Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله محمد علی فیض گیلانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صبح جمعه پنجم شهریورماه جاری به‌علت کهولت سن دارفانی را وداع گفت.

به گزارش مرکز خبر حوزه ،آیت الله محمد علی فیض گیلانی در سال‌ ۱۳۰۳ هجری‌ شمسی‌ در یکی‌ از روستاهای‌ لاهیجان‌ و در میان‌ خانواده‌ای‌ متدین به‌ دنیا آمد، پدرش‌ دروس‌ حوزوی‌ را تا لمعتین‌ به‌ پایان‌ رسانیده‌ بود و به‌ دلیل‌ عارضه‌ لکنت‌ زبان‌، به‌ کار کشاورزی‌ می‌پرداخت‌ و از همان‌ راه‌ روزگار می‌گذراند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او که‌ به‌ اخلاص‌ و پرهیزگاری‌ مشهور بود مورد اعتماد مردم‌ روستا و مرجع‌ حل‌ مشکل‌ها و اختلاف‌های‌ آنان‌ بود.

آن مرحوم  تحصیلات‌ خود را از مکتب‌ خانه‌ شروع‌ کرد و پس‌ از به‌ پایان‌ بردن‌ آن‌ به‌ دبستان‌ رفت‌، در دبستان‌ به‌ دلیل‌ هوش‌ سرشار و توانایی‌ بسیار، مورد استقبال‌ معلمان‌ قرار گرفت‌ و با تصمیم‌ آنان‌ تحصیلات‌ خود را از سال‌ سوم‌ دبستان‌ آغاز کرد، او سه‌ سال‌ نیز به‌ دبیرستان‌ رفت‌ و پس‌ از آن‌ به‌ تحصیل‌ علوم‌ حوزوی‌ رو آورد. او که‌ تحصیلات‌ حوزوی‌ خود را در سال‌ ۱۳۲۲ آغاز کرده‌ بود، در مدت‌ کوتاهی‌ دروس‌ مقدمات‌ را به‌ پایان‌ رسانید و در محضر استادان‌ بزرگواری‌ دروس‌ دورة‌ سطح‌ را پی‌ گرفت‌ و پس‌ از اتمام‌ سطوح‌ عالی‌ به‌ درس‌ خارج‌ استادان‌ مشهور آن‌ روزگار راه‌ یافت‌. او در سال‌های‌ تحصیل‌ خود، همواره‌ در دروس‌ اخلاق‌ شرکت‌ جدی‌ داشت‌ و می‌کوشید علم‌ خود را با عمل‌ درهم‌ آمیزد و نیز به‌ مطالعة‌ کتابهای‌ جنبی‌ علاقة‌ بسیار داشت‌.

استاد فیض‌ در سال‌های‌ تحصیل‌ خود به‌ محضر عالمان‌ بسیاری‌ راه‌ یافت‌، او مطوّل‌ را در محضر شهید آیت الله مطهری‌ و سیوطی‌ را نزد شیخ‌ اسدالله اصفهانی‌ آموخت‌. شرح‌ لمعه‌ را در محضر شهید آیت الله صدوقی‌(ره‌) و شیخ‌ حسن‌ علی‌ اصفهانی‌ فرا گرفت‌. دروس‌ رسائل‌ و مکاسب‌ و کفایه‌ را نیز در نزد آیت  الله سلطانی‌ طباطبایی‌که‌ از استادان‌ بنام‌ آن‌ روزگار بود آموخت‌.

با پایان‌ یافتن‌ دروس‌ سطح‌ و نیز اندکی‌ پیش‌ از آن‌، به‌ درس‌ خارج‌ آیت الله بروجردی‌(ره‌) رفت‌ و همزمان‌ در دروس‌ خارج‌ امام‌ خمینی‌ (ره‌) نیز شرکت‌ داشت‌. استاد اصلی‌ او در دروس‌ خارج‌ امام‌بود؛ اما با تبعید آن‌ مرجع‌ حماسه‌ آفرین‌، وی‌ مجبور شد در دروس‌ دیگر شرکت‌ کند که‌ از جمله‌ آنان‌ درس‌ آیت الله محقق‌بود، استاد فیض‌، در طی‌ این‌ سال‌ها در دروس‌ اخلاق‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) شرکت‌ جدی داشت‌ و با بسیاری‌ از فضلای‌ آن‌ روزگار، رابطه‌ دوستی‌ داشت‌ و دروس‌ پیش‌ آموخته‌ را مباحثه‌ می‌کرد که‌ از جمله‌ آنان‌ حجه الاسلام‌ و المسلمین‌ امینیان‌ ـامام‌ جمعه‌ آستانه‌ اشرفیه‌ است‌.

‌ استاد فیض در سال‌های‌ عمر پر برکت‌ خود، خدمات‌ فرهنگی‌ بسیاری‌ را به‌ انجام‌ رسانیده‌ است‌، از جمله‌ آن‌ می‌توان‌ به‌ ساخت‌ چند مسجد در مناطق‌ محروم‌ اشاره‌ کرد که‌ خود باعث‌ تحولات‌ عظیمی‌ در آن‌ مناطق‌ شد، او پیش‌ از انقلاب‌ و پس‌ از آن‌ در ایام‌ حج در بعثه‌ امام‌(ره‌) خدمات‌ بسیاری‌ را برای‌ حجاج فراهم‌ آورده‌ و در ساماندهی‌ امر حج و آشنایی‌ واقعی‌ با احکام‌ و اهداف‌ آن‌ نقش‌ مهمی‌ را ایفا کرده‌است‌.

آن مرحوم  سال‌ها در دانشگاه ها به‌ تدریس‌ علوم‌ و معارف‌ اسلامی‌ می‌پرداخته‌، و مدتی‌ نیز نماینده‌ امام‌(ره‌) در دانشگاه‌ الزهرا(س‌) بوده‌ است‌. استاد فیض‌ چند کتاب‌ تألیف‌ نموده‌ که‌ هنوز به‌ چاپ‌ نرسیده‌ است‌؛ از جمله‌ آنان‌ تاریخ‌ و زندگی‌ عالمان‌ لاهیجان‌ است‌.

استاد فیض‌ گیلانی‌ در سال‌های‌ حکومت‌ خاندان‌ پهلوی‌، فعالیت‌های‌ مبارزاتی‌ بسیاری‌ را به‌ انجام‌ رسانیده‌ است‌، او که‌ خود از شاگردان‌ امام‌(ره‌) بود همچون‌ دیگر شاگردان‌ آن‌ مرجع‌ بزرگ‌ و نیز همچون‌ مردم‌ ظلم‌ ستیز ایران‌ در مبارزه‌ها و تظاهرات‌ بسیاری‌ شرکت‌ کرده‌ است‌. او در زمان‌ رژیم‌ طاغوت‌ منزلی‌ را که‌ در قم‌ به‌ تازگی‌ خریده‌ بود، به‌ درخواست‌ اطرافیان‌ امام‌(ره‌) در خدمت‌ امام‌(ره‌) قرار داد. این‌ قضیه‌، مدتی‌ پس‌ از تبعید امام‌(ره‌) به‌ تهران‌ بود.

فعالیت‌های‌ سیاسی‌ استاد فیض‌ به‌ پیش‌ از انقلاب‌ محدود نشد، وی‌ پس‌ از انقلاب‌ نیز در عرصه‌های‌ گوناگونی‌ به‌ خدمت‌ پرداخت‌، او در طول‌ سالهای‌ دفاع‌ مقدس‌، بارها در جبهه‌های‌ جنگ‌ حضور یافت‌ و ضمن‌ تبلیغ‌ مبانی‌ اعتقادی‌ اسلام‌، انگیزه‌ و شعف‌ رزمندگان‌ را ۲ چندان‌ می‌ساخت‌.

ریاست‌ و قائم‌ مقامی‌ دیوان‌ عدالت‌ اداری‌ در حدود هشت سال‌، نمایندگی‌ امام‌(ره‌) در دانشگاه‌ الزهرا (س‌)،  عضویت‌ در شورای‌ گزینش‌ قضات‌، عضویت‌ در جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ و عضویت‌ در مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌ در دوره‌های‌ اول‌ و دوم‌ از جمله این مسئولیت‌ها به‌شمار می‌آید./ ایرنا 

 

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: استاد فیض آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۲۹۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت چهره نزدیک مصباح یزدی از گشت ارشاد و طرح نور

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمود رجبی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با تقدیر از نیروی انتظامی در به کارگیری طرح نور، عزم و اراده فراجا در برخورد با مفاسد اجتماعی را تحسین و تصریح کرد: نیروی انتظامی خطر را به خوبی احساس کرده است و اینکه قرار است طرح نور را ادامه دهند، کار بسیار خوبی است.

وی در گفت‌وگو با رسا، با بیان اینکه لازم است با بدحجابی و سایر ناهنجاری‌ها مقابله صورت گیرد، در خصوص جلسه روز جمعه اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با سردار رادان، اظهار داشت: جلسه گذشته بسیار پربار بود و از این که با قدرت در حال ادامه دادن هستند خوشحال شدیم؛ از روحیات سردار رادان که در جلسه با علما تجلی پیدا کرد خوشحال شدیم.

عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه گزارش کاملی از سوی سردار رادان در خصوص معضلات اخلاقی و آسیب‌های اجتماعی به اعضای جامعه مدرسین، ارائه شد، تصریح کرد: باید با ناهنجاری‌ها مقابله شود و این فرمایش رهبری است زیرا لازم است دین محقق شود که نیاز به عزم و اراده دارد.

وی در پایان بر لزوم همراهی دستگاه ها در پشتیبانی و اجرای طرح نور تأکید کرد.

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901382

دیگر خبرها

  • آیت الله مطهری مسایل مربوط به حجاب را عالمانه بیان می کرد
  • حمایت خاص از گشت ارشاد و طرح نور: ادامه دهند، کار بسیار خوبی است
  • نیم قرن مجاهدت «فقیه مجاهد»/ از تاسیس شبکه ماهواره ای تا دانشگاه
  • حمایت چهره نزدیک مصباح یزدی از گشت ارشاد و طرح نور
  • آثار شهید مطهری باید به نسل جوان جامعه معرفی شود
  • اعلام آمادگی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای همکاری با مجمع تقریب
  • آیت‌الله حسینی‌بوشهری: طلاب در مسکن و معیشت دچار مشکل هستند
  • تدارک ویژه حوزه‌های علمیه برای دهه کرامت در ۱۴۰۰ نقطه دنیا
  • آیت‌الله نجفی تهرانی درگذشت
  • بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!