Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، بخش نقد برنامه «سریالیست» شب گذشته به صحبت‌های شاهین شجری کهن منتقد سینما درباره سریال «همبازی» اختصاص داشت.

شجری کهن، هسته داستان «همبازی» را کشمکش عاطفی و جستجو با محوریت وصل و هجران دانست و افزود: در چند قسمت اول، همه‌چیز حول این محور ملودرام بود و به نوعی یک فضای عاشقانه را شاهد بودیم، اما به تدریج می‌بینیم که قصه با بن‌مایه‌ها و زمینه‌های اجتماعی سعی می‌کند خودش را به‌روز کند و حرف‌هایی با گستره شمول وسیع‌تر بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از این‌جا به بعد کم‌کم بحث فعالیت‌های اقتصادی، قیمت دلار، کارآفرینی و اشتغال و... به داستان اضافه می‌شود. به نظر می‌رسد این زمینه‌های اضافه‌شده، خیلی با آن ساختار ملودرام اولیه و روابط عاشقانه چفت نشده و شاهد نوعی دوگانگی در ساختار سریال هستیم که تا انتها هم ادامه پیدا می‌کند. سریال نه در نقد اجتماعی و تصویرسازی درباره مسائل روز می‌تواند عمیق شود و نه می‌تواند از قصه‌اش فاصله بگیرد. در نتیجه در جا‌هایی مجبور به تکرار خرده قصه‌ها و پیش‌زمینه رابطه شخصیت‌ها می‌شود. این موضوع یک مقدار ریتم را برای مخاطب تلویزیون کند می‌کند.

این منتقد در ادامه گفت: در مجموع، قصه «همبازی» با جاذبه‌هایی که در داستان‌پردازی و پرداخت رابطه بین شخصیت‌ها و مسائل عاطفی دارد، توانسته مخاطبش را جذب کند. با این حال نکته مهم این است که وقتی ما درباره عشق یا خانواده حرف می‌زنیم، موضوع باید فراتر از رابطه دختر و پسری و حتی فراتر از وصل و هجران باشد. این‌که آیا دونفر ازدواج بکنند یا نه، به‌ تنهایی مهم نیست. مهم این است که بتوانیم یک کل منسجم از این مفاهیم را به تصویر بکشیم؛ با عمق بیشتر و با زمینه‌سازی دقیق‌تر سراغ مفاهیم برویم تا درنهایت بتوانیم هم قصه خوبی تعریف کرده باشیم هم حرف اجتماعی موردنظر خودمان را به مخاطب انتقال دهیم.

«سریالیست» به تهیه‌کنندگی محمد باریکانی و مجتبی فرجی و با اجرای پدرام کریمی کاری است از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک که پنجشنبه هر هفته ساعت ۲۳:۱۵ روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برنامه سریالیست نقد فیلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۲۹۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش نشریۀ 29 ساله به حذف سریال «حشاشین» از شبکۀ نمایش خانگی/ علاقه ایرانیان به داستان حسن صباح تاریخی است؛ نسازی، می‌سازند(+ جلد)

عصر ایران- هفته نامۀ 29 سالۀ «امید جوان» با اختصاص روی جلد خود به تصویر ایفاگر نقش حسن صباح در سریال مصری «حشاشین» منع نمایش آن را به منظور مقابله با تحریف تاریخ بی فایده دانسته و نوشته وقتی خودمان به تاریخ خودمان نپردازیم و سریال نسازیم دیگران این کار را انجام می دهند.

    امید جوان با انعکاس دیدگاه خبرگزاری رسمی دولت در دفاع از این ممانعت و بی اثر بودن سریال و نظر سید عبدالجواد موسوی - روزنامه نگار- در بی حاصل بودن این اقدامات به خوانندگان خود قول داده در یکی از شماره های آینده خسرو معتضد به تفصیل به این سریال خواهد پرداخت.

   تاریخ پژوه مشهور که خود با ذبیح الله منصوری نویسنده «قلعه الموت» آشنا بوده پی گیر و علاقه مند سریال های تاریخی است.

   امید جوان نوشته :علاقه ایرانیان به داستان حسن صباح و قلعه الموت موجب استقبال از سریال مصری «حشاشین» شده و چاره کار را در این دیدند که از سکوهای نمایش خانگی حذف کنند ولی مگر در این روزگار می شود مردم را از تماشای آنچه دوست دارند منع کرد؟ بله، تاریخ واقعی ما نیست ولی مگر دست کارگردانان ما برای ساخت سریال تاریخی باز است یا صدا وسیما اجازه می دهد که با نگاه غیر ایدیولوژیک به تاریخ نگریسته شود؟

   درباره مرحوم منصوری هم یادآور شده:یکی از دلایل محبوبیت و شهرت ذبیح الله منصوری که افسانه و تاریخ را به هم می آمیخت همان رمان قلعه الموت بود و با این پیشینه استقبال و حداقل کنج کاوی درباره این که حشاشین چه تصویری از حسن صباح و باطنی ها ترسیم کرده شگفت آور نیست.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: چشم، دیگر سریال حشاشین نمی بینیم!/ «چه تکاپوی رقت انگیزی»

دیگر خبرها

  • افشاگری کیهان از مخالفت دولت با لایحه حجاب | گیر داستان کجاست؟
  • واکنش نشریۀ 29 ساله به حذف سریال «حشاشین» از شبکۀ نمایش خانگی/ علاقه ایرانیان به داستان حسن صباح تاریخی است؛ نسازی، می‌سازند(+ جلد)
  • خواننده تیتراژ «رستگاری» کنسرت می‌دهد/ انتشار چند تک آهنگ عاشقانه
  • زرنگ‌بازیِ سعید آقاخانی در نون‌خ ۵ که شاید متوجهش نشده‌اید
  • رابطه دردسرساز سحر دولتشاهی و پیمان معادی خارج از اتاق درمان
  • نقد فیلم مست عشق / شکستی مفتضحانه برای حسن فتحی
  • زرنگ‌بازی سعید آقاخانی در «نون خ ۵»
  • سریال قطب شمال اقتباسی از رمان کنت مونت کریستو یا نسخه ایرانی یک سریال ترکی؟
  • رابطه دردسرساز سحر دولتشاهی و پیمان معادی خارج از اتاق درمان | این خانم روان درمانگر سریال است یا...؟ | پاشنه آشیل «افعی تهران» | ببینید
  • واکنش وحید شمسایی به شوخی سریال «نون خ ۵» +فیلم