Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@14:03:28 GMT

روایت شاعر واقعه‌سرا از کربلا

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۳۴۷۲۹

روایت شاعر واقعه‌سرا از کربلا

این ماجرا را از هر زبانی هم که می‌شنویم نامکرر است، روایت عشق همیشه سرنوشتش همین بوده و رسیده به اینجا که راویان بی‌شمار و بیان‌ها و ابراز احساسات متعددی را تجربه کند.

از گذشته بسیاری درباره واقعه کربلا نوشته‌اند و بی‌شمار نظم و نثر و شعر در این باره منتشر شده است. این روزها یک کتاب خوب دیگر هم به نام «وحی بر توفان» به تازگی از سوی انتشارات سوره مهر منتشر و  به فهرست بلندبالای این آثار اضافه شده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کتاب دربردارنده اشعار «آقامحمد شیخا» معروف به «مقبل اصفهانی» یکی از شاعران متعهد و معتقد شیعی قرن دوازدهم و اواخر حکومت صفوی در ایران است. امیرحسین مدرس که بیشتر او را به‌عنوان مجری می‌شناسیم، مقدمه‌ای بر این اشعار نوشته که بسیار نغز و خواندنی است. مدرس علاوه بر تصحیح دقیق متن و تطبیق همه پانزده نسخه به جامانده از اشعار مقبل با یکدیگر، تاریخچه واقعه‌سرایی را به‌ عنوان زیرمجموعه‌ای از حماسه‌سرایی دینی و گونه‌ای از مرثیه‌سرایی بررسی کرده و به این می‌پردازد که تا پیش از مقبل هیچ نشانه‌ای از واقعه‌سرایی به این شکل نبوده و او بر شاعران هم‌روزگار خود بسیار تأثیر گذاشته است.
واقعه‌سرایی هرچند امروز در هند مرسوم است اما در ایران ناشناخته و مهجور است و حتی بسیاری از مخاطبان تخصصی ادبیات فارسی هم درباره‌اش چندان اطلاعاتی ندارند. این موضوعی است که مدرس سعی کرده در مقدمه به آن پرداخته و برایمان روشن کند چرا باید مقبل را بخوانیم و آشنایی بیشتر با او چه دریچه‌هایی را در فهم ادبیات به رویمان باز می‌کند. احتمالاً با این جملات من فکر کنید با کتابی دشوار و تخصصی روبه‌رو هستید که بهتر است قید خواندنش را بزنید، نه! اصلاً این‌طور نیست. اتفاقاً هنر نویسنده مقدمه را باید در این دانست که موضوعات را از ساده تا پیچیده‌شان خیلی ساده مطرح می‌کند و می‌توان بدون هیچ مشکلی با روایت او از واقعه‌سرایی در ایران پیش رفت و با ذهنی آماده مواجهه با سروده‌های مقبل را آغاز کرد.  مدرس در مقدمه به زندگی مقبل و مهاجرتش به هند هم پرداخته و تلاش دارد همه آنچه را که باید درباره‌اش بدانیم مجمل و مفید ارائه کند و از پس این کار هم برآمده است.
خلاصه آن‌که کتاب را باید خواند، شاعر واقعه‌سرای ما با روایت خودش کربلا را نوشته و البته به دیگر اهل بیت هم پرداخته و مدرس هم روایت خاص خودش را از مواجهه با مقبل، واقعه‌سرایی و نمونه‌های دیگر آن در ایران. هم مقدمه زبان و نثر و شیوه‌ای دارد که فکر کنید درحال خواند یک تاریخچه داستانی جذاب هستید و هم شعرهای مقبل.
«وحی بر توفان»
تصحیح و تدوین: امیرحسین مدرس
انتشارات سوره مهر

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۴۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال شاعر «سلام فرمانده» از غزل رهبر انقلاب

سیدمهدی بنی‌هاشمی شاعر سروده «سلام فرمانده» به استقبال غزل رهبر انقلاب رفت که یک بیت از آن را به مناسبت عملیات وعده صادق خوانده بودند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در آستانه عملیات تنبیهی «وعده صادق» علیه رژیم صهیونیستی، رهبر انقلاب در یکی از جلسات مرتبط، یک بیت شعر از غزلی که چندسال پیش با تلمیح از آیات قرآن مجید درباره رویارویی حضرت موسی (ع) با فرعون و ساحرانِ فرعونی سروده بودند، برای این عملیات خواندند:

تو را است معجزه در کف زِ ساحران مهراس / عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز

در پی انتشار این سروده، سیدمهدی بنی هاشمی از شاعران جوان گیلانی که با سرود سلام فرمانده بیشتر در اذهان مردم شناخته می‌شود، با سرایش غزلی به استقبال این شعر رهبر انقلاب رفت. متن این شعر را به شرح زیر است:

«دلا، ننگ است از میدان گریزیم
در این هنگامه از یاران گریزیم

بیا تا مثل آن عشّاق در طَف
چو پروانه ز شهد جان گریزیم

غم از چه داری ای دل؟ نوح با ماست
نباید از دل طوفان گریزیم

بدان در عشق، آسایش حرام است
مباد از سختی دوران گریزیم

عصا بنداز، اعجازی کن ای دل
که از این مکر دژخیمان گریزیم

خدا با ماست پس حتی ز آتش
چو ابراهیم ما آسان گریزیم

ز سحر ساحران و مکر مکار
بیا بر دامن قرآن گریزیم

بخوان پیش از کلام الله، اعوذی
که سمت حق از این شیطان گریزیم

چو حیدر باش و درب کفر برکن
که از این قلعه دیوان گریزیم‌

بیا از غده بدخیم صهیون
به سوی حضرت درمان گریزیم»

کد خبر 748328

دیگر خبرها

  • فعالیت ۲۹ موکب همدان در ایام اربعین در نجف و کربلا
  • تصاویری از یک واقعه محیرالعقول در بیابان‌های عربستان؛ ابر سقوط کرد؟
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • استقبال شاعر «سلام فرمانده» از غزل رهبر انقلاب
  • اجرای طرحهای تحولی مقدمه جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
  • واقعه طبس باید در عرصه‌های ملی جدی دیده شود
  • حسگر تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد
  • مرگ جوان صومعه سرایی هنگام حرکات نمایشی با موتور
  • رفع موانع ازدواج و فرزندآوری مقدمه جوان سازی و ازدیاد جمعیت
  • صد و نهمین سالگرد واقعه نسل‌کشی ارامنه (عکس)