Web Analytics Made Easy - Statcounter

تاب آوری؛ متغیر اجتماعی مهمی در دوران مبارزه با ویروس کووید ۱۹ است، در روزهایی که ذهن و فکر همه مردم به نوعی با کرونا پیوند خورده است، حفظ تاب آوری اجتماعی چالشی است که مردم و دولت ها را درگیر خود کرده است. پروانه پیشنمازی - دکترای علوم ارتباطات در گفتگویی به مهمترین عوامل حفظ تاب‌آوری اجتماعی و بحران متاثر از کرونا اشاره می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پروانه پیشنمازی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تاب آوری به عنوان یکی از اصلی ترین فاکتورهای توانایی مردم برای مقابله با بحران، افزود: تاب آوری در واقع به معنای انعطاف پذیری و کشسانی یک پدیده است.

به گفته وی، در رابطه با بحث مدیریت بحران نیز تاب آوری به همین معناست و موضوع مورد بحث آن توانایی بازگشت جامعه از یک پاندمی یا شرایط ناگوار است. هم اکنون که ما درگیر مشکل همه گیری کرونا هستیم ، این موضوع بیش از پیش اهمیت پیدا می کند و نکته قابل توجه این است که در اکثر بلایای طبیعی ما نقطه پایانی متصور می شویم و پس از آن وارد فاز بازیابی و بازتوانی می شویم، اما متاسفانه در رابطه باکووید 19 هیچ نقطه پایانی قابل تصور نیست و تا اوضاع کمی بهبود پیدا می کند با موج جدیدی مواجه می شویم و جامعه با بحران جدیدی رو به رو می شود.

این کارشناس یادآور شد: در چنین شرایطی حفظ تاب آوری کار مشکلی است و با توجه به پروتکل های بهداشتی که اصلی ترین آن ها حفظ فاصله اجتماعی است در دراز مدت روح و روان افراد را متاثر می کند.

وی با اشاره به لزوم کوتاه کردن دوره این بیماری تا حد توان، افزود: با گذشت یک سال و نیم از مبارزه ما با ویروس کرونا میزان تاب آوری ما بسیار کاهش پیدا کرده است. کرونا علاوه بر بعد جسمانی بعد روانی انسان ها را نیز متاثر کرده است. در چنین شرایطی طول دوره این بیماری بسیار اهمیت دارد و در کشورهایی که واکسیناسیون با سرعت بیشتری انجام شده است مردم اندک اندک در حال بازگشت به حالت طبیعی هستند.

وی ادامه داد: متاسفانه با تعلل در امر واکسیناسیون علاوه بر بالا رفتن تعداد مرگ و میر ، تاب و توان مردم  نیز کاهش می یابد. این مسئله دوسویه است و اگر باید مردم پروتکل ها را رعایت کنند، نهادهای بالادستی نیز باید واکسیناسیون را انجام دهند. بازگشت پذیری مردم ما پیش از شیوع بیماری کووید 19 به علت فاکتور زمان به شدت آسیب پذیر شده است. اگر مردم اطمینان نداشته باشند که دوره بیماری رو به پایان است و به بهبود شرایط ایمان نداشته باشند، حفظ تاب آوری آنها غیرممکن خواهد بود.

وی وضعیت معیشت را یکی از اصلی ترین فاکتورهای موثر بر تاب آوری برشمرد و ادامه داد: علاوه بر همه جنبه های روانی و جسمی ، بحث معیشت مردم نیز مطرح است. رعایت صددرصدی پروتکل ها مستلزم حضور نیافتن در محل کار است. اما ادامه این روند منطقی و شدنی نیست و مشکلات اقتصادی زیادی گریبان اقتصاد کشور را خواهد گرفت.  مشکل معیشت ارتباط مستقیم با زندگی مردم دارد و چنین فاکتور مهمی تاثیر بسیار زیادی روی تاب آوری خواهد داشت.

این دکترای ارتباطات عنوان کرد: از سویی حضور فیزیکی مردم سبب شیب بالا رفتن ریسک برای ابتلا می شود و از سوی دیگر حضور نیافتن آنها اقتصاد و معیشت مردم را درگیر خواهد کرد. در چنین شرایطی تنها دولت است که باید از این قشر حمایت کند که این راهکار نیز در دراز مدت ممکن نیست.

پیشنمازی اصلی‌ترین شاخص حفظ تاب آوری را امید به روزهای بهتر در آینده خواند و گفت: اصلی ترین نکته ای که ما باید آن را به مردم منتقل کنیم این است که یادآوری کنیم که این شرایط ابدی نیست و نهایتا این پاندمی نیز به انتها خواهد رسید. چیزی که اهمیت دارد به سلامت گذشتن از این شرایط است. در این شرایط باید تلاش کنیم تا بتوانیم با حداقل ابتلا و فوت، از ویروس کرونا گذر کنیم.

به گفته وی، ایمان به این موضوع و تلاش برای حفظ آرامش و امید به آینده همان چیزی است که برای بالا بردن تاب آوری نیاز است. همه از خسارات و مشکلات و سختی هایی که با شیوع این بیماری گریبانگیر مردم شده باخبریم ، اما آنچه که اهمیت دارد حفظ اراده و امید به آینده روشن تر است.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: حفظ تاب آوری اصلی ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۲۸۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرسپولیس به توانایی فراموشی نیازمند است!

به گزارش "ورزش سه"، پرسپولیس اوسمار بعد از هفت برد و یک مساوی در دربی  دوباره در اراک باخت که این شکست به منزله از دست رفتن یک جام تمام شد در حالی که به نظر می رسید چنانچه سرخ ها از این خوان عبور کرده و به جمع هشت تیم پایانی برسند با توجه به نوسانات اخیر سپاهان و تراکتور شانس اول قهرمانی خواهند بود و می توانند برای هشتمین بار به این جام دست یابند .

با این وجود پرسپولیس به شکل عجیبی در اراک شکست خورد تا ضمن از دست دادن جام قهرمانی، تردیدهایی درباره شرایط فنی این تیم ایجاد کند و حتی به ادامه مسیر در کورس قهرمانی لیگ هم تعمیم داده شود.

با این وجود، در حال حاضر و با در نظر گرفتن دیدار دشوار مقابل سپاهانی که با احتساب جام حذفی در سه مسابقه متوالی برنده شده و دوباره به فرم روزهای خوبش نزدیک شده، این سوال در مورد پرسپولیس و تیم اوسمار به شکلی جدی مطرح است که آیا این تیم توانایی فراموش کردن شکست در اراک و حذف تلخ از جام حذفی را دارد یا بدون توجه به این اتفاق راه خود را در مسیر قهرمانی لیگ پیش خواهد گرفت.
پرسپولیس دو سال پیش و در کورس قهرمانی با استقلال هم در جام حذفی مقابل آلومینیوم اراک شکست خورد و حذف شد و در نهایت آن فصل جام را به رقیب داد تا نتواند ششمین قهرمانی متوالی لیگ را تجربه کند. حالا بعد از دو سال دقیقا در شرایطی مشابه آن فصل قرار دارند و حذف از یک جام شاید شرایط روانی و فنی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

هر چند آن فصل تساوی مقابل استقلال در بازی برگشت باعث شد اختلاف امتیازها باقی بماند و این اختلاف نسبت به فصل جاری بیشتر بود، اما پرسپولیس بعد از باخت مقابل آلومینیوم اراک و از دست دادن جام حذفی روند خوبی در لیگ برتر نداشت.

به شکل عجیب و جالبی پرسپولیس در آن فصل بعد از کنار رفتن از جام حذفی توسط آلومینیوم که البته در مرحله یک چهارم نهایی اتفاق افتاد شش بازی در لیگ برتر پیش روی خود داشت و البته شش امتیاز کمتر از رقیبش استقلالی را تعقیب می کرد که البته دو امتیاز  خود را به خاطر حکم انضباطی در بازی مقابل گل گهر به دست آورده بود.

سرخ ها بعد از آن حذف ابتدا با دو گل پیکان را شکست دادند اما بعد از آن مقابل ذوب آهن به تساوی یک – یک رسیدند که این دو امتیاز از دست رفته به نوعی سند قهرمان نشدن سرخ ها در مصاف با تیم بی‌شکست فرهاد مجیدی را امضا کرد. بعد از آن هم پرسپولیس در سیرجان به سپاهان دو بر یک باخت و در مصاف با تراکتور هم به تساوی بدون گل رسید تا سه هفته متوالی از برد دور بماند.

در نهایت دو برد آخر آن فصل مقابل شهر خودرو که با نتیج دو بر یک و  یک هیچ اتفاق افتاد باعث نشد تا فاصله از دست رفته با استقلال کم شود و این تیم با فاصله 5 امتیاز کمتر از رقیب دیرینه شاهد قهرمانی آنها باشد.

حالا هواداران پرسپولیس ترس این را دارند که طبعات حذف در اراک، تنها از دست دادن یک جام نباشد و به لیگ برتر هم کشیده شود اما بازیکنان پرسپولیس همه باتجربه اند ضمن اینکه کیفیت فنی خط دفاعی پرسپولیس نسبت به آن فصل بهتر شده و اختلاف امتیاز با صدرنشین به گونه ای است که تکرار آن اتفاق را تضعیف می کند مگر اینکه تبعات روانی شکست دوباره در اراک این تیم را واقعا تحت تاثیر قرار دهد.

دیگر خبرها

  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • دهه کرامت فرصتی برای مقابله با توطئه دشمنان است
  • دعوت از حکومت برای دیدن یک مناظره | گره خوردن سرنوشت مردم به ذهنیت‌ ساده‌انگارانه | پس‌موضوع حجاب دقیقا چه می‌گذرد؟
  • جمع‌آوری ۱۱۹۶ کودک کار در طرح مقابله با کلونی‌های آسیب‌پذیر
  • مشعل گازی تمامی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها تا ۳ سال آینده جمع آوری خواهد شد
  • پرسپولیس به توانایی فراموشی نیازمند است!
  • مناظره‌ای در مورد حجاب
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت