Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-02@14:05:36 GMT

فرار از موج ناامیدی

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۲۸۴۹۳

مغز ما یک خطای شناختی دارد و آن هم گرایش به اخبار منفی است. مغز ما در بین داده‌هایی که درباره یک شخص یا موضوع به او داده می‌شود، نکات منفی را با سرعت بیشتری کد می‌کند.

به گزارش روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، روزنامه همشهری نوشت: «خبرهای تلخ و ناراحت‌کننده یکی بعد از دیگری منتشر می‌شوند و ما هر روز در معرض هجوم تلخی‌ها و اندوهی هستیم که به سلامت روان، شادی و آرامش ما حمله می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمان‌هایی هست که سختی‌های زیاد، تلخی‌های پشت سر هم، غم‌ها و سوگواری متوالی انگار ما را از روزهای روشن زندگی به شبی تاریک و طولانی می‌برد. این جور وقت‌ها حس می‌کنیم دیگر هیچ‌ چیز قرار نیست شادی را به ما برگرداند و لذت‌های گذشته خیلی دور هستند. با این که نمی‌توانیم بگوییم بالاخره یک روز شادی می‌آید و برای همیشه ماندگار می‌شود، با این که ادعای حل‌شدن همه مشکلات یک دروغ بزرگ است اما با شناخت خودمان و پیداکردن لنگرهایی که ما را از غرق‌شدن در ناامیدی و اندوه نجات می‌دهند، می‌توانیم شب تاریک را به صبح روشن برسانیم.

علیرضا شیری، طبیب و طرحواره درمانگر، که این روزها درس‌گفتارهایی را با همین موضوع برگزار می‌کند، از شناخت و بالابردن آگاهی برای عبور از شب تاریک روح می‌گوید.

نقطه‌های روشن در تاریکی

لنگرهایی در زندگی هر کدام از ما وجود دارد که ما را از غرق‌شدن در ناامیدی و اندوه نجات می‌دهد. چیزهایی مثل خاطرات، اشیا، آدم‌ها، فیلم‌ها و ... به زندگی هر کدام از ما معنا می‌دهند. همین حالا می‌توانید از خودتان بپرسید یادآوری چه چیزی باعث می‌شود با خودتان بگویید: این زندگی ارزش‌اش را داشت؟ در لحظه‌ای که ناامیدی، فشار و ناخوشی، از وجود ما راهزنی می‌کند، یادآوری همین چیزهاست که باعث می‌شود ما دوباره نفس بگیریم و نجات پیدا کنیم. لنگرها همان چیزهایی هستند که باعث می‌شوند ما از انبوه تلخی و ناامیدی و از شب تاریک روحمان عبور کنیم.

دارایی‌های همیشگی

ما باید برای سفر طولانی زندگی، توشه‌ای برای خود آماده کنیم و لنگرهایمان را پیدا کنیم. در این راه نباید اجازه دهیم هیچ فرد یا اتفاقی، این لنگرهای شخصی را برایمان بی‌ارزش و بی‌معنا کند. این نجات‌دهنده‌های شخصی در واقع هدیه‌هایی از طرف پروردگار هستند و نباید آنها را از دست دهیم. در مقابل باید تلاش کنیم نقطه‌های امیدبخش زندگی هیچ‌کس را از او نگیریم بلکه برعکس، با شفقت به آنها در ساختن یا پیداکردن این نقطه‌ها کمک کنیم. برای هر فرد، آن نقطه امیددهنده شخصی و منحصربه‌فرد است؛ برای یکی لحظه تولد فرزندش است و برای دیگری موقع شفای یک بیمار عزیز. این لنگرها شبیه دارایی‌های همیشگی هستند، داشته‌هایی که باعث می‌شوند در سخت‌ترین شرایط بتوانیم به‌ خودمان بگوییم: شاید الان هیچ‌ چیز ندارم اما یک روز در آن لحظه نجات‌دهنده، باارزش‌ترین چیز را داشته‌ام.

نسخه خودتان را پیدا کنید

ممکن است اطرافیان برای این که از حالت ناامیدی و اندوه خارج شوید، به شما دلگرمی دهند و چه‌بسا توانایی‌ها و زحمات‌تان را به شما یادآوری کنند. این طور وقت‌ها خودتان بهتر از همه می‌دانید که این دلگرمی‌ها چاره اساسی نیست و باید تصمیم‌های جدیدی بگیرید تا به زندگی‌تان معنا دهید. باور کنید که هر کدام از ما در این دنیا، یگانه و منحصربه‌فرد هستیم. این باور باعث می‌شود به این نتیجه برسیم که باید نسخه خودمان را پیدا کنیم. ما توانایی تغییر بخشی از زندگی خودمان را داریم و باید برای تغییر همین بخش‌ها تلاش کنیم. این تصور که معجزه‌ای ممکن است و همه‌ چیز می‌تواند زمین تا آسمان به‌ دست ما عوض شود، ممکن است به توقعات نادرست از خودمان منجر شود و سرخوردگی در پی داشته باشد. در عوض تمرکز روی توانگرشدن و کنترل آن چه در اختیار ماست، می‌تواند از شعله کوچک امیدواری درون ما مراقبت کند.

دوری از هجوم اخبار منفی

قرارگرفتن در معرض تلخی‌ها و اخبار منفی، دلیل مهمی برای هجوم اندوه به ماست. مغز ما یک خطای شناختی دارد و آن هم گرایش به اخبار منفی است. مغز ما در بین داده‌هایی که درباره یک شخص یا موضوع به او داده می‌شود، نکات منفی را با سرعت بیشتری کد می‌کند. این روزها که دسترسی به اطلاعات و اخبار بسیار راحت است، ما در معرض شنیدن حجم زیادی از اخبار منفی آن هم به تکرار هستیم. برای مراقبت از خودمان، بد نیست عضویت در گروه‌ها و کانال‌های خبری را محدود کنیم. ناچاریم بپذیریم تلخی‌ها و اتفاقات بد بخشی از واقعیت زندگی است. البته که قرار نیست نسبت به اتفاقات اطرافمان بی‌تفاوت باشیم اما غصه‌خوردن و خودآزاری و ردکردن حد و مرزها، تنها به روح ما آسیب می‌زند. اگر بلد نباشیم شادمانی را از درون تجربه کنیم، هرگز نمی‌توانیم دیگری را شاد کنیم و فرد نیکوکاری باشیم.

انتخاب‌های آگاهانه

برای شفای ناامیدی، باید حواسمان به انتخاب‌هایمان باشد، از افرادی که اطرافمان هستند گرفته تا خبرهایی که می‌خوانیم، همه انتخاب‌های ما اهمیت دارند. گاهی خودمان ناامیدی را به زندگی راه می‌دهیم و خبر نداریم. بله درست است که با حلواحلواکردن دهان شیرین نمی‌شود اما داشتن پشتوانه‌ای از احساسات و نگرش‌های مثبت باعث می‌شود مواجهه منطقی با ناامیدی داشته باشیم و در واقع در برابر لشکر ناامیدی به‌راحتی تسلیم و شکست‌خورده نشویم. پیداکردن دلخوشی‌ها و دلگرمی‌ها در میان تلخی‌ها و غم‌ها، شاید آسان نباشد اما هرگز ناممکن نبوده و نخواهد بود.

رؤیاها هزینه ندارند

خیلی از نقاط روشن پیش چشم ما، تنها در رؤیاهای ما می‌درخشند و در واقعیت، لااقل تا امروز آنها را تجربه نکرده‌ایم. خبر خوب این که برای‌ رؤیاساختن قرار نیست هزینه دهیم، جادوی ذهن ما می‌تواند بهترین‌ها و قشنگ‌ترین‌ها را بدون هیچ هزینه‌ای تصویر و تصور کند. ساختن  ‌رؤیا می‌تواند در وجود ما امیدواری ایجاد کند. اینجاست که وقتی همه در حال خاموش‌کردن چراغ هستند، ما با رؤیاداشتن چراغی برای خود روشن می‌کنیم. فکرکردن به رؤیاها لذتبخش است و با این کار می‌توان فشار روحی وحشتناک زندگی را تحمل کرد. شاید این حرف‌ها شبیه توصیه‌های انگیزشی بی‌پایه به‌ نظر برسد اما واقعیت این است که وقتی در حال غرق‌شدن هستیم، هر تخته‌پاره روی آب می‌تواند قایق نجات باشد.

غم‌های سالم و ناسالم

شاید برایتان تازگی داشته باشد که بدانید غم‌ها هم، سالم و ناسالم هستند. مراقب غم‌های ناسالم زندگی باشید که این دسته از غم‌ها، با خودشان ناامیدی و درجازدن به همراه می‌آورند. غم‌های ناسالم می‌توانند فرد را به فلج روانی دچار کنند در حالی‌ که غم‌های سالم، به پویایی منجر می‌شوند، مثل اندیشیدن به مرگی که به خوب زندگی‌کردن می‌رسد. خیلی اوقات عادت داریم غم‌های ناسالم را به دیگران هم منتقل کنیم، برایشان از بدبختی‌ها و تلخی‌ها بگوییم و آنها را در معرض هجوم اندوه قرار دهیم. برای حفظ سلامت روان خودمان و دیگران و برای زنده نگه‌داشتن امید، باید بپذیریم که واقعیت زندگی تنها اتفاقات تلخ نیست و بسیار اتفاقات باشکوه هم در حال رخ‌دادن هستند. تنها باید به روحمان اجازه دهیم با خبرهای خوب هم روبه‌رو شود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: امید به زندگی باعث می شود اخبار منفی تلخی ها مغز ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۲۸۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت توجه به خودشفقتی در چیست؟

یک روان‌شناس گفت: در دنیای امروز به آسانی گرفتار انتقاد از خود و سرزنش خود هنگام اشتباه یا ناکامی می‌شویم، اما چه می‌شود، اگر به جای این سختی، با خودمان مهربان باشیم و با شفقت به خودمان نگاه کنیم؟ اینجاست که مفهوم خودشفقت معنا پیدا می‌کند.

سارا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: خودشفقت به معنای رفتار دوستانه و درک‌کننده با خودمان در لحظات سختی و چالش است؛ این به معنای نادیده گرفتن اشتباهات یا ضعف‌هایمان نیست، بلکه به معنای پذیرش آنها به عنوان بخشی از تجربه انسانی و ارائه حمایت و تشویق به خودمان برای حرکت به جلو است.

وی افزود: تفاوت های ظریفی بین خود شفقت، عزت نفس و خودباوری وجود دارد؛ عزت نفس به ارزیابی کلی شما از خودتان اشاره دارد و احساسی است که شما در مورد ارزش و لیاقت خود دارید؛ خودباوری به این معنا است که شما به توانایی‌های خود برای رسیدن به اهدافتان و غلبه بر سختی‌ها ایمان دارید، اما «خود شفقت» به مهربانی و درک شما نسبت به خود، به خصوص در زمان‌های سختی گفته می‌شود.

مدیرعامل انجمن صنفی مراکز مشاوره و روان‌شناسی استان اصفهان بیان کرد: در واقع «خود شفقت» به معنای بخشش خود برای اشتباهاتتان، پذیرش نقص‌هایتان و مراقبت از خودتان در سطح عاطفی است، از این رو خود شفقت به شما کمک می‌کند تا با احساسات دشوار کنار بیایید، تاب‌آوری خود را افزایش دهید و روابط سالم‌تری ایجاد کنید.

وی اضافه کرد: خودشفقت‌ورزی بر سه عنصر اصلی «مهربانی با خود»، «انسانیت مشترک» و «ذهن‌آگاهی» بنا شده است؛ مهربانی با خود به این معنی است که با خودتان همان طور که با یک دوست رفتار می‌کنید، رفتار کنید؛ این شامل صحبت‌های مثبت با خود، بخشش اشتباهات خود و مراقبت از نیازهای عاطفی و جسمی خود می‌شود.

محمدی گفت: انسانیت مشترک به این معنی است که به یاد داشته باشید که همه انسان‌ها اشتباه می‌کنند و رنج می‌برند، این به شما کمک می‌کند تا احساس شرم و انزوا را که ممکن است در زمان‌های سخت تجربه کنید، کاهش دهید.

وی افزود: همچنین ذهن‌آگاهی به این معنی است که توجه خود را به لحظه حال معطوف کنید و افکار و احساسات خود را بدون قضاوت مشاهده کنید و این امر موجب می‌شود تا از خود انتقادی و افکار منفی خود آگاه شوید و با آنها مقابله کنید.

این روان‌شناس در خصوص راه‌های افزایش خودشفقت‌ورزی بیان کرد: به جای تمرکز بر نقاط ضعف و اشتباهات خود، بر نقاط قوت و دستاوردهای خود تمرکز کنید؛ وقتی مرتکب اشتباه می‌شوید، خود را ببخشید و به جای سرزنش خود، از آن درس بگیرید، همچنین به نیازهای جسمی و عاطفی خود مانند خواب کافی، تغذیه سالم و ورزش منظم توجه کنید، بنابراین اجازه دهید احساساتتان را تجربه کنید، بدون اینکه آنها را سرکوب یا قضاوت کنید.

وی ادامه داد: تکنیک‌هایی مانند مدیتیشن و یوگا می‌توانند به شما کمک کنند تا ذهن‌آگاهی خود را افزایش دهید؛ اگر برای تمرین خودشفقت‌ورزی به تنهایی مشکل دارید، صحبت با یک دوست یا درمانگر حامی می‌تواند مفید باشد؛ لازم به ذکر است که هیچکس کامل نیست، همه ما اشتباه می‌کنیم و به زمان برای یادگیری و رشد از تجربیاتمان نیاز داریم.

محمدی خاطرنشان کرد: مطالعات نشان داده اند که خودشفقت می تواند موجب کاهش سطح استرس و اضطراب شود و به ما کمک می کند تا با چالش ها و مشکلات زندگی بهتر کنار بیاییم، بنابراین زمانی که با خودمان مهربان هستیم، با دیگران نیز مهربان تر خواهیم بود.

کد خبر 749559

دیگر خبرها

  • هشدار! به خط قرمز نزدیک می‌شوید
  • فیلم| ناامیدی از مدیریت راه آهن
  • کارگران با روحیه ملی در راه دفاع از ارزش‌های اسلام حرکت می کنند
  • هری کین: بازی در خانه رئال مادرید دشوار است اما ما به خودمان ایمان داریم
  • راه مبارزه با ناامیدی جهاد تبیین در عرصه‌های مختلف است
  • اهمیت توجه به خودشفقتی در چیست؟
  • مطهری: خیلی‌ها قبول نمی‌کردند به تراکتور بیایند
  • یکپارچگی نیروهای مسلح موجب یاس و ناامیدی دشمن است
  • مطهری: یحیی نه؛ مسئولیت فنی تیم با من است | برای حیثیت خودمان بازی خواهیم کرد
  • چگونه بهترین روش کاشت مو مناسب با خودمان را پیدا کنیم