Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس ارزیابی‌های انجام شده توسط مقامات و سازمان‌های آمریکایی خروج آمریکایی‌ها از افغانستان و ورود طالبان به کابل باعث شده تا ۸۰ درصد بودجه این کشور به باد برود.

به گزارش گرکوه اجتماعی خبرگزاری دانشجو به نقل از اسپوتنیک، سازمان‌ها و مقامات آمریکایی اعلام کردند، با ورود طالبان به کابل و خروج آمریکایی‌ها از افغانستان ۸۰ درصد بودجه سالانه این کشور نیز نابود شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بر اساس گزارش سازمان ملل پیش از سقوط دولت افغانستان و روی کار آمدن طالبان، طالبان بین ۳۰۰ میلیون تا ۱.۶ میلیارد دلار از محل دریافت مالیات بر کشاورزی و ثروت در کنار فعالیت‌های معدنی، بازرگانی و موادمخدر درآمد داشت. این رقم برای کشوری با بیش از ۳۸ میلیون نفر جمعیت بسیار ناچیز است و نمی‌تواند برای حتی پاسخگوی پرداخت حقوق کارمندان دولتی و تأمین مالی پروژه‌های مختلف کافی باشد.

آمار‌های کمیته بین‌المللی نژاد نشان می‌دهد، تا پیش از فروپاشی دولت افغانستان ۱۸.۴ میلیون نفر در این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز داشتند و حالا انتظار می‌رود این رقم بسیار بیشتر شده باشد.

اگر چه پیش‌بینی می‌شود درآمد طالبان با اشغال بسیاری از شهر‌های افغانستان و به غنیمت گرفتن صد‌ها میلیون‌ها دلار تجهیزات نظامی به جای مانده پس از عقب‌نشینی نیرو‌های غربی در کنار افزایش دریافت مالیات بیشتر شده باشد، اما خیلی بعید است که این میزان رشد دارایی‌ها بتواند قطع شدن کمک‌های مالی به افغانستان از سوی طرف‌های خارجی را جبران کند.

به عنوان مثال هفته گذشته بانک جهانی که طی ۲۰ سال گذشته حدود ۵.۳ میلیارد دلار روی پروژه‌های توسعه‌ای در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده بود، اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی کمک‌های به این کشور را متوقف کرده است.

از سوی دیگر صندوق بین‌المللی پول نیز دسترسی افغانستان به یک بسته ۴۴۰ میلیون دلاری را مسدود کرده است. هفته گذشته همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکز افغانستان را که در بانک مرکزی آمریکا نگهداری می‌شود مسدود کرده است.

این میزان دارایی معادل ۷۷ درصد کل ۹ میلیارد دلار ذخایر خارجی بانک مرکزی افغانستان است. آمریکایی‌ها می‌گویند از آن جهت دسترسی طالب‌ها به دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرده‌اند که این گروه بر اساس قوانین آمریکا تروریستی محسوب می‌شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کابل بودجه طالبان میلیارد دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۰۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۳۵ کشته در حملات داعش در افغانستان

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرده است که از ماه جنوری تا مارچ سال جاری میلادی دست‌کم ۳۶ تن در پی حملات داعش در افغانستان کشته و ۱۱۸ تن دیگر زخمی شده‌اند.

 روز پنج‌شنبه، ۱۳ ثور، با نشر گزارشی به دستور شورای امنیت سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان زیر سلطه طالبان گفته است که در این حملات بیشتر شیعیان هدف قرار گرفته‌اند.

براساس این گزارش، از ۶ تا ۱۱ جنوری، سه انفجار بمب‌دستی در شهر کابل سبب کشته و زخمی شدن دست‌کم ۷۹ غیرنظامی شده است.

یوناما افزوده است که در ۶ جنوری پنج غیرنظامی در پی انفجار مین جاسازی‌شده در یک بس مسافری در منطقه دشت‌برچی کابل کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

همچنان در ۹ جنوری انفجار مین جاسازی‌شده در یک ماشین حامل کارمندان اداره زندان‌های طالبان در منطقه «الوخیل» کابل، سه کشته و ۱۳ زخمی برجا گذشته است.

این گزارش تصریح کرده است در تاریخ ۱۱ جنوری نیز در پی وقوع انفجاری در یک مارکت تجارتی واقع در دشت‌برچی کابل که هنوز نوعیت آن مشخص نشده است، سه تن کشته و ۲۱ تن دیگر زخمی شده‌اند.

مردان، زنان و کودکان شامل قربانیان این حملات هستند.

طبق یافته‌های یوناما، حمله انتحاری در مقابل نمایندگی کابل بانک در قندهار هم ۲۵ کشته و ۵۰ زخمی برجا گذاشته است.

این حمله در ۲۱ مارچ رخ داده بود.

مسئولیت تمام این حملات را گروه داعش بر عهده گرفته است.

گفتنی است که پس از ماه مارچ نیز کابل و هرات گواه حملات داعش بوده است.

در تازه‌ترین مورد، شام‌گاه دوشنبه، ۱۰ ثور، افراد تفنگ‌دار مربوط به داعش بر مسجد شیعیان در ولسوالی گذره هرات حمله کرده‌اند که در پی آن، شش تن به‌شمول زنان و کودکان کشته‌ شده‌اند و یک تن دیگر زخمی شده است.

این آمار قربانیان ناشی از حملات داعش در حالی ارایه می‌شود که طالبان همواره حضور فیزیکی جنگ‌جویان گروه داعش را در افغانستان رد کرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • برگزاری آزمون ورود دختران به دوره مامایی در افغانستان
  • برگزاری آزمون ورود دختران به دوره مامایی در شمال افغانستان
  • بیش از ۳۵ کشته در حملات داعش در افغانستان
  • مسدود شدن گذرگاه اسپین بولدک
  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • ۲۳ درصد درآمد بودجه از سودِ سهام روی دوش بانک مرکزی
  • بانک مرکزی بزرگترین مالیات دهنده در بین شرکتهای دولتی
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف