Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اینسایدر؛ به تازگی پدیده‌ای نادر و شگفت انگیز توسط سیاره مشتری و قمرهایش رخ داد. سه قمر اروپا (Europa)، گانیمد (Ganymede) و کالیستو (Callisto) قمر‌های مشتری هستند که در این پدیده به طور همزمان از جلوی این سیاره عبور کرده و روی آن سایه انداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کریستوفر گو، ستاره‌شناس توانست تصاویری را از گذر این قمر‌ها در نیمه شب پانزدهم آگوست ثبت کند و کانیو سایاناگی، دانشمند سیارات این تصاویر ثبت شده را به یک ویدئو تبدیل کرد. هر ثانیه از این ویدئو یک گذر ۳۰ دقیقه‌ای را نمایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید

دانش آموزی که توانست قمر جدیدی را در مدار مشتری کشف کند خورشید گرفتگی در مشتری

از دید سیاره مشتری این پدیده، خورشید گرفتگی است و از منظر زمین به این اتفاق انتقال عبوری می‌گویند. این پدیده در سیاره مشتری رایج است و سالانه چند صد بار رخ می‌دهد، اما گذر سه قمر به طور همزمان اتفاق نادری است. آخرین بار این اتفاق نادر در سال ۲۰۱۵ رخ داد و تا سال ۲۰۳۲ دیگر تکرار نخواهد شد.

کریستوفر فردی خوش شانس بود که موفق به ثبت این تصاویر شد. او اکنون در فیلیپین زندگی می‌کند و هم اکنون در این کشور فصل بارندگی است و شرایط رصد آسمان مناسب نیست. اما این پدیده در شبی که هوا صاف بود، رخ داد. پدیده عجیب دیگری هم در این ویدئو مشاهده می‌شود و آن هم عبور قمر اروپا از میان قمر گانیمد و سیاره مشتری است که لحظاتی باعث گرفتگی این قمر می‌شود.

گانیمد بزرگترین قمر در کل منظومه شمسی است و مثل قمر اروپا، اقیانوس‌هایی پنهان دارد. محققان بر این باورند که این اقیانوس‌ها زیر سطح این قمر قرار داند و می‌توانند حیاتی فرازمینی هم داشته باشند. گالیله اولین دانشمندی بود که توانست چهار قمر سیاره مشتری یعنی اروپا، کالیستو، گانیمد و "آیو" (Io) را در سال ۱۶۱۰ رصد کند.

گفتنی است که دانشمندان معتقدند سیاره مشتری ۷۹ قمر دارد و چهار قمر اصلی و باقی قمر‌ها بسیار کوچک‌تر هستند.

در ادامه ویدئوی منتشر شده از عبور قمر‌های مشتری را مشاهده می‌کنید:

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سیاره مشتری قمر منظومه شمسی سیاره مشتری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۳۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدترین اتفاق برای پرسپولیس در آستانه بازی با نساجی

به گزارش گروه ورزشی ایسکانیوز، پرسپولیس عصر دیروز برای انجام بازی مقابل نساجی راهی قائمشهر شد و باید امروز مقابل این تیم انتهای جدولی قرار بگیرد. پرسپولیس برای بازی امروز امید عالیشاه را به دلیل محرومیت در اختیار ندارد و کاپیتان اول سرخ پوشان نمی‌تواند تیمش را در این بازی مهم همراهی کند. از اردوی پرسپولیس خبر رسیده اوستون اورونوف ستاره ازبکستانی پرسپولیس که عملکرد خیره کننده ای در نیم فصل دوم داشته، دچار سرماخوردگی شده و ممکن است بازی حساس امروز مقابل نساجی را از دست بدهد.

بیشتر بخوانید: ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل نساجی

اورونوف در آخرین تمرین پرسپولیس قبل از سفر به مازندران شرکت کرد ولی خیلی سرحال نبود. هرچند اوسمار تاکید کرده که پزشکان تیم اوستون را به بازی امروز برسانند، ولی ممکن است این بازیکن شرایط بازی از ابتدا را نداشته باشد.

اورونوف در اردوی پرسپولیس حضور دارد و اوسمار او را در ترکیب اصلی هم قرار داده است. با این حال در صورتیکه او بعد از معاینه نهایی نتواند بازی کند، سرمربی پرسپولیس مجبور است از بازیکن دیگری در ترکیب اصلی استفاده کند. گفتنی است آخرین پیگیری‌ها نشان می‌دهد شانس بازی کردن اورونوف بیشتر از بازی نکردنش است و احتمالا او را به بازی امروز مقابل نساجی خواهند رساند.

منبع: خبرورزشی

انتهای پیام/

کد خبر: 1229598 برچسب‌ها پرسپولیس تهران

دیگر خبرها

  • چرا مشتری ۷۹ قمر دارد ولی زمین فقط یکی؟
  • سیاره مشتری ممکن است عامل وجود ماه زمین باشد
  • بدترین اتفاق برای پرسپولیس در آستانه بازی با نساجی
  • مقام فرانسوی انفعال دولت را در برابر نسل کشی در غزه محکوم کرد
  • تصاویر نجومی شانزدهم اردیبهشت (۵ مه)
  • بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد؛ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد/ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • رمز‌های عبور‌امن سدی مقابل هکر‌ها
  • ده نشانه بحث‌برانگیز از وجود حیات فرازمینی
  • هواداران رودا خوشحال از صعودی که سرانجام نداشت