Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از تارنمای شبکه فرانس ۲۴، دولت آمریکا همچنین تصریح کرد که هنوز تصمیم نگرفته که آیا حضور دیپلماتیکش را در افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور حفظ کند یا خیر.

جن ساکی سخنگی کاخ سفید در این زمینه گفت: می خواهم آشکارا اعلام کنم که عجله‌ای برای به رسمیت شناختن هر نوع دولت جدید در افغانستان توسط آمریکا یا هر شریک بین‌المللی ما وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واشنگتن اعلام کرده به رسمیت شناخته شدن هرگونه حکومت آینده طالبان منوط به این است که این گروه اجازه ندهد خاک افغانستان به عنوان پایگاهی برای فعالیت های تروریستی استفاده شود و این گروه همچنین به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان احترام بگذارد.

"ند پرایس" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرده که طالبان خواسته است که آمریکا پس از خروج باقی مانده نیروهایش از افغانستان، حضور دیپلماتیک‌اش را در این کشور حفظ کند.

پرایس افزود: آنها (طالبان)  آشکارا اعلام کرده‌اند که خواهان تداوم حضور دیپلماتیک آمریکا در افغانستان هستند. البته در نهایت این مسئله ای است که به ما بستگی دارد نه طالبان.

براساس ضرب الاجل اعلامی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، واشنگتن نیروهای خود را تا ۳۱ اوت (۹ شهریور) از افغانستان خارج خواهد کرد. دو روز پیش و در آخرین روزهای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان بر اساس مهلت تعیین شده، بر اثر یک انفجار انتحاری از سوی داعش ۱۳نظامی آمریکایی کشته و ۱۸ نظامی دیگر مجروح شدند.

برچسب‌ها افغانستان طالبان ایالات متحده آمریکا تحولات افغانستان پروندهٔ خبری تحولات افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان طالبان ایالات متحده آمریکا افغانستان طالبان ایالات متحده آمریکا تحولات افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۵۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ

همزمان با نزدیک شدن جمهوری های ارمنستان و آذربایجان به توافق صلح، پرچم کشورهای روسیه و ترکیه از منطقه‌ای در قره باغ به نشانه خروج نیروهای حافظ صلح پایین آورده شد.

به گزارش مشرق،پس از آنکه نیروهای حافظ صلح روس به حضور چند ساله خود در منطقه قفقاز جنوبی پایان دادند، پرچم روسیه و ترکیه نیز دیروز جمعه به مناسبت بسته شدن مرکزی که برای نظارت بر آتش بس در قره باغ ایجاد شده بود، پایین آورده شد.

در نوامبر سال ۲۰۲۰ (آبان ۱۳۹۹) نزدیک به دو هزار نیروی حافظ صلح روسیه بر اساس توافقی با میانجیگری مسکو که به شش هفته درگیری میان نیروهای جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان پایان داد، به قره باغ اعزام شدند.

اما در سپتامبر سال گذشته جمهوری آذربایجان در نهایت قره باغ را با زور بازپس گرفت و باعث کوچ اجباری ۱۲۰ هزار ارمنی ساکن این منطقه شد.

پس از این رویداد، ارمنستان مسکو را به عدم حمایت از منافع ایروان متهم کرد؛ اتهامی که مسکو آن را رد کرد.

روسیه نیز که پیش از این قرار بود نیروهای حافظ صلح خود را تا سال ۲۰۲۵ در منطقه حفظ کند، در اوایل ماه جاری میلادی تصمیم به خروج آنها گرفت.

این نیروها شامل سربازانی از روسیه و ترکیه و همچنین جمهوری آذربایجان بودند که در شهر متروکه ای به نام آغ دام که از سال ۲۰۲۰ در کنترل باکو قرار دارد، مستقر شده بودند.

سرگئی ایستراکوف معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه پس از خروج نیروهای حافظ صلح روس از این منطقه، از دوستی میان سه کشور قدردانی کرد و گفت: اولویت حقوق بشردوستانه بین‌المللی این امکان را فراهم کرده تا عملیات زودتر از موعد تکمیل گردد.

در حال حاضر گفته می شود که جمهوری های ارمنستان و آذربایجان به سمت یک توافق صلح برای پایان مناقشه قره باغ گام برداشته اند.

یک منبع وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز در همین زمینه به رویترز گفت که آخرین گروه از نیروهای حافظ صلح قرار است در پایان ماه مه (۱۱ خرداد) منطقه را ترک کنند.

الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان نیز پیش از این در همین زمینه اظهار داشت: باکو ممکن است قبل از کنفرانس صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان (COP۲۹) که در ماه نوامبر (آبان) به میزبانی باکو برگزار می‌شود، توافقنامه صلح امضا کند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • طالبان هیچ‌گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی ندارد
  • شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • عربستان پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس در غزه را به سازمان ملل می‌برد
  • آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ
  • کاخ سفید: آمریکا هیچ سامانه پاتریوتی برای اوکراین ندارد
  • بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان
  • بازداشت بیش از ۱۰۰حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا