Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@03:39:45 GMT

ضرورت تجدید نظر در برخی قوانین برای تحقق تمرکززدایی

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۳۴۰۴۸

ضرورت تجدید نظر در برخی قوانین برای تحقق تمرکززدایی

ایسنا/خراسان رضوی فرماندار اسبق مشهد گفت: تمرکزگرایی و کم بودن اختیارات مدیران استانی در حوزه امور مربوط به استان، به وجود مشکلاتی در ساختار و قوانین کشور برمی‌گردد و برای تمرکززدایی حتما باید در این قوانین تجدید نظر شود تا افزایش اختیارات مدیران استانی، تنها در حد حرف باقی نماند و عملی شود.

محمدرحیم نوروزیان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تمرکززدایی در امور اجرایی کار درست و پسندیده‌ای است، اظهار کرد: افزایش اختیارات استانداران و مدیران استانی مزایای زیادی دارد، اما انجام این کار دارای پیش‌نیازهایی است و مستلزم بازنگری در برخی از قوانین کشور هست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هرچند در طی سال‌های اخیر تلاش‌هایی در راستای تمرکززدایی انجام شده است، اما باز هم ساختار و قوانین کشور ما به گونه‌ای است که بسیاری از امور در مرکز کشور متمرکز اند. به عنوان مثال اگر در خراسان رضوی قرار باشد زمینی برای انجام کارهای عام‌المنفعه واگذار شود، استاندار فقط تا یک متراژ مشخصی اجازه واگذاری زمین را دارد و بیشتر از آن میزان باید با اجازه مسئولان در مرکز کشور واگذاری انجام شود. این تنها یک نمونه کوچکی است که لزوم افزایش اختیارات استانداران و مدیران استانی را نشان می‌دهد و ما موارد این چنینی بسیاری را داریم.

فرماندار اسبق مشهد خاطرنشان کرد: هرچند در دولت گذشته برخی از اختیارات مدیران استانی افزایش یافت، اما معمولا وزارتخانه‌ها و نهادهای مرکزی سعی می‌کنند بخشی از امور استان‌ها را خودشان در دست گیرند و همیشه هم مدیران استانی از این وضعیت گلایه داشته‌اند. بنابراین تمرکزگرایی و کم بودن اختیارات مدیران استانی در حوزه امور مربوط به استان، به وجود مشکلاتی در ساختار و قوانین برمی‌گردد و برای تمرکززدایی حتما باید در این قوانین تجدید نظر شود تا افزایش اختیارات مدیران استانی، تنها در حد حرف باقی نماند و عملی شود. متاسفانه در حال حاضر نه تنها مدیران استانی، بلکه حتی اعضاء شوراهای اسلامی شهر و روستا که منتخبین مردم اند هم در بسیاری از امور مربوطه دارای اختیارات کافی نیستند.

نوروزیان بیان کرد: افزایش اختیارات مدیران استانی باید در تمام حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و... انجام شود و در این بین مسائلی که مردم بیشتر با آن‌ها سر و کار دارند، دارای الویت بیشتری هستند تا مدیران استانی بتوانند راحت‌تر و سریع‌تر این مسائل را حل کنند. در حال حاضر مردم در استان‌ها برای انجام بسیاری از امور خود به دستگاه‌ها مراجعه می‌کنند و به آن‌ها گفته می‌شود در خصوص مدارکشان باید از تهران استعلام گرفته شود و همین موضوع انجام کارهای مردم را تا ماه‌ها به تعویق می‌اندازد. در حالی‌که با تفویض اختیارات این چنینی به استان‌ها، می‌توان سرعت خدمت‌رسانی به مردم را افزایش داد.

وی با بیان اینکه تا کنون در دولت‌های مختلف، مسئولین متوجه اهمیت افزایش اختیارات مدیران استانی شده‌اند و اقداماتی هم در این رابطه صورت گرفته است، گفت: به عنوان مثال برای حل بحران کرونا، وزیر بهداشت در استان‌ها فردی را به عنوان نماینده ویژه خود منصوب کرد. این بدین معنا است که وزیر بهداشت قبول کرده است که مسئولین استانی برای مقابله با کرونا اختیارات لازم را ندارند و باید فردی به عنوان نماینده ویژه وزیر در استان منصوب شود.

فرماندار اسبق مشهد اظهار کرد: تمامی دولت‌های پیشین متوجه شده بودند که کم بودن اختیارات مدیران استانی، باعث بروز معضلاتی می‌شود و اقداماتی را برای افزایش این اختیارات انجام داده بودند. آقای رئیسی نیز چند روز گذشته در مجلس در خصوص اهمیت تمرکززدایی نکاتی را مطرح کرده بود. اما در این زمینه نباید تنها به صورت شعاری و نمایشی کارهایی انجام شود، بلکه همان طور که گفته شد، تحقق این امر نیازمند بازنگری در برخی از قوانین است. افزایش اختیارات مدیران استانی باعث می‌شود حل مشکلات استان‌ها در مدت زمانی بسیار کوتاهتر انجام شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی تمرکز زدایی افزایش اختیارات استانی افزایش اختیارات مدیران استانی انجام شود استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۴۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرانه فضاهای آموزشی هرمزگان افزایش می‌یابد

ایسنا/هرمزگان مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان با اشاره به افتتاح ۸۰۰ کلاس درس در سال گذشته گفت: در سال تحصیلی آینده و در ماه‌های آینده بسته‌های جدید توسعه فضاهای آموزشی در استان مورد بهره برداری قرار می‌گیرد که‌ موجب ارتقای سرانه فعلی فضای آموزشی می‌شود.

‌محمد قویدل ‌۱۰ اردیبهشت ماه به مناسبت هفته معلم در جمع خبرنگاران با گرامیداشت این هفته اظهار کرد: در این هفته پیش‌بینی شده که بالغ بر ۳۷۰۰ برنامه در سطح مدارس، مناطق و استان برگزار کنیم که مهم‌ترین برنامه زنگ سپاس معلم خواهد بود.

وی افزود: این برنامه روز ۱۱ اردیبهشت در سراسر استان در همه مدارس با حضور مسئولان استانی و شهرستانی برگزار می‌شود، حضور در گلزار شهدا، دیدار با خانواده شهدای فرهنگی نیز جزو دیگر برنامه‌های این هفته است.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان گفت: حضور معلمان نمونه استانی در برنامه ملی و اجرای چند برنامه متنوع برای فرهنگیان در حوزه‌های فرهنگی و ورزشی دیگر برنامه‌های هفته معلم استان هرمزگان است.

وی با اشاره به اینکه سرانه فضای آموزشی استان بر اساس متوسط استانی در حال حاضر ۵.۲ متر مربع است، تصریح کرد: در بهمن و اسفندماه سال گذشته ۸۰۰ کلاس درس را مورد بهره برداری قرار دادیم که سبب شد سرانه شهرستانی نیز به میزان استانی برسد.

قویدل گفت: در سال تحصیلی آینده و در ماه‌های آینده نیز بسته‌های جدید توسعه فضاهای آموزشی در استان پیش‌بینی شده که‌ این عدد و سرانه آموزشی ارتقا خواهد یافت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مدیران موفق استان بوشهر در اجرای قوانین تشویق شوند
  • ترددهای جاده‌ای بین استانی ۱۱درصد افزایش یافت
  • ضرورت به روز رسانی قوانین حوزه رسانه
  • ترددهای بین استانی در بوشهر ۲۵ درصد افزایش یافت
  • ۵۰ تن در هکتار فرسایش خاک به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • فرسایش ۵۰ تن خاک در هکتار به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • آبرسانی به ۸۲۰ روستای فاقد آب شرب در استان کرمانشاه در حال انجام است
  • سرانه فضاهای آموزشی هرمزگان افزایش می‌یابد
  • آمریکا: ۵ واحد نظامی اسرائیل مرتکب نقض قوانین شده‌اند
  • تجدید انتخابات جنجالی در فدراسیون دوومیدانی