Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@22:56:09 GMT

ماجرای مسدود شدن دیروز مرز ارمنستان چه بود؟

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۳۵۰۴۱

ماجرای مسدود شدن دیروز مرز ارمنستان چه بود؟

به گزارش خبرنگار مهر، صبح دیروز جمعه ۵ شهریور سخنگوی گمرک از مسدود شدن مرز نوردوز به دلیل بسته شدن بخشی از جاده تردد به سمت ایروان خبر داده بود؛ البته این مقام مسئول، ساعات پایانی دیروز از بازگشایی مسیر خبر داد و خواستار کسب اطلاع رانندگان قبل از عزیمت به این پایانه مرزی شد.

محمد جواد هدایتی مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره علت مسدود شدن دیروز مسیر زمینی ارمنستان و سپس بازگشایی آن گفت: این اتفاق به اختلافات مرزی ارمنستان و جمهور آذربایجان برمی گردد؛ این دو کشور هنوز نتوانسته اند وضعیت مرزهای خود به لحاظ خط مرزی را تعیین تکلیف کنند؛ لذا بخشی از مسیر بین مرز نوردوز ما تا ایروان به طول ۸ کیلومتر بین شهرهای کاپان و گوریس ارمنستان را نیروهای آذربایجانی مسدود کرده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: نهایتاً ارمنی‌ها یک راه فرعی را معرفی کرده بودند تا تردد متوقف نشود و به عنوان آلترناتیو راه اصلی باشد و ناوگان از آن عبور کنند؛ البته تریلی‌ها نمی‌توانستند از این مسیر عبور کنند چون مسیر کم عرض و ۳۰ کیلومتر از آن هم خاکی است؛ به همین دلیل دولت ارمنستان بلافاصله یک آماده سازی اولیه روی جاده انجام داد و بخشی از مسیر را تیغ زنی کرد تا امکان تردد برای کامیون‌های ۶ چرخ، ۱۰ چرخ و سواری‌ها فراهم شود. مسافران هم بدون اتوبوس و با مینی بوس و ون می‌توانستند به مسیر ادامه می‌دادند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین الملل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: در پایان روز گذشته مذاکرات بازگشایی مسیر به نتیجه رسید و مسیر اصلی اواخر دیشب بازگشایی و امکان تردد فراهم شد. در حال حاضر نیز ناوگان می‌تواند از مسیر قبلی، از سمت ایروان به سمت ایران و از مرز نوردوز به سمت ایروان تردد کند.

هدایتی ادامه داد: مرز نوردو ز در حال حاضر تنها مرز مشترک زمینی ایران با اتحادیه اوراسیاست؛ حتی اگر مسیر اصلی را آذری‌ها باز هم مسدود کنند، مسیر جایگزین با کمی اصلاحات و بهبود زیرساخت‌ها، قابل استفاده خواهد بود. ما ۴۵ کیلومتر مرز مشترک با ارمنستان داریم و احداث مرز جدید میان دو کشور، توجیه اقتصادی ندارد. ما مشکل مرزی نداریم، مشکل اصلی ادامه مسیر در عمق خاک ارمنستان و اختلافات مرزی آنها با آذربایجان است؛ ما اختلاف مرزی با ارمنی‌ها نداریم؛ بلکه آذربایجان می‌گوید جاده اصلی نوردوز به سمت ایروان، از داخل اراضی قره باغ قدیم عبور می‌کند که جزو خاک این کشور محسوب می‌شود.

کد خبر 5290850 برهان محمودی

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مرز نوردوز مناقشه قره باغ ارمنستان قیمت دلار بانک مرکزی قیمت جهانی طلا ویروس کرونا قیمت جهانی نفت وزارت نیرو مرکز مدیریت راه های کشور شاخص کل بورس رمز ارز واکسن کرونا وزارت جهاد کشاورزی وزارت راه و شهرسازی رستم قاسمی وزارت صنعت معدن و تجارت سمت ایروان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۵۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسیر دسترسی به آبشار لوه به دستور دادستان گالیکش مسدود شد

پس از حوادث مکرر برای گردشگران و مرگ ۲ مسافر در محدوده تفرجگاهی آبشار لوه گالیکش، با دستور دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان، مسیر دسترسی به آبشار تا ایمن‌سازی منطقه مسدود شد

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، سیدسعید جباری، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گالیکش در گفتگو با خبرنگاران گفت: در پی فوت ۲ مسافر طی کمتر از ۱۰ روز در آبشار لوه، مسیر دسترسی به این آبشار مسدود می‌شود.

وی افزود: شهرداری صادق آباد و اداره منابع طبیعی این شهرستان ۱۰ روز فرصت دارند این مسیر و نقاط حادثه خیز آن را ایمن سازی کنند و تا زمانی که کارشناسان ایمنی مسیر را تایید نکردند، ورود به این منطقه ممنوع است.

دادستان عمومی و انقلاب گالیکش ادامه داد: در صورتی که تغییری در وضعیت امکانات و ایمنی این منطقه گردشگری ایجاد نشود و در اثر کوتاهی متولیان، مسافران صدمه ببینند، با مدیران دستگاه‌های متولی از باب ترک فعل، برخورد قانونی خواهد شد.

سال گذشته با دستور دادستان گالیکش مسیر دسترسی به آبشار اول در لوه ایمن سازی شده بود و از امروز هم ایمن سازی مسیر دسترسی به آبشار دوم که مرتفع‌تر است آغاز شد.

گفتنی است؛ مدیریت آبشار لوه برعهده شهرداری صادق آباد شهرستان گالیکش است و در حال حاضر برای هر خودرو مبلغ ۲۰ هزار تومان ورودی اخذ می‌شود. در عملیات فنس کشی و ایمنی سازی محوطه آبشار اول اجرایی شد، اما در حال حاضر بخش عمده‌ای از فنس‌های محدوده مذکور به سرقت رفته است و همین امر حوادث و اتفاقات حادث شده در این محدوده را به طور چشمگیری افزایش داده است.

افزایش آبخوری و شیر آب‌شرب در نقاط مختلف تفرجگاه، بهسازی و افزایش نمازخانه و سرویس بهداشتی، احداث سکوی نشستن، احداث آلاچیق، احداث مغازه و از همه مهمتر ایمن‌سازی تفرجگاه برای جلوگیری از مسدوم و فوت شدن هموطنان و پارکینگ خودرویی از جمله مطالبات مردمی برای این تفرجگاه است

دیگر خبرها

  • بارندگی شدید و سیل از دبی به سمت ارمنستان روان شد | فیلم
  • یک تونل و ۲ نقطه جاده ای هرمزگان برای عملیات عمرانی مسدود اعلام شد
  • بازگشایی مسیر‌های جاده‌ای مسدود خراسان رضوی
  • مسدود شدن شاهراه بدخشان - تخار
  • مسیرهای جاده‌ای مسدود خراسان رضوی بازگشایی شده است
  • مسیر آبادان-ماهشهر مسدود است
  • بزرگراه شهید خرازی بازگشایی شد
  • مسدود شدن مسیر دسترسی به آبشار لوه؛ مهلت ۱۰ روزه دادستان گالیکش برای ایمن‌سازی مسیر
  • مسیر دسترسی به آبشار لوه به دستور دادستان گالیکش مسدود شد
  • مسیر آبشار لوه مسدود شد