Web Analytics Made Easy - Statcounter

روح‌الله لک علی‌آبادی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌گو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تحولات اخیر افغانستان گفت: سردار سلیمانی در بخشی از وصیت‌نامه‌اش نوشته است: «امروز قرارگاه حسین بن علی، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمی‌ماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمدی (ص).» من از این جمله شهید سلیمانی وام می‌گیرم و می‌گویم که در حوزه فلسطین، سوریه، عراق و... مهم‌ترین اولویت جمهوری اسلامی ایران، حفظ منافع ملی کشورمان است.

وی با اشاره به ایراداتی که در فضای مجازی ب جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات افغانستان وارد می‌کنند، اظهار کرد: کسانی که امروز در فضای مجازی به ایران درباره افغانستان ایراد وارد می‌کنند، فردا هم پیام می‌گذارند: "نه کابل نه هرات، جانم فدای ایران". باید توجه داشت که سیاست "یک بام و دو هوای" افرادی که شائبه ایجاد می‌کنند برگرفته از امپراتوری رسانه‌ای غرب است و کاربران فضای مجازی گاه آگاهانه و گاه ناآگاهانه به انتشار صحبت‌های غربی می‌پردازند.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه کشورمان باید حفظ منافع خود را در اولویت قرار دهد، بیان کرد: زمانی که صدام با آمریکا وارد جنگ شد، عده‌ای می‌گفتند که ایران باید به نفع صدام وارد جنگ با آمریکا شود که این اتفاق خطر بسیار بزرگی بود، بنابراین کشورمان در برخورد با مسائل مختلف بین المللی اول بابد حفظ از مرزها، مردم و منافع خود را در اولویت قرار دهد.

ایران ندای مظلومیت را در سراسر جهان طنین انداز می‌کند

وی با تاکید به نقش ایران در صحنه بین الملل، اظهار کرد: مطمئناً در هر جایی از جهان که مظلومی باشد، جمهوری اسلامی ایران اول به عنوان مشاور ورود پیدا کرده و ندای مظلومیت را در سراسر جهان طنین انداز می‌کند، اما با توجه به اینکه بحث افغانستان بسیار پیچیده است و از نظر سیاسی نیاز به دقت بیشتری دارد، ما باید صبر کنیم و فعل و انفعالات حوزه خاورمیانه را با حوصله بیشتری رصد کنیم، چراکه ایران در برخورد با این مسائل، فرصت خطا و اشتباه ندارد.

کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه طالبان با آمریکا، ترکیه و فرانسه وارد گفت‌وگو شده است، گفت: کشورمان نمی‌تواند نسبت به اتفاقاتی که در نزدیکی مرز‌ها در حال افتادن است، بی تفاوت بماند. سیاست بین الملل عقلا حکم می‌کند که با طالبان با هر تفکری که دارد وارد مذاکره شویم و این مذاکره به معنای حمایت از آن‌ها نیست.

بیشتر بخوانید

ایران تحولاتِ افغانستان را رصد می‌کند

علی آبادی با تاکید بر امکان تغییر ماهیت جریان‌های سیاسی در طول زمان، اظهار کرد: ما با عراق ۸ سال جنگ کردیم، اما امروز وقتی اربعین می‌شود، رزمنده‌های ایرانی و عراقی در کنار یکدیگر زیر یک سقف می‌نشینند، البته نمی‌خواهم بگویم که طالبان امروزه تغییر ماهیت زیادی نسبت به گذشته پیدا کرده، اما گذشت زمان ممکن است حتی ماهیت جریان‌های سیاسی را تغییر دهد، کما اینکه شاهد این تغییر در داخل کشور هم بودیم، طالبان تغییر ماهیت نداده، اما ممکن است از نظر ساختاری و فکری با طالبان ١٠سال گذشته، متفاوت شده باشد. به هر حال مذاکره ایران با طالبان نشان می‌دهد کشورمان در موضع قدرتمندی قرار گرفته که حتی می‌تواند با دشمنانی که تا دیروز دشمنی آشکار داشته، وارد مذاکره شود، در جریان این مذاکرات ایران هشدار‌های لازم را به جریان‌های مختلف می‌دهد که نسبت به مرز‌های کشورمان دست از پا خطا نکنند.

لک علی آبادی با اشاره به اینکه تمام مذاکراتی که در عرصه بین المللی انجام می‌شود، شاید منتشر نشود، گفت: هر مذاکره‌ای در عرصه بین الملل به معنای هم پیمان بودن و حمایت کردن نیست بلکه حداقل مذاکره اطمینان آفرینی از امنیت مرز‌های کشور است، باید توجه داشت که حضور ایران در کشوری ماجراجویانه نبوده و اگر در کشوری به صورت رسمی حضور یافتیم، قطعاً به دعوت رسمی و قانونی دولت آن کشور بوده، بنابراین در زمینه افغانستان باید منتظر دولت رسمی این کشور باشیم و تا زمانی که تقاضایی از ما نشده نمی‌توانیم در این کشور حضور رسمی داشته باشیم.

جمهوری اسلامی ایران یکی از پایه‌های اصلی خیمه صلح در منطقه خاورمیانه است

وی با اشاره به ابتکار صلح افغانستان، اظهار کرد: در تمام دنیا نقش کشوری در گفت‌وگوی صلح به میزان فاصله جغرافیایی آن مربوط می‌شود، بنابراین امکان ندارد گفت‌وگوی صلحی در منطقه خاورمیانه باشد و ایران به عنوان قدرت این منطقه در آن دخیل نباشد و قطعا جمهوری اسلامی ایران یکی از پایه‌های اصلی خیمه صلح در منطقه خاورمیانه است.

کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر به تعویق افتادن ابتکار تهران برای صلح افغانستان، بیان کرد: فضای بین الملل دارای مقدمات و ابزار خاصی است و هرچند ممکن است ایران برای گفت و گوی صلح افغانستان تمایلی داشته باشد، اما مهم این است که سایر کشور‌ها هم به پای این میز صلح بیایند و از خودشان عزم جدی نشان دهند.

لک علی آبادی در پاسخ به این سوال که چرا دیپلمات‌های ایرانی به کشور برگردانده نشدن، گفت: هنوز برای برگرداندن دیپلمات‌های ایرانی به کشورمان زود است، چراکه امروزه ٢طرفه درگیر در افغانستان چه اشرف غنی، حتی عبدالله عبدالله و طالبان به این باور رسیدند که نباید منافع جمهوری اسلامی را به خطر بیندازند.

وی افزود: اشرف غنی به عنوان دولت افغانستان یا عبدالله عبدالله در این چند دوره که حاکمیت افغانستان را بر عهده داشتند، نتوانستند اتفاقات خوبی را برای افغانستان رقم بزنند، یکی از دلایل مشکلات افغانستان سیاست‌های غلط روسای جمهور این کشور بوده است.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه در سیاست خارجی هیچ قطعیتی وجود ندارد و در نهایت باید صبر کنیم و نتیجه کار را ببینیم، گفت: مسائل عرصه بین الملل، مجموعه‌ای کلی و در هم تنیده است که باید فعل و انفعالات بازیگران این عرصه را با هم دید و سپس موضع دقیق، راهبردی و متوجه منافع کشور را اتخاذ کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گروه طالبان اشرف غنی تحولات افغانستان عبدالله عبدالله کارشناس مسائل بین الملل جمهوری اسلامی ایران منطقه خاورمیانه عرصه بین الملل علی آبادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۲۷۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیچ مماشاتی با اعمال قدرت علیه ایران در کار نیست | عملیات وعده صادق قدرت فرماندهی ایران را نشان داد

به گزارش همشهری آنلاین، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نمازجمعه تهران با اشاره به انجام عملیات «وعده صادق»، اظهار کرد: در فضای جنگ شناختی این رسانه‌ها هستند که روایت می‌کنند و باید روایت فتح در عملیات وعده صادق را مورد تاکید قرار داد و به آن پرداخت.

وی یادآور شد: فرمانده مقتدر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرده که این عملیات می‌توانست بسیار گسترده باشد اما عملیات محدودی در اندازه شرارت دشمن خبیث انجام شد. اما عملیات از نگاه دشمنان بسیار گسترده و آغازگر تحول در منطقه و معادلات آن تعبیر می‌کنند.

ابوترابی‌فرد تاکید کرد: ایران در این عملیات محدود، قدرت فرماندهی خود را در گسترده‌ترین و پیشرفته‌ترین عملیات پهپادی و موشکی نشان داد.

امام جمعه موقت تهران یادآور شد: دنیای غرب این عملیات را آغاز تحولی بنیادین در منطقه و معادلات سیاسی و نظامی تعریف می‌کند. در این نبرد درخشان رژیم صهیونیستی، آمریکا، انگلیس، فرانسه و کشورهای همسو با آنها از تمام کارت‌ها و ظرفیت‌های دفاعی خود استفاده کرده و آن را به کار بردند، اما ایران از تعداد محدودی از کارت‌های تهاجمی خود بهره گرفت و این نشان‌دهنده وضعیت میدان است.

وی ادامه داد: ایران در این عملیات بالاترین سطح از دقت را به نمایش گذاشت. صهیونیست‌ها که با عملیات طوفان الاقصی نخستین شکست اطلاعاتی، امنیتی و نظامی بزرگ را تجربه کرده بودند، با اشتباه محاسباتی در حمله موشکی به کنسولگری جمهوری اسلامی که در حقیقت بخشی از خاک ایران است، با عملیات پیروزمندانه وعده صادق در سوگ فرو ریختن تار و پود افسانه شکست ناپذیری رژیم صهیونیستی نشستند.

ابوترابی‌فرد افزود: عصر جدیدی در منطقه آغاز شده است که بازیگران اصلی آن پیروان پیامبر اسلام ملل شجاع، معتقد و صبور امت جهان اسلام و ستون فقرات آن محور مقاومت است.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس بین المللی ایران و آفریقا، گفت: از رئیس جمهوری و وزیر صمت برای برگزاری این اجلاس تشکر و بر تلاش‌های موفق وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در شکل‌گیری دبیرخانه این اجلاس در وزارت صمت برای پیگیری تصمیمات آن، تاکید می‌کنم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به ظرفیت‌های قاره آفریقا، اظهار کرد: قاره آفریقا با حضور بیش از ۵۴ کشور، بیش از ۳۰ درصد از ذخایر طبیعی جهان، ۴۰ درصد از ذخایر طلا و ۹۰ درصد از ذخایر پلاتین جهان را در اختیار دارد و بر اساس گزارش بانک بین‌المللی پول در میان ۱۰ کشوری که در سال ۲۰۲۳ بالاترین سرعت و شتاب را در رشد اقتصادی داشتند، ۶ کشور آفریقایی قرار دارد.

وی افزود: تحکیم رابطه با این قاره کهن و ثروتمند و انسان‌های آراسته به فضیلت آن که در طول قرون گذشته مورد ستم استکبار جهانی قرار گرفتند، یک ضرورت است.

ابوترابی‌فرد با برشمردن پیامدهای عملیات «وعده صادق»، گفت: در بعد سیاست داخلی این عملیات، تلاش دشمن در حوزه جنگ شناختی برای اعتمادزدایی و ایجاد شکاف اجتماعی و تحمیل تفکر ناامیدی و ناکارآمدی و نادیده‌انگاری پیشرفت‌های انقلاب اسلامی و تخریب واقعیت‌ها را با چالشی جدی مواجه ساخته و یک فرصت استثنایی برای ارائه گوشه‌ای از توانمندی‌های کشور در زمینه تولید فناوری‌های نظامی به ویژه صنایع هوافضا فراهم کرده است که می‌تواند در حوزه خلق ثروت برای ایران نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

وی ادامه داد: از پیام‌های این عملیات آن بود که اولاً در راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی ایران توسعه و گسترش جنگ تعریف نشده است و ایران برای ارتقای امنیت به‌ویژه در منطقه و کشورهای اسلامی و همسایگان اهمیت بسیاری قائل است و در عین حال، ایران ارتقای امنیت را به ارتقای سطح بازدارندگی مربوط می‌داند.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: هر قدرتی علیه ایران اقدام کند، با پاسخ سخت مواجه خواهد شد و هیچ مماشاتی در کار نیست. از طرفی آمریکا و متحدان غربی او از شکست‌هایشان در افغانستان، عراق، سوریه، یمن و جنگ هشت‌ساله و تحریم‌های طولانی علیه جمهوری اسلامی ایران درس بیاموزند و با نگاه درس آموز به تغییر معادلات سیاسی در منطقه و شکست‌های خفت‌بار رژیم کودک‌کش و خبیث در راهبرد سیاسی و نظامی خود تجدید نظر کنند و خطاهای محاسباتی گذشته را تکرار نکنند.

ابوترابی‌فرد با طرح این پرسش که صدها میلیارد دلار هزینه جنایت علیه ملل منطقه از مسلمانان، مسیحیان و یهودیان چه دستاوردی برای غرب داشته است، تصریح کرد: تنها راهبرد برای امنیت منطقه فراخوان مردم شریف فلسطین و تشکیل یک حکومت مستقل فلسطینی و مراجعه به آرای ملت فلسطین، اعم از مسلمانان مسیحیان و یهودیان است.

وی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به جوانان و جامعه علمی و دانشگاهی کشور، اظهار کرد: فناوری و تکنولوژی به دست چهره‌های فرهیخته علمی و با هدایت مراکز علمی و دانشگاهی و با هدایت رهبر حکیم انقلاب اسلامی در شرایطی به دست آمده است که ملت و نظام به دلیل استقلال‌طلبی و سردادن شعار «نه غربی و نه شرقی» با شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی مواجه شده است. این دستاوردهای علمی و نظامی صرفاً با بهره‌گیری درست از ظرفیت نهادهای علم و توانمندی متخصصان داخلی به دست آمده است که به احساس غرور ملی و تقویت خودباوری، امید و استفاده از ظرفیت‌های انباشته‌شده و زیرساخت‌ها در طول چهار دهه گذشته انجامیده است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با تاکید بر اهمیت وحدت ملی، گفت: با تحکیم وحدت ملی و انسجام اسلامی می‌توان بر چالش‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی غلبه و ایران را در جایگاهی دیگری مشاهده کرد که امیدوارم با نگاه درست به این ظرفیت‌ها و تلاش مدیران ارشد جامعه اسلامی، با ارتقای جایگاه بازدارندگی دفاعی ایران مقتدر، کشور با قدرت از همه چالش‌ها عبور کند.

کد خبر 849026 منبع: ایسنا برچسب‌ها نماز جمعه خبر ویژه حمله ایران به اسرائیل تهران

دیگر خبرها

  • بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه از تهران گذشت/ آمادگی راه‌آهن برای حمل محموله‌های بعدی
  • بار ترانزیتی افغانستان بدون مجوز از ایستگاه تهران عبور کرد
  • مسکو از جنگ ایران و اسرائیل چه بهره‌ای برد؟ روسیه تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد ایران نمی‌گذارد
  • ایران ظرفیت پذیرش مهاجرین جدید را ندارد
  • عزاداری مهاجرین افغانستانی همزمان با شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • تثبیت جایگاه ایران در منطقه پس از «وعده صادق»
  • گسترش همکاری‌ها با کشور همسایه کمکی به دیپلماسی فرهنگی است
  • هیچ مماشاتی با اعمال قدرت علیه ایران در کار نیست | عملیات وعده صادق قدرت فرماندهی ایران را نشان داد
  • عملیات وعده صادق قدرت فرماندهی ایران را نشان داد
  • تلاش دشمنان برای دین زدایی در جهان اسلام