Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز عباس قربانعلی‌ بیک* :

به تازگی دیدگاه یکی از اساتید برجسته علوم اجتماعی در زمینه توسعه، نگاه بسیاری از دوستداران این مرز و بوم را به سوی بازاندیشی باورها و رویکردها کشانید که بازشدن بیشتر آن می تواند پایه دگرگونی سبک درمان این بخش کلیدی باشد. 

دکتر محمد فاضلی در نوشتار خود با عنوان سخت و سهل؛ نرم و سخت به اشاره به مثال هایی در زمینه هنر و ورزش و توجه اولیه و غالب همگان به خرید سخت افزار می نویسند که راحت‌ترین بخش تلاش برای نوازنده موسیقی شدن، خریدن ساز است، اما خریدار هیچ وقت نوازنده نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راحت‌ ترین بخش ورزشکار شدن هم خریدن لوازم ورزشی است.

ایشان چنین ادامه می دهند: ساز که می خرید، سخت‌ افزاری است که برای خرید بهترین نوع آن فقط پول خیلی بیشتری احتیاج دارید، اما اگر پول داشته باشید، سهل است. نوازنده شدن اما نیازمند کار نرم‌افزاری است. نرم نرم باید بدن و ذهن را با ریتم هماهنگ کنید، تئوری موسیقی بیاموزید و زحمت بکشید. همین بخش نرم خیلی سخت است.

وی در بخش دیگری از این نوشتار که مرتبط با تفکیک وزارت راه و شهرسازی است، چنین می نویسد:

ساخت هواپیما فناوری مشخصی دارد اما رساندن شرکت هواپیمایی به نقطه‌ ای که هواپیماهای چند ده یا چند صد میلیون دلاری‌اش بیشترین ساعات پرواز با نرخ اشغال صندلی بالا داشته باشند و به سوددهی برسد، فناوری مشخصی ندارد.

از همین نویسنده: دولت سیزدهم و انتظارات اصلی برای توسعه حمل و نقل ریلی جهش بهسازی و بازسازی و بهره وری ماشین آلات خط با تغییر انگیزه کاربران

خرید هواپیما (سخت و سهلِ گران) نیازمند مذاکره وزارتخانه یا شرکت هواپیمایی با شرکت هواپیماسازی و تأمین مالی یک بانک است؛ اما بالا بردن ساعات پرواز و کیفیت خدمات هواپیمایی، نیازمند ارتباط‌ گیری با هزاران کارمند، میلیون‌ها مسافر، یادگیری مهارت‌ های بسیار از خلبانی تا میهمانداری توسط هزاران نفر، و تصمیم‌ های متعدد است. کار انسانی، نیازمند هماهنگی، خلاقیت و توأم با عدم قطعیت‌ های متعدد است(کتاب نقشه راه بلوغ، 1386، نگارنده نیز به این مباحث می پردازد).

ایشان پس از آوردن نمونه های دیگر چنین نتیجه‌ گیری می نمایند: ما در سال‌ هایی که پول نفت زیاد داشتیم و با بهره‌ کشی مخرب از طبیعت ایران، هزینه کار «سخت و سهلِ گران» ایجاد خیلی زیرساخت‌های سخت را فراهم کردیم. این سخت‌افزارها به ما توهم توسعه داده‌اند. ... ادامه این مسیر کلنگ اندیشی، بتن محوری و آچاربه دستی، یعنی ماشین‌ ها، موبایل‌ ها و وسایل زندگی بهتر می‌شوند اما ناراضی‌تر شده و احساس می‌کنیم سخت گیر افتاده‌ایم، کاری پیش نمی‌رود.

متاسفانه اهمیت تفکیک وزارت راه و شهرسازی که بعد از 10 سال (مصوبه 31 خرداد 1390) و پس از چندین بار درخواست دولت ها برای بازگشت نمایندگان مجلس از این تصمیم که با هدف شیوای کوچک سازی دولت در چند وزارت کلیدی دیگر نیز بحران ساز شده همچنان مغفول بوده و پیکر نحیف اقتصاد و جامعه باید رنج و سختی این تصمیم خطا را بر دوش بکشند.

اما استدلال این غفلت چیست، نکته اصلی همین مبحثی است که استاد عزیز در این نوشتار اشاره داشتند و آن توجه غالبا سخت افزاری به بخش های اقتصادی به ویژه حمل و نقل است که در برنامه پیشنهادی وزیر جدید هم هنوز سنگین تر می نماید. توسعه و نوسازی ناوگان و گسترش شبکه جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی که منابع ارزی و ریالی هنگفتی نیاز دارد و برای تامین برخی از آنها باید روش های ابتکاری دور زدن تحریم را به کار گرفت به عنوان بخش سخت افزاری توجه وزیر و نمایندگان را به خود جلب نموده و پس از مدتی سبب فراموشی بخش های نرم افزاری کارها شده و مشکلات را تشدید خواهد نمود.

موضوع بهره وری که در نوشتار استاد فاضلی با عنوان بالا بردن ساعت پرواز در هواپیما مورد توجه قرار گرفته در همه بخش های حمل و نقل و غیره وجود دارد و چنانچه به ژرفای آن بنگریم سبب اصلی عدم جذابیت بخش خصوصی برای ورود به بخش کلیدی و اولویت دار حمل و نقل یعنی ریلی که در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری چندین بار تاکید شده می گردد.

هرچند شرکت ها و سازمان های حمل و نقلی راه و شهرسازی غالبا با ورود وزیر جدید انتظارات عقب افتاده خود و خرید ناوگان و تجهیزات و ساخت و توسعه شبکه را مطالبه می کنند ولی چنانچه وزیر به صورت تخصصی و حرفه ای به بخش بنگرد سه ضعف بنیادی وزارت که بیشتر نیاز به وقت و مرور بر اسناد و مشاوره با خبرگان دارد را،  اثربخشی، کارایی و بهره وری خواهد یافت.      

برای دریافت فایل کتاب نقشه راه بلوغ اینجا کلیک کنید.

* کارشناس حمل و نقل

downloadFile عباس قربانعلی‌بیک وبلاگ‌نویس آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: ذهن وزارت راه و شهرسازی وزارتخانه نفت راه و شهرسازی نمایندگان مجلس حمل و نقل بخش خصوصی مقام معظم رهبری ادغام وزارتخانه ها حمل و نقل ریلی شبکه ریلی خرید هواپیما تفکیک وزارت راه و شهرسازی راه آهن ایران محمد فاضلی خرید لکوموتیو تفکیک وزارت راه خرید ناوگان ریلی ادغام وزارت راه و شهرسازی انتزاع وزارت راه و شهرسازی راه و شهرسازی حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۵۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشان «همیار بازیافت» در کرمان رونمایی شد

همزمان با روز جهانی کار و کارگر و با حضور شهردار، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و شفافیت شورای شهر و مدیرکل آموزش و پرورش استان، نشان «همیار بازیافت» رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی شهرداری کرمان، آیین رونمایی از نشان «همیار بازیافت» امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ با حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان، معاون خدمات‌شهری شهردار، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری و مسئولان اداره‌کل محیط‌زیست استان در دبستان دخترانه «شهدای ۷» کرمان برگزار شد،.

محسن تویسرکانی شهردار کرمان در این مراسم با تشکر از همکاری آموزش و پرورش و معلمان مدرسه در طرح فرهنگ‌سازی شهرداری در حوزه بازیافت زباله، روز معلم را تبریک گفت و یاد و خاطره شهید مطهری را گرامی داشت.

وی با بیان اینکه در این روز لازم است از شهیدان مدافع وطن و حرم یاد کنیم، امنیت کشور را مدیون فداکاری شهیدان دانست و اظهار کرد: طرح «همیار بازیافت» با هدف ترویج فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ از سال گذشته در شهر کرمان اجرایی شده و در سال‌جاری نیز ادامه دارد.

در ادامه رضا رضایی مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان به طرح خوب شهرداری در راستای فرهنگ‌سازی تفکیک زباله از مبدأ اشاره کرد و از دانش‌آموزان خواست با همکاری والدین در طرح تفکیک زباله از مبدأ و جداسازی زباله‌های خشک از تر با هدف ایجاد شهری تمیز و زیبا، با شهرداری همکاری کنند.

وی با تشکر از شهرداری برای اجرای طرح «همیار بازیافت» و اجرای نمایش عروسکی «دایی‌دانا به مدرسه می‌رود» با بیان اینکه وظیفه داریم شهروندانی قانونمند تربیت کنیم، گفت: بسیاری از طرح‌ها، مستلزم سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش و پرورش است و نیاز است همه نهادهای فرهنگی از ظرفیت آموزش و پرورش برای طرح‌ها و برنامه‌های خود استفاده کنند.

محمود ایرانمنش معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان نیز با تبریک روز بزرگداشت مقام معلم، با بیان اینکه برای ترویج فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ، راه‌های زیادی رفتیم، گفت: برای رسیدن به هدف نهایی به دستور شهردار کرمان این اقدام را از مدرسه شروع کردیم و نتیجه هم گرفتیم.

وی با بیان اینکه سازمان مدیدیت پسماند شهرداری کرمان از سال گذشته اجرای نمایش عروسکی «دایی‌دانا به مدرسه می‌رود» را در دستور کار قرار داده است، افزود: امسال نیز طرح شروع شده و مدرسه به مدرسه آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان داده می‌شود و تاکنون حدود ۷۰۰۰ دانش‌آموز آموزش‌های لازم را در این زمینه فرا گرفته‌اند.

معاون خدمات شهری شهردار کرمان وجود زباله‌گردها را دلیلی بر عدم اجرای تفکیک زباله از مبدأ اعلام کرد و گفت: شهروندان می‌توانند از سه طریق نسبت به تفکیک زباله‌ها و تحویل پسماندهای خشک اقدام کنند.

وی از وجود ۲۲ کلبه بازیافت در ۲۱ ناحیه شهر کرمان خبر داد و افزود: شهروندان می‌توانند از طریق نرم‌افزار «کرمون من»، تلفن گویای ۱۳۷ بو نصب نرا افزار «شمیز» با شهرداری در تماس باشند و پسماندهای خشک را تحویل دهند.

به گزارش ایمنا، در مراسم رونمایی از نشان «همیار بازیافت» که با اجرای نمایش عروسکی «دایی‌دانا به مدرسه می‌رود» همراه بود، به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم، از معلمان مدرسه دخترانه «شهدای ۷»، با اهدای گل قدردانی شد و دانش‌آموزان مقطع ابتدایی فعال که در طرح ترویج فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ مشارکت کردند، با اعطای نشان «همیار بازیافت» مورد تشویق قرار گرفتند.

کد خبر 749525

دیگر خبرها

  • کاهش ۵ تنی پسماند روزانه اسالم با تفکیک از مبدا
  • منع نمایندگان هیات مدیره شرکت‌های دولتی از داوطلبی مجلس
  • لزوم بررسی قیمت گوشی های نوکیا در بازار از سوی وزارت صمت
  • تخصیص ۸۹ درصد اعتبارات مصوب سفر ریاست جمهوری به ایلام در حوزه راه
  • نشان «همیار بازیافت» در کرمان رونمایی شد
  • کنسرسیوم ریلی افغانستان زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی نیست
  • ◄ فهرست 50 اقدام بسیار مهم وزارت راه و شهرسازی از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون
  • واکنش وزارت راه به یکی دانستن «رفع نقاط پرحادثه» و «روکش آسفالت»
  • تصمیمی برای تفکیک جنسیتی در دانشگاه آزاد اتخاذ نشده است
  • پروژه تله کابین تاق بستان در وزارت میراث فرهنگی در حال بررسی است