Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@02:06:51 GMT

فقدان جامع نگری و دید یکپارچه ریشه مشکلات محیط زیست است

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۳۳۱۷۹

فقدان جامع نگری و دید یکپارچه ریشه مشکلات محیط زیست است

علی نجفی نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: محیط زیست یک مفهوم یکپارچه و بهم پیوسته است و دارای اجزای متعدد و مختلف بوده که در یک سیستم کاملاً پیچیده کار می کند.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با بیان اینکه مهم ترین ویژگی پیوند و ارتباط متقابل بین اجزای این سیستم است، افزود: آب و خاک و مرتع و جنگل و هوا و سایر اجزا در تعامل پیوسته با یکدیگر کار می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: انسان برای تامین نیازهای خود در این سیستم یکپارچه دخالت کرده و نظم آن را به هم می زند.

نجفی نژاد بیان کرد: در اداره این محیط هم با جداکردن بخش های مختلف در قالب سازمان ها و ادارات متعدد، مدیریت یک سیستم یکپارچه را بخش بخش می کنند و این بخشی نگری و جداسازی یک پیکره واحد موجب بروز مشکلات زیادی شده است.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: بر این اساس مهم ترین مشکل محیط زیست فقدان جامع نگری و دید یکپارچه به این بخش است.

وی توضیح داد: بخشی نگری و عدم ارتباط موثر بین اجزای مدیریت سیستم یکپارچه محیط زیست مانع اصلی در رفع مشکلات محیط زیست است و این موضوع موجب ضعف و ناکارآمدی حکمرانی یکپارچه محیط زیست و در نتیجه مشکلات و چالش های متعدد در این بخش شده است.

نجفی نژاد عنوان کرد: موضوع دیگر عدم یکپارچگی در سیاست های مرتبط با بخش محیط زیست است؛ هر سازمان به دنبال تحقق اهداف خود بوده در حالی که فقدان همخوانی و سازگاری سیاست ها در بخش های مختلف اجرایی موفقیت در تحقق اهداف را به شدت کاهش می دهد.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان افزود: تا تغییر رویکرد صورت نگیرد و نگاه بخشی حاکم باشد هیچ موفقیتی حاصل نخواهد شد و مشکلات همچنان پابرجا خواهد بود.

وی اضافه کرد: به دلیل فرابخشی بودن و ضرورت نگاه جامع و درازمدت به محیط زیست تغییر دولت ها نباید منجر به تغییر رویکرد و جهت گیری ها شود.

نجفی نژاد بیان کرد: همچنین ضروری است تا همه قوانین و مقررات و سیاست ها و اقدامات اجرایی با هم همخوان و هم راستا باشد.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: مشکلات محیط زیست به تدریج و طی سالیان دراز اتفاق افتاده و حل آنها هم نیاز به زمان و یک برنامه مدون درازمدت دارد که این برنامه باید با مشارکت همه ذینفعان تهیه و تدوین شده و در همه مراحل هم مورد پایش و ارزیابی قرار گیرد.

کد خبر 5290585

منبع: مهر

کلیدواژه: گرگان علی نجفی نژاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ویروس کرونا هفته دولت بوشهر واکسن کرونا آمار کرونا گرگان کرمانشاه شیوع کرونا خطبه های نماز جمعه اردبیل محرم 1400 افتتاح طرح عمرانی سفر رئیس جمهور به خوزستان خراسان رضوی رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نجفی نژاد محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۳۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین پویش مردمی پاکسازی جنگل های هیرکانی در گرگان برگزار شد

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان ، احمد سالاری با اعلام این خبر اظهار داشت: در راستای گرامیداشت هفته «زمین پاک»، شهرداری گرگان با همراهی و حضور حدود ۲۰۰ فعال محیط زیست پارک جنگلی النگدره را از وجود زباله پاکسازی کرد.

وی ادامه داد: این پاکسازی در ادامه پویش مسئولانه مردمی در پاکسازی جنگل های هیرکانی در النگدره در روز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شد.

سالاری خاطرنشان کرد: هدف اصلی این اقدام فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی و آموزش مسائل زیست محیطی با همراه نمودن شهروندان در خصوص عدم رها سازی زباله در طبیعت برنامه ریزی شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه شعار امسال مبنی بر «مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک و نجات زمین» نام گذاری شده است و همانطور که می دانیم نزدیک به ۵۰۰ سال زمان می برد تا پلاستیک در طبیعت تجزیه شود تلاش کنیم با فرهنگ سازی و مشارکت شهروندان پلاستیک زباله در طبیعت رها نشود.

سالاری خاطر نشان کرد: امیدواریم روز زمین پاک فرصتی برای یادآوری همه ما جهت احترام به زمین به عنوان مادر هستی و گسترش فرهنگ مسئولیت پذیری شهروندان برای پاکیزه نگه داشتن طبیعت و محیط زیست  در اذهان عمومی به اولویت همیشگی تبدیل شود.

لازم به ذکر است، اختتامیه این پویش با حضور سید محمدرضا سیدالنگی شهردار گرگان و معاونین، صفرعلی پایین محلی و حمیدرضا آقاملایی اعضای شورای اسلامی شهر گرگان و نیروها و ادوات شهرداری و همکاری معاونت محیط زیست و خدمات شهری و دفتر مشارکتهای مردمی شهرداری و همچنین همراهی مسئولین منابع طبیعی، اداره ورزش و جوانان و جمع کثیری از طبیعت دوستان در پارک جنگلی النگدره برگزار شد.

دیگر خبرها

  • مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • مدیریت پسماندها خیلی از مشکلات محیط زیست را برطرف می‌کند
  • برگزاری اردوی آموزشی تابستانه اندیشه جامع تمدن نوین اسلامی
  • دومین پویش مردمی پاکسازی جنگل های هیرکانی در گرگان برگزار شد
  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان
  • تاکید امام جمعه موقت گرگان بر عمل به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب برای ریشه‌کنی فساد در کشور
  • حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه