Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین فرخنده شامگاه جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این هنرمند پیشکسوت موسیقی مقامی شمال خراسان چندی پیش به کووید ۱۹ مبتلا و به علت وخامت وضعیت جسمانی در بخش مراقبت های ویژه بستری شده بود اما متاسفانه بیماری او را از پا درآورد.

وی افزود: وی متولد ۱۳۳۳ روستای «داشلی قلعه» بجنورد از هنرمندان سرشناس موسیقی شمال خراسان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرخنده اظهار داشت: برات مقیمی به صورت رسمی از سال  ۱۳۵۲ وارد صحنه موسیقی مقامی شد و ۴۸ سابقه فعالیت در این عرصه داشت.

وی افزود: دل و جان این هنرمند مردمی از جوانی با نواها و نغمه های موسیقی محلی خو گرفت و به تدریج با فعالیت در این رشته به یکی از استادان بنام موسیقی شمال خراسان تبدیل شد که شاگردان بسیاری این هنر را در مکتب وی آموختند.

«بخشی» لقبی است که به برخی از نوازندگان دوتار در شمال خراسان و ترکمن صحرا داده می‌شود. بخشی‌ها نوازندگان دوتار، آوازخوان، داستان‌گو، سراینده و سازنده ساز دوتار هستند که به نوعی از آن‌ها به عنوان روایت‌گران فرهنگ شفاهی یاد شده و از احترام و جایگاه ویژه‌ای نیز برخوردارند.

بخشی خودبند، بالاترین رتبه را در میان بخشی ها دارد که خود مولف، مصنف و تولیدکننده اصلی است و خود نوازنده و خواننده محسوب می‌شود و می‌تواند برای هر موضوع و اتفاقی که در جامعه صورت می‌گیرد در لحظه شعر گفته و بخواند.

هم اکنون شمار کمی از بخشی های خراسان شمالی هنوز دوتار در دست می نوازند و این افراد که تعداد آنها به انگشتان یک دست هم نمی رسد در شهرستان های شیروان، اسفراین، رازو جرگلان و بجنورد فعالیت دارند.

موسیقی بخشی های شمال خراسان شامل خراسان شمالی و بخشی از خراسان رضوی، سال ۸۹ در اجلاس بین الدول مجمع یونسکو به عنوان میراث معنوی جهانی به ثبت رسید.

برچسب‌ها بجنورد ویروس کرونا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی موسیقی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد ویروس کرونا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بجنورد ویروس کرونا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی موسیقی خراسان شمالی شمال خراسان بخشی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۱۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی مدیر کل انتقال خون خراسان شمالی از رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در این استان در سال گذشته خبر داد.

دکتر هادی نوری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به رتبه دوم کشوری برای انتقال خون خراسان شمالی اظهار کرد: انتقال خون استان رتبه دوم در دو بخش رشد اهدای خون، رشد اهدای خون بانوان و رتبه دوم در شبکه ملی خون رسان را در کشور کسب کرد.

وی با اشاره به نقش بی بدیل اهداکنندگان خراسان شمالی در تامین خون استان و بخشی از کشور تصریح کرد: انتقال خون خراسان شمالی به برکت حضور اهداکنندگان خیرخواهی که همیشه همراه بیماران بودند در سال گذشته در دو بخش مهم و یک بخش حیاتی حائز رتبه دوم کشوری در تامین خون و فرآورده های خونی شد.

دکتر نوری با بیان اینکه در فصول مختلف به خصوص فصول سرد سال میزان اهدای خون به طور چشمگیری کاهش می یابد اهداکنندگان استان با آگاهی از این موضوع زمستان امسال برای تامین خون استان و شبکه ملی خونرسان کشور سنگ تمام گذاشتند به طوری که استان خراسان شمالی بعد از استان لرستان در رتبه دوم مشارکت در شبکه ملی خون رسان قرار گرفت.

وی افزود: طی سال گذشته میزان اهدای خون در استان بیش از ۱۶ درصد با افزایش روبرو بود و این در حالی است که در این شاخص هم رتبه دوم کشوری از آن خراسان شمالی شد.

این مقام‌مسئول ادامه داد: رشد اهدای خون بانوان که از موارد قابل اهمیت در سازمان انتقال خون ایران نیز به شمار می رود در استان با رشد هشت درصدی مواجه بوده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • هشدار زرد هواشناسی برای بیشتر نقاط کشور
  • پیشکسوت ارزنده فوتبال خوزستان درگذشت
  • پیش بینی هشدار زرد هواشناسی در بیشتر نقاط کشور
  • بجنورد میزبان جشنواره ملی نوا‌های رضوی
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود
  • تولید ۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع فرش درخراسان‌شمالی
  • کارگردان پیشکسوت درگذشت