Web Analytics Made Easy - Statcounter

صدیقه البرزی که سخنانش را روابط عمومی  جهاد دانشگاهی فارس بازتاب داده،بیان کرد:سرمایه اجتماعی از طریق اعتماد و تعامل اجتماعی متقابل و گروه‌های اجتماعی و همچنین احساس هویت جمعی، احساس وجود تصویری مشترک از آینده را به وجود می‌آید که می‌تواند زمینه ساز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مانند مصرف مواد مخدر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد هنگامی‌که جوانان از سرمایه اجتماعی برخوردارهستند در مواجهه با فشارهای گروهی یا موقعیت‌های نگران کننده از روش‌های مؤثرتری برای حل مشکلات و برخورد با آسیب‌های اجتماعی استفاده ‌کنند.
البرزی گفت: جوانانی که در ارتباط متقابل با دیگران هستند، اعتماد و اطمینان دارند و سرمایه اجتماعی بالاتری را تجربه می‌کنند و می‌توانند شناخت مناسب‌ تری داشته باشند و این گونه افراد کمتر در معرض خطر مصرف مواد مخدر قرار می گیرند. 
مدیر گروه پژوهشی علوم رفتاری جهاد دانشگاهی فارس نظریه «کنترل اجتماعی هیرسکی» را مورد توجه قرار داد و گفت:یک جامعه یا گروه با سرمایه اجتماعی بالا بهتر می‌تواند اعضای خود را کنترل کند و در چنین جوامعی جوانان بیشتر به دانشگاه، فعالیت‌های اجتماعی مطلوب و شغل علاقه‌مند می‌شوند بنابراین ارزش‌ها و باورهای محیط اجتماعی خودشان را بهتر می‌پذیرند و کمتر درگیر رفتارهای ضداجتماعی مانند مصرف مواد مخدر می‌شوند.
البرزی افزود: سرمایه فرهنگی یکی دیگر از مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر بر مصرف مواد مخدر در بین جوانان است و منابع فرهنگی یکی از عوامل تعیین‌کننده کنش‌های افراد و پیش‌شرط‌های اساسی برای جهت‌گیری‌های رفتار عاملان در محدوده‌های ساختاری است.
دکترای تخصصی جامعه شناسی، عضو هیأت علمی و مدیر گروه پژوهشی علوم رفتاری جهاد دانشگاهی فارس ادامه داد: سرمایه فرهنگی شامل دانش مهارت تحصیلات و مزایای فردی است که به افراد امکان می‌دهد تا از موقعیت اجتماعی بالاتر برخوردار شوند. 
وی با اشاره به اینکه سرمایه فرهنگی ارزش‌ها، اعتقادات و نگرش‌هایی است که فرد را به دلبستگی اجتماعی و توانایی انطباق با رفتارهای اجتماعی غالب پیوند می‌دهد، ابراز کرد: این سرمایه از طریق سبک‌های زندگی و اعمال مربوط به سلامتی  وضعیت سلامت افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
البرزی بیان کرد:این  به نظر می‌رسد کسب موقعیت اجتماعی بالا و وضعیت سلامتی مناسب که به‌واسطه سرمایه فرهنگی به وجود می‌آید، موجب می‌شود تا دامنه عوامل خطری که جوانان را به سمت مصرف مواد مخدر می‌کشاند کم کند و مصرف مواد را در این افراد کاهش دهد. 
پژوهش بررسی مؤلفه‌های اجتماعی و روان‌شناختی مصرف مواد مخدر در میان جوانان، در میان جامعه آماری متشکل از زنان و مردان جوان گروه سنی ۱۸-۳۵ سال در شهر شیراز بوده است. 
این جامعه شناس گفت: روش پژوهش به‌صورت کمی و تکنیک پیمایش انجام‌شده که جامعه آماری در مطالعه حاضر، تمام زنان و مردان جوان واقع در گروه سنی ۱۸-۳۵ سال در شهر شیراز است. 
مدیر گروه پژوهشی علوم رفتاری جهاد دانشگاهی فارس افزود: بدین منظور مطابق با جدول لین و خطای ۴ درصد ۶۰۰ نفر به‌صورت طبقه ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند که داده ها با ترکیبی از پرسشنامه محقق ساخته و استاندارد جمع آوری و با نرم افزارSPSS  مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفت.
وی گفت: نتایج حاکی از این بود که با بالا رفتن سن، مصرف مواد مخدر بیشتر می شود اما درباره تحصیلات، سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی، رابطه عکس مشاهده شده بدین معنا که با افزایش سرمایه های اجتماعی و فرهنگی و تحصیلات در بین افراد، مصرف مواد مخدر کاهش یافته است. 
البرزی با اشاره به اینکه طی تحقیقات انجام شده، مردان بیش از زنان به مصرف مواد مخدر می پردازند، تاکید کرد: از یافته های دیگر پژوهش حاضر اینکه افرادی که خود را به پایگاه طبقاتی بالاتر متعلق می دانند نسبت به سایر افراد، کمتر مواد مخدر مصرف می کنند.
مدیر گروه پژوهشی علوم رفتاری جهاد دانشگاهی فارس طبق آمار و اطلاعات بدست آمده، سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی را دو متغیر مهم در تبیین مصرف مواد مخدر دانست که ضرورت توجه بیش از پیش سیاستگذاران را نسبت به این دو مولفه آشکار می سازد.
 

برچسب‌ها شیراز سرمایه اجتماعی اعتیاد جهاد دانشگاهی فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شیراز سرمایه اجتماعی اعتیاد شیراز سرمایه اجتماعی اعتیاد جهاد دانشگاهی فارس سرمایه اجتماعی مصرف مواد مخدر سرمایه فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۲۷۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری دو باند توزيع مواد مخدر در کرمانشاه

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه  ، سردار حاجیان فرمانده انتظامی استان کرمانشاه از کشف وضبط  163 کيلوگرم ترياک و دستگيری دو باندمواد مخدر در در 48 ساعت گذشته خبر داد .

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
دریافت فیلم

دیگر خبرها

  • قند پنهان در کدام یک از مواد غذایی وجود دارد؟
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • «اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر
  • دستگیری دو باند توزيع مواد مخدر در کرمانشاه
  • مسمومیت با قارچ‌های وحشی رشد ۳ برابری داشته است / علائم مسمومیت را بشناسید
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • قند‌های پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آن‌ها را حذف کنید
  • قندهای پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آنها را حذف کنید
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد