Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-01@01:36:39 GMT

کاهش نرخ دلار در راه است؟

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۲۸۲۶۸

کاهش نرخ دلار در راه است؟

 قیمت‌ها در بازار ارز طی هفته‌ای که گذشت همچنان به روند افزایشی خود ادامه داد و در حالی این هفته به پایان راه رسید که بهای دلار در بازار آزاد از کف کانال ۲۸ هزار تومان بازگشت و قیمت یورو نیز به مرز ۳۳ هزار تومان نزدیک شد.

تداوم افزایش قیمت ارز طی هفته گذشته، در حال اتفاق افتاد که عمده فعالان و تحلیلگران بازار انتظار داشتند پس از پایان تعطیلات کرونایی و بازگشایی صرافی‌ها و بانک‌ها از روز یکشنبه، روند پر نوسان بازار مدیریت شده و شاهد کاهش یا اصلاح قیمت‌ها باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتفاقی که در بعد از ظهر یکشنبه نشانه‌هایی از آن در معاملات دیده شد، اما به سرعت بازار از آن عبور کرد و بی‌تفاوت به مسیر صعودی خود را ادامه داد.

ایرنا  نیز گزارش داد موج جدید افزایش قیمت ارز را می‌توان از ابتدای مردادماه ردیابی کرد. در آغاز این موج قیمت دلار بازار آزاد در محدوده ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان قرار داشت و یورو نیز به قیمت ۲۹ هزار تومان معامله می‌شد. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی عوامل متعددی مسبب بروز این موج جدید شدند که به صورت عمده می‌توان آن‌ها را به دو دسته دلایل سیاست خارجی و متغیرهای پولی تقسیم کرد.

بازار ارز در سال ۱۴۰۰ بیش از پیش تحت تاثیر اخبار سیاسی قرار دارد، مسایل مربوط به مذاکرات مربوط به برجام در هفته های گذشته، بازار ارز را تحت تاثیر قرار داده بود. اما در این میان، وقوع تحولات سیاسی و نظامی در افغانستان باعث نوساناتی در بازار ارز در روزهای اخیر شد.

سقوط دولت افغانستان توسط نیروهای طالبان،   موجی از نگرانی در رابطه با افزایش تنش‌های منطقه‌ای ایجاد کرد. همچنین نگرانی از سرنوشت بازار ارز هرات که در کنار بازار ارز سلیمانیه، از منابع تامین ارز بازار داخلی کشور هستند، نیز از دیگر دلایل تاثیر منفی تحولات سیاسی و نظامی افعانستان در بازار ارز بود. البته این نگرانی به اعتقاد برخی از فعالان بازار ارز در هفته‌ای که گذشت، تا حد زیادی کاهش یافت و با بازگشایی مرزهای شرقی کشور و تداوم روند واردات و صادرات کالاها، پیش‌بینی می‌شود تاثیر منفی این خبر بر بازار ارز از میان برود.

علاوه بر این، کارشناسان پولی و بانکی دسته دوم عواملی که محرک موج اخیر افزایش قیمت‌ها در بازار ارز هستند را افزایش متغیرهای پولی معرفی می‌کنند. در خردادماه بود که بانک مرکزی آمارهای کلان اقتصادی را منتشر کرد که بر پایه آن، رشد شدید پایه پولی در سه‌ماه ابتدایی سال جاری مشخص شد که نشان دهنده رشد نقدینگی کشور بود. تمامی این عوامل به معنای افزایش انتظارات تورمی هستند که نتیجه آن از ابتدای مردادماه در بازار ارز نمایان شده است.

در این میان، با توجه به اینکه هنوز وزرای دولت جدید به طور کامل مستقر نشده و سیاست های اقتصادی دولت سیزدهم مشخص نشده است، کارشناسان و فعالان اقتصادی در روزهای اخیر ابهاماتی نسبت روند سیاست های پولی و ارزی داشته اند. اما بسیاری از کارشناسان اقتصادی امیدوارند، با توجه به کسب رای اعتماد تمامی اعضای اقتصادی کابینه دولت سیزدهم در جلسه روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، به زودی این ابهامات در ذهن فعالان بازار ارز از میان برود و با رفع نگرانی‌ها شاهد کاهش نوسان در بازار باشیم.

علاوه بر این، برای امیدوار بودن به کاهش نوسان در بازار ارز و تعدیل قیمت‌ها، سیگنال‌های مثبت دیگری هم در روزهای پایانی هفته به بازار ارز مخابره شد. اولین سیگنال از سوی تحلیلگران فنی است که گروهی از آنان معتقدند قیمت‌های موجود در بازار به صورت حتم با یک اصلاح قیمتی مواجه خواهد شد. این تحلیلگران امیدوار هستند همزمان با استقرار وزاری اقتصادی، از روز شنبه شاهد بروز این روند اصلاحی باشیم.

اما دومین سیگنال مثبت را مسوولان جدید دولتی به بازار مخابره کردند، بر اساس گفته‌های آنها در مساله تامین ارز اقداماتی در حال انجام بوده و همچنین گشایش‌هایی در حال به وجود آمدن است. همین سیگنال مثبت منجر به این شده است که در روز پایانی هفته در میان معامله‌گران بازار ارز زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال افت قیمت ها در بازار ارز شنیده شود.  بنابراین انتظار می‌رود این سیگنال‌های مثبت نتایج خود را در معاملات هفته آینده بازار ارز نشان دهند./ خبرآنلاین

منبع: فردا

کلیدواژه: بازار ارز نرخ دلار قیمت ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۲۸۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت نفت چند دلار شد؟

قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه بازار آسیا که مذاکرات آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و حماس در قاهره، به آرام کردن نگرانی‌های بازار نسبت به احتمال تشدید درگیری در خاورمیانه کمک کرد، کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۱۰ سنت معادل ۰.۱۱ درصد کاهش، به ۸۸ دلار و ۳۰ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۳ سنت معادل ۰.۱۶ درصد کاهش، به ۸۲ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه رسید. قرارداد ماه آتی هر دو شاخص، روز دوشنبه، با بیش از یک درصد کاهش، بسته شد.

نفت خام که پس از واکنش ایران به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی در اوایل آوریل، به بالاترین حد از اکتبر صعود کرده بود، در مسیر ثبت چهارمین رشد ماهانه در آوریل قرار دارد. مناقشات در خاورمیانه و اوکراین و محدودیت عرضه اوپک پلاس، قیمت نفت را تقویت کرده است اما ابهامات در خصوص سیاست پولی آمریکا و ذخایر بالای محصولات نفتی، بر دورنمای تقاضا برای نفت، سنگینی می‌کند.

ئیپ جون رونگ، استراتژیست بازار در شرکت آی جی در این باره گفت: ادامه مذاکرات برای آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و حماس، باعث شده است نرخ ریسک اضافی در قیمت نفت، ضعیف‌تر شود و همزمان، نشست بانک مرکزی آمریکا هم باعث احتیاط در کوتاه مدت شده است. نگه داشتن نرخ‌های بهره بالا به مدت طولانی‌تر، ممکن است باعث رشد بیشتر ارزش دلار شده و ریسک‌هایی را برای دورنمای تقاضا برای نفت ایجاد کند.

مذاکره کنندگان حماس پس از گفت‌وگوها با میانجی‌های قطری و مصری درباره پاسخ به پیشنهاد آتش‌بس رژیم صهیونیستی، برای مشاوره با مقامات ارشد، روز دوشنبه قاهره را ترک کردند.

دو منبع امنیتی مصری اظهار کردند: انتظار می‌رود این هیات دو روز دیگر، گزارش دهند. در حالی که نمایندگان حماس به قاهره رفتند، ده‌ها فلسطینی در حملات هوایی رژیم صهیونیستی در روز دوشنبه، جان باختند. نیمی از قربانیان در شهر رفح بودند که رهبران خارجی از رژیم صهیونیستی می‌خواهند به آن حمله نکند.

در این بین، ادامه عملیات دریایی نیروهای مسلح یمن در منطقه دریای سرخ، کفی را برای قیمت نفت ایجاد کرده و اگر اختلال عرضه پیش بینی شود، ممکن است نرخ ریسک اضافی در قیمت‌ها منعکس شود.

بر اساس گزارش رویترز، در بخش اقتصادی، سرمایه‌گذاران منتظر نشست اول مه فدرال رزرو هستند و از آنجا که نرخ تورم بالاتر از هدف بانک مرکزی آمریکا باقی مانده است، بازار انتظار هیچ گونه کاهش نرخ بهره را ندارد که می‌تواند دلار آمریکا را تقویت کرده و به تقاضا برای نفت ضربه بزند.

دیگر خبرها

  • قیمت نفت چند دلار شد؟
  • بازار رمزارز‌ها / سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
  • حرکت بازار ارز به سمت ثبات/ نوسان یک یا دو هزار تومانی قیمت دلار طبیعی است
  • چه کسی ترمز رشد ارز را کشید؛ دیگر خبری از افزایش قیمت نیست؟
  • کف قیمت دلار کجاست؟
  • چشم بازار نفت به خاورمیانه/ ضعف کوتاه‌مدت نفت نشانه چیست؟
  • بازارساز ترمز رشد ارز را کشید/خبری از افزایش قیمت دلار نیست
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۹ ارديبهشت
  • ریزش سنگین دلار در بازار تهران؛ بازگشت دوباره به کانال ۵۰ هزاری را شاهدیم؟
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو