Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«آفتاب یزد» در شماره امروز خود عکس‌یک ندارد. در عوض دو تا گزارش‌هایش را تیتر یک کرده است. یکی از این گزارش‌ها نیز در راستای رویکرد مبتنی بر حمله به مجلس این روزنامه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارشی با عنوان «طرحی عجیب‌تر از طرح صیانت!» که بررسی طرح الزام به انتشار داده‌ و اطلاعات پرداخته است. آفتاب یزد در وصف این طرح مدعی شده که «طرحی که گفته می‌شود در صورت نهایی و تصویب شدن آن دولت مالک اطلاعات همه زندگی و کسب و کار مردم خواهد بود و به نظر می‌رسد زخم این طرح عمیق‌تر از زخم طرح صیانت بر بدنه جامعه فرو خواهد نشست.»

تلاش این روزنامه اصلاح‌طلب برای راه انداختن هیاهوی دیگر علیه مجلس درحالی است که طرح تازه آذرماه پارسال ارائه شده و هنوز راه درازی تا بررسی و تصویب دارد و اصلا معلوم نیست که در گذر زمان و فرایند قانون گذاری در پارلمان به کجا خواهد رسید.

«سازندگی» امروز دولت رئیسی را سوژه جلد خود کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با عنوان «دولت انقلابی» و اشاره به اینکه «دولت جدید با برنامه‌هایی همچون بی‌اثر کردن تحریم‌ها، اجرای اقتصاد مقاومتی و رفع موانع تولید کار خود را آغاز کرد» به بررسی چالش‌ها و مخاطرات پیش روی دولت پرداخته است. نکته قابل توجه در این گزارش اما قیاس دولت رئیسی با دولت احمدی‌نژاد است. گزارش‌نویس «سازندگی» با اشاره به رای اعتماد گرفتن همه به جز یک نفر از وزرای رئیسی نوشته است: «حتی دولت محمود احمدی‌نژاد که خود اصولگرایان از شباهت‌های دولت رئیسی به آن گفته‌اند هم نتوانسته بود این گونه همراهی مجالس اصولگرا را با خود داشته باشد. محمد صادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا، ماه گذشته به مثلث آنلاین گفته بود که «آقای رئیسی حواسش جمع باشد که مسیر احمدی‌نژاد را نرود و به نوعی دولتش دولت سوم احمدی‌نژاد نشود» و حسین کنعانی‌مقدم، دیگر فعال سیاسی اصولگرا، هم تیرماه به ایسنا گفته بود: «وزرای دولت احمدی‌نژاد امتحان خود را پس داده‌اند و نباید در دولت سیزدهم به کار گرفته شوند. دولت بعد نباید دولت سوم احمدی‌نژاد شود». با این وجود و علی‌رغم همه این موضع‌گیری‌ها، حالا 10 عضو کابینه ابراهیم رئیسی، پیش از این از جمله وزیران و مدیران محمود احمدی‌نژاد بوده‌اند».

«شرق» در تیتر یک امروز خود همه وعده‌ها و قول‌های اعضای دولت رئیسی را فهرست کرده و درگزارشی تحت همین عنوان با اشاره به اینکه «رئیسی از وزرا برای «عهدنامه مدیران دولت مردمی» امضا گرفت» وعده داده که در آینده تحقق گفته‌های وزرای دولت را پیگیری کند. 

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی که عکس یک کرده اما به دیپلماسی و سیاست خارجی در دولت جدید پرداخته است. برای این کار البته محمدجواد ظریف که همین دو روز پیش بعد از آن ویدئو حاشیه ساز خداحافظی کرد و جان خود را به امیرعبداللهیان داد را عکس یک کرده و با تیتر «دیپلماسی در میدان حل می‌شود؟» به بررسی تفاوت نگاه ظریف و وزیر خارجه دولت رئیسی پرداخته است. زینب اسماعیلی در این گزارش آورده است: «شواهد نشان می‌دهد که او نسبت به ظریف حتما چالش‌های کمتری خواهد داشت؛ به‌ویژه در حوزه داخلی. امیرعبداللهیان ارتباط نزدیکی با بیشتر جریان‌های سیاسی داخلی دارد ... اما این تنها تفاوت دوره او با دوره ظریف نخواهد بود. او در حوزه دیپلماسی و میدان که مهم‌ترین چالش ظریف بود، حتما چالشی نخواهد داشت. ... آنچه از نطق وزیر خارجه جدید برای رأی اعتماد می‌توان برداشت کرد، این است که به نظر می‌رسد از این پس دستگاه دیپلماسی بیش از امور سیاسی قرار است به امور اقتصادی بپردازد. شاهد مثال، تأکید چندین‌باره امیرعبداللهیان به دیپلماسی اقتصادی، دیپلماسی انرژی و تجارت است. ... امیرعبداللهیان در نطقش برای رأی اعتماد از همسایه‌محور و آسیا‌محوربودن سیاست خارجی خود سخن گفت. این نیز حتما امری پر از ابهام است. اگرچه می‌توان با این ادعا ذائقه بسیاری از منتقدان وزیر خارجه پیشین را شیرین کرد، اما مشخص نیست که ذائقه مردم نیز با این برنامه شیرین می‌شود یا نه؟»

«اعتماد» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز را به انفجار تروریستی در پایتخت افغانستان که بیش از ۲۰۰ کشته و زخمی بر جای گذاشت اختصاص داده است. دلش نیامده که به یک عکس اکتفا کند و چنین عکس دلخراش را کنار هم قرار داده است. 

شهاب سهشواری در این گزارش نوشته است: «انفجار فرودگاه کابل نشان داد که فرار شتاب‌زده و بدون برنامه نظامیان خارجی از خاک افغانستان و واگذار کردن این کشور به یک گروه شبه‌نظامی افراطی، فاقد هرگونه مبنای فکرشده و برنامه‌ریزی بود و در این فرآیند سرنوشت میلیون‌ها نفر از شهروندان افغانستان، از جمله هزاران کارمند محلی همکار نظامیان و سفارتخانه‌های خارجی که با وعده حمایت دولت‌های خارجی استخدام شده‌بودند، مورد توجه قرار نگرفته‌ بود. با این حال هیچ‌کس حاضر نیست مسوولیت بی‌مبالاتی مهلکی که به مرگ بیش از ۱۰۰ انسان در فرودگاه کابل منجر شد را برعهده بگیرد. گروه طالبان، مسوولیت امنیت میدان هوایی کابل را برعهده نظامیان امریکایی عنوان می‌کند و فرمانده نظامیان امریکایی هم معتقد است که مسوولیت امنیت ورودی‌های فرودگاه برعهده طالبان بوده است و این گروه شبه‌نظامی در تجسس افرادی که وارد می‌شوند کوتاهی کرده است.»

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با حشمت‌الله فلاحت پیشه نماینده پیشین مجلس که معتقد است تنش زدایی آمریکا با ایران قطعی است! این کارشناس مسائل سیاست خارجی در بخشی از این مصاحبه که عکس یک امروز «آرمان ملی» است، می‌گوید: «ژئوپلتیک منطقه باید به شکل دیگری در آمریکا مورد بازبینی قرار بگیرد. در شرایط کنونی آمریکا مجبور به تنش زدایی با ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای در مقابله با افراطی گری در منطقه هستند. بدون تردید اگر مسیری به جز این توسط رهبران آمریکا طی شود مردم آمریکا باید بدانند که دوباره این کشور در مسیری قرار می‌گیرد که انحرافی است و پیامدهای منفی زیادی برای آنها به وجود خواهد آورد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز به سخنان سیدحسن خمینی در جریان مراسم تجدید میثاق دولت جدید با آرمان‌های امام پرداخته است. سخنانی که گفته می‌شود از سوی صداوسیما مورد سانسور قرار گرفته است. برای همین «آرمان ملی» با تیتر «سانسور در حد ملی!» نوشته است: «باز هم حذف و باز هم تلاش بیهوده! صداوسیما سال‌هاست رویه حذف و سانسور سخنان بزرگانی را در پیش گرفته که می‌داند محبوب و مرکز توجه جامعه هستند. آنانی که در ساختمان جام جم دستور عدم پخش سخنرانی آیت‌ا... سیدحسن خمینی را می‌دهند هنوز درک نکرده‌اند که نتیجه این محدودسازی افزایش توجه و محبوبیت است».

«ایران» به عنوان یک روزنامه دولتی امروز حسابی دست پر است. از جلسه اول هیات دولت گرفته تا اولین سفر استانی رئیس جمهور؛ همه را در صفحه یک پوشش داده است. این روزنامه در گزارشی با عنوان «فرمان‌های نخست رئیس جمهور» به جلسه نخست رئیسی و کابینه‌اش پرداخته و از «اصلاح بسترهای فساد، آغاز نهضت ساخت یک‌میلیون مسکن ، مهارگرانی و بهبود معیشت مردم تسریع در واکسیناسیون و مقابله با کرونا» نوشته است. برای پوشش سفر دیروز رئیسی به خوزستان نیز چهار عکس را کنار هم قرار داده و با تیتر «خوزستان ، نخستین مقصد بازدیدهای میدانی و استانی رئیسی» نوشته است: «در این سفر اعلام نشده ، رئیس جمهور با حضور در مراکز درمانی، کارگاه های عمرانی و روستای محروم جفیر و بازدید از منطقه دشت آزادگان و هورالعظیم دستوراتی درباره   رفع فوری کمبودهای بهداشتی و درمانی خوزستان، واکسیناسیون، آبرسانی و فاضلاب اهواز صادر کرد . رئیس جمهور روزپنجشنبه در مجتمع عروجیان بهشت زهرا (س) نیز حضور یافت و با کارکنان این مجتمع دیدار کرد».

این روزنامه دولتی در تیترهای کناری خود نیز گزارش قابل اعتنایی ندارد و سراسر خبر است. از آتش و خون در فرودگاه کابل گرفته تا دستور قاضی القضات برای حفظ حریم خصوصی افراد در پرونده‌های کثر الانتشار و سفر وزیرخارجه جدید برای شرکت در نشست بغداد و ... .

«کیهان» سفر رئیسی به خوزستان در دومین روز تشکیل دولت را تیتر یک کرده و با عنوان «صبح جمعه با دولت مردمی» نوشته است: «افکار عمومی با استقبال از سفر صبح جمعه رئیسی- آن‌هم در دومین روز تشکیل کابینه و بدون اطلاع قبلی- حضور رئیس‌جمهور در اهواز را با «صبح جمعه‌ای» مقایسه کردند که نماد «بی‌خبری یک رئیس‌جمهور» بود!»

این روزنامه اصولگرا در تیتر دو امروز خود اما گزارشی تحلیلی دارد از وضعیت افغانستان و با عنوان «کابل غرق در خون تازه‌ترین افتضاح آمریکا در اشغال افغانستان» نوشته است: «بعد از افتضاح سقوط افغانستان، ماجراهای خجالت آور فرودگاه کابل و فروپاشی دولت آمریکایی اشرف غنی، وقوع دو انفجار مهیب در داخل و خارج فرودگاه کابل و کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از مردم بیگناه و حتی نظامیان آمریکایی، فشارها علیه دولت بی‌عرضه «جو بایدن» را به شدت افزایش داده است. بحث استیضاح «بایدن» هم دوباره داغ شده است.»

«وطن امروز» عکس یک خود را صرف گزارشی برای بررسی وضعیت آمریکا و دولت بایدن کرده است. این روزنامه اصولگرای تصویری متفاوت از بایدن که او مستاصل‌تر از هر وقت دیگری نشان می‌دهد، برگزیده و با تیتر مختصر و مفید و یک کلمه‌ای «خراب!» می‌نویسد: «مرگ 1456 آمریکایی طی یک روز بر اثر ابتلا به کرونا افشای پنهان‌کاری در اعلام مرگ 12هزار مبتلا در نیویورک گزارش‌ها درباره آلوده بودن واکسن آمریکایی مدرنا و مرگ 13 نظامی آمریکایی در انفجارهای کابل دولت‌آمریکا را در مخمصه قرار داده است».

این روزنامه اصولگرا نیز مثل سایر روزنامه‌های همسوی خود، برای پوشش خبری سفر دیروز رئیس جمهور به خوزستان از کلیدواژه «جمعه» استفاده کرده و با تیتر «جمعه‌ها تعطیل نیست» نوشته است: «سفر رئیسی به خوزستان و ارتباط بی‌واسطه با مردم نشان از تفاوت رویکرد دولت وی با دولت قبل دارد».

«جوان» با رویکردی مشابه سایر روزنامه‌های اصولگرا عکس یک یا بهتر بگوییم تمام صفحه یک امروز خود را خرج سفر رئیسی به خوزستان کرده و با تیتر «صبح جمعه در جفیر» نوشته است: «صبح اولین جمعه رئیسی بعد از شناختن کابینه، کنار مردم و در روستای جفیر خوزستان گذشت. در مزیت رفتن میان مردم فراوان گفته شده اما مهم‌ترین آنها یکی تخلیه بخشی از بغض و ناراحتی مردم و دوم، تصمیم‌گیری با شناخت درست از میدان است که جمع‌شدن آن بغض و نشناختن میدان، گاهی به اعتراضات می‌انجامد. مخالفان این رویه و طرفداران حضور مدیران ارشد در اتاق‌های دربسته مدیریت، فقط به یک بحث کلیشه‌ای که «مدیر باید مدیریت کند» اشاره می‌کنند که امری سطحی و بی‌مایه است. مدیری که در میان مردم نباشد و گاهی فریاد مردم را بر سر خود حس نکند،‌ مطابق نظر مدیران پروارشده اطراف خود تصمیم می‌گیرد اما مدیری که به میان مردم می‌رود دست‌کم گوشه چشمی هم به مردم و فریادهای‌شان دارد. دو سال بسته‌شدن رئیس‌جمهور قبلی به صندلی اتاق خود و رفتن از یک محله شمالی پایتخت به محله شمالی دیگر زیر وسایل سرمایشی و گرمایشی مناسب و رعایت «فاصله اجتماعی با مردم»، موجب شد حضور رئیسی در غسالخانه بهشت زهرا و در محروم‌ترین نقاط خوزستان برای عموم مردم دلچسب و امیدوارکننده باشد تا معلوم شود «امید» نامیدن دولت، بند و بساط خود را می‌طلبد که آن، صندلی راحت و خنک کاخ‌های قدیمی نیست! دولت رئیسی خوب می‌داند که پای قول‌های خود باید بایستد. قرار شده جدولی از قول‌های دولت و وزیران تهیه شود و ماه به ماه به مردم گزارش دهند.»


 

منبع: فردا

کلیدواژه: روزنامه ها فرودگاه کابل سفر خوزستان خبر به روایت فردا روزنامه اصلاح طلب رئیسی به خوزستان فرودگاه کابل احمدی نژاد دولت رئیسی رئیس جمهور امروز خود یک امروز صبح جمعه یک کرده عکس یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۳۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم موافقت کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌)، موادی از لایحه برنامه هفتم اعاده شده از شورای نگهبان را اصلاح کردند.

همچنین نمایندگان در ماده ۳۱ به دنبال ایرادات شورای نگهبان، دولت را صرفا مجاز به تسری مزایا و امتیازات قوانین ایثارگران در طول برنامه به جانبازان و شهدای مدافع حرم و جانبازان و شهدای امنیت و اینکه «رزمندگان به ازای هر ۱۲ ماه حضور در جبهه مشمول ۸ درصد معافیت شوند»، کردند؛ بنابراین گزارش احمد امیرآبادی فراهانی پیشنهاد معافیت مالی رزمندگان را ارائه کرد و درخواست کرد که مجلس بر مصوبه خود اصرار ورزد و همراه دیگر مصوبات اصرار شده جهت بررسی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شود که قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به تذکر و پیشنهاد این نماینده گفت: از آنجا که این مصوبه مشمول اصل ۷۵ قانون اساسی شده و بار مالی دارد دیگر نمی‌توانیم بر آن اصرار ورزیم یا اصلاحش کنیم ضمن آن که در همین برنامه هفتم دولت مکلف شده است ظرف ۶ ماه قانون جامع ایثارگران را بیاورد، این در حالی است که قانون برنامه ششم تا همان زمان تمدید شده است، لذا بهتر است از این ماده عبور کنیم چرا که نمی‌توانیم مدافعان حرم را نادیده بگیریم، اما در قانون جامع ایثارگران تکلیفی شده است که همه موارد در آن ذکر شده است بنابراین پیشنهاد می‌کنم عبارت «مجاز است» را جایگزین عبارت «مکلف است» کنید. در نهایت عبارت «مجاز است» به هر دو بند اضافه شد؛ بنابراین گزارش نمایندگان با این پیشنهاد با ۱۵۶ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

ممنوعیت ارائه خدمات مرتبط با شرکت‌های صوری با هدف اجرای قانون مبارزه با پولشویی مصوب شد

همچنین نمایندگان در راستای مبارزه با فساد، آیین‌نامه اجرایی محدودیت ثبت، تأسیس، تغییرات و ممنوعیت ارائه خدمات مرتبط با شرکت‌های صوری موضوع قانون مبارزه با پولشویی توسط دستگاه‌های اجرایی و موسسات خصوصی عهده دار مأموریت عمومی با پیشنهادات وزارتخانه‌های مرتبط با مسئولیت سازمان ثبت اسناد به تصویب شورای عالی پولشویی با اصلاح تبصره (۱) ماده (۱۱) این لایحه موافقت کردند.

همچنین در ادامه نمایندگان با اصلاح مواد ۳۳، ۳۸، ۴۰، ۴۲، ۴۴، ۴۸، ۵۰، ۵۱، ۵۳ و ۵۵ به منظور تامین نظر شورای نگهبان اصرار ورزیدند.

به موجب یکی از این اصلاحات در ماده ۴۲ عبارت «ظرفیت و تولید نفت خام تا ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز اقدام قانون لازم را به عمل آورد» حذف شد.

همچنین در ادامه نمایندگان با اصلاح مواد ۵۸، ۵۹، ۶۱، ۶۵، ۶۶، ۶۷، ۶۹، ۷۰، ۷۱ و ۷۵ به منظور تامین نظر شورای نگهبان اصرار ورزیدند.

به موجب یکی از این اصلاحات در بند (ث) ماده ۶۹؛ عبارت «دولت مکلف است نسبت به تعیین ضوابط، کیفیت و نحوه جبران متناسب با محرومیت در بخش خصوصی اقدام قانونی نماید» جایگزین عبارت «دولت مکلف است به منظور اجرای این حکم از طریق اعمال تعرفه مربوط و اصلاح نظام پرداخت کارانه در بودجه سنواتی خدمات ذینفعان را مطابق قوانین جبران نماید»، شده است.

متن گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه برنامه هفتم را در  اینجا مشاهده کنید.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • لحظه به لحظه از صحن علنی مجلس / لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد
  • مجلس با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم موافقت کرد
  • چرا قالیباف تصمیم گرفت از دولت انتقاد کند؟
  • گفت و شنود/ بلا نسبت!
  • خودکشی پزشکان بهانه بیماران! /تیترخوانی به جای نگاه علمی! /نوبت «وعده صادق» اقتصادی
  • پیکر مطهر شهید گمنام عصر روز جمعه مورد استقبال مردم رفسنجان قرار می‌گیرد
  • استقبال ۲۰ هزار میلیارد ریالی مازندرانی ها از طرح کالابرگ و فجرانه
  • ببینید | سرکار گذاشتن مردم توسط دولت رئیسی به روایت یک نماینده مجلس
  • نبود سالن ورزشی مشکل اصلی روستاهای دهستان الوندکوه غربی
  • سونامی بین‌المللی علیه مقامات تل‌آویو در راه است