشت که با تدوین طرحی از آشفته بازار جلوگیری کنیم؛ بنابراین طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی را تدوین کردیم که مراحل تصویب این طرح در مجلس طی شد و اکنون برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در تشریح محور‌های مصوبه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی، بیان کرد: تکمیل سامانه ملی اسکان از طریق اخذ اطلاعات از دستگاه‌ها و همچنین خوداظهاری خانواده‌ها و مالکین با استفاده از طریق منوط کردن ارائه خدمات دستگاه‌ها به ثبت اطلاعات توسط مردم در این سامانه یکی از محور‌های این مصوبه است.

طراح، طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی گفت: طرح شناسایی خانه‌های خالی توسط شهرداری‌ها و تأیید آن توسط سامانه ملی املاک و اسکان و ارائه مشوق‌های مالیاتی و غیرمالیاتی به موجرینی که قرارداد بلندمدت منعقد می‌کنند یا واحد‌های خود را به خانواده کم درآمد دارای سه فرزند و بیشتر اجاره می‌دهند یا واحد را قیمت مناسب اجاره می‌دهند و پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی برای ثبت قرارداد‌های اجاره و خرید و فروش توسط متعاملین و مشاورین املاک در سامانه ثبت معاملات املاک از دیگر موضوعاتی است که در این طرح پیگیری می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه براساس این طرح سقف افزایش اجاره‌بها توسط شورای عالی مسکن در شرایط وجود تورم بالای ۳۰ درصد تعیین می‌شود، افزود:ساماندهی سکو‌های ثبت اگهی از طریق تایید اصالت ملک با سامانه ملی املاک و اسکان و تأیید مالک یکی دیگر از اقداماتی است که براساس این طرح باید اجرایی شود.

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس با اشاره به اینکه طبق این مصوبه برای ارائه دامنه قیمت منصفانه با استفاده مشخصات مکانی و فنی هر واحد سامانه‌ای ایجاد می‌شود، ایجاد سکوی ثبت رسمی معاملات، اخذ عوارض از اراضی بایر و بلااستفاده و ممنوعیت خرید و فروش واحد‌های طرح‌های حمایتی قبل از تکمیل واحد‌ها را از دیگر محور‌های این مصوبه برشمرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین چالش‌ها در بازار اوراق رهنی مسکن
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • گزارش بورس امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟
  • ورود صندوق ملی مسکن به بازار خرید سیمان از طریق بورس
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس
  • مصوبه مجلس درباره ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها