عکس تکاندهنده پدر افغان و کودکش
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۳۳۹۱۲
آفتابنیوز :
در همین راستا تصمیم گرفتیم با سیفالله صمدیان ـ عکاس و مستندساز ـ درباره این عکس گفت وگویی داشته باشیم.
او در این گفت وگو تاکید می کند: اینکه این عکس فتوشاپ باشد یا نه، مهم نیست؛ مهم، تاثیرگذاری عاطفی و قدرت خبری بالایی است که این تصویر را به یکی از تکان دهنده ترین تصاویر از خیل بیشمار پناهجویان امروز جهان تبدیل کرده است!
صمدیان در ابتدا درباره تصویری از یک پدر پناهجوی افغان و فرزندش زیر باران که این روزها بازتاب وسیعی در فضای مجازی داشته است، عنوان کرد: این عکس استثنایی، مصداق کامل آن ضرب المثل چینی است که میگوید: «یک تصویر خوب گویاتر از هزار کلمه است» و نیز یادآور عبارت معروف «در بهترین زمان و بهترین مکان» است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او ادامه داد: این عکس در مکان مناسبی به ثبت رسیده و در زمان مناسبی هم منتشر شده و همچنین موضوع آن، اصلی ترین خبر این روزهای جهان است؛ یعنی موقعیت تلخ و خاصی که در این روزها برای افغانستان به وجود آمده است. این عکس دارای ویژگیهای بسیار مناسبی به لحاظ بصری، حسی، تاریخی، خبری و ... است. در تصویر، پدر و کودک خردسال پناهجویی را میبینیم که کودک در آغوش پدرش پناه گرفته که خود او زیر بارانی سیل آسا در محلی غیرعادی چون فرودگاه، دنبال پناهندگی است و این در حالی است که مشخص نیست مادر این کودک کجاست.
این عکاس تصریح کرد: اگر بخواهیم این عکس را به جهت استثنایی بودن حس و حالش که از مرزهای خبری عادی میگذرد بررسی کنیم، باید در نظر بگیریم که این تصویر ویژگی های استثنایی را در خود دارد که ترکیب بندی عکاسی (کمپوزیسیون)، بُعد خبری، محتوا و حسی که در عکس وجود دارد را شامل میشود.
او بیان کرد: در ابتدا که این عکس منتشر شد، خیلیها بر این باور بودند که چطور ممکن است عکسی به تنهایی کلیه مواردی که بالاتر ذکر شد را یک جا دارا باشد؛ در نتیجه برخی چنین عنوان کردند که ممکن است این اثر فتوشاپ باشد.
صمدیان در عین حال تصریح کرد: احتمال اعمال تمهیدات فتوشاپی در عکس بسیار پایین است ولی از نظر من حتی اگر این اتفاق هم افتاده باشد، باید برای ایجاد چنین فضاسازی فوق العاده ای یک نمره بیست دیگر نصیبش شود. ولی چون هرگونه دستکاری در عکس خبری ممنوع و غیر قابل پذیرش است، اگر عکاس قصد داشته باشد اثرش را به عنوان یک عکس خبری در جشنواره عکاسی مهمی مانند «ورلد پرس فتو» در هلند شرکت دهد که احتمالا جزو برندگان امسال هم خواهد بود، مراحل کار در این رویدادها به این گونه است که می بایست فایل اصلی اثر را هم ارسال کند که در آنجا با دقت تمام آثار را بررسی میکنند و در صورت وجود هرگونه دستکاری، قطعا متوجه خواهند شد.
این هنرمند با بیان اینکه نام عکاس این اثر مشخص نیست، گفت: به عنوان فردی که این عکس را از طریق واتساپ برای چند دوست و علاقمند عکاسی فرستادم و از آنجا که از سالهای دور تدریس فتوژورنالیسم تا امروز، همیشه مسئله توجه و حمایت از کپی رایت تصاویر منتشر شده را جدی گرفتهام و چون قانون کپی رایت جهانی در کشور خودمان جدی گرفته نمیشود، این مسئله برایم بسیار ناراحت کننده بود. تا اینکه دوست هنرمندم ابراهیم مختاری ـ مستندساز ـ پس از تحقیقاتی که انجام داد، متوجه شد این عکس متعلق به رسانهای با عنوان «ای ان آی» است ولی اسمی از عکاس در رسانه مربوطه ذکر نشده است. در توضیحات این عکس آمده است که اثر در باند فرودگاه بمبئی به ثبت رسیده است نه در فرودگاه کابل. مرد و کودک بدون پاسپورت از هواپیمای پناهندگان پیاده شدند و منتظر رسیدن اتوبوس هستند تا به سالن فرودگاه بروند.
همچنین از این عکاس درباره احتمال فتوشاپ بودن این اثر سوال کردیم که گفت: از هر یکصد نفری که این عکس را دیده باشند، شاید طبق عادت، افرادی که همیشه به دنبال پیدا کردن مشکل و یا ایرادی در هر اثر ارائه شده هستند، در لحظه اول و با دیدن این عکس به خاطر موقعیت عجیب پدر و کودک دچار چنین شکی شده باشند، ولی آنچه برای اکثریت قریب به اتفاق بیندگانِ این عکس اتفاق می افتد، حس عاطفی غریبی است. درواقع مخاطب پس از دیدن این تصویر نمیداند باید برای کودکی که در آغوش پدرش پناه گرفته، دلسوزی کند یا برای پدری که خودش با وجود بی پناهی به فرزندش پناه داده است؟ بنابراین اینکه عکس فتوشاپ باشد یا نه مهم نیست؛ مهم، تاثیرگذاری عاطفی و قدرت خبری بالایی است که این تصویر را به یکی از تکان دهنده ترین تصاویر از خیل بیشمار پناهجویان امروز جهان تبدیل کرده است!
منبع: خبرگزاری ایسنامنبع: آفتاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۳۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تصاویر نجومی هفدهم اردیبهشت (6 مه)
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتیهای دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقهمندان این حوزه فراهم میکند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکلهای بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه میشود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیباییهای خیرهکنندهای را برای علاقهمندان به ارمغان میآورد.
***
تصویر روز skyandtelescope
این عکس توسط لوئیجی مورونه (Luigi Morrone) در آگرولا، ایتالیا به تاریخ 13 آوریل 2024 با تجهیزات تلسکوپ C14 Edge HD، پایه Fornax52، دوربین Player One Saturn -M SQR، Barlow FFC Baader، فیلتر Optolong G با شرایط دید متوسط و شفافیت خوب گرفته شده است.
تصویر روز astronomy
سیمون تاد (Simon Todd) اهل هایواردز هیث بریتانیا است. او این عکس را از سحابی چتر دریایی، که با نام IC 443 نیز شناخته می شود، گرفته است. این سحابی باقیمانده یک انفجار ابرنواختری است که در فاصله 5000 سال نوری از ما در صورت فلکی جوزا قرار دارد. این تصویر رنگارنگ از این سحابی با استفاده از یک تلسکوپ 8 اینچی در مدت چهار ماه گرفته شده است و نزدیک به 24 ساعت زمان نوردهی را در خود متمرکز کرد.
تصویر روز سازمان ملی تلسکوپ استرالیا
کمیته راهبری تلسکوپ استرالیا (ATSC) در مورد عملیات علمی و فنی این تلسکوپ به مدیر ATNF مشاوره می دهد. اعضای کمیته توسط هیئت مدیره CSIRO منصوب می شوند. ATSC شامل چهار ستاره شناس استرالیایی، سه کارشناس خارج از کشور و دو نماینده از جامعه گسترده تر است. علاوه بر این، دو عضو غیر رسمی نیز وجود دارد. جلسه کمیته راهبری تلسکوپ استرالیا این هفته در رصدخانه پارکز تشکیل خواهد شد. تصویر بالا، از آرشیو تصاویر رادیویی نجوم CSIRO، اعضای ATSC را همراه با کارکنان ATNF در طول بازدید از پارکس در سال 1993 نشان می دهد.
تصویر روز earthsky
عکاس این تصویر، جرمی لایکنس ساعت 5 صبح این تصویر را گرفته است. او می خواست ماه، زحل و مریخ را با هم ببیند. مریخ توسط مه پنهان شده بود، اما ماه میدرخشد. زحل نیز در سمت چپ ماه درخشان ظاهر می شد. عکاس از دوربین بدون آینه سونی A7RIV با لنز 50 میلیمتری f/1.6 سامیانگ برای گرفتن صحنه استفاده کرد.
انتهای پیام/