Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@13:41:10 GMT

«ظهور و ثبوت» عکاسی در اصفهان

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۳۴۷۴۰

«ظهور و ثبوت» عکاسی در اصفهان

‍‍‍‍‍‍

مستند «ظهور و ثبوت» پژوهشی دربار سیر تاریخ عکاسی اصفهان است که به کارگردانی حامد قصری در قالب مستند آماده شده است.

حامد قصری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، درباره این مستند گفت: پایه این مستند بر اساس یک کتاب است که نشر شورآفرین آن را چاپ خواهد کرد. در دوران دبیرستان علاقه فراوانی به عکس و فیلم داشتم و وقتی می‌دیدم که هنرمندان قدیمی از دنیا می‌روند و تجربیات آنها ثبت و ضبط نمی‌شود، تصمیم گرفتم که با عکاسان صحبت کنم و آنها را جلوی دوربین بیاورم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بنابراین صدای آنها را ضبط و آثارشان را اسکن می‌کردم. این قضیه ادامه داشت تا اینکه با بیش از ۶۰ عکاس به صورت تاریخ شفاهی گفت و گو کردم. سپس کتابی که قرار بود بنویسم را فصل بندی کردم؛ در این میان دیدم در برخی از گفت و گو ها اغراق وجود داشت یا اینکه عکاس تأثیرگذاری کم‌تری داشت، لذا سعی کردم از این موارد کمتر استفاده کنم، به همین دلیل ۳۹ عکاس را انتخاب کردم که نامشان انتهای کتاب آمده است.

این کارگردان درباره فیلم مستند خود ادامه داد: این فیلم مستند روایتی است که من از تاریخ عکاسان اصفهان دارم. در آن نقش ارامنه در تاریخ عکاسی اصفهان، حضور عکاسان خارجی که اصفهان را ثبت کردند و نام عکاسان ایرانی که به این شهر آمدند را آورده ام.

قصری اضافه کرد: از این عکاسان نمونه عکس آوردم. همچنین کتاب‌های آنها که به زبان انگلیسی بوده را از آمازون خریداری کردم و سعی کردم مقالاتی که درباره اصفهان داشتند را در این کتاب بیاورم تا مشخص شود که انگیزه شأن از اینکه اصفهان را عکاسی کردند چه بود.

وی تصریح کرد: در سکانس آخر فیلم به این می‌رسیم که عکاس‌خانه های اصفهان سقوط می‌کند و دلایل آن را مطرح می‌کنم. یکی از دلایل آن عنصر دیجیتال بوده است، دلیل دیگر این بوده که فرزندان عکاسان دیگر نمی‌خواستند راه پدران خود را ادامه دهند و…، متأسفانه شش یا هفت نفر از کسانی که در فیلم صحبت می‌کنند فوت شدند.

این کارگردان در باره هزینه‌های این مستند گفت: هزینه اندکی از سوی دفتر تخصصی سینما دریافت و بخش‌هایی از آن را در تدوین هزینه کردیم. درواقع این فیلم مستند برای من عایدی نداشته است.

قصری با اشاره به نحوه ارائه این مستند اضافه می‌کند: امیدوارم بتوانم یک اکران آنلاین از این مستند انجام دهم تا فیلم مستند فروشی نیز داشته باشد. اما به صورت کلی به فکر برگشت سرمایه نیستیم. درواقع از جای دیگری تلاش می‌کنیم و به این حوزه تزریق می‌کنیم تا بخشی از تاریخ اصفهان زمین نماند.

وی درباره عوامل دیگر این مستند افزود: فیلم‌بردار: احمدرضا تاج، علی رضوانی، تدوین: محمد جواد حسنی، آهنگساز: بهروز معین، گفتار متن: عباس بهروان، گرافیک: پژمان نظرزاد آبکنار، سوشال: علیرضا رحیمی، تهیه کننده: دفتر تخصصی سینما (با حمایت مصطفی حیدری) و حامد قصری بودند.

کد خبر 517602

منبع: ایمنا

کلیدواژه: عکاسی دوربین عکاسی عکاسی مستند تاریخ عکاسی اصفهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق فیلم مستند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۴۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) قالیباف و رقیب‌اش شکار دوربین عکاسان شدند

 در جریان نشست علنی صبح روز گذشته یکشنبه، ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی، عکسی از گفتگوی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، نقد علی و حمیدرضا حاجی بابایی مشاهده می‌کنید.

گفتنی است کمتر از یک ماه دیگر، مجلس دوازدهم تشکیل خواهد شد و محمد باقر قالیباف و حمیدرضا حاجی‌بابایی از جمله کاندیداهایی هستند که برای نشستن بر روی کرسی ریاست با یکدیگر رقابت می‌کنند.

منبع:‌خبرآنلاین

tags # محمد باقر قالیباف سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • برترین‌های دومین جشنواره ملی و بین‌المللی عکاسی در سنندج معرفی شد
  • دومین جشنواره ملی و بین‌المللی عکاسی در سنندج پایان یافت
  • عکس| میثم مطیعی هشدار داد: کربلا رخ می‌دهد، نه ظهور
  • عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
  • ظهور و اثبات قدرت ایران در عرصه بین‌المللی!
  • (عکس) قالیباف و رقیب‌اش شکار دوربین عکاسان شدند
  • ظهور و سقوط شهر باستانی هرم‌ها
  • بازار اصفهان نباید در معرض تهدید باشد/ موزه فرهنگ و تاریخ نصف جهان برای دنیا جذاب است
  • ببینید | ظهور شتر مرغ نادر در عربستان پس از یک قرن
  • اصفهان؛ تلألؤ تاریخ، فرهنگ و هنر + فیلم