Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، ستار جمشیدپور کارشناس آزمایشگاه کنترل موادغذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت : روغن حیوانی یا روغن زرد نوعی روغن است که از شیر گاو و گوسفند تهیه می‌شود که رنگ روغن تهیه شده از شیر گوسفند به سفید مایل بوده و رنگ روغن تهیه شده از شیر گاو بیشتر به زرد متمایل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت : روغن گوسفندی کمی دیرهضم و در مقایسه با روغن گاوی کلسترول بالاتری دارد، اما لذیذتر و خوش‌عطر‌تر و البته گران‌تر است.

جمشیدپور افزود: در کشور ما مرغوبترین روغن حیوانی در کرمانشاه تولید می‌شود که به روغن کرمانشاهی معروف است، دلیل مرغوبیت روغن کرمانشاهی به دلیل شرایط خاص آب و هوا، مراتع سرسبز وعلوفه خاص مراتع این منطقه است.

او افزود: میکرو ارگانیسم‌های پروبیوتیکی که در روغن حیوانی وجود دارند با تغییر اسید‌های چرب روغن موجب کاهش کلسترول بد (LDL) خون و کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی می‌شوند. روغن حیوانی منبع خوبی از اولئیک اسید می‌باشد که قادر به جلوگیری از اکسید شدن LDL و آرتریوسکلروز (تصلب شراین) می‌باشد.

این کارشناس مواد غذایی گفت: میکرو ارگانیسم‌های پروبیوتیکی با خاصیت ضد میکروبی خود موجب تحریک سیستم ایمنی و پایداری میکروبی دستگاه گوارش می‌شوند. الگوی اسیدچرب این روغن با کره و چربی‌هایی که مستقیما از شیر استخراج می‌شوند، متفاوت است.

جمشیدپور افزود: عطر و طعمی که با مصرف روغن حیوانی در مواد غذایی ایجاد می‌شود اغلب از دیدگاه مصرف‌کنندگان مطلوب به نظر می‌رسد. این روغن حاوی مقادیر بالایی اسید‌های چرب اشباع می‌باشد البته باید توجه داشت که برای سرخ کردن فقط باید از روغن‌های مخصوص سرخ کردنی استفاده کرد، چون فقط این روغن‌ها تحمل حرارت بالا را دارند و استفاده از روغن‌های دیگر برای سرخ کردن سرطان زا است.

او ادامه داد: از مهمترین خواص روغن کرمانشاهی خاصیت ضد التهابی آن است. ماساژ بدن با این روغن باعث تسکین و بهبود درد مفاصل، تسکین درد‌های عضلانی و استخوانی می‌شود و به گرم شدن بدن و استخوان‌ها کمک می‌کند.

جمشید پور گفت: استفاده از این روغن در تهیه غذا‌ها به دلیل دارا بودن عناصر معدنی مورد نیاز بدن، باعث تحکیم و سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود و این روغن منبع خوبی برای تامین ویتامین‌های محلول در چربی می‌باشد، همچنین کاهش کلسترول بدخون و افزایش کلسترول خوب از خواص روغن کرمانشاهی است به شرطی که در مقدار مناسب و با تحرک بدنی کافی مصرف شود.

این کارشناس گفت: روغن حیوانی کرمانشاهی به هضم بهتر غذا کمک می‌کند و در سلامت دستگاه گوارش و درمان بیماری‌های التهابی روده مانند کولیت اولسراتیو و کرون موثر است.

جمشیدپور افزود: روغن حیوانی (کرمانشاهی) با وجود خواص زیادی که دارد، اما مصرف زیاد آن عوارضی در پی دارد، همچنین مصرف روغن‌های حیوانی توسط نسل‌های قبل، دلیلی بر تأیید خواص این روغن‌ها نیست چراکه نسل‌های قبل سبک زندگی کاملاً متفاوتی داشتند و در مقایسه با جوامع امروز از زندگی بسیار پرتحرک‌تری برخوردار بودند.

او افزود: با توجه به این که مقدار توصیه شده چربی برای مصرف روزانه هر فرد ۱۰ تا ۱۵ گرم است، بنابراین نباید در مصرف روغن کرمانشاهی زیاده روی کرد .

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: علوم پزشکی روغن خوراکی روغن نباتی روغن کرمانشاهی روغن حیوانی روغن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۱۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«طرح نفس» جان ۱۴ نوزاد کرمانشاهی را نجات داد

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان کرمانشاه گفت: طرح «نفس» که مخفف «نجات فرزندان سقط» است، از ابتدای فروردین‌ سال ۱۴۰۲ آغاز شده و تاکنون جان ۱۴ کودک در معرض سقط عمدی را نجات داده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، رضا منصوری امروز _ یکشنبه نهم اردیبهشت _ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح نفس مخفف نجات فرزندان سقط، در استان کرمانشاه با محوریت سازمان بسیج جامعه پزشکی کرمانشاه و با هدف کار همه جانبه برای نجات فرزندان سالم سقط عمدی (جنایی) فروردین ۱۴۰۲ تأسیس شد و شروع به کار کرد.

وی افزود: فرهنگ‌سازی، شبکه‌سازی و شناسایی والدینی که قصد سقط فرزند سالم خود دارند با ارائه مشاوره مذهبی و روانشناسی، خدمات حمایتی درمانی و معیشتی برای مادران با مشکل مالی از اقدامات اصلی انجام شده در این طرح است.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان کرمانشاه️ تصریح کرد: سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۰ جلسه با مسئولان و مدیران ارشد استان، حوزه‌های بسیج خواهران و کمیته اجرایی داخلی در راستای پیگیری اهداف طرح تشکیل شد.

منصوری ادامه داد: طی هشت روز نمایشگاه مناسبتی برگزار و ۳۹ مورد مشاوره انجام شده است و با یک دستاورد بزرگ، ۳۱ مورد انصراف از سقط جنین ادامه دادند و ۱۴ نوزاد متولد شدند.

وی اضافه کرد: در این راستا به ۱۲ خانواده سبد معیشتی تقدیم و خدمات رایگان درمانی، مشاوره و پاراکلینیکی ارائه شد.

کد خبر 748793

دیگر خبرها

  • خوراکی‌هایی که افسردگی شدید می‌آورند
  • خوردنی هایی که افسردگی می‌آورند
  • خوردنی و غذاهایی که افسردگی شدید می آورند
  • مصرف زیاد غذا‌های ناسالم باعث آسیب دائمی مغز می‌شود!
  • پویش «مشهد مهربان»، عامل یکپارچه‌سازی اجتماعی مشهد مقدس
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • «طرح نفس» جان ۱۴ نوزاد کرمانشاهی را نجات داد
  • فواید و مضرات روغن حیوانی
  • ۵ ماده غذایی که می توانند اثری مشابه داروهای لاغری داشته باشند
  • تفرجگاه "دربند" صحنه از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار شد